Hoppa till innehåll

270 WSM?


Hipshot

Recommended Posts

Fått en sån här tanke i huvudet som jag inte riktigt kan släppa.. Småsugen på en sån här short magnum och i så fall sannolikt en 270. En grej som jag funderar på nu när jag läser om kalibern är handladderiet, någon som vet hur det fungerar att ladda aktuell kaliber? Förstår att det krävs speciella hylsor osv men när man väl har hylsorna, är det bara att ladda som vanligt eller är det speciellt fippligt pga bältet i hylsbotten?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fått en sån här tanke i huvudet som jag inte riktigt kan släppa.. Småsugen på en sån här short magnum och i så fall sannolikt en 270. En grej som jag funderar på nu när jag läser om kalibern är handladderiet, någon som vet hur det fungerar att ladda aktuell kaliber? Förstår att det krävs speciella hylsor osv men när man väl har hylsorna, är det bara att ladda som vanligt eller är det speciellt fippligt pga bältet i hylsbotten?

Mvh!

Det är väll som att ladda vilken kaliber som helt med magnum prestanda  :P

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är åxå sugen på en WSM, men då en 325:a.  Vet inte varför men jag har snöat in på 8mm, dom verkar så "lagom".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som att ladda vilken kaliber som helst..... ::)

Köp laddverktyg och en trave hylsor..... när du köpt bössan  ;D

OK!

Det hänger lite på hur de nya Sako 85:an upplevs, tänkte mej ev en sån studsare men som sagt, måste kladda lite på den först.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår att det krävs speciella hylsor osv men när man väl har hylsorna, är det bara att ladda som vanligt eller är det speciellt fippligt pga bältet i hylsbotten?

Mvh!

Vad är det för bälte?

/ Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har laddat 300wsm i ett par år nu och det är inga som helst problem. Bortsett från att du behöver nya verktyg och hylshållare är det ingen skillnad jämfört med att ladda 308 win eller vilken annan kaliber som helst (jag har för mig att du har en 308 win?).

Men något bälte hittar du inte på någon WSM hylsa  ;) När jag började ladda wsm fanns det inget annat fabrikat än winchester som tillverkade hylsor men idag finns det bra hylsor från Norma så jag ser inga som helst problem med att ladda wsm patronerna.

Om man anser att man behöver magnumprestanda är givetvis en helt annan diskussion.

Hälsningar från ett vårvarmt Peking,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Henrik!

Jag trodde alla magnumkalibrar hade ett bälte på hyslans nederkant.. Puckat egentligen, såg bilder på både 270 o 300 wsm och ingen av dem hade ngt bälte nu när jag tänker på det  :-[

Jaja men då är ladderiet inte något problem, återstår att kladda på bössan...

Kommer eventuellt att sälja .243:an och enbart ha en klass I bössa. Då känns en 30-kaliber för grovt om man ska smiska räv eller vad man nu ska göra och 277 verkar vettigare. Men skit samma, detta får framtiden utvisa.. Blir väl Tullgarn misstänker jag.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Läste i någon tidning att det var någon som tyckte att WSM-patronerna gav en mycket kraftig rekyl pga den stora krutmängden i patronen. Vad jag förstår skiljer sig rekylen från lättare snabba laddningar mot tyngre långsammare typ 9,3 eller .358 mm.

Vore kul att höra hur WSM patronerna upplevs jämfört med tex .308W eller .30-06.

Mvh Kalle 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har använt mig av 308 win, 300 wsm och 300 Win Mag genom årens lopp (jag har dessutom gjort en liten utvikning med 30-06 men det talar jag helst inte om  ;)).

Som gammal prickskytt vet jag att rekyl inte bidrar positivt till skyttet och det är ganska sällan jag anser att man behöver "magnumprestanda" men å andra sidan kan det finnas en del situationer där det är känns skönt med lite extra klös..  Helt klart är att rekylen upplevs som kraftigare i en 300 wsm än vad den gör i en 308 win men för mig är båda kalibrarna helt OK i rekylhänseende.

Å andra sidan upplever jag rekylen i 300wsm som mindre påtaglig än vad som är fallet med 300 win mag, den skillnaden kan också spåras i teoretiska beräkningar av rekylen. Om man som Hipshot funderar på en 270 wsm blir rekylen ett ännu mindre problem, möjligen kan man uppleva problem med mynningsflamma och ljudnivå, men rekylen blir förmodligen lägre än med en 30-06.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det nu diskuteras rekyl, hur stor blir skillnaden om man skjuter 9.3x57 i en vanlig studsare och 9.3x62 i en automat och åt vilket håll?

Nyfiken!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

mats_bengt: Jag talar inte av egen erfarenhet, men vad jag har lärt mig efter att bla ha läst här på forumet är att halvautomaten i 9,3x62 lär ge betydligt lägre rekyl i och med gasomladdningen. Vidare sägs det att 9,3x57 är relativt snäll i rekylen jämfört med andra kalibrar av liknande storlek/kulvikt.

Ni som har mer erfarenhet av dessa kalibrar får gärna rätta mig om jag har fel..

Mvh Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

det finns en skillnad mellan teoretisk och upplevd rekyl.

Om du räknar på rekylkraften skall du bland annat ta hänsyn till kulans vikt, utgångshastighet,vapnets vikt, krutmängd etc...

När du då jämför 9.3x62 med 9.3x57 är det utan tvekan så att med normala laddningar är 9.3x57:an "snällare". MEN sedan är det en hel del annat som spelar in i hur du upplever rekylen. Saker som stockens utformning, bakkappans konstruktion och rekylhastighet påverkar bland annat.

Dessutom är det så att en halvautomat i princip använder en del av rekylkraften för att ladda om (förenklat uttryckt), detta innebär att den upplevda rekylen blir mindre i en halvautomat än i andra vapen. Hur stor skillnad det är i verkligheten är nog svårt att uttala sig om generellt utan det är bara att prova sig fram till en rekylnivå som är acceptabel för dig!

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En .270 Win ger 915m/s med 150gr kula.

En .270WSM ger 970 m/s med 150gr kula.

6% ökning eller 55 m/s, ungefär skillanden mellan .308 & .30-06. Fullständigt försumbart i sammanhanget och dessutom ger den fetare patronen färre skott i magasinet (om man nu behöver fler skott än ett kan i och för sig diskuteras). En annan marginell fördel är vikten - man kan ha en kortare låda till WSM, men hur många gram besparing pratar vi om? Försumbart. I teorin ger också en kort och fet patron jämnare förbränning och därmed bättre precision. Återigen en teoretisk fråga då precisionen i ett jaktvapen påverkas av många andra och viktigare faktorer. En annan nackdel är tillgång på komponenter och potentiella köpare den dag man ledsnar på bössan, för det gör man. De enda som köper sådana här nymodigheter är de som vill prova på det som är nytt och om 5år eller så finns väl något annat roligt att prova... Inget fel i det! Men man slösar pengar, och har kul...

Jag skall börja använda .270W denna säsong efter att ha förpassat 6,5x55 till målskyttegarderoben...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej Mr Fiberclass,

jag läste ditt inlägg och blev lite nyfiken på dina laddata till 270win.

Vad är det för krut som använts?

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste bara tjafsa lite med dig som vanligt när våra tankar kring patroner och vapen ofta löper sida vid sida....

En .270 Win ger 915m/s med 150gr kula.

Visst är .270Win en väldigt fin patron, har själv haft en .270Win bössa under flera år var en fröjd att ladda och skjuta med.

Dock är hastigheterna inte så snabba som ovan angivna, med en 140grs kula kan man räkna med att hamna runt 900m/s med normal lång jaktpipa.

Med 150grs kula och .270win skulle jag förr räkna med 850-880m/s i en normal jaktbössa och vanliga krut.

Möjligen skulle 915m/s kunna nås med säkert tryck i en .270W om pipan både är lång (26") och snabb samt ett riktigt långsamt krut används som MRP, Vv-165 eller kanske Vv högenergi krut.

Den hastighet du nämner skulle däremot kunna nås med .270 Ackley Improved.

Blir spännade att höra om din experiment med .270Win när det är en patron som jag gillar, kan mycket väl bli en sån igen om jag springer på rätt bössa.

Förresten vilken laddning kör du med till 160grs Nosler Partition i din 7x57? Har några kulor liggandes jag tänkte prova.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst kan Norma ibland ge lite glädjesiffror, men min uppfattning är att de är bättre nu än förr, framförallt i 6,5x55...

Jag skall testa och se vad jag får i min 62cm pipa...

Till min 7x57 kör jag med Norma 202 - Normas minimiladdning för att få en snäll rekyl i min lätta bössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...