Hoppa till innehåll

Köpa injagad grythund


Terrestrial

Recommended Posts

jag tror inte att det är så stort utbud då det egentligen är ganska få i jaktsverige som jagar i gryt ofta låter man hundar gå vidare som har en egenskap man kanske inte är helt nöjd med(idotförliggare när man önskade sig en sprängare) eller så har man trångt i hemmet och hunden kanske är avlad färdigt på.

En sorts överlåtelse är den att hunden kanske har nåt medfött fel som gör att den inte duger till utställning eller avel men väl kan funka som grythund...(Bettfel tex)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tror inte att det är så stort utbud då det egentligen är ganska få i jaktsverige som jagar i gryt ofta låter man hundar gå vidare som har en egenskap man kanske inte är helt nöjd med(idotförliggare när man önskade sig en sprängare) eller så har man trångt i hemmet och hunden kanske är avlad färdigt på.

En sorts överlåtelse är den att hunden kanske har nåt medfött fel som gör att den inte duger till utställning eller avel men väl kan funka som grythund...(Bettfel tex)

Så du menar att du inte skulle köpa en sådan hund för att du förutsätter att den antingen är för gammal, eller att det är nått fel på den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det KAN men behöver ju inte vara fel att ta en injagad/tränad hund... Jag har t.ex en grytprovsmeriterad hund till omplacering bara p.g.a att jag orkar inte längre hålla på å krångla här hemma med henne, hon tål nämligen inte andra tikar. Folk och hanhundar funkar bra men andra tikar... Nä, dom har ingen rätt att existera! Hade jag bara henne så skulle det inte var några problem men med 4 andra tikar i huset... Nä, igen, det funkar inte!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte göra det men, säger inte att det är fel jag vill i sådant fall känna förra ägaren och injagningssituationen.

Finns bitar jag vill ha tagit ansvar för själv då gäller terrier bytesmedvetenheten tex...

Fördelen är ju tex att man kanske vet var hunden hamnar i skärpa, arbetsätt och storlek.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror marknaden är liten som Partys säger..

Har själv testat olika hundar i vuxna åldrar och är lite negativ till det, Men skulle en grytkompis ringa skulle jag nog veta väldigt säkert och vara skyldig en hund längre fram eller tvärt om,för pengar handlar det sällan om,

Som ena min som funkar tidvis dåligt med stövarn skulle jag ge bort till en kompis som jag veta jagar med han..Man får mycket gratis med alltid brukar finnas problem med hundar man gör sig av med på ett eller annat sätt,annars härdar man ut..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Har provat detta med varierande resultat....Är lite less på att ha valpar och jag vill heller inte vänta 1-2 år innan jag kan börja jaga fullt ut.

Den nuvarande är från en mycket jaktinriktad uppfödare och såldes pga familjesituationen. Kanonhund både mentalt och jaktligt, så visst kan det fungera.

Men se till att få prova hunden under minst en månads tid innan köp, då hinner man kolla både mentalitet och jaktanlagen en smula.

Och utbudet är nog inte så dåligt, kolla med grythundsklubbar, domare och jaktinriktade uppfödare, om inte dom vet så vet dom ofta någon som vet....

MVH FinneoTysk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Har provat detta med varierande resultat....Är lite less på att ha valpar och jag vill heller inte vänta 1-2 år innan jag kan börja jaga fullt ut.

Den nuvarande är från en mycket jaktinriktad uppfödare och såldes pga familjesituationen. Kanonhund både mentalt och jaktligt, så visst kan det fungera.

Men se till att få prova hunden under minst en månads tid innan köp, då hinner man kolla både mentalitet och jaktanlagen en smula.

Och utbudet är nog inte så dåligt, kolla med grythundsklubbar, domare och jaktinriktade uppfödare, om inte dom vet så vet dom ofta någon som vet....

MVH FinneoTysk

+1

Jag vet iaf 2 hundar med varierande ålder och erfarenhet som förmodligen kommer att byta hem och i båda dessa fallen så är det inte hunden som är problemet.

Man skall dock vara klar över att vuxna hundar är inte lika formbara som en valp så man kan få lite dåliga vanor "på köpet".

/Håkan H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...