Hoppa till innehåll

Dolphin "Blue Ocean"


K-E LIndblad

Recommended Posts

Ja det är iallafall vadjag hoppas att skalorna skall leverera. Skalor av stabbad blåfärgad Lönn, ett av mina egna fulltångare "Dolphin" som jag bygger första kniven från den nya batchen på, det skall bli mosaicpins och nysilver tub. Den ligger i limtving nu, imorgon kommer svaret om skalorna håller vad de lovar.

bb105piece1.jpg

bb105piece2.jpg

Mvh / Karl-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejs Kalle.

härliga färger på skalorna, ser ut till o vara ett bra djup i havet på dom :lol:

väntar på ute mer bilder, då det är jäkligt roligt o se hur du gör dina alster ^_^

MVH

Eas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dina skalor påminner om de blå jag använde i min EnZo som var min första fulltangare.

Är en total sucker för allt som är blått

Den kommer att bli ordentligt grym denna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ut som det är en sån där riktigt skön blåfärg. :) Jag tänkte också på din kniv, Wizard. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha!

Nu är den slipad till 1200 korn och oljad samt lätt polerad med danish oil och en trasa. Nu återstår finliret samt slidan. Mönstret blev som jag ville ha det, det är tom små guldränder i det blåa, väldigt snyggt om jag får säga det själv :)

Det här bladet är ett av det absolut vassaste jag har hållit i, rakar lätt av håret på armem rena rakbladet! :)

bb105test1.jpg

bb105test2.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanon snyggt Kalle. Finns inget att klaga där. Snygga färger.

En sak som jag skippat nuförtiden är lanyard hålena. Är inte hygienskt på något sätt o är enligt min mening helt förkastligt i tanke med bakterier. Räcker med att man tar ut ett djur o man måste tvätta rejält ordentligt lanyard bandet och det lilla hålet för att det intes ska bli kvar något som bildar baciller. Kniven är jätte fin o jag klagar inte på den utan bara vad jag tycker o kommer göra. Visst är det någon som envisas med det så kan jag väl göra det men kommer också upplysa varför jag inte helst gör det. Trampar kanske en del på tårna nu men det är min tanke o det står jag för.

mvh Kimmo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanon snyggt Kalle. Finns inget att klaga där. Snygga färger.

En sak som jag skippat nuförtiden är lanyard hålena. Är inte hygienskt på något sätt o är enligt min mening helt förkastligt i tanke med bakterier. Räcker med att man tar ut ett djur o man måste tvätta rejält ordentligt lanyard bandet och det lilla hålet för att det intes ska bli kvar något som bildar baciller. Kniven är jätte fin o jag klagar inte på den utan bara vad jag tycker o kommer göra. Visst är det någon som envisas med det så kan jag väl göra det men kommer också upplysa varför jag inte helst gör det. Trampar kanske en del på tårna nu men det är min tanke o det står jag för.

mvh Kimmo

Hej Kimmo!

Kul att du gillar kniven! Jag försåt fullt ut vad du menar med lanyard hålet. Men den här typen av kniv gör sig bäst i utelivs sammanhang typ camping mm kanske spänta lite vedmm, kanske inte i första hand till slakt eller dyligt. I användning för camping kommer lanyard snöret väl till pass. Det är lite vad man tänker använda kniven till :) Du trampar inte på några tår, jag uppskattar rak och ärlig kommunikation!

Mvh / Karl-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här är ingen kyrka och politiskt inkorrekt som jag är så säger jag bara...

FY FAN VAD SNYGG DEN BLEV! :wub:

Skall bli kul att se vilken slira du gör till denna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket snygg kniv!

Är det en kniv man kanske deltar med i vårtävlingen kanske?.

Oavsett var det riktig ögongodis.Mycket bra jobbat.lysande.gif

Nicke (Lilltysken)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymt snyggt, jag är allt riktigt svag för udda scalor och nyanser på fulltångare. Är det egen tillverkning på bladet ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och kul att ni gillar modellen! Angående tillverkning av bladet, nej jag slipar inte ut bladen själv, men jag har designat dom själv, och lejer ut jobbet på de som har utrustning för det, förnärvarande är den en kille i England som tagit på sig uppgiften på löpande basis.

Vet inte riktigt hur slidan skall se ut till den här, funderar på att testa blå narvsvärta om jag finner tag på någon, i kombination med någon annan matchande färg kanske svart. Har också funderingar på att fälla in nåt kul i lädret på slidan, men är fortfarande lite osäker på tekniken att göra det utan träinneholk. Får se hur jag löser det. Denna kniven går inte till tävling, det är den första som följer med till vårmässan på Nääs nu i maj där jag har tänkt ställa ut lite knivar och annat. Om ni har vägarna förbi första helgen i Maj kan ni ju svänga in och få se dom i verkligheten. Jag hoppas verkligen att jag kommer iväg iår, fick förhinder ifjol p.g.a sjukdom i familjen.

Mvh / Karl-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Skulle vara kula att träffa lite knivmakare. Hur långt är det till nääs från norrköping? Kanske kan hitta lite tid o komma o prata lite om allt o inget :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har verkligen kollat ordentligt på denna kniven och jag har en liten fundering Karl-Erik...

Har själv införskaffat lite mosaikpins eftersom jag tycker det är spännande men ser en detalj nu som jag inte hade tänkt på.

Se det inte som negativ kritik men du har inte monterat dina pins i samma riktning. (de är inte vridna likadant vad jag kan se på bilderna)

Sjukt petig detalj från min sida men jag har verkligen drägglat över bilderna :blush:

Är detta något som man tänker på generellt?

Som nybörjare har man sådana frågor liksom ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mosaikpins is da shit. Har dräglat nu i en god stund å ja den blir inte fulare. Vilket liv där e i skalorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satans så läcker kniv :wub: Blir så imponerad på de arbeten ni visar upp. Sanslöst att en sketen träbit kan ha sånt liv i sig :wub:

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har verkligen kollat ordentligt på denna kniven och jag har en liten fundering Karl-Erik...

Har själv införskaffat lite mosaikpins eftersom jag tycker det är spännande men ser en detalj nu som jag inte hade tänkt på.

Se det inte som negativ kritik men du har inte monterat dina pins i samma riktning. (de är inte vridna likadant vad jag kan se på bilderna)

Sjukt petig detalj från min sida men jag har verkligen drägglat över bilderna :blush:

Är detta något som man tänker på generellt?

Som nybörjare har man sådana frågor liksom ^_^

Det är till att börja bli petig här på forumet! :D

Bara för att du skrev det där med pinsen,började jag också att titta :blink: lite närmre på det du påpekade.

Och det stämmer faktiskt,dom sitter inte lika.

Själv hade jag velat satt dit dom lika,men jag hade förmodligen gjort lika dant.

I stundens hetta hade jag inte tänkt på att det ska vara så förrän dom redan varit ditpressade.

När jag sedan synade kniven till sin "spets" sågeeeeek.gif jag något som ser ut som en skada på eggen på nedre bilden.

Jag vill bara tala om att det är faktiskt ingen lek att lägga ut en kniv här längre.

Alla duktiga knivmakare som finns här nu, gör det riktigt läskigt att visa upp sitt alster.

Det är många erkännt duktiga ögon som synar allt som visas här på forumet.

Det här forumet har väl verkligen blommat upp den sista tiden med många nya och gamla knivmakare.

Det gör att det blir hög klass på knivarna och många fina alster att vila ögonen på.

Det tycker vi om.Bugning.gifBugning.giflysande.gif

Kniven är otroligt fin K-E.Bara så att du vet det.

Och sist vill jag bara säga att, ett hantverk är inte perfekt,men förbaskat nära.

Over And Out Nicke (Lilltysken)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...