Hoppa till innehåll

Norma BallisticTip 9,7g till älg?


Sajmon

Recommended Posts

Är inte så haj på detta med kulor och hastigheter.

Normas fabriksladdade Ballistic Tip 9,7 g till 30-06 är ju rekommenderad till rådjur, min bössa skjuter så jäkla tätt med dessa. 

Skulle jag kunna använda dom till älgjakten också? Eller blir det för klent?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nosler ballistic tip är ganska blöt, visst den kan fungera till älg men det är inte att rekommendera!!!!

Det är en underbar kula att få till presicion med men den är för blöt för lite mer motstånd, dvs den svampar upp för fort och kan få problem med att komma in till vitala dela på älg, svin dylikt. Satsa hellre på någon annan kula till älg!

Den fungera riktigt bra på rådjur, har själv använt 180 gr versionen i 308 och det är en hel del rådjur som trillat för den, effekten är bra dock kan den vara köttförstörande.

Om du handladdar, så testa gärna även noslers Accubond, den fungerar bra i min bössa. Dock har jag bara skjutit ett 50kg  vildsvin med den. Så jag vågar inte svara på hur den är på älg, men jag hade inga problem med att den stannade i kroppen på grisen utan det var ett genomslag men med minimal köttförstöring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Sajmon,

jag har skjutit en hel del vilt med 150grains kulor ur min 308win. MEN jag kan inte rekommendera 150 grains Ballistic Tip till något klass 1 vilt överhuvudtaget.

Ballistic Tip är en kulan som oftast uppvisar en mycket bra precision men i kalibrar klenare än 8mm är den väldigt "blöt", vilket leder till ökad köttförstöring och en osäker verkan på lite större vilt.

Jag vet inte om du laddar själv men om så är fallet rekommenderar jag att du tar fram en laddning med en "hårdare" 150 grains kula till klass 1 viltet. Det finns massa exempel på sådana kulor, t ex finns det bondade kulor typ accubond, interbond eller scirroco som skulle kunna vara lämpliga även om jag rekommenderar 150 grains TSX som ett kanonbra komplement till en ballistic tip.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Jag har skjutit en 10-15 älgar med 9,7grams ballistic, avstånden har varierat mellan 20 till 350 meter och på korta avstånd upp till 60-70 meter så exploderar kulan direkt innanför skinnet men på de längre hållen så håller den ihop hyfsat bra. Jag använde den för att jag ville ha max fart i 30/06:an jag passar intill väldigt stora myrar och hållen blir ofta långa. Det finns ju bättre kulor som man kan använda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Runt 930m/s har jag för mig att det var, jag sköt en sädgås en gång med den och det rekommenderar jag inte att ni läsare gör den gick helt sönder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, det verkar ju som att jag måste hitta en annan kula till hösten. problemet är att jag inte laddar själv. Utan jag köper normas fabriksladdade.

Är det nån som har ett tips på en snabb kula till älgjakten i 30-06? (Då fabriksladdad)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Premier .30-06 150gr Swift Sciroc. Fabriksplugg från Remington, kunde inte hitta någon fart på dessa, bör väl ligga lite efter baltippen, men troligen marginelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30-06 Springfield    150 gr. Supreme® Fail Safe®  winchester ammo, tyckte den fungerade bra i 180gr varianten i 308 :an

30-06 Springfield    150 gr. Supreme Elite™ XP3™    winchester ammo, ny på marknaden och jag vet inte om den går att få tag på.

30-06 Springfield 150gr Hornady Interbond, har själv ingen erfarenhet av dessa ,men vad jag vill minnas så är det några på forumet som testat med gått resultat, minns jag inte fel så jag Mikael Tham med dessa på dov i sin 30-06. Finns på vapex för humana pengar.

sök på Vapex, det finns onekligen en hel del intressanta ammo i 30-06 för humana pengar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är detta för kula då?

Federal Vital Shok 30-06 Springfield

Kula: Nosler Solid Base BT

Kulvikt: 150 grain / 9,72 gram

Det är ju en ballistictip, men solid base vad är det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Solid base vill jag minnas är föregångaren till Ballistic tip, dvs den har blyspetts istället för för plast spetsen som skyddar spetsen på kulan från att förhindars skadas i magasinet.

30-06 Springfield 55gr Remington PSP Accelrator, skulle tippa på att det är kråksprängar ammo. Kulvikten ligger på 3,56 gram.

Lättaste kulvikten du får ha i ett klass 1 vapen är enligt amerikansk standard 140gr dvs 9 gram enligt våran.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har använt bst 150gr till älg med bra resultat knall o fall på 4 älgar i höst kaliber 300wm med hög utgångs hastighet kulorna blir kvar i älgen! bra när man jagar me hund.

Köttförstöring ganska stor men jag tror att hastigheten gör sitt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

TWINN Micke brukar använda Hornady SST 150gr som kula till dov och drevjakter utomlands i sin 30-06 och han har stoppat in så mycket krut det går in i hylsan ;D. Mycket brutal effekt enligt honom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upp till 200 meter behöver man knappt korrigera en 180 grains oryx om man skjuter in den på 150 meter. Vad är vitsen med att använda lättare kulor? Skjuter ni regelbundet på älg över 250 m så byt till en vassare patron istället. Till normala skotthåll  på älg duger en 30-06 hur bra som helst med 180 eller 200 grains kula. Den praktiska skillnaden i kulbana upp till 200 är försumbar. Pratar vi däremot toppfågeljakt där centimetrarna räknas så kan jag förstå resonemanget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du ha en få mest kula för pengarna tycker jag att detta från vapex är oslagbart,  "top of the line" bland premiumkulor och till det priset finns det inget fabriksladdat som slår om den skjuter bra i din studsare vill säga. Om jag inte handladdat så hade den här varit given till min 3006.

30-06 Springfield 150gr PMC (Barnes XLC) 20/ask 237.00 SEK

[PM555006]

PMC 30-06 Springfield

Kula: Barnes XLC

Kul Vikt: 150 grain / 9,72 gram

Hastighet V0: 838 m/s

Hastighet V92: 778 m/s

Hastighet V184: 720 m/s

Hastighet V276: 664 m/s

Balllistic tip under 8mm (>8mm har förstärkt mantel och kallas Ballistic tip Hunting av Nosler) inget i min mening att nyttja till älgjakt. Finns inget som nånsin kan göra den till en bra älgkula hur man än vrider och vänder på det. Den är aerodynamiskt utformad och mjuk i blyet för att ge mkt effekt och även på långt håll med dålig restvikt som följd.

Här kan du se hur en BT i 8mm totalhavererar i blött tidningspapper iför hög fart medans en kula som Sierra gameking (helt vanlig trist blyspets) håller ihop bättre. http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=2968.0

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst KAN det gå bra med en dylik kula till älg. På långt håll och med skott bakom bogen så går det säkert OK. Men vad händer om du skjuter på 10m och träffar ett grovt ben? Jo förmodligen penetrerar inte kulan och träffar vitala organ!!! Nä sluta använd gamla konstruktioner och använd moderna hårda helst bondade kulor till älg. De penetrerar och dödar säkert. Det är viktigast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä sluta använd gamla konstruktioner och använd moderna hårda helst bondade kulor till älg. De penetrerar och dödar säkert. Det är viktigast.

Inte för inte som du är Sr.member och 4-stjärnig general på forumet  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Danne78, tack för rättelsen!!! Jag tvivlade lite på mig själv (börjar bli gammal eller får jag skylla på att jag är småbarnsförälder, jag väljer det sistnämnda att skylla på ;D), men nu när du säger det så håller jag med dig utan att tveka!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Herbert: Skulle man kunna använda Barnes XLC 150 grain, 30-06, till både älg, rådjur och kanske björn?

Jag gillar inte att behöva skjuta in bössan för varje slags jakt och byta ammunition..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mr Fiberclass: toppfågel? Vadå hinner inte kulan expandera i fågeln?

Är det en solid kopparkula som "vecklas" ut som ett kryss? Isånnafall vet jag vilken kula ni pratar om :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr skjuter inte solida kulor bra i alla vapen och barnes är såpass hård att den inte alltid öppnar sig på längre håll. Problem med tryckökningar är inte heller ovanliga.

Tester som jag sett visar också att kulans flikar kan lossna vid hård belastning som vid träff i ben och ger då en massa splitter som kan träffa eventuell hund i närheten. Övriga problem är koppar beläggning i pipan i större utsträckning än med bly vilket kan medföra otäcka tryckökningar med laddningar som dagen innan var helt säkra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...