Hoppa till innehåll

Kan tex en räv bära ett helt kid nu?


N S

Recommended Posts

Rådjurskid påkört inatt.

Ska ha dragit sig med hjälp av frambenen ner i diket enl föraren.'

Typ förlamad i bakkroppen.

En kille va där rätt omgående o släppte sin hund (laika) som drog iväg direkt till ett gryt.

Sen gick han nog omkring en del o lät hunden söka av de mesta.

Jag kom sen dit o det syntes att wachteln markerade på vägen o ner i diket..

Men hon verkade tappa bort sig rätt omgående.

Tog en massa omtag o så lät jag henne söka fritt men jag kände inte igen hundjävlen alls.

Bara sufsade runt o kollade på mig hela tiden..

Några rejäla rundor tog hon iofs men inget resultat.

Hon va upp vid grytet hon oxå tror jag vid ett tillfälle.

Gick tillbaka o kollade asfalten noga o hittade några små blodstänk där jycken markerat.

Gjorde nu en idiotgrej o tog ut Blackie.....

Hon har alltid spårat bättre o nu visste jag faen inte vad jag skulle hitta på...

Hon markerade oxå o gick ner på samma ställe men hade sen problem hon med o de kanske inte är så konstigt så mycket som vi lullat runt där innan..

Tror killen ska ta dit ytterligare ett ekipage nu på morgonen.

Jag fattar faen inte vad kidet tog vägen..

De kan ju trycka så förbenat o nästan inte lämna nån vittring alls men blöder de så bör de ju lukta iallafall.

Allt kan ju ha hänt från att föraren säger fel till att nått rovdjur hittat kidet i diket o burit iväg det.

Lura på om laikan som hamnade vid gyrtet kan indikera på om kidet tagis av räv burit med sig kiddet ner i grytet?

Är så jävla besviken på kräken hur som..:angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi lägger ganska ofta ut överkörda rådjur på våra åtlar och det är inte alls ovanligt att räven drar iväg rådjuren en lång bit (hittade en get bortdragen från åteln ca 300 meter på bara en natt) så att den tagit med sig kidet är inte alls någon gåta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi lägger ganska ofta ut överkörda rådjur på våra åtlar och det är inte alls ovanligt att räven drar iväg rådjuren en lång bit (hittade en get bortdragen från åteln ca 300 meter på bara en natt) så att den tagit med sig kidet är inte alls någon gåta.

Dra är ju en sak, de vet jag ju att de kan, men då borde vi kunnat spåra "släpspåret"

Tänkte mer om en räv bokstavligt kan bära ett kidd så stora som de är nu?

Har ju sett räv bära nyfödda kidda utan problem men nu har de ju växt till sig lite.

Vi har iofs ett par vargar i länet men den tankegången är väl långsökt...

Är väl bara o inse att jag inte har hundar som duger.:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Typ sån där olycka man aldrig får svar på vad som hänt! sen går man o sliter sig i håret o undrar vad det är som gått fel! är det hund osv..

Som du skriver det kan ju vara vad som helst som hänt.. är inte nån expert på räv -rådjur.. men har sett vid några tillfällen att räven har-

Bitit av huvud tydligen nåt som räven gör på rå.. har den tagit ett kid så borde skallen ligga där i närheten! men vad vet man..

Hoppas det löser sig så ni får veta vad som hänt"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dra är ju en sak, de vet jag ju att de kan, men då borde vi kunnat spåra "släpspåret"

Tänkte mer om en räv bokstavligt kan bära ett kidd så stora som de är nu?

Har ju sett räv bära nyfödda kidda utan problem men nu har de ju växt till sig lite.

Vi har iofs ett par vargar i länet men den tankegången är väl långsökt...

Är väl bara o inse att jag inte har hundar som duger.:(

Aha då är jag med dig :P

Att helt bära kidet nu verkar väll vara lite väl tungt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dra är ju en sak, de vet jag ju att de kan, men då borde vi kunnat spåra "släpspåret"

Tänkte mer om en räv bokstavligt kan bära ett kidd så stora som de är nu?

Har ju sett räv bära nyfödda kidda utan problem men nu har de ju växt till sig lite.

Vi har iofs ett par vargar i länet men den tankegången är väl långsökt...

Är väl bara o inse att jag inte har hundar som duger.:(

Hundarna duger nog, har själv sett hur ett kid (som åkt slåttermaskin) blivit bortburet av en räv för mindre än en vecka sedan. Lite lätt i baken var den, men att lyfta var no problems.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har faktiskt sett en räv komma springandes över vägen med ett stadigt tag över strupen på ett rådjurskid som hängde över ryggen på räven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...