Hoppa till innehåll

Långhållskulor till 308


viro

Recommended Posts

Hoj

Vilka kulor är bra för långhållsträning i en 308?

Gärna någon som man vet finns att beställa utan väntetider och kanske skulle kunna funka på t.ex räven.

Amax, scenar, Matchking? vad tror ni? och i vilken vikt?

Även en bra kula för långhållsjakt på rå,kron,dov, inte långt men längre än 100m tänkte jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hänger väl mest på vilken kula som går bra i din bössa på långa håll. Men generellt så är väl en snabb patron att föredra och därmed så kanske man ska hålla sig borta från blyspetsarna. Jag skulle nog testa varmint till räv och balistic tip till resten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sierra Game king eller Hornady sst har högt bc och funkar utmärkt till det skytte och jakt du beskriver. Billiga och lätta att få tag på med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt med remingtons accutip i min T3a i 308 på 300 m. och det gick ganska bra (inom en snusdosa nästan).

Billiga har jag för mig att de var också.

Till räv kör jag med Millforce varmintline (La upp en bild under fliken träffbilder här på forumet).

Den är bra, 7,1 gram 985m/s. Mycket död i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Den är bra, 9,7gram 985m/s. Mycket död"

Ur en 308 Win? Ok- det är allt bra laddat det.

För att besvara trådstartaren- 150 SGK fungerar bra ut till 250 meter, sen blir de för vanskliga i precisionen o effekten, SST eller mjukare kula är att rekommendera i det läget, men om vi vänder på det,

är du bra skytt nog att hantera skott tillfällen på 200+ meter,

det är frågan vi alla måste ställa oss, konsekvent.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Den är bra, 9,7gram 985m/s. Mycket död"

Ur en 308 Win? Ok- det är allt bra laddat det.

För att besvara trådstartaren- 150 SGK fungerar bra ut till 250 meter, sen blir de för vanskliga i precisionen o effekten, SST eller mjukare kula är att rekommendera i det läget, men om vi vänder på det,

är du bra skytt nog att hantera skott tillfällen på 200+ meter,

det är frågan vi alla måste ställa oss, konsekvent.

/Christian

Sorry, blandade ihop kulorna lite där. Har redigerat det nu, 7,1 ska det vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Den är bra, 9,7gram 985m/s. Mycket död"

Ur en 308 Win? Ok- det är allt bra laddat det.

För att besvara trådstartaren- 150 SGK fungerar bra ut till 250 meter, sen blir de för vanskliga i precisionen o effekten, SST eller mjukare kula är att rekommendera i det läget, men om vi vänder på det,

är du bra skytt nog att hantera skott tillfällen på 200+ meter,

det är frågan vi alla måste ställa oss, konsekvent.

/Christian

För att utveckla och ge lite mer ljus åt saken, min ambition är att skjuta långhåll och bli bra för att utmana i diverse arrangemang mot eliten på jaktsidan. Har 300m bana samt möjlighet att skapa långhållsträning på jaktmarkerna.

Därutöver så vore det till klar fördel om samma kula, eller en annan, vilja fungera på t.ex räv. Här är ju BST en möjlighet som alltiallo kula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

300 meter,

förslagsvis så hittar du ett Norma skytteombud och köper 500 168 grains SMK som då heter DL,

där har du en bra början,

NBT är bra mycket dyrare och lite slösaktig att skjuta på papp med.

Det går bra att ha ett par olika laddningar till handa även om det iofs är bra och fungerar fint att ha enbart en till allt.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

300 meter,

förslagsvis så hittar du ett Norma skytteombud och köper 500 168 grains SMK som då heter DL,

där har du en bra början,

NBT är bra mycket dyrare och lite slösaktig att skjuta på papp med.

Det går bra att ha ett par olika laddningar till handa även om det iofs är bra och fungerar fint att ha enbart en till allt.

/Christian

DL är mollade va?

Om man skulle köpa några olika att testa, vilka vikter skulle du rekommendera?

smk, amax, scenar

tackar för hjälpen =)

/Krille

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

155grs scenar har fungerat fint för mig och skjutit helt ok. Den kulan går säkert att använda till de mesta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

155grs scenar har fungerat fint för mig och skjutit helt ok. Den kulan går säkert att använda till de mesta.

Ypperligt alt för långhåll, den är dock inge bra på att expandera :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ypperligt alt för långhåll, den är dock inge bra på att expandera :/

Njaaaeeeej, "den expanderar olika beroende på olika variabler och därför är den värdelös" om jag översätter kompisens engelska någorlunda ;)

"A-maxed = Pole-axed", ett annat vanligt uttryck brukar jag översätta med "tvärdöd". (Om Hornady A-Max)

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har hittat nosler 175 gr competition HPBT för billiga pengar och kulan går förträffligt i min 308. bra BC och långa bärytor. tror jag betalar runt 2 kr kulan hemma i lådan vid köp av 500.

Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hoj

Vilka kulor är bra för långhållsträning i en 308?

Gärna någon som man vet finns att beställa utan väntetider och kanske skulle kunna funka på t.ex räven.

Amax, scenar, Matchking? vad tror ni? och i vilken vikt?

Även en bra kula för långhållsjakt på rå,kron,dov, inte långt men längre än 100m tänkte jag.

En kula som går bra i min tikka varmint 308 är Lapua scenar 12g, håller fint en snusdosa på 300m :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...