Hoppa till innehåll

Sniping...


Guest Coolis

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Guest Pettson

Boken "Ett skott - en träff" borde vara som gjord för den som är lagd åt det hållet... Intressant och lättförståelig, och dessutom det enda vettiga som skrivits på svenska i ämnet. Det brukade gå att köpa den direkt från författaren, vet inte hur det är nu för tiden.

Pettson

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Jag låg som prickskytt på K4 Arvidsjaur i lumpen.

Jag har kvar utbildningsboken vi fick då. Vi var den första "Sniper-skolan" som fick den litteraturen. Boken har skrivits genom sammarbete mellan fjs och K4 alltså fallskärmsjägarskolan och norrlandsjägarna.

Boken heter "UTBILDNINGSANVISNING PRICKSKYTTE" och är en heltäckande litteratur för prickskytte.

Allt från ballistik och vindavdrivning till maskering och skjuttekniker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har letat och det verkar inte så.

Men det är flera som frågat efter den så det verkar som att jag får kopiera upp mitt exemplar och  skicka vidare!    ;)

Vet inte hur nöjd försvarsmakten blir bara då det är dom som har upphovsrätten.  ;D

Finns den att köpa i handeln?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också gjort värnplikt och är utbildad på handelvapen på ING3 i Boden. Då det begav sig var det kpist m45 samt AK4.

Försvaret måste väl tycka att det är bra om vi bättrar på våra skjutegenskaper.

/

torson

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också gjort värnplikt och är utbildad på handelvapen på ING3 i Boden. Då det begav sig var det kpist m45 samt AK4.

Försvaret måste väl tycka att det är bra om vi bättrar på våra skjutegenskaper.

/

torson

Det kan man ju absolut tycka.

Men boken finns inte att köpa utanför försvarets dörr. Vilket är synd för bättre prsk-bok finns nog inte på svenska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där på K4 har jag varit in och tankat i samband med en större övning i fält. Vårt kompani låg uppe på ett berg strax söder om Arvidsjaur, 13 nätter i tält. Detta var i september och den 5 morgonen kom det snö, innan övningen var slut hade det kommit 25 cm. Då det blev kallgrader sluta vi alla att raka oss om mornarna (förutom vårt kompanibefäl som tyckte att det var mycket viktigt att raka sig varja morgon utomhus).

Vår uppgift var att bygga en väg över en myr. Efter några dagar upptäckte vi att vi var övervakade, en spaningsgrupp hade etablerat sig vid på en liten höjd vid myren. De övervakade oss. En morgon då vi kom till platsen hade de sprängt en vägtrumma som vi lagt ner.

Jag minns även att det fanns mycket moderna skjutbanor med kameror vid skjuttavlan samt monitorer vid skjutplatsen, vi fick provskjuta den "nya" AK5:an som just kommit.

Allt detta skedde hösten 1988. Vi fick inte kliva av bilarna då vi var ner och tankade men intrycket vi fick var att det var en mycket modern anläggning jfm de som fanns i Boden.

Konstigt hur minnen kommer tillbaka bara för att man läser några korta meningar om andra som varit på platsen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har letat och det verkar inte så.

Men det är flera som frågat efter den så det verkar som att jag får kopiera upp mitt exemplar och  skicka vidare!    ;)

Vet inte hur nöjd försvarsmakten blir bara då det är dom som har upphovsrätten.  ;D

Kolla med http://www.smb.nu/ dom har många titlar.

/Jrz

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är mest bara engelska manualer som finns att tillgå. Den enda nytta Du har av en prickskyttebok är skjutställningar och lite info om fältmässigt uppträdande. Skjutövningarna är inte anpassade för det vi håller på med. Ballistik finns att tillgå hos Norma.cc och att tillverka en ghillie suit hittar du mängder av info om på nätet. Samla på dig lite jutesäckar, köp nät på bauhaus och sätt igång att färga jute så har du snart byggt dig en egen. Sedan återstår träning,träning och åter träning innan kråkor skator och rävar börjar åka dit för välriktade långhållsskott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...