Hoppa till innehåll

Att förstå sitt vapen...


HerrBerg

Recommended Posts

Som jag har skrivit om tidigare har jag, när jag har sett hur Mad Mike mfl lyckats höja sitt skytte så enormt samtidigt som jag har stått still de senaste 5 åren, insett att jag behöver tänka mer och skjuta mindre när jag tränar. En sak är att förstå hur mitt vapen reagerar på värme, olika laddningar, etc etc. Visst, jag har kommit fram till en hel del med "trial and error" men det har saknats en del metodik som jag helt enkelt inte har kunnat vinnlägga mig om att följa... tabeller... pärmar med alla skjutresultat sparade... brinntider på krut... Jag är en mer intuitiv och omedelbar människa.

Men nu har jag bestämt mig för att min .308a pensioneras från jakt denna vår/sommar och blir ett skytteverktyg. 6x45an får jaga räv, 9,3:an får sköta klövvilt med mule eller tryne. Inom ett par månader hade jag tänkt att träffas med några bekanta och skjuta på lite längre håll... Då skall jag FÖRSTÅ mitt vapen. Jag har tidigare varit på någon övning med riktigt långa håll men det var med en snabb maxladdning på Lapua Scenar 155gr och ett snabbt utskrivet range card med teoretiska värden.

OK, dagens övning bestod i att leta rätt på en vettig laddning och nu hade jag funderat en smula. Jag vill inte bara se träffbilderna utan också var skotten hamnar efter varandra. Jag sköt min vana trogen enligt OCW-metoden och hade tre laddningar med 5 skott i varje (A1-A5, B1-B5, C1-C5). Skotten sköts i ordning A1 B1 C1, A2 B2 C2, A1 B1 osv på tre olika tavlor. Inget konstigt med det.

Serierna hette förresten SKU1, SKU2 och SKU3 av något konfidentiellt skäl ;) SKU1 laddades med 44,8 gr Vv150, SKU2 med 45,4gr, och SKU3 med 46gr.

Vad jag tycker gjorde STOR skillnad är att jag (1) sköt varje skott i ett separat mål och (2) jag konsoliderade respektive serie.

Låt mig beskriva:

En A4-måltavla med 8 ringformade mål. Varje ring får vara måltavla för varsitt skott. Varje serie får en egen A4-måltavla. Redan där gick det ju att se vilken laddningar som gick bra, men det spännande var när jag tog ett nytt papper och förde över träfflägena. Jag lade helt enkelt "överföringstavlan" ovanpå "måltavlan" och höll upp mot datorskärmen. Skärmen lyste igenom båda pappren så jag kunde korrigera så att ringarna var koncentriska. Sedan KALKERADE jag skottets placering på det nya pappret som låg ovanför. Därefter - flytt till nästa ring och upprepa processen.

Vips hade jag träffbilder därhålen var numrerade och nu blev det spännande. Nu kunde jag inte bara jämföra serie för serie utan också första skottet med tre olika laddningar, andra skottet med tre olika laddningar, etc.

Skotten har ju skjutits med ökande värme i pipa och ljuddämpare. Det första skottet sitter lägst i ALLA TRE SERIER. Visst, det är ju lätt att förklara med höjning av träffläget med ökande temperatur i vapnet - men grejen är den att med "dumma" träffbilder hade jag inte kunnat skilja detta från en "flyer", "jag råkade doppa när jag sköt", "låg inte helt tillrätta i början av skytteövningen", etc.

Nu har jag i alla fall en bra hypotes. Laddningen SKU2 skjuter bra och konstant när vapnet är varmt. Men var det låga förstaskottet en flyer, eller kanske en kombination av olika faktorer? Tja, det kommer jag att märka nästa gång jag testar samma sak igen. Får jag samma resultat igen kommer jag att acceptera dem för sanna. Nu har jag en tes: nästa gång validerar jag om jag har uppfattat det korrekt.

MIn tes är: jag tror att jag har vinglat lite och skjutit för lågt med första skottet i serie SKU2. Den ligger lägre än både första skottet i SKU1 (cold bore shot med lägsta laddningen) och första skottet i SKU3 (som har högst laddning och som också ligger ovanför SKU1s första skott). Men jag tror att det skottet ÄNDÅ hade legat under den där mysiga lilla klumpen av 4 skott på strax under 10 mm som utgör huvudgruppen i SKU2.

Den stora skillnaden mellan att bara skjuta träffbilder? Tja, jag hade avskrivit det nedre skottet i serie SKU2 som ett slarvigt skott om jag inte hållit koll på vilket skott det var i ordningen. Redan nu är jag nästan säker på att det är ett återkommande fenomen. Jag är NÄSTAN säker på att vapnet stabiliserar sig vid ökad värme, 7 skott av 8 i SKU1 och SKU2 tyder på det.

Nåväl, SKU2 kommer att bli min laddning för långhållsskytte denna säsong, även om den är för klen för 1000-metersmål. Det kanske går att hitta laddningar som gör tightare grupper men men den där kommer att duga - förutsatt att mina antaganden om höjning av träffläge med ökad värmesprinding är korrekt... Jag misstänker att jag kommer att lägga till en tabell för varm-pipa-justering i mitt range card.

Så nästa gång jag är på skjutbanan skall jag skjuta tre serier SKU2. Det kommer att ge mig möjlighet att se en hel del spännande träffbilder (1-5, 6-10, 11-15) det intressantaste blir att se om vi fortfarande har denna tendens till stegring.

Vad tror ni, har jag övertolkat träffbilderna eller är det som jag tror och hoppas, att man med lite eftertanke kan utvinna en jävla massa insikter ur förhållandevis få skott?

TreLaddningar_v2.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag som trodde att jag var överanalytisk! :o

Tänkte sitta hemma imorgon kväll och rita av lite bilder från bildskärmen. Fan va tätt jag kommer skjuta! B);)

Vad tror du händer om du ligger likadant och flyttar träffpunkten mellan varje skott...? :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du övertolkar. Jag är imponerad av din inställning och tror att du kommer att utvecklas enormt med den inställningen. Samtidigt tror jag allt under 20-30 skott på "samma" riktpunkt är någon form av minimum för att kunna börja hitta svar. Fem skott, oavsett hur noga utfört, med endast ett avvikande känns som ett för smalt underlag. Fem exakt lika tavlor, fem skott på varje. För över alla på en sjätte lika tävla. Då har du underlag för analys. Gärna skjutna vid olika tillfällen om du vill vara extrem :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du lider av dämpar boost,

dvs att första skottet med dämparen går lite långsammare runt 7-10 m/s än de övriga när dämparen har blivit varm.

Du har crono så koppla den till den redan existerande analysen som jag förövrigt kan tycka är något mer invecklad än vad jag klarar av men likväl det ett mätverktyg som säkerligen kommer att generera dig goda mätvärden.

För att exkludera eller bekräfta mitt påstående är det enkelt att ta ett läskskott för att se om ditt CBS försvinner eller om det syns på cronon.

Bra initiativ.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du lider av dämpar boost,

dvs att första skottet med dämparen går lite långsammare runt 7-10 m/s än de övriga när dämparen har blivit varm.

Du har crono så koppla den till den redan existerande analysen som jag förövrigt kan tycka är något mer invecklad än vad jag klarar av men likväl det ett mätverktyg som säkerligen kommer att generera dig goda mätvärden.

För att exkludera eller bekräfta mitt påstående är det enkelt att ta ett läskskott för att se om ditt CBS försvinner eller om det syns på cronon.

Bra initiativ.

/Christian

Frågan är då hur man gör när man jagar. Skjuter man ett läskskott först för att träffa där man skjutet sin 5-10 skotts serie eller ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

RW-nja den frågan är för mig av enklare karaktär,

man skottställer efter CBS för att sedan känna till vad som händer med träffläget vid efterföljande skott,

nu har jag inte tidigare kört dämpat och inte heller haft CBS problematik annat än "skit bakom stocken",

Anser man att avvikelsen är för stor mellan träffläget för CBS och efterföljande skott får man helt klart överväga att göra vapentekniska ingrepp. :o

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gisses vad seriöst det blev nu då ^_^

Helt klart imponerad av ditt upplägg och jag saknar just detta i mina övningar.

jag är mer som du, spontan rakt genom. Kan få för mig att jag ska "vete/minnas" justeringarna senast jag var o sköt men icke sa nicke.

I övrigt tror jag lite på Jacob´s tes. Att skjuta flera likadana serier och

för över dom på en tavla borde ge lite svar på hur helheten ser ut.

Att skjuta och träffa med CBS är en annan femma men med mycket analys så borde man ju till slut veta hur man ska justera för att det hela ska bli bra.

Ex CBS 2 klick ner och ett vänster för att sedan de efterföljande skotten klicka tillbaka till utgångsläget.

jag vet inte om detta är den bästa varianten men då har man ju koll på CBS och p resten av träffarna.

Mycket övning blir det och det kan ju aldrig vara av ondo.

Bra jobbat, ribban är lagd :ph34r:

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ruggit intressant, eller jag läser alla dessa trådar med er Snipers, men jag förstår ingenting, det känns lite som grekiska.

Hoppas att få träffa några av er innom några månader, över en whiskey så jag får en snabbgenomgång.

Jag är med en bit, dvs vindavdrift hastighet, mm Men alla dessa konstiga förkortningar...

Inte blir det bättre av att gå in på en del Amerikanska sidor för det blir fortfarande grekiska.

Kanske dags att mickla ihop sig ett skyttelexikon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog laddat och testat ett par serier till av "SKU3" också.

Tycker att den ser riktigt lovande ut. Skott nr 4:as lilla snedsegling kan bero på ett minimalt avfyrnings eller rekylupptagningsfel. Alltså inget jag hade oroat mig för innan jag hade testat mer.

Tror att alla tre laddningarna kan fungera mycket bra. Den lilla snygga klumpen i "SKU2" är förstås lockande, och tyder på att den slår tätt.

Men som sagt, prova 3:an en gång till också.

//Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

RW-nja den frågan är för mig av enklare karaktär,

man skottställer efter CBS för att sedan känna till vad som händer med träffläget vid efterföljande skott,

nu har jag inte tidigare kört dämpat och inte heller haft CBS problematik annat än "skit bakom stocken",

Anser man att avvikelsen är för stor mellan träffläget för CBS och efterföljande skott får man helt klart överväga att göra vapentekniska ingrepp. :o

/Christian

Jag ställer in siktet efter första skottet och kompenserar efterföljande skott (vid behov) för det är sällan som det behövs mer än ett skott, men så är jag också jägare och inte skytt. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN lite kommentarer, jag har längtat efter att ha skrivit av mig min inspiration och entusiasm.

Jo, det är riktigt som Jacob säger, en svala gör ingen sommar. Hela grejen var att se om jag redan på tre serier skulle kunna få antydningar till ett återupprepbart beteende och det tycker jag att jag har fått. De tre första skotten har alla tagit lägre än de efterföljande 12, helt klart något som svårligen låter sig förklaras som slump.

Om skotten skulle vara slumpmässigt spridda är sannolikheten för att de tre första skotten tar lägst är, om jag skall ta upp mina gamla statistikkunskaper, 0,2%. Alltså, (3/15)*(2/14)*(1/13). Det känns som ett så pass lågt tal att jag väljer att tro att skotten INTE är slumpmässigt spridda, att de tar högre varteftersom jag skjuter.

Redan nu har jag alltså fått en mycket stark hint om hur vapnet beter sig, och om det beter sig likandat framledes i nästa och nästnästa skjutning så vet jag att det verkligen det är så. En jäkla skillnad mot att säga att "jäklar, jag tappade ett skott". Detta ger mig, förhoppningsvis, möjligheten att avgöra om ett tappat skott ÄR ett tappat skott eller om det är en egenskap i vapen/laddning som visar sig. Jag tror mig om att kunna konsolidera många sådana här sammanslagna träffbilder och med tiden kunna komma fram till listiga saker.

Jag delar också Christians funderingar om dämparboost, det kommer att bli spännande att göra en övning på banan med 5*10 skott genom kronografen i snabb takt, med total nedkylning däremellan. Även detta kommer att bli spännande statistik.

RW, jaktammo skjuter jag in efter CBS. Skytteammo efter varm pipa.

Skuris, you and me both :blush: Just detta kan jag dock göra utan att hålla så jäkla mycket anteckningar mm. Om jag hittar tydliga återupprepade beteenden i vapnet baserat på ökad värme (för denna kula och detta krut - märk väl!) kommer jag att behöva göra ett tillägg till mitt range card... Hur det ser ut beror på om vapnet har ändrat träffläge baserat på mjukare stål vid högre temperatur, tightare mekanism baserat på expanderad metall (=en enkel linjär korrigering baserat på avvikelse) eller om det är dämparboost (då behöver jag ha alternativa kulbanor baserat på varm/kall pipa).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt stora problem vad det gäller skyttet tror jag ligger i att jag har mycket svårt att bestämma mig för hur seriös jag ska vara´, allt in min värd ska gå fort och vara smidigt och det rimmar dåligt med att bokföra alla skotten och liknande trots att jag vet att det är ända vägen till ett bättre skytte.

Ska jag göra rangekard för varje kula, ska jag överhuvetaget göra rangecard :unsure:

jag menar att på jakt skjuter jag aldrig på sådana avstånd att jag kommer att behöva ett dyligt. tror jag....

Ne jag måste ta tjuren vid hornen och ta tag i detta nu.

Kör på HerrBerg så kan jag sitta tillbaka lutad o njuta o filosofera över vad du kommer fram till ^_^

Kanske kan det även få mig på bättre mer fokuserade tankar.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra att lära känna sitt vapen och ska man se jaktligt så är det i princip bara första skottet som är intressant.

Men är det laddtester tycker jag du överanalyserar och gör det allt för komplicerat, jag föredrar att skjuta laddtester från bänk under så bra förhållanden som möjligt bara för att minimera skytten och yttre förutsättningarnas påverkan då brukar man fort hitta en väl fungerande laddning.

Sedan om man ska skjuta långhåll söker jag inte alltid maximal precision utan väljer en stabil laddning i "lämplig fart" det är för mig en laddning som ger bra fart utan att vara ybermax helt enkelt lagom prestanda VS slitage.

Att plocka fram en laddning är något jag vill göra fort och med minimalt antal skott för dessa skott kostar bara pipa utan att ge någon egentlig träning. Gäller det nu .308 kanske man kan släppa lite på regeln att varje skott skall ha en mening då den tål rätt många tusen fast tanken är ändå den samma tycker jag.

Även jag är en impuls människa och för ingen skyttedagbok eller anteckningar vilket säkert skulle vara bra :blush:

Har däremot lyckan att få bössor som inte ger CBS det gör livet som skytt och jägare mycket enklare ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men är det laddtester tycker jag du överanalyserar och gör det allt för komplicerat, jag föredrar att skjuta laddtester från bänk under så bra förhållanden som möjligt bara för att minimera skytten och yttre förutsättningarnas påverkan då brukar man fort hitta en väl fungerande laddning.

Jo, detta är skjutet från bänk :blush: men syftet är inte att testa laddningar, även om jag får det "på köpet". Syftet är att, genom att upprepa detta experiment, identifiera beteenden i vapnet som är förutsägbara och som jag inte hade hittat med ren träffbildsskjutning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra att lära känna sitt vapen och ska man se jaktligt så är det i princip bara första skottet som är intressant.

Men är det laddtester tycker jag du överanalyserar och gör det allt för komplicerat, jag föredrar att skjuta laddtester från bänk under så bra förhållanden som möjligt bara för att minimera skytten och yttre förutsättningarnas påverkan då brukar man fort hitta en väl fungerande laddning.

Lars.. det hade nog räckt med att skriva..

HerrBerg, du är inte på jobbet nu och kan fakturera.. alltså - trassla inte till det i onödan :D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...