Hoppa till innehåll

Pürchbössa


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Var förbi Robbans ställe igår. Snackade lite och fick självförtroende att ge mig på trycket på bössan tråden handlar om. Det var busenkelt. Jag ställde in den så att den nu ligger på mer än 1,5 men mindre än 1,6 kg. Hade en vattendunk och köttkrok när jag kollade....

Sedan betsade jag kolven svart. När jag kikade på det nu på morgonen vart jag int helt nöjd. Skall nog ge mig på den med fint slippapper och betsa igen. Får se hur många gånger som krävs för att få en mörkt svartbrun kolv där man kan ana ådringen om ljuset är det rätta....

Fick en postavi också, så i em hämtar jag en picatinnyskena.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Älgflugornas Herre

    37

  • Robban M

    9

  • SilverJonten

    3

  • eskimo1

    2

I gårkväll fixade jag lite till med projektet:

1/ skruvade loss weaverklackarna och satte dit en picatinnyskena istället

2/ sandpapprade över hela kolven och lade på ett nytt lager svart bets.

Snart dags att ta lite foton. Kanske sätter jag ihop byssen ikväll och fotar. Kan ju testmontera kikaren då med....

Annars blir kvällen jobb att se över kolvens yta igen, är jag nöjd så blir det plastbäddning annars en ny omgång slippapper och bets.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Arbetet med den gamla kolven fortskrider. Jag har

1/ skrapat bort all lack med en sickel.

2/ gröpt ur pipkanalen något för att få pipan helt friliggande.

3/ kapat kolven ett par mm för att få en plan och inte konvex yta att sätta fast en ny och tjockare bakkappa på. Den skall slipas ner i kväll.

P1010076.JPG

Vart det ett bra sågsnitt på kolven? Jag skulle behöva göra så på min hagelbössa för att få plan yta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart det ett bra sågsnitt på kolven? Jag skulle behöva göra så på min hagelbössa för att få plan yta.

Jo, det blev jämt och fint. Lätt att arbeta mot när den nya bakkappan skulle monteras.

Funderade rätt länge innan jag gjorde det, men när jag kom på att jag hade en fintandad geringssåg i ladan var det ingen större tvekan. Den nya bakkappan är någon cm tjockare än den gamla så jag hade lite spelrum. kolvkammen är för övrigt rak på bössan, så det var enkelt att få den vinkel jag ville ha (90 grader).

Sedan rör det sig i mitt fall om en Rem 700, så om något går fel är det inte hela världen det finns miljontals ersättningsprylar där ute....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har precis oljat kolven en vända med en mörk olja, så fort den dragit in blir det linolja/terpentin - min favorit.

Innan jag började kladda med olja hade jag en kort stunds stress. Jag fick först inte loss systemet ur kolven när plastbäddningen härdat.... Den ville inte rubba sig över huvud taget. Men sedan plockade jag fram hammaren och tjongade till pipan - ja med det gummiklädda skaftet så klart. Och så sakterliga kunde jag börja skilja dem åt. Väl isärtaget plockade jag bort tejpen och då gick det lättare. Bra passning.

Och just det, det var främre rekylklacken som bäddades. Nöjer mig med det tills jag testat bössan ordentligt.

Och slutligen ett avslöjande: jag har faktiskt inte ens provskjutit den innan jag började pilla med den. Så jag har faktiskt inte en susning om hur den sköt innan den hamnade i min vård....

Bilder kommer så småningom...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite sent kanske men...

Det du skall göra istället för att lappa till pipan och därmed stressa både trä och metall på helt fel sätt är att skruva i den främre lådskruven (eller bägge om man helbäddat) och slå på skruvskallen. Dock måste skruven vara nästan helt inskruvad för annars kan du pajja gängorna. ;)

Det finns längre skruv att använda till sånt här med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite sent kanske men...

Det du skall göra istället för att lappa till pipan och därmed stressa både trä och metall på helt fel sätt är att skruva i den främre lådskruven (eller bägge om man helbäddat) och slå på skruvskallen. Dock måste skruven vara nästan helt inskruvad för annars kan du pajja gängorna. ;)

Det finns längre skruv att använda till sånt här med.

att bära med sig i bakhuvudet till nästa tillfälle med andra ord....

använde väl iofs inget direkt övervåld...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går frammåt. Nu återstår i princip bara kapning av pipan, ljuddämpare och lite småputs. Som ni minns såg bössan ut såhär när jag köpte den:

rem700stor.JPG

I helgen skruvade jag ihop bössan och testmonterade den kikare som skall pryda skapelsen. Den vita tejpen markerar var pipan skall kapas. Viss skillnad mot utgångsläget:

P1010185.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hurra! Igår ramlade licensen på dämparen in. Dags att ringa RCC och komma fram till något angående leverans/avhämtning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hurra! Igår ramlade licensen på dämparen in. Dags att ringa RCC och komma fram till något angående leverans/avhämtning.

Jäklar vad flott det blev!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäklar vad flott det blev!

Tackar.

Det får bli en riktig bildorgie när det hela är klart...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läckert!

Men jag fattar inte detta bekymmer med skruvarna där kornet suttit..? Kapa så bägge skruvhålen försvinner så slipper du omblånering osv? Det kan inte handla om så värst många cm.. eller?

Riktigt kul tråd iaf, bra driv och snabbt resultat :lol:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läckert!

Men jag fattar inte detta bekymmer med skruvarna där kornet suttit..? Kapa så bägge skruvhålen försvinner så slipper du omblånering osv? Det kan inte handla om så värst många cm.. eller?

Riktigt kul tråd iaf, bra driv och snabbt resultat :lol:

Mvh!

Tack.

Skruvarna (under kikaren) var nog mest ett teoretiskt bekymmer. Det blir så ibland, man funderar och skapar problem av ingenting. Jag valde helt enkelt att skita i dem, så nu sitter de på plats helt intakta och stör i alla fall inte mig... Kapning av pipan hade jag redan planerat.

Nu har jag en möjlighet att pimpa bössan med något lull lull i framtiden utan att behöva borra i bössan igen.... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det ja. Jag snackade med Robban för ett par timmar sedan. Kapning, kröning och gängning inplanerad till i nästa vecka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Senare idag skall jag:

1/ åk förbi RCC i Falkenberg och hämta upp min dämpare.

2/ åka till Robban för att få pipan kapad, krönt och gängad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack.

Skruvarna (under kikaren) var nog mest ett teoretiskt bekymmer. Det blir så ibland, man funderar och skapar problem av ingenting. Jag valde helt enkelt att skita i dem, så nu sitter de på plats helt intakta och stör i alla fall inte mig... Kapning av pipan hade jag redan planerat.

:blush:

Så du menar de skruvarna.. ja då tror jag inte det varit så lycksamt att kapa pipan :blink:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du menar de skruvarna.. ja då tror jag inte det varit så lycksamt att kapa pipan :blink:

ha ha ha ha

det hade varit något det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjo flöjt!

Tänkte först driva lite med dig och säga att jag tappat pipan i backen eller att jag "råkat" kapa ner den under laglig längd men jag är inte helt säker på hur du skulle ta det. :lol:

Nåväl, fick dragit igång med det hela till slut då jag fick lite annat i tankarna men nu så är det dags för lite fler projektbilder vilket du faktiskt glömde be mig om. :o Men snäll och omtänksam som jag är så... ;)

Bössan uppspänd i svarven:

post-1829-0-86008400-1299171486_thumb.jp

Kapat till rätt längd:

post-1829-0-03224000-1299171501_thumb.jp

Noggran indikering av pipa för koncentricitet med loppet:

post-1829-0-33923800-1299171525_thumb.jp

Bearbetat ned till rätt dimension:

post-1829-0-97925100-1299171546_thumb.jp

Gängsläpp skuret:

post-1829-0-78398300-1299171570_thumb.jp

Gängan skuren (RCC standard M14x1.0):

post-1829-0-51001300-1299171598_thumb.jp

Utan gängskydd:

post-1829-0-35366500-1299171625_thumb.jp

Med RCC gängskydd:

post-1829-0-55383600-1299171653_thumb.jp

Resten får du lägga upp själv. :D

/Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@ Rikard - Tack sa'ru'ha...

Upptäckte ett litet fabriksfel på lådan då jag gjorde en liten översyn av pangen. Lådan diffar såpass i mått utvändigt att det glappade mellan lådan och den främre delen av skenan.

En liten bild som förklarar det hela:

post-1829-0-62930400-1299249026_thumb.jp

Du kan andas ut nu Leif för det hela är fixat. ;)

/R

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@ Rikard - Tack sa'ru'ha...

Upptäckte ett litet fabriksfel på lådan då jag gjorde en liten översyn av pangen. Lådan diffar såpass i mått utvändigt att det glappade mellan lådan och den främre delen av skenan.

En liten bild som förklarar det hela:

post-1829-0-62930400-1299249026_thumb.jp

Du kan andas ut nu Leif för det hela är fixat. ;)

/R

Roligt med bilder, men försök att undvika allt för närgångna bilder. Känsliga tittare kan uppfatta alla ollonavtryck som stötande :lol:

P.s såg ut att behöva lite behandling, rekommenderar metoden som en av stjärnorna hemma i byn körde på sin mopedmotors topplock för att tjäna 1km/h. Skruvade av och "slipade" ned den på asfalten utanför huset. Helvete vad den gick sen när vi bogserade honom med en 125:a ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upptäckte ett litet fabriksfel på lådan då jag gjorde en liten översyn av pangen. Lådan diffar såpass i mått utvändigt att det glappade mellan lådan och den främre delen av skenan.

Förutsätter att du filade ner lådan :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att du filade ner lådan :lol:;)

Njae alltså... Eh... :blink::lol:

Bäddade skenan både fram och bak för den låg inte mot alls framtill och skevade en aning baktill. -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nåväl, fick dragit igång med det hela till slut då jag fick lite annat i tankarna men nu så är det dags för lite fler projektbilder vilket du faktiskt glömde be mig om. :o Men snäll och omtänksam som jag är så... ;)

Jomen ibland är man mer puckad än vanligt. Bara en helt ordinär släng av hjärnsläpp....

Tack, är det OK om jag slänger upp bildern apå bloggen också?

Resten får du lägga upp själv. :D

Will do any day

För övrigt börjar saker och ting stämma lite bättre nu... Men vi hörs!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jomen ibland är man mer puckad än vanligt. Bara en helt ordinär släng av hjärnsläpp....

Tack, är det OK om jag slänger upp bildern apå bloggen också?

Självklart kan du det, om du vill så kan jag mejla över bilderna jag tagit så har du dom i orginal sas. ;)

För övrigt börjar saker och ting stämma lite bättre nu... Men vi hörs!

Jag råkade tänka lite fel när jag bäddade skenan :blush: men jag ordnar givetvis till det utan snack. När du väl känner för att lämna in bössan (om du så vill göra det redan imorgon) så lovar jag att du kan hämta upp den dagen därpå. -_-

Som jag sade tidigare så finns det dock risk att du får slänga på en lutande skena för att bli av med felet på lådan. Skulle ju vara synd om du vill ta ett skott på lite längre håll och så finns det inte tillräckligt med justersmån kvar likt förbaskat. <_<

För att sen reda ut några frågetecken för dom som läser tråden så kan jag säga det att lådan är som sagt skev. Antagligen så sluttar den bakåt i bakkant vilket jag inte tänkte på vilket gav ett för lågt träffläge trots att siktet var skruvat i botten. Bäddningen av skenan måste således göras om "gör om, gör rätt" som man säger... :rolleyes:

/Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...