Hoppa till innehåll

Gris påskjuten och trafikälg 20110520


N S

Recommended Posts

Fick första samtalet vid 04.45, gris påskjuten vid 02.00.

Jobbade till 8 men vid 7 snåret så ringde en av polarna i NVR ang en påkörd älg.

Jag hade ju redan uppdrag planerat så de skulle gå på själva o så får vi se vad som händer.

Älgen hade tuchat lastbilen och lyktglas ska ha gått sönder.

Jag va vid grisen strax innan 9.

Ensam 70 kilos som stod still i skottet. Försvann direkt och killen hade letat lite med sin terrier.

Enkelt uppdrag, grisen låg död med ett hjärtskott 50 m in i kärret.

Inte minsta droppe blod eller annat som tydde på träff varken i spåret eller på skottplats.

post-348-0-02074500-1305889941_thumb.jpg

Som vanligt med andra ord.

Jag va väl färdig o på väg hem vid 10 haket.

Ringde grabbarna med älgen, en hade först spårat ett par hundra metar o sen hittat mycket blod på en höjd där han avbröt och de fortsatte sen med ståndhund som släpptes och fick fatt i älg med den ville inte stå, efter en 3,5 mil i löpan av älghunden så sågs älgen passera en liten grusväg.

Det siktades på älgen men de kunde inte se nått fel på den och hunden som va rätt slut nu kopplades.

Vi kom överens om att träffas o kolla lite på löpor osv.

Där de kopplat jycken så handspårade vi ett hundratal meter utan nått tecken på skada, inget blod alls men älgen från trafikolyckan hade blött rejält säkert en 600m.

Vi dividerade lite o så beslöt vi att vi kunde testa plottfia i löpan o har ståndhunden haft rätt älg så borde hon komma i samma löpa o kunna kopplas upp någonstans längs löpan eller åtmindstonde där de kopplat upp sin hund.

Det som gnagde va ju att det inte fanns nått endaste litet blodstänk i löpan där de kopplade upp jycken.

En verifikation på att den hunden hade rätt älg vore ju önskvärt.

Jag tänkte mig att spåra nått hundratal meter o släppa Blackie så hon fick gå löpan själv.

Inte fan vill jag spåra om hela löpan på 3.5 mil...

Ställde bilen o lät bössa o plånbok ligga kvar i bilen. Wachteln va ju kvar där oxå.

Tänkte ju bara gå några meter o komma tillbaka…

Vi tog oss dit där de sett blod sist o där va rejält med blod o det höll i länge.

Såg ut som blodet kom långt nerifrån något ben. I vart fjärde tramp va det blod.

Tiken spårade bra o efter ett tag så vinklar hon 90 grader o blir hetsigare i spåret och efter en hundra meter finns inget blod alls från att det hela tiden varit 5 krone stora fläckar kändes det märkligt.

Ståndhunden hade varit där i den löpan också men hade innan dess snurrat en del nere i ett kärr o plantering.

Vi anade ugglor o gick tillbaka där jycken vinklat o se på fan vi hittade mer blod rakt fram o tiken spåra vidare på rätt löpa.

Hon började nu bli lite hetsig o vindade en del söderut.

Förbannade hund, tänkte jag, nått annat vilt är nog i näsan på idioten..

Men med hjälp av mer blodstänk så fick vi henne på rätt håll o hon spårade genom kärret o ut i storskog o ett hygge med plantering bredvid.

I kärret hade älgen stått en stund o blött här o där.

Nu började det kännas j-vligt olustigt med o ha grejerna i bilen…

Ståndhunden hade varit där vi är nu också enl pejlen.

Beslöt släppa galningen så hon fick gå löpan själv och vi gå till bilen.

Gjorde så och medan vi stod där och dividerade lite så vrålar kräket en 200 m bort..

H-vete sprang hon på nått rådjur i löpan..

Lyssnar intensivt men inte fan är det rådjursdrev de låter mer som grisvrålande efter en stund.

Hm.. så blir det fast ståndskall 600m bort intill stora vägen..

Jag tar mig mot bilen o en går mot hundskallen.

Nu är jag helt säker på att det inte är fuldjur hon fått tag på i alla fall.

Åker runt o parkerar bilen med varningsblinkers på i vägkanten, som vanligt en massa trafik...

Ene killen ställer sig längre bort med sin bil o varningsblinkers o varselväst.

Blackie öser på en 120 m in.

Risigt som faen men jag lyckas ta mig in så jag ser tikens relexhalsband, hittar en del luckor men ser inget vilt.

Så märker fia min närvaro o kommer o hälsar o går in framför mig mot va de nu är.

Då reser sig älgen upp 30-40m fram, måste va rätt älg eftersom den låg ner.

Ser arslet på den o försöker måtta en träff i bröstet genom mycket sly…

Väntar mig att älgen ska rasa omkull.

Men nä.. den kastar runt o drar iväg.

Får på en smäll till rakt bakifrån men inget händer nu heller…

Sliter av kikaren o springer efter.

De blir stopp efter 70m är framme direkt o ser blackie som skäller rakt fram mot grusvägen.

Tar några steg fram o bakom en yvig gran 15 m fram står kvigan mitt på vägen.

Sätter en kula i bogen på henne o nu rök det i alla fall lite hår så nog faen måste jag träffat nu..

Kollar snabbt magasinet o det är nu tomt men jag har ju en i loppet o river upp ett par bulor till o petar i.

Men nu ser jag att jycken luggar i buskarna så den måste ju ligga.…

Frid o fröjd o det va rätt älg men var mina första 2 skott tog vet i faen måste kolla kikaren igen..

O nu måste jag nog ladda lite mer plugg.

Har bara 4 skott kvar…

post-348-0-31605400-1305889991_thumb.jpg

post-348-0-06651900-1305890060_thumb.jpg

Ena klöven/tån va helt bortsliten.

En kvaliciferad gissning är att det va 2 älgar från början, bortstötta fjolingar.

Troligen låg den skadade ner när ståndhunden kom dit, den friska drog och fick med sig hunden på långskjuts.

O så en bild på min älghund... om än rätt trött

post-348-0-42285500-1305890126_thumb.jpg

hm.. de va ju inte min plan direkt med den hunden men va faen nöden har ingen lag o älgen slapp lida..

Men hur ska jag få till en kryllsvans på henne ??

De ska ju en älghund ha va jag vet :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Locktång och permanentvätska.

FN va bra jobbat ty den där skanken såg allt bra läskig ut, måste ha gjort rejält ont.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy fan för dig. :angry: Du ska dela med dig. <_<

T.o.m ett dödsök hade varit välkommet nu. ;)

Men bra jobb av dig och den svarta. Ser fram emot höstens rapporter om älgdrev runt hela sydsverige. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fint jobb!

Precis så önskar jag min jycke till att jobba och det sporrar än mer med träning när man får läsa bra historier med fint utfall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack och lov att det inte blev något med "Min Hund" (men du skulle definitivt kunna sälja dina eftersöksberättelser!)!

Fantasktiskt medryckande läsning!

Och grattis till ännu ett lyckat eftersök! Inspirerande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trafikskadan såg elak ut. Gjorde nog bra ont för den stackarn.

Mycket bra jobbat, dagens goda gärning är med råge avklarad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men nu vill jag höra lite förklaringar.

Hade du två förstaskott med dig? :o

Och har du fel på din BAR? Har aldrig varit med om att någon fått skott kvar i en sån. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men nu vill jag höra lite förklaringar.

Hade du två förstaskott med dig? :o

Och har du fel på din BAR? Har aldrig varit med om att någon fått skott kvar i en sån. :lol:

Jodu.. jag får börja skjuta tredjeskottet först.. ett värre än dig dårå :D

O nu är det j-vligt tomt om patroner..

Sitter en kille på gris ikväll men jag får väl försöka klara mig med de 4 skott jag har kvar om de skiter sig för honom...

Bör ju räcka iomed de blir två bom o så träff i tredje o då har jag ju ändå ett kvar.

Undra va jag ska göra med det skottet ?

Föresten letat som en idot idag efter den där asken jag laddade i vintras nån gång.

Fattar inte var jag gjort av den.

Man har för mycket skit som ligger o dräller..

Går mycket fortare o köpa nya grejer än o leta efter dem i bråten...

SKa kolla om lokale handlaren säljer skott.

Köper mig en ask då för inte orkar jag sätta mig o ladda nu igen..;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå du har helt rätt, älghundar ska ha knorr på svansen:) Men jag har en drever som e riktigt jävlig på gris;) Fråga Ulf han har varit med:P Å grattis till ännu ett lyckat eftersök:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tanke...

Vi har en stark ökning på älg här och förmodligen fler dubbelkalvar som överlever jakten.

Vid denna tiden på året när fjolisarna stöts bort så kanske det är vanligare än man tror att det går 2 fjolingar tillsammans eller iallafall hyfsat nära varandra.

Möjligt att de inte går så tätt som ko o kalv, typ kalven följker kon o man därför har lättare att missa ev klövtram från fler djur?

Kanske fjolingar från olika kor söker varandras sällskap oxå ?

Det kanske är vanligare än man tror att hunden får tag på fel djur och så friskförklarar man.

Iallafall vid denna tiden på året.

Jag har alltid ansett att det är lätt o spåra älg för de ger stora avtryck i marken och de inte finns så många...

Stora avtryck gör de ju fortfarande men de verkar va gott om dem o det gör de ju inte lättare precis..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tanke...

Vi har en stark ökning på älg här och förmodligen fler dubbelkalvar som överlever jakten.

Vid denna tiden på året när fjolisarna stöts bort så kanske det är vanligare än man tror att det går 2 fjolingar tillsammans eller iallafall hyfsat nära varandra.

Möjligt att de inte går så tätt som ko o kalv, typ kalven följker kon o man därför har lättare att missa ev klövtram från fler djur?

Kanske fjolingar från olika kor söker varandras sällskap oxå ?

Det kanske är vanligare än man tror att hunden får tag på fel djur och så friskförklarar man.

Iallafall vid denna tiden på året.

Jag har alltid ansett att det är lätt o spåra älg för de ger stora avtryck i marken och de inte finns så många...

Stora avtryck gör de ju fortfarande men de verkar va gott om dem o det gör de ju inte lättare precis..

Tror det ligger mycket i de du säger, för några år sedan hade vi en fjoling som sökte sällskap av ett par hästar! Gick med hästarna i och strax utanför hagen i flera dar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...