Hoppa till innehåll

Griseftersök 20110214


338an

Recommended Posts

En släkting ringde halv nio, gris påskjuten på deras åtel av en av medlemmarna i laget (oerfaren grisjägare). 5 grisar var framme, grisen går omkull i skottet men kommer på benen efter en stund och försvinner. Skytten samt jaktledaren har spårat för hand i snön ca 200m till markgräns + lite till sedan avbrutit kontaktat markägaren och fått klartecken att gå vidare sedan kontaktat mig.

Är på skottplatsen ca 2,5 timma efter skott, får en benbit i handen som de hittat i spåret efter en bit... ser ut som en bit av ett rörben, befarar att det kommer bli ett jobbigt eftersök för min relativt oerfarna wachtel. Börjar spåra, hunden har lite svårt att håll rätt spår i början där skytten och jaktledaren gått innan, passerar gränsen och spårningen går bättre på "rena spår". Övriga grisar i flocken har gått samma väg. Blodet avtar mer och mer och jag säger till skytten att den här ligger troligtvis inte och jag börjar fundera på att ringa en polare med en duktig ställande grishund, inser att min wachtel kommer att få svårt att få stopp på den. Fortsätter en bit till, har nu spårat 5-600m från skottplats. Kommer till ett halvstort dike, ser att grisen haft problem där, mycket blod i kanten på diket. Tar oss över diket men ser på hunden att hon drar lite i vind och börjar ringa... kommer tillbaka till diket, varken jag eller hunden kan hitta spåret från den påskjutna grisen efter diket. Går några meter längs med diket och lyser med pannlampan i vattnet och då får jag se nått som rör sig i vattnet, och där ligger grisen med bara huvudet ovanför ytan och kommer inte loss, avslutar med två 8x57JRS från dubbelstudsaren och bärgar grisen... en gylta på 70-80 kg, skjuten genom genom ena skinkan, ingång framför ljumsken och utgång i närheten av rövhålet. Troligtvis har grisen stått mer snett än vad skytten trott samt att skottet tog långt bak. Hursom, riktigt bra för hunden... hon vart tokig innan grisen var död och hon fick lugga... husse och hund nöjda nu... försöker vrava ner å komma i säng, jobb imorgon...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra jobbat. Härligt att komma till avslut med en orutinerad hund.

Ett tips i all välmening. När grisen gått så långt som denna hade gjort innan du började. Försök få med en rutinerad ställare att ha som backup i bilen om det skulle strula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis o bra jobbat.

Låter som skytten tagit fel på fram o bak på grisen?

Ta de här rätt nu.. jag har ju inte en susning om hur din hund fungerar.

Men lite tur ska man ha oxå, att den inte kom ur diket.

Kunde blivit lite knepigt o avsluta utan en erfaren ställande som Musköt är inne på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt NS och Musköt... konstruktiv kritik från jaktsidans eftersöksgudar är alltid välkommet :)

Är fullt medveten att som situationen utvecklade sig så var inte situationen helt optimal, men man ska ju lära så länge man lever. Nu är jag och hunden iaf en erfarenhet rikare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...