Hoppa till innehåll

Pürchbössa


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Så då kom en licens i lådan idag. Licensen gäller en bössa som jag tänkte fixa lite med så den blir en bra pürchbössa med stake nog att funka på vildsvinsvak...

Utgångspunkten är en välskött Remington 700 ADL i 30-06. Den är från tidigt 1980-tal. Att jag valde 30-06 beror ffa på att jag inte handladdar och det finns ett stort urval fabriksammo över disk, men även att jag har en annan i samma kaliber och det känns skönt att slippa ha så förbenat mycket ammo i olika kalibrar i skåpet - det är redan rätt trångt.....

I dagsläget har jag planerat att:

-Se över trycket, det är rent men väldigt hårt.

-Plocka bort de fasta riktmedlen som ändå inte är kompletta.

-Låta Robban i Fjärås kröna om pipan och gänga den, får se om jag nöjer mig med rekylbroms eller om det blir en dämpare.

-Ordna ny stock. Klurar lite på om jag skall göra den själv eller om jag skall beställa något färdigt....

-Förse den med en lämplig kikare.

Återkommer i morgon när jag sitter på en snabbare lina med en bild på tillskottet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Älgflugornas Herre

    37

  • Robban M

    9

  • SilverJonten

    3

  • Hipshot

    2

Kör på en lättare variant av dämpare istället för en broms. Den smäller så jävligt med den. Om du inte smyger omkring med kåpor eller andra hörselskydd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kuligt!!!

Själv väntar jag på licensen på min .22LR som jag beställt.

Spännande, vad blir det för någon?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör på en lättare variant av dämpare istället för en broms. Den smäller så jävligt med den. Om du inte smyger omkring med kåpor eller andra hörselskydd.

Kåpor har jag alltid. Rockade fram tinnitus redan i unga år så nu är jag försiktig med öronen.... Kanske läge att vara dubbelförsiktig då. Hmm.

Jag velar rätt ordentligt, dessutom finns det gott om tid att vela så vi får väl se. Skulle det falla sig så att det blir en ljuddämpare så antar jag att jag tar en RCC igen, det är liksom ingen omväg så jag kan ju snacka med Roger direkt. Det gillar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En Anschutz 1415

bra val. Du kan ju kolla mitt 22LR ammotest om du vill. Eller för den delen så kan du ju när du fått hem bössan komma över och prova igenom de sorter jag har innan du börjar köpa på dej en massa.

Ammotestet: http://lipoptena.blogspot.com/2010/12/22lr-ammo.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rockade fram tinnitus redan i unga år så nu är jag försiktig med öronen....

Då e vi 2 då. Jag kör med en rcc på 375:an o den är inget problem att skjuta bara en smäll vid jakt. Skulle inte ligga å nöta på bana utan kåpor men funkar i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bra val. Du kan ju kolla mitt 22LR ammotest om du vill. Eller för den delen så kan du ju när du fått hem bössan komma över och prova igenom de sorter jag har innan du börjar köpa på dej en massa.

Ammotestet: http://lipoptena.blogspot.com/2010/12/22lr-ammo.html

Japp,, jag läste det.

Vore riktigt kul o komma upp o testa om man får samma resultat med min bössa.

Åker till Thailand på fredag så hopas licens e klar när jag kommer hem så vi får ta det då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp,, jag läste det.

Vore riktigt kul o komma upp o testa om man får samma resultat med min bössa.

Åker till Thailand på fredag så hopas licens e klar när jag kommer hem så vi får ta det då.

oki, då tar vi det när det blir läge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra med en bild på själva objektet också. Här är det.

post-2197-0-31826400-1295506677_thumb.jp

I kväll skall jag börja med att skruva loss de fasta riktmedlen. De är ju som sagt var inte kompletta. Lite beroende på hur borrhålen i pipan ser ut så kan det få styra var jag låter Robban kapa och kröna om pipan.

Skall se mig om efter en picatinnyskena under dagen. Det får bli första steget vad gäller riktmedel. Sedan har jag skaffat en lämplig tub till projektet, men den återkommer jag till senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller kolv så funderar jag rätt mycket på det. Den urgröpning som behöver göras till en Rem 700 är betydligt enklare än den som krävs för mitt andra projekt (HDF titan 2 6,5x55). Jag lutar faktiskt åt att plocka den kolv jag köpt till HDF-en och låta Remingtonan ta den. Då blir det en Boberg klassisk varmint, laminat. Kan bli en bra kombo, men jag får fundera vidare.

Skulle jag välja Bobergkolven så ser den ut såhär:

post-2197-0-62085500-1295507099_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade några minuter över nu efter middagen. Ungarna kikar på Toy Story och jag satt på golvet med en skruvmejsel. Efter lite meckande fick jag loss de fasta riktmedlen. Får se hur jag fyller igen skruvhålen, de tillhörande skruvarna är något för långa.... Pipan funderar jag på att kapa så att båda skruvhålen fimpas. Sedan har jag funderat lite till på kolven. Den känns rätt OK, är lika hög som den obearbetade jag har stående men väldigt mycket lättare. Kanske börjar jag med att se över den befintliga kolven... I så fall tar jag väck lacken för den gillar jag inte, sedan oljar jag den. Ev betsar jag den i en väldigt mycket mörkare nyans men det får vi se. Plastbäddning och friläggning av pipan är i så fall givna moment. Men vi får se....

post-2197-0-64066300-1295547633_thumb.jp

post-2197-0-28398600-1295547646_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För egen del så hade jag smackat dit skruv som jag sedan fimpat ner och filat flush med pipan för att sedan blånera om den. Blånering tror jag en gubbe i Vallda kan fixa, har för mig att det blir en tusing eller 1500 spänn för två pipor och då kan jag likväl skicka med en eller två så blir det bättre pris. ;)

Men jag måste höra med han först... :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För egen del så hade jag smackat dit skruv som jag sedan fimpat ner och filat flush med pipan för att sedan blånera om den. Blånering tror jag en gubbe i Vallda kan fixa, har för mig att det blir en tusing eller 1500 spänn för två pipor och då kan jag likväl skicka med en eller två så blir det bättre pris. ;)

Men jag måste höra med han först... :ph34r:

låter som en OK plan. men blåneringen görs väl lämpligen efter kapning å gängning antar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yes box men se till att få dit skruvar av liknande ämne (CrMo)så det inte blir skiljaktigheter i blåneringen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snackade just med Roger på RCC (www.rccab.se) och har nu bokat en T40 ljuddämpare. Han skickar över papper under dagen så att jag kan försöka tajma polisens mottagningstider lite senare i veckan....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det ja, har börjat meckla lite med originalkolven, skall se vad det kan bli av den innan jag fullt ut bestämmer mig för att byta. Tror trots allt att Bobergkolven behövs bättre på min 6,5-a. Sedan spelar faktiskt viktskillnaden in till originalkolvens fördel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolvarbetet går vidare. Har fått väck all lack nu. Träet är rätt livlöst, ådringen är helt rak amerikansk valnöt, inte jätteskoj. Funderar på att betsa den svart innan jag oljar den. Men först skall jag:

1/ montera ny bakkappa.

2/ plastbädda

Bilder kommer snart, har beställt en ny kamera som med lite tur anländer innan helgen. Har fått bannor av chefen för att jag lagt rabalder på en av jobbets leicor sedan i höstas...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en rödrotsolja som är en del av ett paket med tre flaskor (minns inte vad paketet heter) som faktiskt kan liva upp ett "dött" material.

Skall kolla under dagen vad det heter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Robban.

Känner du dig redo att kapa, kröna och gänga pipan?

Lite hjälp med trycket vill jag nog ha också, inser att jag inte riktigt vågar meckla med det själv....

Å andra sidan, ingen brådska. Har inte ens hunnit lämna in licensansökan på dämparen.... Och det finns mycket kvar som jag kan jobba med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lugnt... ;)

Denna veckan hinner jag inte däremot nästa. Det sitter väl en styrhylsa i bakänden på dämparen? Vet du redan nu hur mycket du vill korta pipan så kan du ju mäta diametern på pipan där dämparen slutar och meddela RCC det så den varken glappar eller blir för trög att skruva på.

Bara en tanke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Denna veckan hinner jag inte däremot nästa. Det sitter väl en styrhylsa i bakänden på dämparen? Vet du redan nu hur mycket du vill korta pipan så kan du ju mäta diametern på pipan där dämparen slutar och meddela RCC det så den varken glappar eller blir för trög att skruva på.

Bara en tanke.

Det är bra med folk som tänker. Får mäta när jag kommer hem, sedan telefon till Roger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snackade just med Roger på RCC (www.rccab.se) och har nu bokat en T40 ljuddämpare. Han skickar över papper under dagen så att jag kan försöka tajma polisens mottagningstider lite senare i veckan....

Då lyckades jag tajma polisens dumma öppettider på min station. Alltså: nu är licensansökan inlämnad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Arbetet med den gamla kolven fortskrider. Jag har

1/ skrapat bort all lack med en sickel.

2/ gröpt ur pipkanalen något för att få pipan helt friliggande.

3/ kapat kolven ett par mm för att få en plan och inte konvex yta att sätta fast en ny och tjockare bakkappa på. Den skall slipas ner i kväll.

P1010076.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...