Hoppa till innehåll

Antar jag rätt nu?


Ausch

Recommended Posts

Jag satt o tittade på lite uppgifter ang Sierra Match King 150gr som jag tänkte ladda upp till min 7x64.

När jag tittar på den ballistiska koefficienten så blir jag lite förbryllad, vilket väl i sig inte är så ovanligt :rolleyes:

Så här ser siffrorna ut.

Sectional koefficient .266

Ballistisk koefficient and velocity ranges .442@2400fps and above

.435 between 1700 and 2400fps

.450@1700fps and below

Innebär detta att kulorna stabiliserar bättre vid lägre hastigheter?

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kort svar.

bc [G1] ger dig inte sanningen. Vilket gör att bc tycks skifta beroende på hastighet.

bc [G1] har en begränsning som gör att det ser ut som du skriver. bc skiftar över olika hastighetsintervall, och det beror på att kulan i sig skilkjer sig från standardprojektilen för G1. Om du istället använt standardprojektilen för G7 så skulle du sannolikt ha mycket mindre avvikelse i de olika hastighetsintervallen. Kanske noll avvikelse om du har tur (förutsatt att din kula har en formfaktor nära den hos antingen G1-projektilen (osannolikt) eller den hos G7-projektilen (betydligt mer sannolikt)).

Stabiliteten hos kulan ökar vid lägre hastighet, ja. Rotationshastigheten bibehålls bättre jämfört med hastigheten framåt = ökad stabilitet ju längre bort från mynningen du kommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exabit har helt rätt i att kulans rotationshastighet minskar betydligt långsammare en kulans hastighet framåt och därmed blir kulan stabilare ju längre från mynningen den kommer. Sambandet gäller i vart fall tills dess att hastigheten börjar närma sig ljudets hastighet då en del skumma saker händer...

Det som kan vara värt att påpeka är dock att om vi pratar om utgångshastighet så är kulan stabilare ju högre hastigheten är och låga utgångshastigheter innebär följaktligen att kulan blir mindre stabil.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det enkla svaret är att G1 BC förändras beroende på farten därför väljer Sierra att ange den i tre olika spann

Detta att en kula blir allt stabilare desto längre den flyger känns helt rätt teoretiskt men vet att många får kulor som tumlar vid träff då man skjuter på extrema avstånd vad beror det på :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta att en kula blir allt stabilare desto längre den flyger känns helt rätt teoretiskt men vet att många får kulor som tumlar vid träff då man skjuter på extrema avstånd vad beror det på :unsure:

Kanske pga att kulan är "överstabil" på längre håll, dvs att den är överstabiliserad redan från start och att det sen blir än värre ju längre bort man tittar (= allt större avvikelse från själva kulbanan)

Hur vet du att den tumlar vid träff?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske pga att kulan är "överstabil" på längre håll, dvs att den är överstabiliserad redan från start och att det sen blir än värre ju längre bort man tittar (= allt större avvikelse från själva kulbanan)

Hur vet du att den tumlar vid träff?

Blir en överstabiliserad kula mera benägen att välta? eller kan det bero på att den på extrema avstånd träffar med en vinkel?

Det är på djur på extrema avstånd det verkar som att kulan välter

PS: har dåliga kunskaper i ämnet så är bara nyfiken och försöker inte påstå att ni har fel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lånat ut Litz bok men jag vill minnas ett resonemang om hur en kula även har en longitudinell stabilitet,

när rotationshastigheten och hastigheten framåt sjunker kan den stabiliteten förloras, särskilt om man träffar något, sen har säkert anslagsvinkeln och kulans spets orientering ha något med saken att göra.

Detta är intressant.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Synd att det är rejäla minusgrader annars skulle jag passa på att testa i blött papper för har riktigt fin "skjutbana" nu :P

Nu är du bara elak med talet om dina skjutbanor...

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är du bara elak med talet om dina skjutbanor...

/Christian

Mmm riktigt elak har snart en mätare som räcker till också, kanske tar med en påse med tidningar någon dag den ska man väl träffa på 1K :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faan får inte koll på forat, har helt missat alla svar <_<

Mycket elektronik på ett järnspett bliré..

Men nåväl, allt är ju i sin ordning och jag tänkte rätt. Hittar ingen G7 tabell för kulan o egentligen spelar det nog ingen roll för mitt skytte :ph34r:

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

God morgon,

intressant diskussion.

Med risk för att trassla in mig själv i ett allt för teoretiskt resonemang vill jag ändå skriva ned några tankar i ämnet.

Det här med att kulan blir mer stabil på längre håll är egentligen en sanning med modifikation, man brukar dela upp stabiliteten i två olika "komponenter" nämligen gyroskopisk stabilitet och dynamisk stabilitet. Den gyroskopiska stabiliteten är den stabilitet som vi kan räkna ut med Greenhill eller Miller formlerna. den ökar också längs med kulbanan eftersom rotationshastigheten bromsas mycket långsammare än vad hastigheten på kulan gör.

Den dynamiska stabiliteten är betydligt mer komplicerad och oftast behöver vi inte fundera över den men när en kula kommer ned i det transsoniska hastighetsintervallet (som varierar en del beroende på yttre faktorer men det börjar någonstans strax under 400 m/s och fortsätter ned till ljudets hastighet). Det är dynamisk instabilitet som är orsaken när en kula börjar tumla innan målet om man skjuter på riktigt långa håll.

Att en kula tumlar i målet är egentligen en helt annan historia och då kommer vi såklart in på terminalballistikens område. När vi räknar på stabiliteten hos kulan under dess färd mot målet gör vi det rimliga antagandet att denna färd kommer att företas i luft. När kulan träffar målet är ett lika rimligt antagandet att det är vävnader av olika form som tar vid, det är också rimligt att anta att dessa medium (t. ec. muskler, blod, lungvävnad och ben) har en annan densitet än vad luft har. Med andra ord behöver vår kula rotera väldigt mycket snabbare för att vara stabil även i dessa nya förutsättningar, alternativt så behöver kulan väldigt snabbt bli väldigt mycket kortare för att kompensera för den större densiteten som den nya omgivningen uppvisar. Det är lyckligtvis precis så de allra flesta kulor uppträder, undantaget är givetvis helmantelkulor. Problemet med att skjuta vilt på långa (eller snarare ett av problemen) blir såklart då att eftersom kulan rimligen inte deformeras lika mycket på dessa långa håll med de låga anslagshastigheterna som blir en naturlig följd så kommer kulan att bli betydligt mer instabil inne i viltet.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...