Hoppa till innehåll

Åtelgris 20110129


N S

Recommended Posts

Fick samtalet 10.30, en gris påskjuten av 3-4 st.

Inga skottecken, de hade hittat hår på skottplats och blod i löpan.

Påskjuten vid midnatt, de hade handspårat en hundra meter när de ljusnade.

Ringde Jacob också, han e ju lika sugen på sånt här som jag o så har vi ju fler hundar o ta till om det skulle behövas.

Vi va där 11.30 blir väl 11,5 timmar efter skott.

Hittade mycket hår på skottplats, nån ytterst liten benflisa i löpan.

Även en större bit på skottplats men jag är osäker på om den va från nattens skadskjutning, den såg inte färsk ut.

Satte Blackie på löpan o det bar iväg.

Efter en 700m så gick grisen ihop med sina polare.

Hittade några fint bäddade legor i en granhobbe.

Osäker på om "vår" gris legat där men nu va det minst 2 grisar som höll ihop och en blödde.

Tyckte det börjat blöda mer o efter kanske 1,5 km spårning tröttnade jag på att hålla tåget kopplad.

Hon va taggad så jag släppte, även om jag va osäker på om grisen va på benen.

Hon borde gapat värre vid legorna om de hade varit färska.

Hon rann i alla fall iväg i löpan och nått vrål hördes långt bort o vi hängde efter.

Såg nu ut som en större gris anslutit till de andra, kanske suggan?

Rätt jäkligt o gå, skaren håller i skogen eller så sjunker man inte så djupt men ute på det öppna är det tungt…

Snöskor har jag ju köpt men de låg i bilen….

Jacob har dessutom längre ben än mig så gå bakom honom är ju lite slitsamt..

Skytten va med också o han hade sämst kondis….

Så va nog tiken ifatt och det verkade stå still enl. pejlen men rörde sig ibland.

Vi kom ut på en skogsväg och beslöt gå den runt, gick fortare och lättare än att gå raka vägen mot hund o gris.

Vi kom så dit och där va mycket grisspår.

En 80m från så gick det loss en 100m sen han vi fram. Såg jycken retirera men ingen gris visade sig.

Jacob slank ner åt vänster o fick skottchans o förvaltade den väl.

Liten galt med träff mestadels i frambenets mjukdelar, tror att benet gick ur led senare när den fick springa lite.

post-348-0-11001300-1296383535_thumb.jpg

post-348-0-10664600-1296383549_thumb.jpg

Skönt att få ett avslut, men de va låångt till körbar väg…

Fick tag på en polare som jagar där vi befann oss och han körde o hämtade min bil så vi slapp dra grisen hela vägen hem..

Skytten som nu såg rätt död ut.. sa

-jag ska aldrig mer skjuta på en gris!

Fick tag på de som jagar där vi avslutade men de ville inte ha grisen.

Enl pejlen så gick gris o hund 6,5 km från skottplats till där vi avslutade.

post-348-0-83885600-1296383562_thumb.jpg

Skottplats vid grönt kryss, legorna vid svart pil och jag tror grisen lång nånstans i svart ring.

Flaggorna är där vi korsde spår efter gris och hund och där blodet i grislöpan verifierade att hunden höll på med rätt gris.

Den svartprickade linjen är där vi gick.

Avslut i röd ring.

Han precis hem tills jag skulle iväg o bada vedeldad balja..

Typ badfest..

Frun tvingade mig o ducha innan vi åkte dit...

Snacka om onödigt...

Kan säga såhär dan efter..

Kombinationen vätskebrist efter skogsvandringen och sen sitta i en het badbalja gjorde mig vansinningt törstig..

Att släcka den törsten med öl och cognac va inte lyckad...

Jag åkte hem o la mig vid 20.00...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Taxmannen

bra jobbat!

de e väl inte första gången du får jobba pga. såna där låga träffar?

ser du ngn. tendens? jag menar hur vanligt är det med den typen av träffar.

dippar skytten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bra jobbat!

de e väl inte första gången du får jobba pga. såna där låga träffar?

ser du ngn. tendens? jag menar hur vanligt är det med den typen av träffar.

dippar skytten?

Tycker träffarna kan sitta lite var stans..

Men många gånger är det ju frambensträffar.

En anledning är nog att man sitter högt i förhållande till målet och tar inte hänsyn till att kulan måste ha en annan bana in i djuret för att nå vitala delar.

Man siktar i samma punkt i djuret oavsett om man står på marken eller sitter 5m upp i ett torn.

Har iofs ingen större betydelse på längre avstånd men är målet nära som på åteljakt så blir det lätt låga träffar.

Men jag tor i detta fallet att det har med belysningen o göra.

Lampan satt rakt ovanför åteln.

Ger ju en skugga under djuret som då kankse kan tas för att vara djupare i börstet än det är på grund av skuggan som blir under.

Lägg där till rekommenadtionen att hålla en tredjedel upp i djuret längs frambenet.

Då är felskjutningen inte långt borta..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gott utfört eftersöksarbete!

Skönt att ni fick fatt på grisen även om eftersöket blev långt och jobbigt.

Är det vanligt att skytten vill/får vara med vid eftersöken? Tycker det vore bra om de var med och undertecknad skulle så klart vilja det men alla är ju inte lika lagda.

Vad det gäller låg träff så finns det många här som har bättre kunskaper än jag men är det inte lätt att "dra ned" träffen om man "vill mkt" och "tar i" när man skickar iväg skottet?

Jag har "lyckats" med det en gång...träffen lågt och till vänster - jag är högerskytt.

Sedan är det så klart så att marginalerna blir mindre om man inte tänker på att man sitter högt och siktar 1/3 upp. Håller personligen mer i mitten men allt kan ju hända...:blush:

Kul att avsluta en jobbig dag i en "öltunna"...:lol: Jag har inte badat i en sådan trätunna men är man törstig så blir det ju lätt en och annan öl om det är varmt och skönt. Att "boosta" det med lite cognac är ju som gjort för att det ska bli lite väl bra... Nåja, hoppas det var gott i alla fall och att du sov gott. ;)

Vad vägde grisen - 50 kg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde jag hade fått igång kameran på bössan.. men de blev visst bara 2 kort..

Ett suddigt på träd.. o så detta när jag skulle stoppa filmandet..

Suck..

kommer aldrig få till en bra film..

Jacob hade samma problem o fick en bild på min rygg...

post-348-0-12031100-1296393884_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att avsluta en jobbig dag i en "öltunna"...:lol: Jag har inte badat i en sådan trätunna men är man törstig så blir det ju lätt en och annan öl om det är varmt och skönt. Att "boosta" det med lite cognac är ju som gjort för att det ska bli lite väl bra...

Vad vägde grisen - 50 kg?

Problemet va väl inte lite cognac...

Gissar på att den vägde 45 kg. Va iallafall välgödd..

Skytten va med utan vapen. Vilket är viktigt i sammanhanget...

Tänkte han skulle få dra ut grisen själv...;)

Fast då hade han nog varit kvar i skogen än...B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är till att va ute och roa sig. ;) Och bra jobbat som vanligt.

Själv är jag tveksam till att ha med skytten, även utan vapen. Då får de va duktiga på att gå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv är jag tveksam till att ha med skytten, även utan vapen. Då får de va duktiga på att gå.

Närå de behövs inte..

Orkar de inte så får de ta sig ut bäst de vill ;)

Men visst är det väldigt sällan jag tar med skytten....

Men igår tyckte jag han såg rätt så vältränad ut...

Visade sig att han satt o körde grävskopa hela dagarna.:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Närå de behövs inte..

Orkar de inte så får de ta sig ut bäst de vill ;)

Men visst är det väldigt sällan jag tar med skytten....

Men igår tyckte jag han såg rätt så vältränad ut...

Visade sig att han satt o körde grävskopa hela dagarna.:D

Är bättre att kalla in skytten när grisen ska dras ut. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommit på en grej...

Jag hade hellre gått en mil till idag än o dratt i mig all cognac igår...

Fasen.. va det känns att man inte är 20 längre...

Har tillräckligt jobb med o bara andas..-_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat och skön berättelse.

Hade själv velat gå med på eftersök om jag nu orsakat det, även om man får hålla sig bakom så får man se vad som hänt, hur mkt efterarbete det krävs och förhoppningsvis drar man lärdom av det.

Men visst, nackdelar är ju säkerhetsrisk vid stor gris, ett till störningsmoment i eftersöket och har dessutom skytten med sig bössa är det ju än mer väsentligt med klara direktiv.

Vad gäller skott så är tredjedelen upp en bra regel att hålla både sommar och vinter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

bra jobbat ns :) lite annan sak men förra vintern när vi var ute och gick så såg vi helt plötsligt blod i vildsvins spår från åkern bredvid det blödde riktigt mycket vi följde spåren kanske 0,5 kilometer tills vi kom till en väg där vid snövallen hade jägaren tagit avlivnings skottet för det hade stängt blod upp på snövallen och spåren slutade så allting slutade väl men var tror ni att jägaren träffade när den blödde så mycket och den sprang så långt. Vi misstänker att det var en jägare som har sin åtel ganska nära oss men om det var han som sköt så har den sprungit över 1 kilometer vad tror ni? tackar för svar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bra jobbat ns :) lite annan sak men förra vintern när vi var ute och gick så såg vi helt plötsligt blod i vildsvins spår från åkern bredvid det blödde riktigt mycket vi följde spåren kanske 0,5 kilometer tills vi kom till en väg där vid snövallen hade jägaren tagit avlivnings skottet för det hade stängt blod upp på snövallen och spåren slutade så allting slutade väl men var tror ni att jägaren träffade när den blödde så mycket och den sprang så långt. Vi misstänker att det var en jägare som har sin åtel ganska nära oss men om det var han som sköt så har den sprungit över 1 kilometer vad tror ni? tackar för svar :)

en kilometer är inget för en påskjuten gris.

Skottet kan suttit nästan var som.

Jag brukar räkna med minst över kilometern om det är tex ett benskott.

Hade en som gick ca5-6 km med en kula in bakom bogen och ut framme i halsen, alltså kulan gick mellan bogbladet och reven utan att penetrera kropshålan.

Med de uppgifter du lämnat så går det inte alls säga vart kulan träffat, knappt ens gissa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...