Hoppa till innehåll

Nya ideer


Lars

Recommended Posts

Jävlar vad den går. Ja utan flaggor går det bara till en viss gräns.

Ja börjar kännas lite läskig denna bössa :wink: Vaknade till ett strilande regn efter nattskiftet och när det började avta blev det en lucka med super skytteväder som jag använde :thumbsup:

1,2 nya hylsor med 31gr 4 skjutna hylsor med 34gr bössan går som en laser nu ska bara ägaren öva med flaggor så kan det bli giftigt i sporter till sommaren

post-857-0-84886000-1347114024_thumb.jpg

Att det är en bra pipa är nog tveklöst men trodde inte att jag skulle kunna se någon skillnad på tavlan med detta lås jämfört med något av mina riktade standar lås. Börja tveka där nu eller "lider" även jag av placeboeffekten :woot:

Allvarligt så gör nog även stocken sitt aldrig ägt en som varit gjord för att skjutas i bänk och märks tydligt att denna fungerar bättre än andra jag testat, fuskar också med trycket på 100g

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja börjar kännas lite läskig denna bössa :wink: Vaknade till ett strilande regn efter nattskiftet och när det började avta blev det en lucka med super skytteväder som jag använde :thumbsup:

1,2 nya hylsor med 31gr 4 skjutna hylsor med 34gr bössan går som en laser nu ska bara ägaren öva med flaggor så kan det bli giftigt i sporter till sommaren

post-857-0-84886000-1347114024_thumb.jpg

Att det är en bra pipa är nog tveklöst men trodde inte att jag skulle kunna se någon skillnad på tavlan med detta lås jämfört med något av mina riktade standar lås. Börja tveka där nu eller "lider" även jag av placeboeffekten :woot:

Allvarligt så gör nog även stocken sitt aldrig ägt en som varit gjord för att skjutas i bänk och märks tydligt att denna fungerar bättre än andra jag testat, fuskar också med trycket på 100g

japp fusk och slarv dagarna i ända. :smile:

Jag la mitt trycke på 500 gram och jag blir nog tvungen att fuska också för det är en klar begränsning för att få dom bästa bilderna.

ja man får kanske aldrig reda på om det är placebo eller inte men jag tycker mig ändå se en jämnhet som inte funnits där tidigare och jag har ju skjutit mycket med a-5 förut.

det är roligt att se hur giftig bössan din är (tur att jag drog mig ur sporter och gick på jk :tongue: ) och jag känner redan nu hur jag längtar till 2013 säsongen, det ska bli väldigt trevligt att få börja med något nytt och nu när hårdvaran är i skåpet kan man börja planera vidare och träna.

behöver ju vindflaggor nu och säg till om du vill sambeställa,

Det skulle förvåna mig om jag någonsin säljer detta lås för jag är riktigt nöjd, det finns ingenting att anmärka på. det känns ta mig tusan som man har hittat hem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser fint ut vad är det för jaktkula? Har du testat annat än Scenar 123? Tex sierra 85gr skulle kanske vara intressant för bänkskytte?

Testade Hornady 80gr idag 14" twist är på gränsen men fungerar oftast även denna men sköt väl inte direkt super men duger nog för att pricka orrar om bössan ska hänga med på sådant snart.

post-857-0-12538700-1347720260_thumb.jpg

Sköt 5st Bart´s 68 bara för att bli glad igen :wink:

post-857-0-76315600-1347720341_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tog med bössan på en tur i skogen i morse så nu är den invigd med två orrar :thumbsup:

En immig telefonbild blev det Hornady 80gr gjorde jobbet på ett bra sätt

post-857-0-81909700-1349940562_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har det allt bra där du är, fina orrar och fin pang,

njut av hösten du som har tiden, grattis får kanske flikas in /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Christian jag njuter så gott det går börjar jobba 14:00 idag :sad:

Men det känns överkomligt då jag stämplar ut 22:00 slipper jag jobbet till den 29/10 :thumbsup:

Kändes riktigt skoj att använda Hornady 80gr igen har en laddning som håller ½moa så den är inte helt fel, orrarna ser helt orörda ut men föll som lod ur träden.

Visst är kulbana och vindavdrift lite sämre än Scenar 90 men är det lite vind sitter inte orrarna säkra på 300 :yes:

Ska fundera om det blir att toppjaga med denna pipa eller försöka få på 6XC

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag kommer kanske inte hinna få i br pipan till snön blir för djup för hunden så jag blev tvungen att ta fram en fågelladdning (scenar 123gr är för stygg).

Lapua 100gr fmj har aldrig svikit i effekten men den första serien såg medioker ut men för varje vikt upp så blev det tightare och tightare för att på topp se extremt potent ut.

Synd bara att farten slutade runt 930m/s vilket är i högsta laget även för en fmj i 6,5.

Blir att testa iaf på några fåglar och precisionen gör ju att man inte behöver komma under 100m precis:-).

Jag var nöjd med denna bössa från dag ett men nu har vi börjat bli mer än vänner.

Vet inte om jag behöver br pipan längre ens men den är ju ändå bättre för jakt.

Bössan har även fått ett namn. Farbror snäll.

post-703-0-81740300-1350660222_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lämnat bössan till smeden för att montera en 6XC pipa för att inte nöta mera på br pipan :thumbsup:

Det blir min förra Krieger som kortas 7cm baktill och får ett patronläge med .269 hals. Har precis svarvat hylsor till .268 så blir skoj att se om det ger något extra, pipan gick fortfarande mycket bra då den byttes och med en kotning på 7cm borde den bli rätt frisk igen.

Ska fixa pelare och bädda E-tac stocken när bössan kommer tillbaka så blir det nog en duglig långhållsbössa trots att 62cm pipa är lite för kort. Sköt ett tiotal orrar med XC och berger 105or utan problem så kanske toppjagar med denna kombo i vinter men lite tveksam hur det fungerar på tjäder får väl börja med att finskjuta för att testa :dry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt ett tiotal orrar med XC och berger 105or utan problem så kanske toppjagar med denna kombo i vinter men lite tveksam hur det fungerar på tjäder får väl börja med att finskjuta för att testa :dry:

Tänkte pröva skedade ScenarL 105´or för +200m, ifall det behövs. Har du testat??

/R

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte pröva skedade ScenarL 105´or för +200m, ifall det behövs. Har du testat??

/R

Har inte testat men ska göra det Scenar är väl känd för att vara hårdare än berger men osäker om det stämmer på 105or

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Talde just med smeden som tog sista skäret på XC pipan så denna bössa har nu även en 62cm XC pipa :thumbsup:

Ska bli skoj att testa den pipan gick grymt bra i mitt 690 lås och visade inga tecken att vara helslut så 7cm borta borde innebära skapligt friska bommar. Har fixat pelare så den ska bäddas i E-Tac stocken men testar den nog i mcmillan först bara surt att jag jobbar 06-18 hela helgen men kanske blir ficklampsskytte :woot:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jävla jobb.... bössan står hemma i skåpt och skrattar åt mig är såååå sugen att testa den men orkar inte med mörkerskytte då man jobbar 06-18 :wallbash:

Men har svarvat 50 hylsor på jobbet idag och finns 15 laddade och klara hemma så tror det blir en jul-salut imorgon då man äntligen är ledig

Bössan känns riktigt trevlig med 62cm pipa och vikten är runt 5,1 så den får tjäna som toppjakts vapen i vinter. 6XC är väl lite overkill men ska på jakt med några intresserade långhållsskyttar som önskade lite tavelskytte på riktigt långa avstånd så känns bra med XC då "motståndet" kör 6,5x55 :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bild på bössan i XC kostym 62cm pipa ser rätt lagom ut

post-857-0-42967100-1356362572_thumb.jpg

Var en sväng och testade den i bänk 100. Samma laddning som jag kört i pipan tidigare men nu med thigtneak inte oväntat verkar det funka glömde i ivern att låsa toppen på första serien men andra blev det gjort och med tanke på mirraget som var i -15 och nysnö så verkar det lovande. Imorgon blir det benstöd och längre avstånd så är bössan klar för jakt.

Hylsorna lirade perfekt inga trycktecken och kulorna går precis att sätta med handkraft i skjutna hylsor

post-857-0-48067300-1356362847_thumb.jpg

Kronograf är knappast lönt att testa nu i brist på ljus men klick-kort brukar jag ändå alltid skjuta fram Vo lär nog ligga runt 900blankt.

Dax att åka till julbord nummer två pust :yucky:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testat bössan lite liggande nu Mcmillan stocken är inte optimal men bössan verkar skjuta grymt fint. Har passat in E-tac stocken och ska bädda den efter att skjutit Toppcupen imorgon tror bössan blir en dräpare med den :yes:

Har inte kronografat men farten verkar ligga runt 900 trots att det var -17 idag här några tavlor från 200-300

200. 4 och 5 klick

post-857-0-42446700-1356705764_thumb.jpg

post-857-0-05281100-1356705788_thumb.jpg

300. 11 och 12 klick på den med 11 är det en klistrad serie i samma storlek just under gruppen. Sköt grupp där och sista serien försökte jag hålla av för max poäng känns stabilt taggat inför imorgon :thumbsup:

post-857-0-04285900-1356705810_thumb.jpg

post-857-0-14955100-1356705824_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äckel! :tongue:

Tur man bor långt från Toppcupen... :ph34r:

Träning och tävling är inte riktigt samma sak, men nu är oskulden tagen på bössan och den stoltserar med platssiffra 1 trots att skyttet inte höll samma nivå som igår

50/46/42 blev det på 200 gjorde jag det klassiska, första skottet en 9a kl3 höll av kl9 och sköt en 8a kl9 :wallbash: sedan riktade resten mitti aningen lågt men ok 100 är klistrad men var en 50a :thumbsup:

post-857-0-57163400-1356782115_thumb.jpg

300 hade svårt att se hålen ljuset en mulen vinterdag räcker inte riktigt i March 25x42 anade dem lågt i 9an höll mitti hela serien varför ett skott droppade vet jag inte

post-857-0-09981100-1356782241_thumb.jpg

Nu ska bössan rengöras och bäddas i E-tac stocken tror det kommer att gynna liggande skyttet, magasinet i adl utförande sväljer bara 4skott och går inte att stänga med ett 5e i loppet så sköt enpetare idag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är E-Tac stocken bäddad så får väl anse att detta projekt är klart :thumbsup:

post-857-0-87892400-1356872639_thumb.jpg

post-857-0-17188800-1356872659_thumb.jpg

Får väl se vad man nu ska hitta på fast helt klart är inte detta ska skaffa lite flera pipor bla .30br känns spännande men dem verkar dröja :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var bössan testad med E-tac stocken riktigt fin helt i klass med min A-5 bössan ligger snällt kvar i tavlan efter skott och AI maggen matar som smör :yes:

Bössan ingav förtroende med att inskjutningen inte påverkades av stockbyte och bäddning första serien grupperade perfekt på 300 och inget sättskott :woot:

Ska göra en tur ut på havet någon dag för att verifiera kulbanan på riktigt långa avstånd men verkar stämma bra med Vo900. Blir att åka på toppjakt snart för att få skjuta tjäder också innan allt känns riktigt klart :wink:

post-857-0-63983800-1357128944_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var bössan testad med E-tac stocken riktigt fin helt i klass med min A-5 bössan ligger snällt kvar i tavlan efter skott och AI maggen matar som smör :yes:

Bössan ingav förtroende med att inskjutningen inte påverkades av stockbyte och bäddning första serien grupperade perfekt på 300 och inget sättskott :woot:

Ska göra en tur ut på havet någon dag för att verifiera kulbanan på riktigt långa avstånd men verkar stämma bra med Vo900. Blir att åka på toppjakt snart för att få skjuta tjäder också innan allt känns riktigt klart :wink:

post-857-0-63983800-1357128944_thumb.jpg

funkar kulan bra på tjäder i 900 m/s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...