Hoppa till innehåll

Utsättning av änder


Sax

Recommended Posts

Jag har precis skaffat mig jakträtt i två mindre dammar. Tänkte fodra in änder där till hösten, men även sätta ut ett antal andungar i sommar.

Jag skulle vilja få lite tips och råd om detta tex:

När ska man sätta ut änderna? Hur gamla ska dom vara vid utsättning? Tips på bra foderautomater osv...

Tacksam för svar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tjena, vi har satt ut änder under några år hemma i sjön, inte för att jag vet om vi gjort rätt men vi har köpt dem som daggamla kycklingar, sen har vå låtit dem gå i hönsgården tills de har fått hela sin fjäderdräkt, strax innan de är flygkunniga och således helt färdigväxta har vi släppt ut dem i sjön, detta har visat sig funka bra då det sista året inte dog en enda av 37 utsläppta.som foderautomat hittils har vi bara haft en plastränna som vi fyllt med säd, samt spritt lite runtomkring så de får gå och picka och leta efter, men tills i år har vi köpt spiraler från www.bjalebo.se tror jag det heter.vi har grävt en damm nu under höster som vi skall befolka med änder till sommaren.vart har du dina jaktmarker? detta var allt i tips jag kunde bistå med, om det är rätt eller fel vet jag inte!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen!!

Jag har också sneglat lite på spiralen från bjälbo. ( Men det ska nog vara www.bjalbo.nu  ;) ) Har du köpt lösa spiraler eller färdiga automater med tunna? Jag tycker att tunnorna verkar vara lite små, skulle vara bättre med större behållare så att man inte behöver fylla på så ofta.

Förövrigt så bor jag i Skaraborg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Risken är väl att det kan bli svårt att få tag på ällingar. Hörde redan att det var uppfödare som skulle lägga av pga fågelinfluensan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tänkte köpa änder i småland, funkar inte det så finns det så pass många uppfödare att nån säkert har.....

SAX: jag köpte lösa spiraler som jag monterar dit på egna tunnor, precis som du säger så kan man ju antingen välja att ha stora eller små behållare....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag brukar sätta ut änder varje år och jag köper utsättnings klara och jag brukar bara slänga några spannar vete i kanten änderna är väldigt lätta att sköta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man jagar vid en älv, kan man kasta ut vete vid en grund vasskant, där man vet att det brukar samlas änder. Eller är det helt bortkastat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hallen: om man vet att det samlas änder där i naturliga fall så är det absolut inte bortkastat att ge dem lite havrekross eller vete, det skulle de nog uppskatta.är det för att mata dem eller för att enklare komma åt att skjuta dem?vilken sorts änder har ni vid er älv?här är det nästan bara uteslutande gräsänder samt ett knippar i sjön!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är knipa och gräsand som brukar hålla till vid vasskanten. Det är inga mängder, men det kommer alltid fågel dit och tanken var att om de stannar kvar och äter så borde de locka tills sig fler som kanske blir stationära där. Visst är det för jaktens skull.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker men jag tror att det skulle löna sig att ställa en foderautomat på lämpligt ställe i strandkanten och sen ställa in den så den skickar ut lite foder varje kväll typ ngn timme innan det blir mörkt. Kör man igång tidigt på säsongen så lär man kunna plocka in en hel del fågel och få en riktigt fin jakt när det drar igång. På ena stället där vi apporterar så går foderautomterna typ två timmar innan det blir mörkt och visst är det en massa utsatt fågel som sträcker in men även en hel del vildfågel faktiskt! En normal kväll skjuts det typ 5-6 knipor eller något.. Det är omöjligt att veta hur mycket av de skjutna änderna som är vildfågel men hade jag mark eller vatten för detta så skulle jag tveklöst testa!

Du kan styra kvällssträcket med timern och på så sätt få en längre jakt. I vanliga fall så innebär kvällssträck på änder en kvart-tjugo minuter intensiv jakt precis i skymningen, timerfodrar man så blir det en lättare jakt, man står runt 2-3 timmar på pass och har fågel i luften hela tiden mer eller mindre.. Ruskigt kul!!!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hallen:de änderna som vi släpper ut i år hoppas vi skall locka till sig lite vilda artfränder, bara se till så att inte kanadagässen beslagtar dammen först.....varför att det bara gräsänder som går att köpa?finns det ingen som tillhandahåller med knipa, kricka osv?nån som hört att de finns att köpa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hallen:de änderna som vi släpper ut i år hoppas vi skall locka till sig lite vilda artfränder, bara se till så att inte kanadagässen beslagtar dammen först.....varför att det bara gräsänder som går att köpa?finns det ingen som tillhandahåller med knipa, kricka osv?nån som hört att de finns att köpa?

finns nog ingen i detta landet som föder upp knipa eller kricka, har aldrig hört talas om någon och har haft det uppe i disskution då inte ens lärare vid naturbruks gymnasium som besökt dom flesta uppfödningar i sverige visste någon som syssla med det och inte heller jaktelever som var inne på 3-5 året som elev....men du kan ju alltid försöka fånga in knipa eller krickor och försöka få dom att lägga ägg finns speciella fällor för fångst av avelsfåglar, du bör dock kolla lagar osv är inte säker på att du får fånga hur som helst...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det där med fånga änder har vi faktiskt lurat lite på linus, vore kul och kläcka fram knipungar, för jag vet att de häckar hemma men man ser sällan några ungar, isåfall kanske man kunde hjälpt knipstammen en bit på väg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det där med fånga änder har vi faktiskt lurat lite på linus, vore kul och kläcka fram knipungar, för jag vet att de häckar hemma men man ser sällan några ungar, isåfall kanske man kunde hjälpt knipstammen en bit på väg!

om du ska testa så försöka spara några kniper som avelsfåglar till nästa säsong, och bygg sedan upp en liten uppfödning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kanske är på tiden att folk lugnar ner sig, det dör x antal hundra tusen i aids varje år och du slutar inte ha sex för det, det har inte dött 1000 personer i den så kallade fågelinflensan på 10 år!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kanske är på tiden att folk lugnar ner sig, det dör x antal hundra tusen i aids varje år och du slutar inte ha sex för det, det har inte dött 1000 personer i den så kallade fågelinflensan på 10 år!!!

Visst måste det ske något radikalt. Det var ca. 700 fåglar på farmen där. >:( Det är inte bra och det är inte den enda farmen som kommera att drabbas. >:( Var ska det sluta ??? ??? ??? Håller Vi på i denhär takten så förintar Vi oss själva. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Lyfter denna tråden lite....

Nu är 30 st änder beställda och ska hämtas om några veckor. Fodertunnor är fixade och allt är frid och fröjd.

VCar nere vid vattnet i går och såg att ett gåspar håller till där (förmodligen så häckar dom). Vad har det för inverkan på änderna? Finns det risk för att gässen kör bort änderna från fodret? Det är kanadagäss så enligt lagen så får jag ju skjuta dom, men det känns ju inte helt OK om dom häckar.

Nån som har nån erfarenhet??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråden lite....

Nu är 30 st änder beställda och ska hämtas om några veckor. Fodertunnor är fixade och allt är frid och fröjd.

VCar nere vid vattnet i går och såg att ett gåspar håller till där (förmodligen så häckar dom). Vad har det för inverkan på änderna? Finns det risk för att gässen kör bort änderna från fodret? Det är kanadagäss så enligt lagen så får jag ju skjuta dom, men det känns ju inte helt OK om dom häckar.

Nån som har nån erfarenhet??

Jag vet inte om detta är riktigt men jag har sett i någon tidning att på en del ställen så bygger dom ett lågt tak t. ex. åt rapphöns m.m. Kanske något att tänka på.

Lycka till! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sax:vi hämtar våra på fredag, 50 till oss och 30 som brorsan skall ha hos sig.sen så låter vi dem gå inne i en numera tom lagård  200m från dammen i 5-6 veckor skulle jag tro.men vi har haft en tunna med säd och foderspiral ute sen i våras och som mest har det varit 5 gräsänder,2 gäss och 2 knipor i dammen samtidigt.vi har även sett duvorna gå och picke runt tunnan och dessvärre, som svar på din fråga, så har vi sett kanadagässen mota bort änderna.....så om du har möjlighet så spara inte på gässen för länge om du har tänkt släppa ut änder....det är min idé, sen vet jag inte hur andra här på sidan har upplevt det med gäss VS änder!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hittade en gammal tråd, men den passar mitt syfte skitbra,

Jag funderar på att sätta ut änder i grannens lilla göl. ca 150x70m

inte mycket fågel där nu vad jag har sett, men vi funderar på att släppa i ett gäng med änder nu för att kunna få ner vildänder.

Var köper ni era änder,?

pris på dom?

Jag är nog antagligen ute för sent som vanligt, men får ju anse att jag är tidigt ute till nästa år då? :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...