Hoppa till innehåll

25-20Winchester?


Guest rifle

Recommended Posts

Hejsan.

Jag är på vippen att bli vid en hyffsat gammal bössa i kalibern 25-20Winchester . bössan är av "vanlig" cylinderrepeter mekanism.

Men bössan i sig är inte det jag har hakat upp mig så mycket på, Utan det är själva kalibern.

Någon som vet något om denna eller har erfarenhet av den i en cylinderstudsare?

Tänkte främst ha den som övning och till räv och grävling också vill jag kunna handladda den därav går 22WMR bort.

Någon som kan hjälpa mig med info om denna kalibern? Har grävt ner mig totalt i detta 

Den skjuter enligt mig väldigt lagom hastigheter (ca 680-750m/s) vilket jag tycker är bättre och roligare att skjuta med än en kaliber som bara "swichar" till så är pipan slut.

Har ju varit inne på lite magnum kalibrar i klass 2 för ett tag sedan men har slagit dessa ur hågen rejält och har alltså nu bara inriktat mig på en klass 3 kaliber. 

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Mr Fiberclass

    19

  • Nils l

    15

  • cardic

    9

  • 6mm rem

    1

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hylsor finns att få tag på men det är inte alldeles enkelt. Vill du ha en .257 kalibers kula i en udda kaliber och handladdar så föreslår jag att Du skaffar en gammal brno 22 hornet och byter pipa på den och gör om den till en .25 hornet eller .25 k-hornet. Kulor finns till pistol i lämplig vikt. Dessutom går det att gjuta blykulor till den. Hylsor blir lite enklare att få tag på och att kraga upp hylsorna är inget problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hylsor finns att få tag på men det är inte alldeles enkelt. Vill du ha en .257 kalibers kula i en udda kaliber och handladdar så föreslår jag att Du skaffar en gammal brno 22 hornet och byter pipa på den och gör om den till en .25 hornet eller .25 k-hornet. Kulor finns till pistol i lämplig vikt. Dessutom går det att gjuta blykulor till den. Hylsor blir lite enklare att få tag på och att kraga upp hylsorna är inget problem.

Hylsor är inte så jätte svårt att hitta det jag tror  ::)

För dom säljer friskt billigt på Vapex tycker jag det ser ut som  :P

Men laddverktyget är väll det som gör mest ont  :-  mellan 700-1000spänn för det  :o

Lite annat när det kostar såpass med tanke på att man är van vid verktyg till 6,5 och 8x57js som kostar runt 200-400kronor  ;D

Men det får väll svida över  :P

Kan du spinna vidare på kalibern? 25Hornet?

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm.... Har precis själv fått nys på en gammal sako L46 i .25-20 och har de senaste dagarna försökt få veta mera om kalibern själv innan köp. laddverktyg och hylsor är inga problem, men kulor i .257 är inte det vanligaste här hemma... Dessutom stabiliserar inte lilla .25-20 de tyngre kulorna som är avsedda för .25-06, 257 Roberts mfl som är avsedda som vitsvanshjortskalibrar med ca 90-100gr kulor och däröver. Blir svårt att hitta blyfria kulor efter 2008 i vart fall... Klass 3 är den numera enligt NVV:s lista så ripjakt i fjället är inga problem, men man kanske skall köpa en vanlig .22 Hornet istället?

Är det en sako du hittat också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm.... Har precis själv fått nys på en gammal sako L46 i .25-20 och har de senaste dagarna försökt få veta mera om kalibern själv innan köp. laddverktyg och hylsor är inga problem, men kulor i .257 är inte det vanligaste här hemma... Dessutom stabiliserar inte lilla .25-20 de tyngre kulorna som är avsedda för .25-06, 257 Roberts mfl som är avsedda som vitsvanshjortskalibrar med ca 90-100gr kulor och däröver. Blir svårt att hitta blyfria kulor efter 2008 i vart fall... Klass 3 är den numera enligt NVV:s lista så ripjakt i fjället är inga problem, men man kanske skall köpa en vanlig .22 Hornet istället?

Är det en sako du hittat också?

Japps det är en Sako jag har hittat också  :-

Hoppas inte det är samma du har hittat nu bara  :-X >:( *skrattar* *ironi*

har du hittat din hoss en handlare?

Nu över till kulorna.

Så som jag har hittat info om kalbern så är den inte .257 utan .258 !!!  ???

Men jag kan ha fel?  ::)

Den bössa jag hittat är väldigt gammal.. Nästan helt Svart stock på den  :P

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rifle - jo den står hos en handlare i södra landsänden. Har dock inte sett den utan skall kanske åka förbi om några veckor. Bra om du (också) köper en Sako. Var har du fått info om .258? Alla kulor till kaliber .25 är ju .257? Alla sako .25-20 är gamla och gjordes på 1950-talet, så de har några år på nacken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att rena blykulor bör hålla .258 och mantlade i .257.

Så är det i alla fall med .45 där vanliga kulor är .458 men blykulor skjuter bäst som .459

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att rena blykulor bör hålla .258 och mantlade i .257.

Så är det i alla fall med .45 där vanliga kulor är .458 men blykulor skjuter bäst som .459

Kan mycket väl vara så...

Rifle - jo den står hos en handlare i södra landsänden. Har dock inte sett den utan skall kanske åka förbi om några veckor. Bra om du (också) köper en Sako. Var har du fått info om .258? Alla kulor till kaliber .25 är ju .257? Alla sako .25-20 är gamla och gjordes på 1950-talet, så de har några år på nacken...

http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=1371

Kolla den länken ;)

Hur långt ner i dem södra delarna?

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blykulorna är nog tänkta för bygelrepeters mm  - detta var ju en svartkrutskaliber från början antar jag. Men visst är det så annars med blykulor - de skall hålla en tusendels tum över nominell diameter för att skjuta bäst, .430 till .44 Mag (.429) och .358 till .357 Mag tex. Idag hittade jag en bössa till till salu efter lite rundringning, så det finns flera...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärrr grabbar så får man av någon outgrundlig anledning inte använda grövre kaliber än 22 till ripa enl länsstyrelsen.

Så om det är tanken så skippa .257 projektet. Om det däremot är med trädskällare ni tänkt er så tror jag att iden är helt ok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nils - "vapen avsedda för patroner i klass 3" är det som gäller enligt Länsstyrelserna såvitt jag vet. Finns inga begränsningar till .22 - om nu inte någon enskild hittat på det. Var har du fått den infon - vilken länsstyrelse och var står den regeln att finna? Dessutom så är det så att dessa begränsningar som länsstyrelserna gör i jaktlagen strider ju mot vår maktfördelningsprincip enligt grundlagen - inte skall väl länstyrelserna köra över ett riksdagsbeslut! Jag menar därför att dessa begränsningar formellt inte gäller, men det är en annan sak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärrr grabbar så får man av någon outgrundlig anledning inte använda grövre kaliber än 22 till ripa enl länsstyrelsen.

Så om det är tanken så skippa .257 projektet. Om det däremot är med trädskällare ni tänkt er så tror jag att iden är helt ok.

Nä ripa var inte fallet för min del i alla fall.

Här har du min anledning till en klass 3!

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=29230

Tysta kalibrar på kväll/natt vid räv och grävling och kaninvak...

Vi har mycket gått om kanin men dom är endast framme på nätterna och i och med att där är så mycket hus som där är så vill jag inte brassa på med min 6,5:a klockan 2 på natten.

Blykulorna är nog tänkta för bygelrepeters mm  - detta var ju en svartkrutskaliber från början antar jag. Men visst är det så annars med blykulor - de skall hålla en tusendels tum över nominell diameter för att skjuta bäst, .430 till .44 Mag (.429) och .358 till .357 Mag tex. Idag hittade jag en bössa till till salu efter lite rundringning, så det finns flera...

Då får vi en var då ;)

får man vara så fräck och fråga om du lagt undan någon? och i så fall vart? så jag inte åker dit i onödan i morgon

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kollade länsstyrelsens nuvarande regler och jag hade fel. Dock är jag nästan säker på att det funnits en passus om kaliber 22 men jag är inte längre tvärsäker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tystare laddning än en milt laddad 22 hornet tror jag inte går att uppbringa. 2,2 - 2,4 grains n340 vihtavouri bakom en 50 grains BLYKULA smäller inte mer än en 22 lr. Tyvärr så har jag inte lyckats få tätare träffbilder än 10 cm på 50 m med dom. Jag är ingen erfaren kulgjutare och överlät det åt andra men jag vet att det ska gå att få precision med hemgjutet bara man micklar lite med legeringar och fett samt gjuttemperaturer. Kan skicka lite info om någon är intresserad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då har man bäställt en ny bössa nu då  :P

På måndag ska licensen skrivas senn får man se hur långt tid vår "kära" handläggare här i stan tar på sig att skicka hem licensen till mig.

Det blev en Sako L46 i kaliber 25-20Winchester(WCF)...

Det ska bli kul att ha en lite udda kaliber i skåpet  :P:)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tystare laddning än en milt laddad 22 hornet tror jag inte går att uppbringa. 2,2 - 2,4 grains n340 vihtavouri bakom en 50 grains BLYKULA smäller inte mer än en 22 lr. Tyvärr så har jag inte lyckats få tätare träffbilder än 10 cm på 50 m med dom. Jag är ingen erfaren kulgjutare och överlät det åt andra men jag vet att det ska gå att få precision med hemgjutet bara man micklar lite med legeringar och fett samt gjuttemperaturer. Kan skicka lite info om någon är intresserad.

Borde det inte gå att få hyffsat tysta laddningar med en 25-20win? Någon som vet om det går att trycka ner den i ljudnivå så den blir "hyffsat" tyst?

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en ursprunglig bly patron och laddningar till den ska inte vara några problem att få tag på. Sök på nätet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en ursprunglig bly patron och laddningar till den ska inte vara några problem att få tag på. Sök på nätet.

Den finns inte med i Normas laddbibel  :( :-

Och det finns ingen som lagt in någon laddning på robbans bank heller  :-

Någon som vet någon sida med laddningar med Normakrut?

Nils: Vet du om den är .257" eller .258" ???

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

satsa på www.reloadersnest.com.

Finns ingen laddning med normakrut, fanns en med Vihtivuorakrut. 12,5 gr VV N120 federal 205 knall, 86 gr Remington kula, 1640 f/s

Annars får du göra som jag gjorde med 450n, översatte krut med ungefär lika lång brinntid och provade mig fram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

källa vv reloading manual third edition. 25-20 winchester  kula 4,5 gram sako sp. max diameter .258  c.o.l 40.4. krut vv110 9.9 gr 2000 fps

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

satsa på www.reloadersnest.com.

Finns ingen laddning med normakrut, fanns en med Vihtivuorakrut. 12,5 gr VV N120 federal 205 knall, 86 gr Remington kula, 1640 f/s

Annars får du göra som jag gjorde med 450n, översatte krut med ungefär lika lång brinntid och provade mig fram.

Ja det har ju hänt att man suttit vid laddbänken med miniräknaren i högsta hugg och räknat lite.

Bland annat till Hornadys RN i .338WM som dom heller inte har i Normabibeln  >:(

källa vv reloading manual third edition. 25-20 winchester  kula 4,5 gram sako sp. max diameter .258  c.o.l 40.4. krut vv110 9.9 gr 2000 fps

Tackar så mycket för det!

Vad kostar en "dunk" vv-krut? Andvänder bara Normas krut i vanliga fall  ::)

Men man kanske får unna sig en "dunk" med vv om det går bäst i den bössan!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 kg vihtavouri går på strax över femhundra. Problemet är att hinna göra av med det. Det blir strax över ett halvt gram per laddning. Något mera än i en hornet med det krutet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 kg vihtavouri går på strax över femhundra. Problemet är att hinna göra av med det. Det blir strax över ett halvt gram per laddning. Något mera än i en hornet med det krutet.

:o Kilo! finns det inte i Grams påsar ;D ;D

Ja du.... Hur ska man då göra? Vad finns det mer för kalibrar man andvänder detta krutet i?

Nu blev det krångligt!  :D

Vilken Norma krut är motsvarande det VV krut vi diskurterar nu?

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...