Hoppa till innehåll

Kråkjakten


Hallen

Recommended Posts

De kommer Beretta, har 28 här i frysen efter dagens övningar som iofs inte kommer  8)

Säsongens bästa morgon, tänkte inte ens åka. Satt och flummade vid köksbordet så jag tvingades köra som en idiot för att hinna med färjan ut i skärgården. Väl på plats så var det segt, hade 6 nere kl 8 sen kom sträcket. Var inget intensivt sträck men de som kom, de åkte ned! En kråka bommade jag, tyckte det tog bra..eller fel, var tvärsäker på att det tog bra så jag började veva efter nr 2 i gruppen av 3 som kom. För sent fick jag se att nr 1 ffa flög och lyckades med konststycket att skjuta bakom i paniken som uppstod.. så j-la surt när morgonen gått så j-la bra iövrigt! Dubbelskott på två tror jag, övriga åkte ned direkt.

Tror, vet inte, men jag tror jag stannar hemma i morgon. Beror lite på hur familjen låter ikväll.. Fick lite blodad tand nu, tveklöst så är skärgården bäst för kråkjakten!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Hipshot

    30

  • Hallen

    13

  • Fredde_piteå

    12

  • Beretta

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Blev hemma idag, pula lite med kåken.

Dock fått en intressant rapport från en kompis som bankat på kråkorna i Umeå. Där sträckte det bra, utmed kusten givetvis, och de hade skjutit rejält med fågel. Tydligen påtaglig draghjälp från ngn soptipp men en hel del sträckfågel iaf.. Kan bara konstatera, kusten och havet rular!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha fortsätter mitt solorace här, snart dags att döpa om tråden till Hipshots jaktdagbok  ;D

Tillbaka till Norrtäljeviken idag, hade egentligen andra planer men då markägaren beställt två levande skator till sina fällor och jag hade fått tag på dem så körde jag dit. Hyfsat lugn morgon, rätt lite sträckfågel men några kom det iaf. Sköt 13 där och körde förbi tippen på väg hem och avslutade dagen med en dubblé på gråtrut.

Det var en kille till ute på den här marken i morse. Nu hade han visserligen markägarens barnbarn med sig ut på uppsiktsjakt men han sa efteråt att om han varit själv så hade han nog skjutit runt 25 fågel på morgonen. Till saken hör att platsen han jagade på är ok men på intet sätt lika bra som där jag var.. Vari låg då skillnaden? Jo han har haft flyt och fått tag på en uppstoppad berguv! Kråkorna är skvattgalna på hans uv, en kråka hade hunnit slå klorna i skallen på hans uv innan ungdomarna vaknat och skjutit! Uven hade sumpat en del fjäder i nacken samt ett öga tillföljd av anfallet.. Har aldrig varit med om detta med min uv alltså så MÅSTE jag skaffa en riktig uv!

Om någon hör något om uppstoppad berguv för kråkjakt, för h-lte säg till då!!!!!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hipshot:jag vet inte, men jag har hört att uppstoppade duvhökar och ormvråkar också skall fungera finfint, kanske lite enklare att få fatt på än en riktig berguv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lars som äger uven ska med ut i morgon, vi ska köra till ett ställe där jag varit två gånger tidigare och skjutit 28 varje gång. Sista gången var roligast, då var det 25 kråkor, gången innan var det visst 16 kråkor och resten kajor. Ska bli grymt spännande att rigga en riktig uv där! Han hävdar förövrigt att han tidigare använt slaguggla med mycket gott resultat så visst lär det fungera även med andra arter. Han hade en duvhök hane med men den var inte riktigt lika tvärsäker, ibland fungerade den och ibland inte.

Mailade mycket med en snubbe i skåne får många år sedan. Han firade stora triumfer med hjälp av en ormvråk faktiskt! Jag vet inte.. skulle kännas absolut bäst med the real thing!

Får se hur mycke skjuta det blir i morgon, måste sno runt med en kamera och ta massa bilder. Ska skriva ett reportage om jakten  ;D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ripjägarn
Om någon hör något om uppstoppad berguv för kråkjakt, för h-lte säg till då!!!!!

Mvh!

Japp, jag vet en kille som har en uppstoppad till salu.. Dock får du säga att du är ornitolog för att få köpa den annars säljer han den aldrig.. Dessutom får du punga ut 12 lax, för mig va det lite dyrt..

Sen snackade jag med en polare vars farsa tar hand om rovfåglar, skadade och döda, han brukar få in ett gäng uv:ar/år som har dött av olika skäl. Dock så är det omöjligt att få tillstånd på dem ifrån jordbruksverket eller vilka det nu är som ger tillstånden..

Men försöka kan man ju alltid..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det är läge att försöka iaf, jösses vilket drag! Har aldrig någonsin sett så förbannade kråkor, de kom från ingenstans direkt när Lars hissat uven och jag tror vi vid ett tillfälle sköt typ 4-5 ur samma gäng i samma anfall. Så förbannat j-la toksynd att det inte dök upp mer sträck, hade vi haft en normal morgon med sträck så hade vi skjutit 40+... tror jag, speciellt om jag inte behövt fjanta runt med en kamera  :- 

Hur som, det var en häftig upplevelse. Vid två tillfällen var kråkorna så sura att de klappade på uven med klorna och det har aldrig hänt mej med de uvar jag använt under alla de år jag jagat kråka.

Ripjägaren, tror det kan vara en hyfsad idé att vid tillfälle bjuda Lars till tippen  ;D ;D

Värsta raseriet var direkt på morgonen och då den enda sträckflocken kom. Senare på förmiddagen så trillade det in en och annan kappa men de hann aldrig arbeta upp något egentligt raseri innan de åkte i backen.

Resultatet vart under förväntan men klart över förväntan om man tänker på att det inte var något sträck alls. Tror jag räknade till 22 kråkor när jag pulade ned dem i frysen...

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ripjägarn
Tror det är läge att försöka iaf, jösses vilket drag! Har aldrig någonsin sett så förbannade kråkor, de kom från ingenstans direkt när Lars hissat uven och jag tror vi vid ett tillfälle sköt typ 4-5 ur samma gäng i samma anfall. Så förbannat j-la toksynd att det inte dök upp mer sträck, hade vi haft en normal morgon med sträck så hade vi skjutit 40+... tror jag, speciellt om jag inte behövt fjanta runt med en kamera  :- 

Hur som, det var en häftig upplevelse. Vid två tillfällen var kråkorna så sura att de klappade på uven med klorna och det har aldrig hänt mej med de uvar jag använt under alla de år jag jagat kråka.

Ripjägaren, tror det kan vara en hyfsad idé att vid tillfälle bjuda Lars till tippen  ;D ;D

Värsta raseriet var direkt på morgonen och då den enda sträckflocken kom. Senare på förmiddagen så trillade det in en och annan kappa men de hann aldrig arbeta upp något egentligt raseri innan de åkte i backen.

Resultatet vart under förväntan men klart över förväntan om man tänker på att det inte var något sträck alls. Tror jag räknade till 22 kråkor när jag pulade ned dem i frysen...

Mvh!

Coolt.. undrar om det funkar på vitfågel?? Skulle vara häftigt att få se detta live..

Ska kolla med killen ang. uvar, tror det kan bli svårt, har för mig att de skickar alla till sva innan de går till uppstoppning för museum eller till förbränning..

Men kolla ska jag iaf göra..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla du, så ska jag kolla jag med..

Enligt Lars så var trutarna *LÄTTARE* att lura med uven än kråkorna!!

Ok tyckte jag, visst, men hur går det att plocka ned dem från lite höjd? Gick utmärkt enligt honom men jag tror att han då talar om skärgårdsmiljön. Vår miljö är inte riktigt lika lätt tror jag men uven och kanske något annat hjälpmedel i kombination?

Måsarna var iaf störtsura idag och två ormvråkar tvingades oss att kuta ut från skyddet och kasta pinnar mot dem för att de inte skulle slå sönder den. Dessvärre missade jag att plåta då en havsörn svepte över uvstackarn, hade kunnat bli en rätt häftig bild!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det låter ju som rena drömjakterna, mycke fågel och mycke skottchanser...jag skall se imorn om jag inte kan få ner EN kråka, det finns väl max 2 kråkor på våra 230 hektar....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

platsen är utsedd, gömslet är riggat, trädet där uven ska va är provklättrat i...imorrn 04:00 åker jag å Markus (Markus_piteå) dit för att försöka panga ner nån kråka ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det låter ju som rena drömjakterna, mycke fågel och mycke skottchanser...jag skall se imorn om jag inte kan få ner EN kråka, det finns väl max 2 kråkor på våra 230 hektar....

Låter lite surt men varför nöja dej med 230 ha? Vi har väl runt 300 på ena marken men jag skulle aldrig drömma om att köra dit och hänga upp uven. Ruskigt kass mark för kråkjakt.. Alltså, kråkjakten får man sköta på andra marker, brukar inte vara svårt att få lov att hänga upp uven om man bara frågar. Har nästan ett 10-tal olika marker där jag jagar bara kråka, inget annat. En bra sån mark kostar mej en flaska whisky ibland, inget som är nödvändigt får jaga där ändå men det är vettigt iaf för markerna är gudagoda för kappor. "Ledig" idag, ska ut en sväng i morgon och reta gallfeber på en massa j-la 08-or som ska få sina sovmornar förstörda på "landet"  ;D ;D ;D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sådär då, då var första kråkjakten någonsin klar...gick över förväntan, vi pangade ner 2 kråkor och en kaja under morgonen :D...första kråkan kom redan efter ca 10min...jag blev så chockad att jag bommade :-[...sen kom det en liten flock (3-4 stycken) och Markus plockade ner en av dom. Nästa kråka som kom lyckades jag panga ner. och innan vi skulle fara hem så kom det 2st kajor, och Markus sköt en av dom :D...vi är mer än nöjda, trodde att vi skulle få fara hem tomhänta :D.

post-202-1145020301_thumb.jpg

post-51-1145020301_thumb.jpg

post-51-1145020302_thumb.jpg

post-51-1145020303_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha grabbar!

får se om det kanske bär iväg igen söndag morgon. är lite sugen på att testa ett annat ställe som jag tror är ganska "hett" :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha grabbar!

får se om det kanske bär iväg igen söndag morgon. är lite sugen på att testa ett annat ställe som jag tror är ganska "hett" :D

ja kråk finns ju nästan överallt så det är bara prova sig fram :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul!! Såg helt ok ut, ett litet tips bara. Såg ut som uven lutade lite, vet inte om det är en högst personlig nojja men jag har fått för mej att det är ajabaja. Inte i sidled, gärna lite frammåt, det är ok men inte åt sidorna.

Vi kör sista rycket i morgon därefter är kråkorna fredade här i mälardalen  :'( Blir nytt race med uppstoppad berguv förövrigt. Med en j-la tur så kan det bli bra, vädret ser sisådär ut..

Sen är det bara tippen som är lovlig  ;D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul!! Såg helt ok ut, ett litet tips bara. Såg ut som uven lutade lite, vet inte om det är en högst personlig nojja men jag har fått för mej att det är ajabaja. Inte i sidled, gärna lite frammåt, det är ok men inte åt sidorna.

Vi kör sista rycket i morgon därefter är kråkorna fredade här i mälardalen  :'( Blir nytt race med uppstoppad berguv förövrigt. Med en j-la tur så kan det bli bra, vädret ser sisådär ut..

Sen är det bara tippen som är lovlig  ;D

Mvh!

jo den lutade en aning...en viss person (jag ::)) glömde spännbanden som vi skulle ha för att fästa pinnen som uven sitter på vid trädet :-[...så vi fick luta pinnen mot stammen och därför blev den lite sned :D...fast vi hade lite "tur" i.o.m att det började blåsa lite senare på morgonen och då svajade den lite, så det såg inte ut som att den lutade värst mycket :D

skitjakt på dig! ;)

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hipshot...använder du dig av nån lockpipa eller sätter du bara upp uven och hoppas på det bästa?

ps. hur gick det imorse?...är du aldeles less på att bära hem kråkor ;)

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hipshot...använder du dig av nån lockpipa eller sätter du bara upp uven och hoppas på det bästa?

ps. hur gick det imorse?...är du aldeles less på att bära hem kråkor ;)

/Fredde

Nope använder inte pipa..lockpipa.. men jag har en väl använd Ratos som jag puffar i  ;D Önskar dock att jag kunde använda, Dp på Robsoft hävdar att den är grymt effektiv rätt använd så det vore skoj men det tar nog ett tag att lära sig.

Så jag ser alltså till att hänga upp uven där den syns kanonbra och så hoppas jag som sagt på det bästa.

Sista morgonen så hängde vi ånyo upp den uppstoppade och det verkade som de lokala förmågorna lärt sig detta alt så gjorde dimman att de inte ville flyga. Vi hörde en massa kråkor runt om så det lät rätt hett men nja det var rätt lugnt. Fram till 8 tiden hade vi väl skjutit typ tre och alla föreföll vara hemmakråkor och då började dimman lätta..

Sen bröt det ut! Började med en flock på 5 kappor tror jag som kom knäpptyst sa inte ett ljud förrän de alla var inom håll då vart de desto argare!!! Tror dock vi bara fick en av dem men det var kul att uppleva. Det var sträckfågel med all säkerhet och därefter rullade det på. Ofta singlar som kom på runt 70 m höjd, gjorde två varv och dog sedan. Ett fåtal som kom vid 10-tiden hade hunnit ta en j-la höjd och de lyckades vi inte få ned men tja vi hade en del att pyssla med ändå. Uven satt inte heller klockrent initialt så Lars klättrade upp och fixade det, sen gick det bättre. Hade tänkt bryta runt 11 för jag skulle hem och hade stränga order att vara pigg och vaken under kvällens middag. Vid 11-tiden var det helt lugnt så vi började göra oss klara att bryta. Jag räknade igenom fågelhögen och kom till 17, surt vi ville ha 20 så Lars stod kvar och jag gick till bilen för att hämta en säck för fågeln. Då hände något, vad vet jag inte, men plötsligt så började de flyga igen!

Vi vart kvar trekvart till och sköt 6 till på den tiden. Vart 23 tillslut och den dagen fungerade skyttet bättre än sist då jag slapp pula med en kamra hela tiden. Tveklöst kul morogn! Hade tänkt att lägga ned för denna säsong med uven men vi ska köra ngr svängar till på en gård där vi med goda skäl kan hävda skyddsjakt. Ska även hänga upp uven på tippen på kul för att testa om vi kan plocka ned trut på den från lite höjd. Ev redan nästa helg, vi får se.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Häftigt!

Hade tänkt ut imorse,klev upp 03:00, lättade på rullgardinen och konstaterade att det regnade och var dimmigt :'(...tog typ 0,5 sek att ta besluten om att krypa tillbaka under täcket ::). sen under daget tog jag vovven och for på en rek-tur, hittade 3-4 ställen som jag tror kan va ganska bra för kråkjakt. man hinner väll med några svängar till innan den 30/4.

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jävla lyx.. vi hade tveklöst fortsatt att jaga här ett tag om det inte vore för jakttiderna. Skärgården nu är så j-la klockren!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...