Hoppa till innehåll

Köpa plattstål/stångstål till knivar?


peppen

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • peppen

    24

  • seved

    19

  • Wizard

    11

  • kimmolilja

    9

Top Posters In This Topic

Tackar för all bra info info!

Jag gjorde fick dock tag på en firma som lagerför SS2140 i alla dimensioner och säljer till privatpersoner. :D

Jag beställde en meter av 2*20 mm respektive 3*25 mm.

Undrar vart det här skall sluta? :ph34r:

Vad var det för firma. Har du kontakt info.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

300kr + moms

Låter det rimligt?

Det låter som ett rimligt pris.

2140 är ett bra verktygsstål. Det är legerat med diverse ämnen bla crom osv därför kostar det lite mera. Det är ett relativt lätthärdat stål. Om du värmer upp det till 840 grader o håller det där i 5-10 min så får du 62-64 hrc.

Jag har använt det till en heldel blad och är riktigt nöjd med det.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

62 - 64 hrc är jkligt hårt. :D Behöver inte vara så hårt. Själv tycker jag upp till 60 hrc är bäst på användare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja fy fn ja det är alldeles för hårt tycker jag. Men jag har gjort knivar som var 62 HRC. Dom håller ju skärpan länge men dom blir svårare att skärpa o bryna.

Jag brukar lägga dom på 58 till 60 HRC. Minns inte vad det är för anlöpnings temp för att få det. Ca 200 grader tror jag det var.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Seved. Håller med. :) När man är ute i skogen vill man kanske att det ska gå relativt fort att bryna upp kniven till skärpa igen när man håller på. Kan iochförsig vara kul att ha en kniv med hög hrc för att testa hur stor skillnad det gör i hållbarhet av skärpa. Har inte själv testat det i min användning :-) Hade en japansk kock kniv en gång med 64 hrc o den krävde sin tålamod att få skarp men det gick om man fick hå+lla på ett tag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Seved. Håller med. :) När man är ute i skogen vill man kanske att det ska gå relativt fort att bryna upp kniven till skärpa igen när man håller på. Kan iochförsig vara kul att ha en kniv med hög hrc för att testa hur stor skillnad det gör i hållbarhet av skärpa. Har inte själv testat det i min användning :-) Hade en japansk kock kniv en gång med 64 hrc o den krävde sin tålamod att få skarp men det gick om man fick hå+lla på ett tag.

Ja nån gång åker man på att bryna i fält och då är det lättare att bryna. Så är det lätt att det lossnar en bit ur eggen om man skulle bryta lite med den i nåt ben eller nåt. En ren flåkniv skulle jag kunna tänka mej att ha lite hårdare. Dels så tycker jag att flåning tär mera på eggen så blir det inte så mycket bryt o bänn med en flåkniv och ofta så flår man hemma vid och då är det lättare att skärpa.

Förresten har du hört nåt mer om 2260 stålet.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett rimligt pris.

2140 är ett bra verktygsstål. Det är legerat med diverse ämnen bla crom osv därför kostar det lite mera. Det är ett relativt lätthärdat stål. Om du värmer upp det till 840 grader o håller det där i 5-10 min så får du 62-64 hrc.

Jag har använt det till en heldel blad och är riktigt nöjd med det.

Seved

Jag har läst om tool steel 01 att det skall vara ett förlåtande stål. Min erfarenhet från andra områden är att i början så är tekniken det som avgör resultatet snarare än hur fint materialet är. Men som sagt jag är helt grön så det finns säkert gott om fallgropar att trilla i ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Seved. Du har PM.

Tool steel 01 stål är kanon stål om du frågar mig. Faktum är att til och med självaste Randall använde mycket svenskt 01 stål i sina knivar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är vad som dök upp.

IMG_0086.jpg

Werkstoff nr 1.2842 (90 Mn Cr V8)

Det verkar vara ett kvalitetsstål. Jag hittar lite olika data för anlöpningstemperaturen dock.

http://www.wiklundsverktyg.se/Kap80/stal/ny_sida_1.htm

http://www.westyorkssteel.com/1-2842.html

http://www.stahlnetz.de/deu/download/lexikon/Stahllexikon.pdf

http://www.ozct.com.tr/en/pdf/1.2842%2090MnCrV8.pdf

200 grader verkar ge hrc på 62 vilket känns lagom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att du får ligga på runt 200 grader. Sikta på å få en halmgul färg på stålet efter anlöpning. Jag ska kolla mina noteringar strax. Det kan bli lite olika anlöpnings temp från gång till gång.

Tillverkarna har ju tolleranser som dom måste hålla sej till. På 2140 har jag för mej dom ligger på ca 0,9-1,1% kol tillexempel. Så det kan ju hända att du ena gången får stål från en batch där stålet ligger på 0,9 och andra gången 1,1%. Och då blir det lite olika vid samma behandling.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara snarlikt som tool steel 01. Enligt vissa bättre. Hur som är det många som poängterar att det skall vara formstabilt viket skulle vara en svaghet med ARNE som jag trodde jag skulle få.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja innehållsmässigt så är det lika, vad jag såg. Det kan kanske vara tillverknings prosessen som kan vara lite olika kanske. Men Arne är bland dom bättre varianterna. Vad det gäller värmebehandlingen så borde det vara samma ungefär. Men dom borde kunna tillhanda ha härddata. Jag kör med 840 grader i härdtemp och hålltid på 10-15 minnär bladen är 3-4 mm tjocka. 2*2 timmar anlöpning i 150 till 200 grader. Då blir dom runt 60 HRC.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja den är ganska normal tror jag. Många verktygsstål o kolstål ligger där ungefär. AEB-L o RWL34 (rostfritt) är det 1050-1080 på. 440C är det 1010 grader på. Många gånger står det ganska låga temperaturer i databladen, jag tror att det beror på att det oftast är olika verktyg för industrin som dom går efter. Och då ska det oftast vara lite mjukare stål. Oftast blir det lite hårdare ju högre temp man har. Men bara till en viss gräns. Sen blir det mjukare istället. Det är motsatsen när man anlöper. Ju högre temp desto mjukare.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det står 810 grader i datablad jag har oxå. Men det blir för mjukt för knivblad iaf i min ugn :)

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag härdar mina blad i AEB-L så hettar jag upp bladet tills det inte är magnetiskt längre och härdar då eggen i varm olja.

Sedan normaliserar jag i 225 grader i 30 minuter.

Vilken temperatur det är vet jag inte men över 1000 grader i alla fall skulle jag tro... :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. Jag läste att man kan lägga på ca 20 grader om man härdar i olja (om inte temperaturen redan är angiven för olja :P) samt att jänkarna gillar att köra lite hårdare en engelsmännen enligt min nya husgud Tubal Cain.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. Jag läste att man kan lägga på ca 20 grader om man härdar i olja (om inte temperaturen redan är angiven för olja :P) samt att jänkarna gillar att köra lite hårdare en engelsmännen enligt min nya husgud Tubal Cain.

Japp, släcker man i vatten, ska man inte ha alls så varmnt. Då spricker det. Men 2140 ska man ha olja till. Det är för det mesta dom lite "enklare" stålen som man kan släcka i vatten. Men jag föredrar olja. Det blir inte så dramatiskt då.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag härdar mina blad i AEB-L så hettar jag upp bladet tills det inte är magnetiskt längre och härdar då eggen i varm olja.

Sedan normaliserar jag i 225 grader i 30 minuter.

Vilken temperatur det är vet jag inte men över 1000 grader i alla fall skulle jag tro... :blush:

Kolstål brukar vara omkring 790 grader när det är omagnetiskt:). Jag har alldrig provat med rostfritt. Men jag skulle tro att det är nåt liknande. AEB-L rekomenderar dom 2*2 tim i anlöpning.:)

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolstål brukar vara omkring 790 grader när det är omagnetiskt:). Jag har alldrig provat med rostfritt. Men jag skulle tro att det är nåt liknande. AEB-L rekomenderar dom 2*2 tim i anlöpning.:)

Seved

När jag läste på om AEB-L så var det mest kryohärdning som det pratades om men flytande kväve eller kosyreis i aceton vill jag inte hålla på med så det vår bli den "gamla" modellen som gäller.

Har ingen termometer som klarar av så höga temperaturer men jag har testat med fil efter härdningen och den tar inte alls innan man normaliserar så härdningen verkar funka i alla fall ^_^

Framöver får man nog härda på ett mer vetenskapligt sätt men då har jag gasolässja också samt termometer för riktigt höga temperaturer att tillgå :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...