Hoppa till innehåll

Påskjuten gris och påkörd älg 20110112


N S

Recommended Posts

Skytten hade stor sugga med 3 kultingar ute på gärdet.

Markägaren stod bredvid när han sköt en som blev på plats.

Suggan drog åt höger o de 2 andra kultingarna stannade till och han sköt på ytterligare en.

Den teckande inget och de 2 stack in o skogen.

Han hittade inget på skottplats o inget så långt han spårade dem, 20m fram till stenmuren.

Jag kom dit nån timme efter, hittade inte spårhalsbandet o bösslampan satt visst på pumpen som stod hemma i vapenskåpet..:unsure:

Skit samma.. det går ändå, lät bara Blackie gå på i spåret där de dragit ut den första grisen o fram till nästa skottplats hon markerade o jag hittade ett par grishår.

Kom fram där de gått över stenmuren o 10 meter in vrålar tiken rakt ut.

Jag fattar först inget.. där är en grislega välbäddad med granris o i den ligger en kulting död…

post-348-0-77763400-1294871472_thumb.jpg

post-348-0-09578600-1294871519_thumb.jpg

Men det är inte den Blackie vrålar efter..

Hon vill iväg bor längs åkern.

Hmm.. kollar lite o hittar blod på snön men ser också att där är gammalt blod under snön..?

Går med jycken några meter till o ser tydligt att det är nytt blodstänk på grisstigen.

Kopplar loss o hon försvinner i ett rökmoln.

Nu går hon relativt tyst… 150 m bort drar hon igång.

Bara o gå på direkt.

Kommer fram o hör var jycken är, men mellan mig o där hunden skäller står en kulting i en glänta…

Va faen har hon börjat fega ur totalt??

Hör henne ösa på för fullt 25 m rakt bakom nassen så skjuta är omöjligt.

Försöker röra mig i sidled o få fritt skottfällt på den jag ser men då försvinner den bakom en sten o är borta.

Men inte kommer det nån hund efter…

Rejält sur så stövlar jag fram till idioten…

Men nog ser jag att det är ett grisöra 1 meter framför galenpannan..

Går fram o skjuter den bakom det öra jag ser..

Drar ut den ur granet men där finns inga andra hål än mitt..

Såg blod när jag va på väg fram o kollar igen där jag såg den första grisen i gläntan o där va blod.

Efter lite strul med o få väck jycken från den första nassen så fick jag nu iväg henne efter rätt gris.

Fast ståndskall efter 100m och va bara till o in o hämta, eller ja.. pannlamp gick över i det där gula ljuset som indikerar att den slocknar inom nån minut.. precis när jag kom fram o såg hunden.

Men jag han avsluta innan den dog.

Första träffen satt i nacken precis under skinnet.

post-348-0-36076000-1294871537_thumb.jpg

Tragiskt att se hur magra de var… ryggarna va vassa som knivseggar…

Nu slapp de lida men frågan är hur många kultingar den suggan haft som svultit ihjäl.

post-348-0-39336500-1294871563_thumb.jpg

o så fick jag lite av abstinensen botad..

En låg som sagt död i balen, kollade upp det på vägen tillbaka o den va fortfarande mjuk.

Men det gamla översnöade blodet jag hittade därikring kommer inte från den.

Utan minst en till har dött där och blivit nödproviant för de andra.

Enl utsago från skytten har det varit en sugga där med 8 kultingar… nu har hon inga.

Hör också till saken att suggan är rejält stor.

Den som påstår att vintern inte påverkar grisarna har fet fel!

På väg hem så ringer en av kontaktmännen ang en påkörd älg.

Vänder om och hämtar Tuffe och åker dit. Jacob är i åre o åker skidor.. idioti... enl mig..;)

Ensam liten älg.

Liten byväg men lyktan och lite plast gick sönder i smällen. Verkade va plast i glaset också..

Spåra en älg i den snön som är kändes väl inte sådär skitkul..

Jag skulle börja jobba vid 22 också o nu va klockan 19.30.

Vi kollar upp så älgen är ensam och släpper Karelaren direkt.

Vi hänger på en bit in och hittar lite blod på ett ställe, alltså rätt älg. Men annars inget i spåret.

Hittar en lega 30 m in från vägen men inget blod legan. långa kliv därifrån o alla benen verkade ok.

Tuffe går nu stadig i löpan men det går långsamt, vi tar oss fram ungefär lika fort.

Så kommer vi ut på ett gigantiskt hygge o där tar det stopp för oss 2 beningar..

Totalt omöjligt o ta sig fram o gå runt känns inte som nått alternativ… fram dit fans inget blod.

Vi tar oss ut till vägen igen o sätter oss i bilen, kollar pejlen och kör parallellt med tuffe.

Det går skitsakta för honom men efter en 500 m så har han kontakt och det blir ståndskall.

Vi kör runt för det verkar vara närmare från norr och där är en skogsväg in så vi kan komma lite närmare.

Skogsvägen har varit plogad och en traktor har kört där efteråt, bedömer att det borde gå o köra in med jeepen…

Går skitbra tills jag kanar av traktor spåren litegrand o hamnar lite bredvid dessa…

Enkelt o lägga i backen..

Tjoff o bilen ligger i diket, lutar så kraftigt att Plottfia o wachteln sitter på sidorutorna…

Vi skiter i bilen och försöker genskjuta hunden, nu är han tyst och det går sakta rakt mot oss.

Är väl lite spännande en stund till Tuffe kommer ut på vägen utan älg…

Jag fattar inget… men det troliga är väl att älgen skenat från honom o han insett att han inte hinner ikapp i snön.

Vi hottar inga älgspår någonstans där han kom ut, eller inom närmsta 100m på vart håll..

Satte honom i bilen, sen ringde vi runt till alla i närheten men ingen kunde komma med traktor o dra loss oss där vi nu stöd 500m från plogad väg..

Brodern kom sen med sin landrover men den klarade med nöd o näppe ta sig fram o dra upp min bil gick inte.

Så den står kvar i skogen… får väl stå där till snön smälter…

Man kan ju alltid ha den o sitta o fika i om man har vägarna förbi..

Fixade dit en hundförare till som ska släppa på älgen så får vi se om det går att lösa det eftersöket.

Själv sitter jag nu på jobbet, något försenad…

Ska beställa snöskor i morgon.. och traktor med snökedjor…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den andre hundföraren släppte på sin hund men den va inte så intresserad av löpan eftersom Tuffe redan varit på den.

De handspårade... fram till 50m från där vi kopplade upp Tuff.

De va tydligen ingen lek... som poalren sa..

-spysmak i munnen är ingen hit...

Älgen hade inte blött mer än det vi hittade precis innanför olycksplatsen.

Det va en lega strax innan där Tuffe ställt älgen. Det syntes oxå väl var ståndskallet varit.

Inget verkade konstigt med spåret eller i den legan. Älgen hade sen i god fart sprungit ifrån hunden.

Älgskit hittad de oxå som såg helt ok ut.

Tuffe hade älglöpan fram till 50 m från där min bil nu står...

Han hade nog inte gett upp utan bara gått ut på vägen för o hälsa på oss...

Jag ropade ju in honom när vi såg han så han fick ju alldrig chansen o fortsätta.

Den andra jycken drog sen efter löpan någon km till men fick alldrig kontakt med älgen.

Skulle tro att den älgen är rätt frisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men jag han avsluta innan den dog.

Ja det gäller att skynda sig så man hinner skjuta lite... ;):lol:

Bra jobbat, är det väl vi brukar säga. :)

Var nog inga större fel på älgen. Lite synd att du skulle komma och störa Tuffe med dina parkerings försök. ;)

Hur mycket snö har ni? Är fan inte roligt att släppa hund på älg just nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det gäller att skynda sig så man hinner skjuta lite... ;):lol:

Bra jobbat, är det väl vi brukar säga. :)

Var nog inga större fel på älgen. Lite synd att du skulle komma och störa Tuffe med dina parkerings försök. ;)

Hur mycket snö har ni? Är fan inte roligt att släppa hund på älg just nu.

Jo de va ju lampan som skulle dö/slockna... men bara märk ord du ;)

Inne i skogen är det inte så farligt mer än 30 cm men i det öppna o på hyggen... när det går över midjan kommer iallafall inte jag längre....

Kan gå o ligga på mage o fördela vikten o åla fram..

Pulka kan gå oxå.. bara jag kan hitta någon som drar mig..:unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men i det öppna o på hyggen... när det går över midjan kommer iallafall inte jag längre....

Ja ha! Ungefär 50-60cm då. ;):lol:

Verkar som ni har ungefär lika mycket som här då. :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat NS

Snön är inget rolig men det låter som både du och BJörn får skaffa er längre ben ^_^

//

Ska börja med högklackat....:D

Eller.. förresten..

Får nog leta upp mina gamla platådojor....:D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så va bilen ur skogen igen.

Såg inte så farligt ut i dagsljus.

post-348-0-15428000-1295023110_thumb.jpg

Traktor med snökjedjor o plog fixade ut den på ett kick.

Fast det blev ju till o styrbromsa för framhjulen hängde i luften.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Roligt att du inte har tråkigt ivf !!! :lol:;)

Tänkte på det du skrev om viltet å vintern. Förutom alla farliga åtlar borde viltet ha minst lika många trygga foderplatser !

Tänka att möta en pipa i MacDriven !!?? :o Nä nog vill man äta tryggt. På säkra platser.

/ bra jobbat som vanligt !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat och spännande läsning som alltid.

Ja, för även om ni inte fick fatt på älgen kunde ni ju konstatera att den verkade må ok med tanke på spåren den lämnade.

Härligt att läsa att "galenpannan" är igång och precis lika "sansad" som alltid. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat och spännande läsning som alltid.

Ja, för även om ni inte fick fatt på älgen kunde ni ju konstatera att den verkade må ok med tanke på spåren den lämnade.

Härligt att läsa att "galenpannan" är igång och precis lika "sansad" som alltid. :lol:

Tja.. både hon o jag ligger risigt till numera..

Jag som husse till henne då o hon som husmarodör...

Frun galen..

Hon snor äpplen (Blackie, inte frun) ur fruktkorgen på köksbordet.

Tuggar sönder äldsta dotterns skolböcker, öppnat skafferiet o rivit upp rispaket, makaroner, pasta pennor...

Tuggat på vedpinnar under soffbordet.

Fortfaradne hunden då..

Osv osv..

Hon är en pest...

Vet faen inte vad jag ska hitta på.. Brukar cykla en del med henne men de är för halt nu o dra pulka så är det grusat...

Skidor.. då ligger husse risigt till o gipsade lemmar är inge kul..

Funderar på o skjuta lite illa på 100kg galten jag har på ena åteln...

Fast jag kan nog hitta nån polare som skjuter illa iofs..

Nu brukar det ju vara fulltecknat på jaktfronten o jakt var o varannan dag, tyo slutspurt på jaktsäsongen.. men, men..

De e bara o härda ut till hösten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hihi... Min riesen öppnar dörrar hos grannarna och äter upp deras fruckostmackor. Tog svärmors avancerade äppelkaka som hon skulle stila med för väninnorna på samma vis och sisst men inte minst snodde han årets julskinka på 3,5kg utan en smula. Detta är bara ett litet axplock av hans samlade bedrifter. Han har för mycket fritid den hunden. :wub: Undra om sådana beteende kan föras över på nya wachtelvalpen jag tänkte skaffa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...