Hoppa till innehåll

Vildsvinsjakt i Turkiet


Tolle

Recommended Posts

Nu ha man gått och bokat in sig på en drevjakt vildsvin á 5 dagar i Turkiet...

Nån som har nån erfarenhet av jakten där? Tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jäflar, ingen erfarenhet alls , men har läst en del reportage... på vissa lokaler kommer grisarna upp i sjuka storlekar pga av lokaljägarna/muslimerna inte jagar dem. är det fler vilt på drevjakten som gäller än gris? kul oavsett, när blir det avresa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är bara gris det gäller. Avresa blir i början på december. Blir första utomnordiska resan för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag hade tänkt det. Blir nog .300:n.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej... Enligt resebolaget(Diana) va kula tillåtet.

Har du jagat där? Själv har jag ingen aning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Diana har säkert koll (även om de kursar ibland :ph34r: ).

kolla upp det dock.

kommer inte ihåg exakt varför det brukar användas slugs.

har för mig att det kan ha med att räfflade vapen e för militären?

möjligen även en säkerhetsfråga då det kan va tätt mellan skyttarna.

men, vad vet jag. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Diana har säkert koll (även om de kursar ibland :ph34r: ).

kolla upp det dock.

kommer inte ihåg exakt varför det brukar användas slugs.

har för mig att det kan ha med att räfflade vapen e för militären?

möjligen även en säkerhetsfråga då det kan va tätt mellan skyttarna.

men, vad vet jag. ;)

Jag tror att du blandar ihop Turkiet med Tunisien. I Tunisien är reglerna dylika & dit bör man nog inte åka för tillfället...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

En vecka kvar till avfärd! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jo skall nog rapportera. Måst nog skaffa mig en bättre kamera än bara telefonkameran.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hemma och vänder ett dygn efter äventyret till Turkiet, imorgon bär det av till Finland för vitsvansjakt. Mycket kul resa med 5 dagar jakt. Vad som var mindre kul var tull- och polisfiltrena i Turkiet... Satt mellan 10-15 timmar totalt på resan i dessa. Otroligt va svårt det skall vara fast alla papper är korrekta.

Över till jakten. Vi sköt åttioen(25+27+8+16+5=81) grisar på 5 dagar och 14 man, över 10 galtar med +18cm betar. Själv sköt jag 3st suggor/gyltor på 6 skott. Den som sköt flest fick 18st.

Jag hade otur med passfördelningen, då det inte lottades utan sattes ut på måfå utom för vissa som var lite bättre priviligerade av olika anledningar. Jag hade gris i pass 2 ggr och sköt 3st så jag är nöjd med det iaf. Sjukt mycket gris oberoende.

Minus grader på natten och upp till 12 plus på dagen. Borde ha varit snö för årstiden. Sol och klart alla dagar utom sista då det var lite mulet.

Vi jagade på mellan 1400-1760meters höjd så man vart ganska mör när man gick längre sträckor.

OTROLIGT duktiga och ivriga drevkarlar som var 24st till antalet samt 4-6 hundar. 3-4 drev per dag. Stora såtar och bergigt men det bekom inte dom ständigt rökande drevkarlarna det minsta. Dom använde smällare och hagelbössor för att få fart på grisarna. Dom sköt harar och fåglar i drevet men även ett och annat vildsvin. En gång hade jag ett gångstånd på väg mot mig på 70m men då kom en hundkarl springande och for in i buskarna och sköt grisen. Synd då det kom så fint emot mig.

Lite trött och mycket intryck att smälta, så jag ha väl missat en massa väsentligt.

Det som var FÖRJÄVLIGT var att det ligger mer eller mindre 81st grisar i skogen utan att något annat än troféerna är tillvaratagna. Eftersök var inte heller något man sysslade med. Man mår förbaskat dåligt av att se detta. Men dom jagar på sitt sätt och vi på vårat(norden) och som gäst så är det bara att acceptera det eller stanna på hotellet...

Nu verkar bilderna va förstora för att få in här, men vad gör det dom var ju int så bra ändå... Får fila på det nån annan gång...

Nä nu skall jag packa för hjortjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

va slutade det på ungefär prismässigt då?

skulle du åka igen?

Resan gick på 18900Dkr. Sen lite flyg och dricks på det. Så mellan 25000-30000sek kanske.

Osäkert om jag skulle fara igen när jag en gång varit dit. Hade jag int varit skulle jag nog fara tror jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok. jag förmodar att det inte fanns några troféavgifter heller då de ej vill befatta sig med dessa djur.....?

Vet int om man skall kalla det fällavgift men pappret för att föra ut betarna ur landet kostade 200€(och med det kan du ta ut flera betar) sen var det 35€ per kokad trofé. Var dock inget jag behövde fundera på. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hemma och vänder ett dygn efter äventyret till Turkiet, imorgon bär det av till Finland för vitsvansjakt. Mycket kul resa med 5 dagar jakt. Vad som var mindre kul var tull- och polisfiltrena i Turkiet... Satt mellan 10-15 timmar totalt på resan i dessa. Otroligt va svårt det skall vara fast alla papper är korrekta.

Över till jakten. Vi sköt åttioen(25+27+8+16+5=81) grisar på 5 dagar och 14 man, över 10 galtar med +18cm betar. Själv sköt jag 3st suggor/gyltor på 6 skott. Den som sköt flest fick 18st.

Jag hade otur med passfördelningen, då det inte lottades utan sattes ut på måfå utom för vissa som var lite bättre priviligerade av olika anledningar. Jag hade gris i pass 2 ggr och sköt 3st så jag är nöjd med det iaf. Sjukt mycket gris oberoende.

Minus grader på natten och upp till 12 plus på dagen. Borde ha varit snö för årstiden. Sol och klart alla dagar utom sista då det var lite mulet.

Vi jagade på mellan 1400-1760meters höjd så man vart ganska mör när man gick längre sträckor.

OTROLIGT duktiga och ivriga drevkarlar som var 24st till antalet samt 4-6 hundar. 3-4 drev per dag. Stora såtar och bergigt men det bekom inte dom ständigt rökande drevkarlarna det minsta. Dom använde smällare och hagelbössor för att få fart på grisarna. Dom sköt harar och fåglar i drevet men även ett och annat vildsvin. En gång hade jag ett gångstånd på väg mot mig på 70m men då kom en hundkarl springande och for in i buskarna och sköt grisen. Synd då det kom så fint emot mig.

Lite trött och mycket intryck att smälta, så jag ha väl missat en massa väsentligt.

Det som var FÖRJÄVLIGT var att det ligger mer eller mindre 81st grisar i skogen utan att något annat än troféerna är tillvaratagna. Eftersök var inte heller något man sysslade med. Man mår förbaskat dåligt av att se detta. Men dom jagar på sitt sätt och vi på vårat(norden) och som gäst så är det bara att acceptera det eller stanna på hotellet...

Nu verkar bilderna va förstora för att få in här, men vad gör det dom var ju int så bra ändå... Får fila på det nån annan gång...

Nä nu skall jag packa för hjortjakt.

Tjena!

Vad du med på den här resan?

http://www.limpopo-travel.dk/news/client_newsview.aspx?id=17983〈=112&rec=1220&tbl=300&tourtype=0&sitemode=1

Jag har en f. d. arb.kompis som bor utanför Habo. Nordväst Jönköping som tydligen var med på samma resa.

Jag har inte hittat något foto som han är med på. Han heter Björn i förnamn så mycket kan jag avslöja öppet.

Det är inte första resan som han har varit ute på. Det är en jaktidiot. :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Vad du med på den här resan?

http://www.limpopo-t...pe=0&sitemode=1

Jag har en f. d. arb.kompis som bor utanför Habo. Nordväst Jönköping som tydligen var med på samma resa.

Jag har inte hittat något foto som han är med på. Han heter Björn i förnamn så mycket kan jag avslöja öppet.

Det är inte första resan som han har varit ute på. Det är en jaktidiot. :lol:;)

Jo det var den resan och han var med, trevlig och intresserad jägare! Har för mig att han sköt minst en stor galt och ett gäng andra grisar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det var den resan och han var med, trevlig och intresserad jägare! Har för mig att han sköt minst en stor galt och ett gäng andra grisar.

Hej!

Ok! Han är en duktig och kunnig jägare och det var han redan under tiden jag bodde i Huskvarna och vi jobbade ihop.

Han har en gedigen trofésamling hemma efter sina jaktresor. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det var den resan och han var med, trevlig och intresserad jägare! Har för mig att han sköt minst en stor galt och ett gäng andra grisar.

Här några av hans troféer.

post-144-0-62335000-1324903926_thumb.jpgpost-144-0-11096700-1324903929_thumb.jpgpost-144-0-10809600-1324903933_thumb.jpg

post-144-0-68994400-1324903934_thumb.jpgpost-144-0-23253100-1324903937_thumb.jpgpost-144-0-42636600-1324903939_thumb.jpg

post-144-0-63355900-1324903941_thumb.jpgpost-144-0-46806600-1324903943_thumb.jpgpost-144-0-91434100-1324903945_thumb.jpg

post-144-0-44247600-1324903947_thumb.jpg

På björnfällen är det våran son som sitter när vi var och hälsade på honom på tidigt 90-tal.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yes han är det. Mycket troféer har han.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...