Hoppa till innehåll

Trafikeftersök gris 17/1


Musköt

Recommended Posts

Blev uppringd av kontaktmannen 22.38 igår. En gris påkörd strax söder om Rottne. Hade precis lagt mig så det var bara att krypa ur bingen. Var inga problem att hitta rätt plats, väl utmärkt med plastpåse. Parkerade på cykelvägen och gick ut och kollade. Ensam stor gris som fortsatt över beteshagarna så långt jag såg med lampan.

Gick och selade på Lina, när en bil stannar.

Var han som kört på. Han trodde det var en galt och han hade sett den "linka" iväg.

Började spåra. Visade sig att snön sjunkit ihop rätt mycket, gick inte ens över stövlarna. Hon följer spåret 200m över betesmarken och vid taggtråden på andra sidan stannar hon och vänder sig och tittar på mig. "Nu vill jag komma lös". ;) Så jag släpper.

Upptaget kommer nästan direkt, 250m bort. Står still nån minut sen drar det sig sakta bort från mig. Är en liten smal remsa mellan betesmarken och en igenvuxen sjö. Blir stopp igen 300m bort. Går på och tar mig in på 30m, hör grisen komma mot mig lite. Men troligen märker den mig för det gå loss i långsamt gångstånd igen. Tyckte jag såg något som släpat intill spåret men var inte säker

Rundar den igenvuxna sjön men fortsätter söder ut över mossen intill. Jag kommer inte över ett av dikena så jag får vända. Ser att det blir stopp andra sidan mossen ca 1km bort. Finns ingen möjlighet att ta sig efter så jag får gå runt ett par km för att komma till bilen.

När jag till sist kom fram till bilen så stod det på nästan samma ställe fortfarande. Hade möjligen flyttat 150m. Så jag körde runt hela området. Hittade en dåligt plogad väg där jag inte vågade köra in, men det gick ju lättare att gå där. Hade väl lite mer än 500m kvar när jag lämnade vägen.

Stod ute på gamla odlingsmossar. Gick bra att komma intill. Den stod under en stor risgran. Lina öste på som satan och hade väl gjort så i nästan 2,5timme. Hon var inne och utmanade den hela tiden från olika håll. Men konstigt nog kom det inga utfall. Såg bara att det rörde sig bakom grenarna, men kom inte åt att skjuta så jag stod på 10m och väntade ut den. Till sist så försökte den ta sig över till nästa gran. Men då drog jag en smäll. Den trillar in under samma gran igen. Men nu så har den svårt att ta sig fram, tror jag sköt för lågt så frambenet gick av. Nu ligger hunden på riktigt hårt. Och galten ligger och klapprar med tänderna, riktigt irriterad. Är lite svårt att komma åt och avfånga men till sist lyckas det.

En skaplig galt, ca 100kg. Ena bakbenet var av. När jag passar den så är den lite blodig i bakänden. Fanns ju inte en chans att få med den ut ur skogen så den fick ligga. Har kontaktat jaktlaget idag så de skulle försöka hitta den.

Var ju en jävla tur att snön sjunkit undan. Hade det varit lika mycket som i söndags så hade jag nog inte släppt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Toppen av alla inblandade.

Tycker att det ofta klagas på bilisterna så det kan väl vara på plats att även skänka en liten positiv tanke till bilisten i detta fallet.

Först bra utmärkt med plastpåse och sedan kom han förbi ändå!

Tänk om alla gjorde så!

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Toppen av alla inblandade.

Tycker att det ofta klagas på bilisterna så det kan väl vara på plats att även skänka en liten positiv tanke till bilisten i detta fallet.

Först bra utmärkt med plastpåse och sedan kom han förbi ändå!

Tänk om alla gjorde så!

// Henrik

Jo jag påpekade att jag tyckte det var perfekt uppmärkt och tackade honom.

Var ju så att han körde samma väg hem och att jag var på plats.

Men han hade ju faktiskt sett att det var en galt och att den inte gick riktigt jämnt. Så han hade bra koll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Missat detta totalt....

Kom nu inte o klaga på min favvo mer i år :wub:

Bra jobbat av er båda och ett plus i kanten för bilisten som gjorde alla rätt.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...