Hoppa till innehåll

Hela filmen..


N S

Recommended Posts

Lyckades få in hela filmen på tuben från Tyras första nattsök.

Lite stirrigt men det är kameran som inte hinner med rörelserna.

NI bör ju ha en halvtimme över om ni ska se hela ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant film ( i alla fall för mig som aldrig varit med på eftersök)! Vad är det för kamera du använder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tanke slog mig just!! en eftersöksjägare som N,S å hans eftersöksutrustning!.

Jag har vid några tillfällen klagat på karln att han börjar bli glömsk-senil då han verkar glömsk.. :huh:

Men med tanke all eftersöksutrustning som han skall ha med!!!

pannlampa, eftersökslampa på gevärspipan , Kamera på pannlampan,Gps, knivar. ammo,NVRS eftersökskläder+ utrustning,ficklampa,kartor.

rep.dryck. bil.bilnycklar,batterier m m han skall ha med så är det kanske inte så konstigt att det glöms. :unsure:

så jag skall sluta klaga skulle jag ha med allt detta så skulle jag nog glömma saker! gissar jag

//peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men han kör ju det gamla tricket som damer ofta gör bara det att NS skiftat handväskan mot bilen. Utan bilen så tror jag verksamheten haltar högst betänkligt :lol:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo i bilen finns mycke skit..

Började kariären med spårlina o sele i en påse..

Har nu en byrå... med tre lådor i bagaget....

Men bär alldirg med mig vatten... jag klarar mig rätt läge utan det och här nere så är vägnätet väl utbyggt o mobilen har täckning för det mesta.

Dessutom är jag lat o vatten är tungt...

Brukar bli GPS, batterier, panlampa, bösslampa, bössa, spårlina, halsband, ammo och mobilen.

Men man klarar sig bra med bössa o hund o nått att lysa med om det är mörkt.

Jag har ännu inte glömt bössa o hund iallafalll...:rolleyes:

Sen så ska man ju ta in grejer o ladda batterier o låsa in bössan o ev byta bössa o då hamnar lätt bösslampan på fel bössa till nästa gång.

Lämna batterier i bilen vintertid är inte bra de heller.. så de blir en del o hålla reda på o jag med mitt ordningsinne skulle egentligen behöva en assistens för sånt..

Förresten har jag lagt bort den ammo jag laddade för ett tag sen... fattar inte var jag har gjort av den...

har bara 6 patroner kvar så det får jag nog göra nått åt inom kort...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förresten har jag lagt bort den ammo jag laddade för ett tag sen... fattar inte var jag har gjort av den...

har bara 6 patroner kvar så det får jag nog göra nått åt inom kort...

Antagligen skjutit för många första skott ;) Du får följa tipset att skjuta andra skottet direkt. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antagligen skjutit för många första skott ;) Du får följa tipset att skjuta andra skottet direkt. :lol:

jupp så är det ju..

Träffar jag inte i första så brukar det inte gå bara ett skott till utan minst ett par...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därför jag skrev inlägget är när jag såg filmkameran som du har på pannlampan o filmar eftersök! drog ett skratt-

när jag tänkte på skillnaden för en 15-20 år sen å 2011 Gällande eftersöksjägares utrustning.

precis som du skriver NS du börjde med spårlina o koppel.

Det är bra att det utvecklas. helst till eftersök :rolleyes:

men så ska det användas på rätt sätt!, NYA GPS i dag där du kan se hur hund förflyttar sig är ett sånt verktyg!

är med i ett j-lag sen gästjagar jag i 2 andra lag gällande älg det dessa lag har gemensamt är att dom använder gps i själva-

jakten. det gör nog många lag i sverige men frågan är det rätt? där hundföraren talar om vart älgen är på väg det känns-

som vi börjar bli för effektiv i dag. vid eftersök då skall det användas absolut! vad anser ni jägare om detta?

ber om ursäkt att jag kapade tråden detta skulle ju handla om NS film men jag måste ta upp frågan :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därför jag skrev inlägget är när jag såg filmkameran som du har på pannlampan o filmar eftersök! drog ett skratt-

när jag tänkte på skillnaden för en 15-20 år sen å 2011 Gällande eftersöksjägares utrustning.

precis som du skriver NS du börjde med spårlina o koppel.

Det är bra att det utvecklas. helst till eftersök :rolleyes:

men så ska det användas på rätt sätt!, NYA GPS i dag där du kan se hur hund förflyttar sig är ett sånt verktyg!

är med i ett j-lag sen gästjagar jag i 2 andra lag gällande älg det dessa lag har gemensamt är att dom använder gps i själva-

jakten. det gör nog många lag i sverige men frågan är det rätt? där hundföraren talar om vart älgen är på väg det känns-

som vi börjar bli för effektiv i dag. vid eftersök då skall det användas absolut! vad anser ni jägare om detta?

ber om ursäkt att jag kapade tråden detta skulle ju handla om NS film men jag måste ta upp frågan :rolleyes:

Fullkomligt övertygad om att alla jaktlag använder GPS till att referera vart drevet går var hunden står osv..

Rätt elle fel..

Vet inte.. när kikarsiktek kom o när första pejlen dök upp o radioapparaterna osv, sov..

samma diskution då oxå.

Vem jagar i större lag utan radio idag ?

Vem släpper hund utan pejl idag ?

Vem jagar utan kikarsikte ?

Knepigt men visst faen känns det lite väl tekniskt o glo frenetiskt på en liten display istället fö ratt kupa händerna runt öronen o försöka höra vart drevert går..

Eller vänta dygn på en hundjävlen som inte kommer hem alternativt lägga en jacka o hoppas kräket stannar där.

Sen lusläsa dagstidninegn för o seo någon hittat en hund.

De är som väl är inte prylarna som gör jakten men många verkar ha den biten som ett delintresse i jakten.

För o inte tala om laddningar, kulor kalibrar osv..

I sådana diskutioner är jag elt lost o fattar faktist inte varför man tex ska sitta runt en basa o föra livliga diskutioner om sånt när man kan ta en snabbfika på mptorhuven mellan 2 såter o sen jaga vidare.

Man vill ju jaga.. inte ödsla tid på o umgås ;):D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jupp så är det ju..

Träffar jag inte i första så brukar det inte gå bara ett skott till utan minst ett par...

Det så kallade "BAR-syndromet". ;):lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tyras husse ringde precis.

Han hade precis skjutit en påskjuten årsgris till för henne.

Hon skällde bra som faen o ställde om grisen och hängde på 1,5 km.

Hon öser på i 45min innan han hinner dit.

Men så fort han kom intill så kom hon o hälsade o sen strular hon igen.

Han backar då undan o hon skäller bra igen.

Ligger 2-3 m från grisen o öser på som fan.

Så tar han sig in från ett annat håll och kommer åt att avsluta.

Iofs bommar han första men fick in andra skottet i bogen på grisen.

Vet i fan varför hon strular till det när han kommer in på ståndet?

Grisen hade ett snuddskott i buken så lite tarmar hängde ut.

Hon går på rätt håll iallafall.

De blir nog bra va de lider.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyras husse ringde precis.

Han hade precis skjutit en påskjuten årsgris till för henne.

Hon skällde bra som faen o ställde om grisen och hängde på 1,5 km.

Hon öser på i 45min innan han hinner dit.

Men så fort han kom intill så kom hon o hälsade o sen strular hon igen.

Han backar då undan o hon skäller bra igen.

Ligger 2-3 m från grisen o öser på som fan.

Så tar han sig in från ett annat håll och kommer åt att avsluta.

Iofs bommar han första men fick in andra skottet i bogen på grisen.

Vet i fan varför hon strular till det när han kommer in på ståndet?

Grisen hade ett snuddskott i buken så lite tarmar hängde ut.

Hon går på rätt håll iallafall.

De blir nog bra va de lider.

Härligt att det börjar gå bättre. :)

Verkar hon berörd när ni skjuter för henne?

Tycker nästan det verkar som hon varit med om något obehagligt i samband med avslut. Behöver ju inte va skottet, kan ju fått nån spark eller nåt sånt.

Men troligen försvinner det ju mer det skjuts för henne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt att det börjar gå bättre. :)

Verkar hon berörd när ni skjuter för henne?

Tycker nästan det verkar som hon varit med om något obehagligt i samband med avslut. Behöver ju inte va skottet, kan ju fått nån spark eller nåt sånt.

Men troligen försvinner det ju mer det skjuts för henne.

Jag har ju inte skjutit mer än den som är på filmen för henne men då hade husse kallat in tiken o han stod bakom honom.

Han har lagt en hel del lydnad på tiken o det kanske kan vara bidragande.

Hon kanske blir osäker på om hon gör rätt ? typ vill kolla av stämningen med husse.

Eller så kan hon ju upplevt något obehagligt.

Lustigt är de iallafall.

Hon sliter ju o dra våldsamt i det som är skjutet för henne.

Skäller på ett par meters håll o bra ös o förföljer nån km o ställer om osv.

Nått störigt i samband med att man kommer in på ståndet är det helt klart.

Första skottet sköt han när grisen gjorde ett utfall med de va ju bom..

Rätt lik nån jag känner tror jag ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan inte va så att han som äger hunden har vart välldigt hård på henne om hon skäller hemma typ i hundgård eller ute i trädgården.Vet om hundar som slutat skälla när det rengnar tex på grubd av att dom sprutat vatten på dom när dom skäller i hundgården. Ett ex som jag vet är sant är en gråhund som tysstande hellt när husse kom in på ståndet men vem som hells annars skällde hon för. Pröva om nån annan går in på hunden utan husse så har ni snart svaret skulle jag tro

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...