Hoppa till innehåll

Hjälp med val av båge


ohan81

Recommended Posts

Hej har suttit och läst ett par dagar nu innan jag blev medlem här på jaktsidan och fastnat mer och mer för bågjakt då jag i många år alltid velat prova det.. jakt är inget nytt för mig, tog jägarexamen runt 14-15 års ålder och jagade i ett par år väldigt kontinuerligt. har även tävlingsskjutit mest med hagel(Trapp, Skeet, Jaktstig, Sportingstig, lite trickskytte när jag hade en halvautomat, även en del kuljaktstigar och sådant) är så att säga uppvuxen med det men sen ett par år tillbaka när dom tok höjde arrendet på jakt området far min och jag höll till på så föll jakten bort och lika så tävlingsskyttet då det kostade en bra slant att träna och åka på tävlingar hela tiden, storhetstiden va som junior tror det va t.o.m 18år sen trappades det ner då skjutavgifterna höjdes rätt bra. Men nog om det.

Har kollat runt en del och tänkte först köpa en sån där billig sak för mellan 1500-3000. Men efter att ha läst en del så har jag tänkt om lite men har ändå en begränsad budget just nu och en tid framöver. dock har jag fastnat för två bågar bear-strike och bowtech soldier jag vet att dessa kanske inte är i den mellersta prisklassen som säkert rekommenderas men det får duga med någon av dessa antagligen att börja med måste iallafall va bättre än att köpa en hobbex eller dylikt :)

båda är vad jag fattar det som kopletta förutom pilar och releaser, typ. Eller har jag missuppfattat det.. ungefär samma prisklass och spec. personligen lutar det åt bowtech då den verkade ha mer något mer inställningsmöjligheter angående Letoff men vill gärna höra eran åsikt då jag alltid vänder mig till experter innan jag gör någe :). Ni får gärna tipsa om en bra men inte allt för dy release då jag för ca 6 månader sen klipte/slet av mig halva övre delen av mitt långinger på högerhanden och jag har väldigt svårt fortfarande att använda det fingret att greppa med och är väldigt beröringskänslig på toppen av stumpen så jag kan absolut inte spänna strängen med fingrarna vad jag vet men det kanske inte är så vanligt att man nu för tiden.

håller tummarna för att det blir tillåtet snart i Sverige med bågjakt och helst innan lagom tills jag ska flytta uppåt Norrland till och bo i skogen med våra siberian huskys där jag hoppas kunna få tillgång till både fiskevatten och jakt marker :)

det får nog räcka för nu men jag återkommer definitivt med flera frågor allt eftersom :)

Jo föresten, Tack på förhand..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, kul att du vill ta upp detta!

När det gäller release så måste du nog åka till en butik och prova vad som känns bäst för dig

det finns de som sitter med en rem runt handleden eller så finns det sådana som är som en

öppen handske, den sista är skön att dra med. Sen finns det tävlings releaser man håller i handen

med tumm avtryck, dessa är kanske inte så bra vid jakt.

Sen beror det på om du skjuter med en loop på strängen eller om du fäster releasen direkt på strängen.

Denna använder jag http://www.scandbow.se/avtrycktab/handledsavtryck-pekfinger/silverhorn-ncs.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

..ungefär samma prisklass och spec. personligen lutar det åt bowtech då den verkade ha mer något mer inställningsmöjligheter angående Letoff men vill gärna höra eran åsikt då jag alltid vänder mig till experter innan jag gör någe :) ..

Ang. Letoff på BowTech bågen;

Om den är som alla andra bågar så är den inte ställbar mellan 65 och 80%..

Utan du kan ställa den på antingen det ena, eller det andra.

I slutänden så kommer den garanterat att hamna på 80, eftersom bågen blir betydligt skönare att hantera!

Räkneexempel:

Har du en båge på 70 lbs och en let off på 80% så håller du bara 14 lbs.

Men har du samma båge ställd på 65% så håller du istället 24.5 lbs.

Du kan alltså hålla en båge med 80% letoff betydligt längre uppdragen, utan att börja skaka direkt.

Men det hänger ju på hur mycket man övar.. ;)

Ang. Releaser så är det som Roger säger man måste prova sig fram!

Speciellt om man har andra behov än de allra flesta.

En releaser som funkar bra på en 3D bana kan vara rent dålig på jakt..

På en bana i fullt dagsljus så kan du välja det mesta, men under jaktliga förhållanden så ska releasern vara enkel att sätta fast på strängen etc..

Man ska inte behöva fummla och missa ett tillfälle tack vare releasern. :)

Tex kan en releaser med "krok" vara mer omständig än en releaser med "käft" som stänger helt runt strängen.

Lycka till med valet!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för lite snabba svar, har kollat lite va butikerna ligger nu och dom som säljer bowtech bågen i sthlm har jag ca 35 mil till och bear strike i karlshamn har jag ca 19 till så det skiljer lite i sträcka om man ser till service och sådant, synd bara att en av dom inte hadde båda bågarna så man kunde känna på dom samtidigt. det andra tråkiga är att dom ligger åt var sitt håll från mig så det blir bara en resa dock tycker jag nog inte att sträckan ska avgöra vilken det blir,, vad har ni för erfarenheter av bowtech Vs. Bear..

lite kul är att jag småräkna på det så blir prisskillnaden den samma oavsett vilken butik jag än åker till med resa och allt inräknat alltså ca 500:- vilket inte är mycket att bråka om i detta fallet. om jag tänkt rätt..

svårt val detta..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen kan ju ha allt..

Och de handlare som finns på bågjaktsidan har på något vis delat upp märkena mellan sig, utan att ha pratat med varandra.

Man har försökt hitta "sitt" märke och specialicerat sig på detta/dessa.

Att det råkar finnas någon ny handlare som har duplicerat ett eller några märken som redan finns i Sverige är ju ofrånkomligt..

Som tex PSE sa:

Sverige är ju så litet när det gäller bågjakt, eller bågskytte över huvud taget, så de vill egentligen inte ha fler handlare här i landet.

De tjänar inga mer pengar på det, de tar från vänster ficka och stoppar i högra.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, kul att du vill ta upp detta!

När det gäller release så måste du nog åka till en butik och prova vad som känns bäst för dig

det finns de som sitter med en rem runt handleden eller så finns det sådana som är som en

öppen handske, den sista är skön att dra med. Sen finns det tävlings releaser man håller i handen

med tumm avtryck, dessa är kanske inte så bra vid jakt.

Sen beror det på om du skjuter med en loop på strängen eller om du fäster releasen direkt på strängen.

Denna använder jag http://www.scandbow.se/avtrycktab/handledsavtryck-pekfinger/silverhorn-ncs.html

Grattis har Anders äntligen gjort om websidan!

(sorry för sidospåret)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

PSE Stinger, Mission Craze(Den heter RIOT 2012), Mission Maniac,MISSON Menace. De är inte dyr och är kraftig men viktigast är att de är lätta på ändra om bow length och bow weight vilka är svårt för nybörjare bestämma sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Tror du missuppfattat lite eller så har du bara skrivit fel!?

Men det är svårt att göra nått åt "bow length" och "bow weight".

Tror du menar "draw length" och "draw weight"!?

PSE Stinger, Mission Craze(Den heter RIOT 2012), Mission Maniac,MISSON Menace. De är inte dyr och är kraftig men viktigast är att de är lätta på ändra om bow length och bow weight vilka är svårt för nybörjare bestämma sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Tror du missuppfattat lite eller så har du bara skrivit fel!?

Men det är svårt att göra nått åt "bow length" och "bow weight".

Tror du menar "draw length" och "draw weight"!?

ja...ja....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...