Hoppa till innehåll

Hur många gånger ger ni hunden mat


Hunter84

Recommended Posts

Fundera lite över hur ofta man ska ge en aktiv hund mat?

min hund har oftast inte alltid men oftast mat hela tiden.

Men nu är jag i tanken om att skaffa en hund till och om det är ett matvrak hur många gånger ska den ha mat?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fundera lite över hur ofta man ska ge en aktiv hund mat?

min hund har oftast inte alltid men oftast mat hela tiden.

Men nu är jag i tanken om att skaffa en hund till och om det är ett matvrak hur många gånger ska den ha mat?.

Mina får som vuxna morgon och kväll.

Somliga ger bara på kvällen men det tycker jag är taskigt samt bidrar inte till den sociala aspekten.

Är de hungriga under dagen får de en morot och lite tuggben. Morötter passerar igenom utan att hunden tar tillvara på något så det kan man ge nästan hur mycket som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mat två gånger dagligen, gärna på ganska bestämda tider är min uppfattning. Man ska då ge hunden en relativt kort men rimlig tid att äta sin mat, sedan är loppet kört tills nästa måltid oaktat om hunden ätit upp eller inte. Hundar är ju vanedjur och trots att jag ibland kan utfodra 5-6 hundar samtidigt så intar alla sin position på golvet och har full koll på att jag delar ut maten i rätt ordning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fundera lite över hur ofta man ska ge en aktiv hund mat?

min hund har oftast inte alltid men oftast mat hela tiden.

Men nu är jag i tanken om att skaffa en hund till och om det är ett matvrak hur många gånger ska den ha mat?.

ger bara på kväll nu doserar jag portionerna ganska små för hon går upp så lätt i vikt innan hade jag som du alltid maten framme. men nu går jag alltid en kvälls promenad och ger henne mat efter det och då kör jag även alltid en inkallning så hon får komma på kommando varje dag tror detta är en ganska bra övning som är väldigt simpel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min tjej får mat 2 gånger om dagen.

Tyvärr så har jag inte tillgång till kök på jobbet så det blir torrfoder.

Annars blir det hemblandat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag ger mat 2 gånger per dag. På jaktdagar blir det dock 3 gånger(morgon, lunch och kväll) men ändå samma totala mängd som vanligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två gånger om dagen, men absolut inte på regelbundna tider. Jag tycker inte om när hundarna blir "oroliga" bara för att man missar tiden (särskilt skönt på morgnar när man vill sova lite längre), därför har jag medvetet vant dem vid utfodring vid olika tider. Hundarna vet att det kommer, men inte när = Lungt och skönt!

Sen blir det lite morötter och annat som "mellis" ibland...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som vuxen får hon 2ggr/dag och en extra måltid efter jakt el. längre motionsrunda. Sedan beror det på hur lång och hård motionsrundan el. jaktturen var.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två gånger om dagen, men absolut inte på regelbundna tider. Jag tycker inte om när hundarna blir "oroliga" bara för att man missar tiden (särskilt skönt på morgnar när man vill sova lite längre), därför har jag medvetet vant dem vid utfodring vid olika tider. Hundarna vet att det kommer, men inte när = Lungt och skönt!

Sen blir det lite morötter och annat som "mellis" ibland...

Håller med.

Skönt en helg morgon när man blir väckt kl sex och sen ligga och slöa i soffan en stund med hunden bredvid innan dags för frukost.

Enda nackdelen är att hon vill ha ett kex efter maten. Annars blir jag terroriserad. :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ger hunden på kvällen, alltså ett mål om dagen.

Tänkte först att två är lagom men när han var dryga året gammal tror jag så började han peta i maten på morgonen och sen ta en tugga då och då fram till kvällsmålet vilket gjorde att han inte var hungrig då heller. Så efter lite (i hans fall) meningslösa övningar som att ta bort frukosten efter 15 min så bestämde jag att det får räcka med ett stort mål om dagen och det har fungerat alldeles utmärkt för min hund. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och det har fungerat alldeles utmärkt för min hund. :)

Det är ju precis det som är det viktiga! Att man hittar en nivå som både hund och ägare trivs med, det finns ingen patentlösning!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni verkar va ganska eniga, En till två om dagen +1 om det är extra aktiv dag.

De kan va bra att veta för det var så länge sedan jag hade hund som åt när matskålen fylldes.

Hunden jag har nu är väldigt dålig på att äta, Ger vi honom på speciela tider så är det inte säkert han äter när han väl får.

Han är väldigt fin i kroppen så att han äter när han vill är inte fel, Men jag skulle vilja ha något kilo till på honom.

Jag träna både motion och spår samt släppa på vilt ganska ofta med honom, Så det blir väl i muskler kilona kommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi ger som de flesta ser jag, morgon och kväll samt ett extramål när de fått jobba satan. Rätt coolt, man ger dem käk på kvällen, jagar hela efterkommande dag och med det avses riktigt tung apportering från 8 till 13 ca. Därefter hem, ett extramål mat, sen iväg på nästa jakt. När vi kommer åter från den så får de mat omedelbart och sen kan jag säga att de sover..ovaggade till frukost morgonen efter :wub:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Morötter passerar igenom utan att hunden tar tillvara på något så det kan man ge nästan hur mycket som helst.

Nej faktiskt inte Wizard.

Man skall passa sig att ge för mycket råa grönsaker till hundar...växtfibrerna binder till sig tarmbakterier som behövs för proteinspjälkning och "sköljer ur tarmen". Hundarna kan i vissa fall få en rejäl rubbning av tarmfloran med kroniska diarréproblem som resultat.

Men hellre koka på grönsakerna lite grann...fibrerna blir kvar men de binder inte på sig lika mkt av den nyttiga tarmfloran.

Detta generellt naturligtvis, vissa hundar kan ju käka upp en container skrot utan att bli sjuka, men som allmänråd är detta viktigt att tänka på.

Vad gäller utfodring, så ger vi våra kl 0800 och 2000, då vi har fasta rutiner.

Under jakten får dock jämten 250 gr älgfärs utblandat i ljummet vatten vid ungefär 0530 på morgonen, ger bra med energi och vätska som start inför jaktdagen, och hon hinner smälta det lite i lugn och ro innan hon släpps vid 0700-0800.

Under dagen får hon energibullar i form av ister blandat med köttfärs och Hitargo Energypulver. Vätska behöver jag inte ge henne i skogen, då vi har mycket vattendrag här, så det sköter hon så bra själv.

Sen får hon vanligt käk vid 2000.

Detta funkar bra för oss och våra jyckar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan jag kanske sno en bit av tråden och fråga vilket foder som är bra till jakthundar? Vi har tänkt skaffa en beagle till sommaren, jag har läst på och så fast det finns så många olika.

MVH:Ludde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan jag kanske sno en bit av tråden och fråga vilket foder som är bra till jakthundar? Vi har tänkt skaffa en beagle till sommaren, jag har läst på och så fast det finns så många olika.

MVH:Ludde

Det finns nog inga riktigt dåliga foder idag, däremot så tror jag att det finns en massa "onödigt bra", visserligen hänger pris och proteininnehåll ihop så att "billiga" foder ofta har ett högt innehåll av spannmål och det är ju inte det ett hunddjur behöver i första hand... Det mesta beror ju på vad man har för situation, bor du i stan och tvingas plocka upp precis allt efter din hund så föredrar du kanske ett mer energitätt foder som ger lite avfall, skiter hunden i skogen och du skiter i skiten så spelar ju det ingen roll om dom bökar ur sig ansenliga mängder. Ett foder som man själv tycker funkar för hunden duger gott, den ska ju orka jobba å så men annars går det ju bra med vad somhelst nästan bara man tankar upp hunden med animaliskt fett vid extra ansträngning. För en valp ska man lyssna med uppfödaren som troligen har bra koll på vad som funkar och knappast före du börjar begära nå't av hunden behöver du ändra på dieten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+1 på morgon och kväll.

Vi ger han mat kl 6 o 18. Enligt veterinären och förståsigpåare så gillar de rutiner, precis som barn.

På helgen tar han gärna sovmorgon så då tummas det dock på tiden.

Han får bara blötlagt torrfoder med lite fiskolja för klorna o pälsen.

Innan jakt och motion o lek så får han ingen mat, allt för att förebygga magvridning.

Med andra ord så är hans dagar motion=mat=vila.

Vad gäller foder så har vi valt bort de amerikanska pga alla tillsatser de har, kunde va de som gjorde han sjuk enligt vet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Morgon och kväll, därimellan fri tillgång på tuggben.

Under jakt - ett extramål.

Har inga exakta mattider, men blir oftast tidigt på morgonen efter rastning. Samt på kvällen någon gång mellan 18 och 21.

Tänker lite extra på hur utfodrningen sker, med tanke på risken för magomvridning. Särskilt under jaktsäsong då motionen är maxad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej faktiskt inte Wizard.

Man skall passa sig att ge för mycket råa grönsaker till hundar...växtfibrerna binder till sig tarmbakterier som behövs för proteinspjälkning och "sköljer ur tarmen". Hundarna kan i vissa fall få en rejäl rubbning av tarmfloran med kroniska diarréproblem som resultat.

Men hellre koka på grönsakerna lite grann...fibrerna blir kvar men de binder inte på sig lika mkt av den nyttiga tarmfloran.

Detta generellt naturligtvis, vissa hundar kan ju käka upp en container skrot utan att bli sjuka, men som allmänråd är detta viktigt att tänka på.

Det var som fanken.

Jag hade fått det som råd tidigare :huh:

Då skall ni som inte gör detta vara försiktiga med andra ord. Mina klarar det utan problem men jag skall nog vara lite försiktigare i framtiden.

Jag har inte problem med att mata mina hundar, snarare tvärtom! :lol:

De är alltid hungriga och visserligen får de nästan dubbel dos mat om dagen för att de är så aktiva jämt men jag har aldrig sett dem tveka inför maten.

De äter 06:00 på morgonen och 18:00 på kvällen. Dock skall de klara mindre förseningar men de börjar tala om att det är mat en timma innan :P

Vid tung jakt så får de hälften kött med hög fetthalt och hälften torrfoder (rasfoder från Royal Canine), annars bara torrfoder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var som fanken.

Jag hade fått det som råd tidigare :huh:

Ja alltså, det är beroende på mängden grönsaker dom får.

Våra får ofta ett par råa centimetertjocka morotsbitar efter maten, det kan hjälpa till att tömma analsäckarna, då morotskivorna ofta kommer ut mer eller mindre osmälta i mindre bitar.

Men att låta hundarna slafsa i sig mycket råa grönsaker är inte bra för tarmen, av anledning som jag nämnde tidigare.

Ett par bitar gör dock inget på en normal-magad hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina får morgon och kväll inga fasta tider.. Krånglar inte med några tillskott och aktar mig för att ge mat för nära inpå motion....

Ger fodax grön och det är den bästa maten jag provat av alla, det är en tydlig skillnad mot alla torrfoder jag gett, pälsarna har aldrig varit finare, skitarna har aldrig varit mindre alla fyra verkar må toppen....

Den där matforskaren Marie sallander (eller vad hon nu heter) rekomenderade att man ger morötter som tillskott för att få en "mättare" hund om hunden är matfixerad och har lätt att lägga på sig på en föreläsning som jag va på för något år sen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett mål om dagen,och dom får på kvällen.

Får man fråga varför du bara ger på kvällen?

Min karelare är nu 13 månader och har sedan hon var liten varit väldigt dålig på att äta hon får mat på morgonen så fort jag går upp men hon tar ca 1 dl sen låter hon resten vara, maten får alltid stå framme tills hon ätit upp och det brukar vara sent på kvällen det är uppätit. Själv tycker jag att hon e mager därför står maten framme. Är det typiskt för karelare att dom inte vräker i sig maten som andra raser? Vad bör man göra för att få henne att gå upp i vikt? (Har prövat de flesta sorters torrfoder).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man fråga varför du bara ger på kvällen?

Min karelare är nu 13 månader och har sedan hon var liten varit väldigt dålig på att äta hon får mat på morgonen så fort jag går upp men hon tar ca 1 dl sen låter hon resten vara, maten får alltid stå framme tills hon ätit upp och det brukar vara sent på kvällen det är uppätit. Själv tycker jag att hon e mager därför står maten framme. Är det typiskt för karelare att dom inte vräker i sig maten som andra raser? Vad bör man göra för att få henne att gå upp i vikt? (Har prövat de flesta sorters torrfoder).

Mest för att det är smidigt för mig ;) Jobbar mest kväll/natt så jag brukat lägga mig vi 03.00 och 04.30 och då är jag inte så sugen på att gå upp o mata hundarna o gå o lägga mig igen...

Bera som blir 1år i april slukar all mat direkt, dom andra äter upp det under kväll/natten så jag ser ingen anledning att mata 2ggr/dag.

Mina får bara torrfoder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...