Hoppa till innehåll

Lodjur ?


N S

Recommended Posts

Här finns ju inget o göra..

o de brukar dra igång hjärncellerna på undertecknad..

Har nu sett spår efter lodjur på markerna 2 ggr... senaste månaden.. jo jag tror nog rådjursjakten framöver är ett minne blott....:(

I det nya systemet med hemsidan o NVR så fyllde samordnaren i vilka vilt man kunde gå.

Då då kom frågan upp ang hundar o lodjur o enl nån så hade ju jag "rätt" ras....

Jag avbödje givetvis eftersom jag inte vet om hon funkar på sånt..

Ansåg iofs oxå att risken inte va överähängande att det skulle bli en trafikolycka med lodjur.

Men nu till frågan..

Hur beter sig ett skadat lodjur?

Är det riksfullt för hund ?

Har minne av att farsgubben fick en mindre hund riven o dödad av lodjur eller om den blev avlivad..när jag va liten.

Snackade med en polare som jag nog tror överdriver..

-A du vet lodjuren lägger sig på rygg om de blir ställda o river upp buken på hundarna med klorna..

Jakt på lodjur.. ?

är det 2 hundar som gäller?

Tar lodjur strid ? eller träar de hellre ?

KAn ju inte ett skit om sånt här..:blush:

Så nu när jag ändå inte ska skottta snö så upplys mig -_-;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte den här på forumet som har mest erfarenhet men .. Min lilla erfarenhet är att katten kan nog skada hundarna om dom är oförsiktiga och att det är nog bättre att använda två hundar vid eftersök ... ökar trycket på katten så att den inte ger sig på hundarna lika lätt.. Se till att hundarna är kopplade innan man skjuter ner katten från träd så att inte hundarna flyger på skadad katt för då kan dom rivas..

Annars är det sunt förnuft som gäller .. Djup lösnö = bra före, fördel hunden.. Det är snart dags! en månad före premiären -har jag för mig...att träna på dom.

du får väl övningsjaga på dom du har.. ;)

Hade!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du får väl övningsjaga på dom du har.. ;)

Jo de va ett jävla liv på mobilen när bröderna trodde de hade katten ringad...

Men så uppstår ju frågan.. får man "träna" på katt när det inte är lovligt ? o förresten här nere är det ju alldrig lovligt.

Andra stora rovdjur får man väl bara bakspåra, är det likadant med katt?

Men tar en hund upp lodjur under vanlig jakt så kan det väl inte va olagligt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att lodjuren stannar tidigt för en snabb o vass hund, alltså en som går ikapp hellre än hoar i spår. Problemet är att den hunden som har förmåga att STOPPA lodjuret ofta inte har förmåga att komma undan attackerna! Lon är säkert skogens startsnabbaste djur. Min ena har fått stopp på samtliga lodjur han funnit men å andra sidan hamnat hos veterinären tre gånger efter kattkontakter. Det positiva är att katten inte försöker döda hunden, bara få den att sluta förföljandet. Ofta handlar jakten om långa tragglanden i spår så därför används ofta dels en spårnoga hund, typ stövare eller plott, o sedan en ställare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har fått för mej att större hankatter är dom som oftast stannar på marken och daskar upp hunden medan honor och ungar oftast är rätt så lätta att träa. å andra sidan så har jag sett honor och ungar som häldre gett sej på hunden än träat fast dom har haft gott om tid att välja ut ett lämpligt träd.

vad gäller skador så går det hand i hand med effektiva katthundar, men med silvertape, nål och tråd kommer man långt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är det 2 hundar som gäller?

Tar lodjur strid ? eller träar de hellre ?

KAn ju inte ett skit om sånt här..

Så nu när jag ändå inte ska skottta snö så upplys mig

Till att börja med så är jag absolut ingen expert på kattjakt, men jag har varit med på en hel del jakter.

Jag använder alltid 2 hundar, men vist en funkar också. Men använder du 2 så kan dom hjälpa varandra. Det finns dock en risk med att använda 2 hundar. Att dom triggar varandra och blir lite för närgångna.

Vad vi har märkt så tar gärna större katter strid med hundarna medans mindre ofta träa, detta kan dock skilja sig.

Och helt klart kan hundarna bli skadade, men inte dödade. Plotten min blir i stort sett aldrig skadad, medans laikan har en tendens att näst intill alltid få sig några minnes betor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

medans laikan har en tendens att näst intill alltid få sig några minnes betor.

Visst är laikan en fantastisk ras ... Mitt sophuve verkar aldrig lära sig att grävlingar faktiskt är rätt bra på att bita ifrån <_<

Hoppas få släppa henne på katt i mars, risken är väl att hon ser ut som en nåldyna efteråt men det kan ju gå bra ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har hållt på med lojakt i ett antal år, har ingen lohund själv men vi har lärt oss en hel del. ena hundföraren har nog över 20års efarenhet av denna jakt-

vi har lärt hos mycket av denna herre..

mycket snö som inte bär så är risken för skada givitvis större för hund.. bästa är om det bär för hund men inte för lon.. det är väl vanligast att köra med 2-

hundar då får lon svårast att försvara sig o träa hellre. lojakt är nog den svåraste jaktform man kan hålla på med. mycket som ska klaffa, tex-

1. ringning, oftast där det misslyckas

2.bra före för hund

.3 tysta passskyttar.

sen när katt är ringad så släpper vi aldrig hundar på kalla spår utan bandar till katten är på benen sen släpper vi! denna jaktform är spännande finns en lofilm-

där det finns många bra tips. o spännande jakter rekomderar denna film med rasmus bodström tror jag han heter..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Före som bär hund men inte lodjur?

Min erfarenhet sträcker sig till ett uppstoppat lojur i hotellets foaje...:unsure:

Men katten har väl större fötter än de flesta hundar o bör väl va anpassad för snö?

Borde inte hunden gå igenom först?

Antar att vikten har stor betydelse?

Kan inte katten spärra ut foten likt en hare o gå ovanpå snön ?

jag har tydligen en del o lära -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är laikan en fantastisk ras ... Mitt sophuve verkar aldrig lära sig att grävlingar faktiskt är rätt bra på att bita ifrån <_<

Hoppas få släppa henne på katt i mars, risken är väl att hon ser ut som en nåldyna efteråt men det kan ju gå bra ^_^

Jo nog är dom det. Och helt klart lär dom sig alldrig, tror min tycker om när det gör ont. Dessto mer spö han får desto roligare blir det för honom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Före som bär hund men inte lodjur?

Min erfarenhet sträcker sig till ett uppstoppat lojur i hotellets foaje...:unsure:

Men katten har väl större fötter än de flesta hundar o bör väl va anpassad för snö?

Borde inte hunden gå igenom först?

Antar att vikten har stor betydelse?

Kan inte katten spärra ut foten likt en hare o gå ovanpå snön ?

jag har tydligen en del o lära -_-

Katten är den ultimata snö jägare, just pågrund av att den tar sig fram bättre än något annat djur i snön.

Saken är att katten är snabb/explosiv men bara under en kort strecka. Och med en typ hoande stövare kan den hela tiden gå undan då den är förvarnad, men skickar du på en tyst snabb hund när typ stövarn rest katten brukar det inte ta så lång tid innan den stannar eller träar. Detta är i alla fall min erfarenhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan ska man vara medveten om att lodjur mycket väl kan söka skydd under stenblock, inte minst som skadad. Vilket kan bli jobbigt för den hund som ger sig den på att den ska in efter...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

N.S, köp filmen Svensk Lodjursjakt No1 , där jagar dom med bla plotthundar en av dom bättre jaktfilmerna jag sett. där ges o förklaras vad man ska-

tänka på.. lovar den är klart sevärd där förklarar dom hur jakten bedrivs o en massa värdefulla tips.. dom har b.l.a. fästfilm kamrea på hund. fina stånd-

skall m.m ska vi på forumet förklara så tror jag du blir ännumer förvirrad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

N.S, köp filmen Svensk Lodjursjakt No1 , där jagar dom med bla plotthundar en av dom bättre jaktfilmerna jag sett. där ges o förklaras vad man ska-

tänka på.. lovar den är klart sevärd där förklarar dom hur jakten bedrivs o en massa värdefulla tips.. dom har b.l.a. fästfilm kamrea på hund. fina stånd-

skall m.m ska vi på forumet förklara så tror jag du blir ännumer förvirrad.

Köper den i morgon, ska till stan..

O förvirrad är jag van o va.. de är lixom min grej :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hördu Niklas!

Ser att de flesta rekomenderar att släppa en stövare och en spets ihop på lo-eftersök. Är det så att du får något eftersök så vet jag en kille med ett par spetsar som nog kan tänka sig att ställa upp. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hördu Niklas!

Ser att de flesta rekomenderar att släppa en stövare och en spets ihop på lo-eftersök. Är det så att du får något eftersök så vet jag en kille med ett par spetsar som nog kan tänka sig att ställa upp. ;)

Perfekt!

Ja du känner ju många..

Du får PMa killens nummer ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nä.. fans ingen i stan.

Men de blev som vanligt dyrt ändå...

Fattar inte va som är såj-vla kul med klädaffärer..:wacko:

finns att beställa tex på jakt.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tror själv att släppa på ett ett skadat lodjur är det sämsta man kan göra om man inte har femtioelva till hundar i hundgården..

Om jakten är speciellt svår alla gånger vet jag ej om jag vill påstå men till eftersök vill man väll få snabt slut och då tror jag man klarar sig bra med ett par skidor/snöskor och under barmark banda en hund efterspåret..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...