Hoppa till innehåll

Kabelsläde vs. "de nya grejorna"


josc72

Recommended Posts

Bara undrar en sak om kabelslädar. Tidigare skrev någon: "Kabelsläde är lite föråldrat kanske, de flesta börjar med andra lösningar för det som T.ex. Hoyt,Bowtech,Mathews mfl." Vinner man något på någon av de nya lösningarna tex fart, strängslitage, frigång. Eller är det bara en ny grej att sälja bågar på. Eftersom PSE gör världens snabbaste båge, som det antagligen tävlas en hel del om, och använder vanlig kabelsläde känns det som den levererar trotts att den är gammal. Jag menar om de andra grejorna vore bättre så borde de väll sitta på PSE också ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara undrar en sak om kabelslädar. Tidigare skrev någon: "Kabelsläde är lite föråldrat kanske, de flesta börjar med andra lösningar för det som T.ex. Hoyt,Bowtech,Mathews mfl." Vinner man något på någon av de nya lösningarna tex fart, strängslitage, frigång. Eller är det bara en ny grej att sälja bågar på. Eftersom PSE gör världens snabbaste båge, som det antagligen tävlas en hel del om, och använder vanlig kabelsläde känns det som den levererar trotts att den är gammal. Jag menar om de andra grejorna vore bättre så borde de väll sitta på PSE också ?

det är klart att det är bättre

jag bygger om alla Quest bågar(och även andra bågmärke) till den nya böjbara I-glide som komm denna året

mindre slitage+bättre frigång för fena+lättare att dra upp båge+mindre vridning med stocken

jag har absolut inget negativt att säga om i alla fall Quests I-glide

pSE har inte köpt patent men det kommer snart på deras bågar också

var så säkert

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara undrar en sak om kabelslädar. Tidigare skrev någon: "Kabelsläde är lite föråldrat kanske, de flesta börjar med andra lösningar för det som T.ex. Hoyt,Bowtech,Mathews mfl." Vinner man något på någon av de nya lösningarna tex fart, strängslitage, frigång. Eller är det bara en ny grej att sälja bågar på. Eftersom PSE gör världens snabbaste båge, som det antagligen tävlas en hel del om, och använder vanlig kabelsläde känns det som den levererar trotts att den är gammal. Jag menar om de andra grejorna vore bättre så borde de väll sitta på PSE också ?

På min första Hoybåge satt det en vanlig släde som jag böt mot en som hade rullar (kullager typ)den minskade

friktionen gjorde bågen snabbare och tystare, så visst spelar släden en viss roll i prestandan.

Noll friktion är väl vad man söker, men dit kommer man nog alldrig försås

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom PSE har den snabbaste bågen utan hjul på släden så verkar det ju funkar hur bra som helst! ;)

Skämt och sido så finns det ju tex denna BowTurbow.

Ett extra tillbehör man sätter på cableguarden istället för den gamla släden.

Denna mojäng kom för några år sedan och funkar precis som de nu fasta slädarna med hjul.

Testerna visar att bågar med parallella lemmar blir betydligt snabbare än bågar med överparallella! Tester gjorda på gamla Omen visade inga större förändringar i fart. Däremot fick Hoyt betydligt mer fart.. Men ändå inte i närheten av PSE!

Tack vare att släden inte rör på sig som en traditionell slide, så böjer man lemmarna mera och får mer fart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack vare att släden inte rör på sig som en traditionell slide, så böjer man lemmarna mera och får mer fart.

det håller jag inte med för fem öre

såna tester har jag gjort i praktiken många gånger

om du har släde sätt tejp bakom den och sen dra upp båge och sätt tejp framför den

så ser du mitten av hella banan

tryck släde mot mitten av den banan och tejpa fast(så sitter en rollergard)(sen kan du förflytta hur du vill)

så har jag gjort före 15 års sen

det händer inte ett skit

varken med lemmar eller hastighet

jag själv trimmar just med fasta I-glide men det är mycket mer komplicerat en man kan tro

det är en hel del som måste hänga ihop(cam lägge ,längd på cablar osv)

en sak är klar

ju mer man grejar dessto mer man inser att man inte förstår sig på det hella ett skit

allt är bara rena teorier

finns absolut inga regler om det här

det är bara att prova sig fram

mitt första skott igår med alpine gick på 318fot

sen skit litet ändring då hände saker oct ting och det blir 364fot med 28draglängd(inte riktig IBO än)

men så klart är båge inte fin och mjuk att dra

lätt off är ca 60%

skulle jag skjuta 3D eller jaga med den -Aldrig

och Pse är absolut inte snabbaste båge

det handlar om det att andra tycker att det är viktigare med mjuk dragkurva ,bättre lettoff ,lugnare båge efter skotter osv

de helt enkelt satsar på annat än hastighet

det bästa kompromis med det hella idag har definitivt Ryteran

den båge skjuter 340 utan att hoppa en mm efter skottet och den går att dra upp med tänder

varför ska man ta en jävligare båge bara för att komma upp 20fot -löjligt

jag slår vad att jag kan bygga om en gammal hoyt med raka lemmar att skjuta lika fort som nyaste snabbaste bågar med parallela lemm

men det följer en hel del problem med detta och det är det jag vill förklara till alla

slitna cablar,sträng,svårt att hålla stilla och sikta,

hur fan ska man sitta med en sånt båge på treestand,dra upp den sakta och sikta länge

aldrig

faktum är att jag provade med alpine idag med fast pinne på25m

han skjuter över 5cm på 15 och 10cm under på 35m med 364fot

vad är då vicen med det hela när min Quest skjuter ca 12cm under med 321fot och är lättare att dra upp och hålla

ju snabbare och lättare pil dessto mer luft motstånd och sämre precision

skjuter alla så jäkla bra så att 1cm upp eller när spelar stor roll

du ändå måste veta avstånd på 3D

den här testet ska jag göra nu med skjut maskin så alla kan se den riktiga skilnaden

jag ver redan att det är bortkastad tid men ändå

jag ska få det här båge upp till 400fot med 6 tums stränghöjd och jag är 100%att det blir likadant ändå

för att vi snackar hela tiden om fot per meter och inte kilometer per sekund

de här snabba bågar är endast bra för att åka till Borås ZOO och ta en elefant med tung pil om man inte har råd för afrika

när en båge skjuter 500fot med 7 stränghöjd och är lika lätt att dra upp som vanlig 50pounds båge idag då är det annat

men det kommer inte vi att uppleva

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orkar inte tjafsa med en som vet bäst och har testat allt för 15 år sedan..

Men här är länken till BowTurbow: http://www.bowturbow.com

Så får alla bilda sig en egen uppfattning!

Tydligen heter den TurBowSpeed nu..

PSE har den snabbaste serietillverkade bågen! Visst finns det hemmasnickrare som med en massa extra jobb kan få en båge att gå fortare..

Jag måste säga att det finns betydligt mer svårdragna bågar på marknaden än PSEs Omen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj, det här blev spännande ! Men, skulle jag i praktiken tjäna något på att byta grejor och bygga om lite ? Vad skulle det i så fall kosta och hur invecklat är det ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj, det här blev spännande ! Men, skulle jag i praktiken tjäna något på att byta grejor och bygga om lite ? Vad skulle det i så fall kosta och hur invecklat är det ?

sliter det inte cabel och sträng ,har du bra frigång för fenor ,stäng av dator och gå ut och skjut

du vinner ingeting på det att byta

enda nackdel med cabelsläde är vid regn

fördel-du kan justera din frigång

hastighet skillnad -mellan 5 och 15fot beroende på cammar och draglängd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orkar inte tjafsa med en som vet bäst och har testat allt för 15 år sedan..

Men här är länken till BowTurbow: http://www.bowturbow.com

Så får alla bilda sig en egen uppfattning!

Tydligen heter den TurBowSpeed nu..

PSE har den snabbaste serietillverkade bågen! Visst finns det hemmasnickrare som med en massa extra jobb kan få en båge att gå fortare..

Jag måste säga att det finns betydligt mer svårdragna bågar på marknaden än PSEs Omen!

jag tjafsar men svara på en fråga

skjuter du själv en Omen med bowturbow på?

för resten den extra jobb tag 3 timmar

men tyvär det kan du inte googla fram hur man gör

det ända jag ville säga är att det är helt fel med den sjuka jakten efter hastighet

vi kommer att ha en massa bågjägare som sitter med snabba bågar och varannan kommer att skadeskjuta vilt för att de klarar inte de här bågar

och det har den gammle och rutinerade JS själv sagt tydligt och klart

problemet är att en del nybörjare ringer och vill ha Omen just för att de läser såna inlägg som du skriver om hur hastighet är viktigt

att de har aldrig skjutit båge innan -spelar ingen roll för de och dig

jag vägrar att sälja Omen till de

de får handla vart de vill

vill du ha riktig referens om Omen ring Ben Elwing som vinner som fan på 3D tävlingar och fråga varför han gav upp efter ett år med Omen i handen och skjuter igen sin gammla Mathews

för resten vem är han som vann någon tävling nånstans med Omen?

Det är Alingsås och gothia nu på helgen så komm gärna med din Omen(om du har den som jag inte tror) så får vi se hur det blir

om det är så jäkla bra och viktigt med hastighet då vinner du säkert

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, det gör jag inte!

Jag tittade på när de gjorde det på ATA mässan för några år sedan..

Jag har aldrig sagt att en nybörjare ska ha varken Omen eller King Cobra!! Det finns betydligt lämpligare bågar att lära sig skjuta med!

jag tjafsar men svara på en fråga

skjuter du själv en Omen med bowturbow på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, det gör jag inte!

Jag tittade på när de gjorde det på ATA mässan för några år sedan..

Jag har aldrig sagt att en nybörjare ska ha varken Omen eller King Cobra!! Det finns betydligt lämpligare bågar att lära sig skjuta med!

men så uppfattar de

det är ju PlayStation generation och för de är hastighet allt

king kobra vet jag inte men måste säga att jag var imponerad av den gammle MX2 i veckan

kanon båge bara man prickar noga timnning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen inga långsamma bågar på marknaden längre!

Snart ligger 100% av jaktbågarna på 300 fps eller mer enligt IBO, och det räcker väldigt långt.

Men har man skjutit ett tag så man lärt sig hur det funkar, så ser jag inget fel i att skaffa en "muscle bow/speed bow"! Rätt använda så har de sina fördelar.. Dessa bågar är betydligt mer "lättskjutna" än sina föregångare.

Alla bågar har säkert några extra fps gömda, då tillverkarna knappast har tid att finjustera varje båge som går ut genom dörren!

men så uppfattar de

det är ju PlayStation generation och för de är hastighet allt

king kobra vet jag inte men måste säga att jag var imponerad av den gammle MX2 i veckan

kanon båge bara man prickar noga timnning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, men om det är möjligt att tjäna in framförallt strängslitage men även några meter per sekund utan att det ändrar skjutegenskaperna och/eller är skitsvårt att trimma in så är det helt klart intressant. Vad kostar en sådan operation ? Hur ser grejorna ut ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså, det låter nästan som att bågarna med gamla hederliga slädar nöter cablarna så man måste byta varje månad..!? Vilket inte är fallet för en normaltränande bågjägare.

Är man hårdsatsande tävlingsskytt i landslaget så kanske man måste byta cablar ett par gånger/år!

Nått man kan börja med är ju att kolla så tajmningen är rätt, att båda cammarna verkligen står rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, men om det är möjligt att tjäna in framförallt strängslitage men även några meter per sekund utan att det ändrar skjutegenskaperna och/eller är skitsvårt att trimma in så är det helt klart intressant. Vad kostar en sådan operation ? Hur ser grejorna ut ?

jag har några böjbara I-glide som jag fick från G5

du kan sända båge till mig så kan jag göra en sånt prov eller om du kan greja själv då sickar jag en till dig

med du måste veta hur man ställer den rätt annars blir galet

sen får du avgöra själv är det värt att satsa på

men en sak är väldigt viktig

sträng och cablar

de måste vara riktigt bra annars är allt hoppläst om de är dåligt gjorda från början

för i tiden skrattade jag åt Mathews elit skyttar som tag av fabriks tillverkade sträng på ny båge och slängde direkt

nu vet jag varför de gör så

de duger för första inskjutning sen måste man ha bra grejer på om man ska jaga små marginaler

ska det vara riktigt bra då ska man absolut inte hålla på och tvinna och greja med cablar

tvinnar du några varv då tar det jäkla många skott tills allt sätter sig igen

darför många får helvete när de börjar tvinna och greja för att de har inte talamod

jag hade i veckan en ren tvåcams mamba MX2 som har krånglat länge med timnnning för båda ägare

extrem någa gjord sträng och cabel flyttades direkt till båge utan ett enda varv tvinnandet efteråt

timmningen stämmde till 100%

idag klassar jag den som en av bästa jag har provskjutit

kanske för att jag gillar rena tvåcams bågar trots att de är jobiggaste att ställa rätt

för mig är det bevis att bågar är bra från början men det slarvas otroligt med strängar

tillverkare tar för givet att försäljare fixar detta problemet och de bara tvinnar några varv

tror ni eller inte den båge låg på 34tum AA och den ska ligga på 32 1/4 om jag minns rätt nu

så sträckta var kablar och sträng

vissa bågar är bra från början men absolut värst av alla är Hoyt

troligen för att de säljer så mycket och det är många mexikanare som står och tillverkar strängar

än så länge har jag inte fått en enda båge som timmade rätt

det är med det du ska börja jaga den perfekta bågen för dig och plocka några fot

sen är allt annat lättare att fixa

titta noga hur ledande företag tillverkar strängar och slipar lemmar för hand

http://youtu.be/ehwel3nYCLg

snacka om terapi jobb

om det var den Pedro Gonzales som gjorde din då är det illa

det är darför många tycker olika om samma bågar

allt hänger på små marginaler

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, men om det är möjligt att tjäna in framförallt strängslitage men även några meter per sekund utan att det ändrar skjutegenskaperna och/eller är skitsvårt att trimma in så är det helt klart intressant. Vad kostar en sådan operation ? Hur ser grejorna ut ?

Johan, jag har skjutit i många år med "vanliga" slädar och aldrig noterat slitage på kablarna, då jag sa att min gammla hoyt

blev snabbare va det inte mer än kanske 5f/s helt försumbart i det stora hela, fast som ASAT sa övar man 3 timmar/dag 365 dagar per

år så kanske det nöter fortare. Tror det finns nyttigare grejor att lägga pengarna på än att jaga 4-5 f/s lätt att räkna ut

vad varje fs kostar i kronor :)

Det kommer inte göra dig en bättre skytt eller jägare, det kan man inte köpa för pengar bara :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker bara att släden på min andra/gamla båge fransade upp strängen (tror jag det var) lite väl mycket. Jag kunde inte se något speciellt när jag plockae isär den. Undrade bara. Nu har jag precis satt på nya snören på den här så jag får väll hålla koll. Har bara skjutit 3-400 pilar och ser inget än. Däremot är mittlindningen redan sliten. Ska nog byta till abu 0,45 snart :) Tack för era svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du undrade vart han som vann/vinner tävlingar med Omen finns!?

Svaret är: Norge!

Det var SM i Fält ute på Brattön (Orust) i början på juni.

Där sköt en norsk kille, Morten Bøe, med en Omen och tangerade SM vinnarens poäng på 809 (av totalt 864)!

Men eftersom han är norsk så kan han inte vinna SM.. Enligt honom själv så har han aldrig skjutit så höga poäng på tävling tidigare.

Länk till resultaten:

http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_45801/d_1/cf_74/110612_Resultatlista_Falt-SM.PDF

Leta efter klassen HC21, den vanns av Peter Grip som också skjuter PSE men den "riktiga" tävlingsbågen..

Så där tog han död på allt skitsnack om att Omen är svårskjuten!

Fast det är ju klart, man ska ju veta vad man gör och inte tro att en snabb båge löser alla problem!!

För er som inte vet vad fält innebär:

Fälttävlingar avgörs på 2 rundor/dagar, ena rundan är det okända avstånd och den andra är "märkt". Man vet alltså avstånden och kan endast koncentrera sig på att skjuta så bra som möjligt.

vill du ha riktig referens om Omen ring Ben Elwing som vinner som fan på 3D tävlingar och fråga varför han gav upp efter ett år med Omen i handen och skjuter igen sin gammla Mathews

för resten vem är han som vann någon tävling nånstans med Omen?

Det är Alingsås och gothia nu på helgen så komm gärna med din Omen(om du har den som jag inte tror) så får vi se hur det blir

om det är så jäkla bra och viktigt med hastighet då vinner du säkert

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som en liten parantes i diskussionen.

Jag har haft min PSE Omen ett tag nu och skjutit väldigt lite med den mot vad jag normalt hinner göra. Men man har ju så förbaskat mycket annat att pyssla med.

Kan säga att jag inte upplever Omen bågen det minsta svårskjuten. Inte är dragkurvan något att ojja sig över heller.

Man blir van med dragkurvan och kan göra ett uppdrag utan att känna någon större "knix" på slutet. Det handlar om muskelminne i slutändan och hur du är själv som skytt.

Jag har däremot gått upp till pilar som väger nästan 30 gram från de gamla på 25,8.

Däremot är Omen ingen båge för nybörjaren. Den kräver sin skytt. I rätt händer presterar den helt underbart fina serier.

Jag definierar den nästan som lättskjuten i mina händer. På 23 meters håll skjuter jag lätt 3 pilar inom en 5 krona och det räcker för mig som bågjägare. Måste bara komma igång och skjuta den på lite längre avstånd, 60-70 meter. Men har inte haft tid en enda helg sen första maj att skjuta ordentligt. Bara en massa övertidsjobb som ramlat på en hela tiden. Har bott på jobbet i stort sett.

Allt detta skruvande och joxande med bågar har jag mer eller mindre tappat intresse för. Det finns ju färdiga lösningar att köpa redan. Man behöver inte skruva så förbaskat på allt. Skjut och träna. Sen ut och jaga. Det duger alla fabrikstillverkade bågar till i dagens läge. Är du intresserad av att jaga så ska du lära dig jaga. Du skruvar och trimmar inte dig till att bli en bättre jägare. Vill man ha enorm hastighet så varför ska man hålla på med båge?. Ta geväret så får du en sjujäkla hastighet med fabriksladdad ammunition direkt ur asken! :lol:

Nu har jag drygt en vecka kvar att jobba, sen blir det att fiska hälleflundra i nordnorge. Först vecka 29 blir det semester och då ska jag försöka ta mig till Roger på Åland och skjuta provet för i år. Det blir ju som vanligt trots att jag bytt båge. 6 pilar och 6 träff på första försöket. Kan inte tänka mig annat! :lol:

Senare i höst har jag redan bokat 10 jaktdagar och om jaktgudarna vill mig väl så ska jag kanske få omkull nåt vilt.

Ni andra kan skruva och greja. Jag går ut i skogen och trivs med bågjakt! För min båge är redan färdig. Jag behöver inte skruva mera! Det räcker att justera pilhylla, nockläge, tiller och kolla timingen på camhjulen. Sen handlar resten om träning. De allra flesta bågar presterar mycket bra serier. Bristen är som vanligt skytten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga det bättre än vad JS just gjorde..! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du undrade vart han som vann/vinner tävlingar med Omen finns!?

Svaret är: Norge!

Det var SM i Fält ute på Brattön (Orust) i början på juni.

Där sköt en norsk kille, Morten Bøe, med en Omen och tangerade SM vinnarens poäng på 809 (av totalt 864)!

Men eftersom han är norsk så kan han inte vinna SM.. Enligt honom själv så har han aldrig skjutit så höga poäng på tävling tidigare.

Länk till resultaten:

http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_45801/d_1/cf_74/110612_Resultatlista_Falt-SM.PDF

Leta efter klassen HC21, den vanns av Peter Grip som också skjuter PSE men den "riktiga" tävlingsbågen..

Så där tog han död på allt skitsnack om att Omen är svårskjuten!

Fast det är ju klart, man ska ju veta vad man gör och inte tro att en snabb båge löser alla problem!!

För er som inte vet vad fält innebär:

Fälttävlingar avgörs på 2 rundor/dagar, ena rundan är det okända avstånd och den andra är "märkt". Man vet alltså avstånden och kan endast koncentrera sig på att skjuta så bra som möjligt.

ja visst

den där Peter Grip eller (Rasmusson)som han hette

varför ville han inte skjuta PSE längre utan ville vara sponsrat av mig och skjuta OK Renegade

vet du det ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja visst

den där Peter Grip eller (Rasmusson)som han hette

varför ville han inte skjuta PSE längre utan ville vara sponsrat av mig och skjuta OK Renegade

vet du det ?

kan ni lägga ner ert tjafs om vem som har bästa bågen och vem som sponsrar vem osv? ingen tjänar på massa gnabb med underton. bara fånigt och onödigt trådkapande som tar tid att läsa.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp, det vet jag!

Det är ju billigare att bli helt sponsrad än att behöva betala en viss del själv i bågarna man skjuter!

Han är ju inte dummare än nån annan toppskytt i bågskyttets ankdamm: De går dit de får mest grejer/betalt..

Men nu skjuter han helt otroligt bra med PSEs Dominator, smiskade Morgan Lundin med hela 10 poäng! :)

Och du C-A, du har helt rätt!! :)

ja visst

den där Peter Grip eller (Rasmusson)som han hette

varför ville han inte skjuta PSE längre utan ville vara sponsrat av mig och skjuta OK Renegade

vet du det ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp, det vet jag!

Det är ju billigare att bli helt sponsrad än att behöva betala en viss del själv i bågarna man skjuter!

Han är ju inte dummare än nån annan toppskytt i bågskyttets ankdamm: De går dit de får mest grejer/betalt..

Och du C-A, du har helt rätt!! :)

Hmmm! Då kommer ju genast en liten fråga upp i mitt huvud! Om man skjuter med det som man får bäst sponsring för, så borde ju inte bågmärket man skjuter med ha någon betydelse för hur mycket du vinner?

Alltså drar jag slutsasten att det spelar ingen roll vad du skjuter med. Allt hänger på skytten och inte på bågen!

En duktig skytt kan i princip ta vilken båge som helst och spöa en mindre bra skytt!

Kan vi nu lägga ner diskussionen om vilken båge som är bäst! Det hela hänger på skytten och väldigt lite på utrustningen!

Har jag någonsin sagt något annat?

Förresten! Vilken bil är bäst? Måste ju vara en Saab eftersom Stig Blomkvist vann så mycket med det märket under 1980 talet. Eller kan det vara "Stig gick vidare till Ford, Opel, VW, Peugeot, Nissan, Mitsubishi och Subaru"

Lägg ner diskussionen om vilken båge som är bäst!

Stig Blomkvist skulle spöa oss alla på detta forum med en trimmad kundvagn oavsett vilken bil vi andra rattar! :lol:

Om ni förstår jämnförelsen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...