Hoppa till innehåll

torka trä


Eas

Recommended Posts

Hallojs.

Jag har fått hem en ek stock på ca 1,20m som är ca 25cm i diameter uppe o 35 nere. den är nyfälld och jag undrar hur jag skall toka den o förvara den så att jag i slut änden kan göra kniv skaft av den ?

Tacksam för tipps

Eas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satt trälim i kortändarna (tätning för att hindra snabb torkning = sprickbildning), huggit bort lite bark här och var utefter sidorna. Lagt den någonstans torrt men inte i pannrummet och glömt bort den i 2 år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag kommer att göra ett snabbtorknings och stabiliseringsförsök försök med peg1500 under den kommande månaden. Om du tvärsågar två block 25*40*120 så kör jag det ena åt dig och tar det andra för arbetet, om du är intresserad? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att göra ett snabbtorknings och stabiliseringsförsök försök med peg1500 under den kommande månaden. Om du tvärsågar två block 25*40*120 så kör jag det ena åt dig och tar det andra för arbetet, om du är intresserad? :)

Jag vill minnas att PEG är ganska agressivt mot metall och när man sedan skaftar en kniv med dessa träbitar så kan det käka metallen...

...eller minns jag fel? :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte det för ändamålet av jano knives. Det är korrosivt när man behandlar träbiten och metallkärl skall undvikas. När det är torrt så så är det helt passivt om jag har förstått det hela rätt. Det finns inget nämnt i riksantikvarieämbetets handbok i konservering. Bland annat vasaskeppet är ju behandlat med peg. Dock har det skeppet andra problem. Hur som så har man ju en epoxyfog emellan i knivfallet. :)

http://www.raa.se/publicerat/9172091355.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte det för ändamålet av jano knives. Det är korrosivt när man behandlar träbiten och metallkärl skall undvikas. När det är torrt så så är det helt passivt om jag har förstått det hela rätt. Det finns inget nämnt i riksantikvarieämbetets handbok i konservering. Bland annat vasaskeppet är ju behandlat med peg. Dock har det skeppet andra problem. Hur som så har man ju en epoxyfog emellan i knivfallet. :)

http://www.raa.se/publicerat/9172091355.pdf

Frågade frugan (som är utbildad osv i ämnet) men hon hade lite dålig koll på blött trä eftersom hon mest har jobbat med porslin, keramik och textilier...

Sökte och hittade detta:

http://nautarch.tamu.edu/crl/conservationmanual/File6.htm

Before a decision is made to conserve wood with PEG, it is important to consider the fact that PEG is corrosive to all metals, especially iron. For this reason, PEG treatments should not be used on wood that will be in contact with any metal (e.g., gun stocks).

Men funkar detta så finns det fler (mer specifikt; JAG) som kommer att vilja testa detta så upp med en experimenttråd så får vi se om det funkar!

Älgflugornas Herre torde vara rätt påläst i detta ämnet så vi kanske kan fråga honom också?

Grymt om det funkar, surt om kniven fräts bort efter tre år :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...