Hoppa till innehåll

En fundering om 9,3x62,,,


Guest trettontaggaren

Recommended Posts

Guest vakjägaren
Gillar inte Vulkan!

För mycket köttförstöring...... :(

Vildhog

Är det inte farten på kulan som är själva köttförstöringen. Om träffen sitter lika med två olika kalibrar med samma kula, Tex 300win mag eller 308win.

Jag slår vad om att trehundran slår sönder mer. Släpp ett äpple i golvet och kasta ett äpple i golvet får du se vilket som blir trasigast.

  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trettontaggaren
Bara glömm mitt inlägg ovan i stället ;)

Blev väldigt mycket fel :/

MVH/Jocke

Ja det är lätt hänt att det blir fel ibland det är mänskligt att fela  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trettontaggaren
Är det inte farten på kulan som är själva köttförstöringen. Om träffen sitter lika med två olika kalibrar med samma kula, Tex 300win mag eller 308win.

Jag slår vad om att trehundran slår sönder mer. Släpp ett äpple i golvet och kasta ett äpple i golvet får du se vilket som blir trasigast.

  ;)

Jo det är ju sant men o andra sidan när folk snackar genomslag med mera så tror ju jag då personligen på att det är bättre att kulan stannar i kroppen o avger all sin energi där i stället för att den bara går rakt igenom för då¨hinner den ju inte att avge all sin energi i djurets kropp ..........

;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest vakjägaren
Jo det är ju sant men o andra sidan när folk snackar genomslag med mera så tror ju jag då personligen på att det är bättre att kulan stannar i kroppen o avger all sin energi där i stället för att den bara går rakt igenom för då¨hinner den ju inte att avge all sin energi i djurets kropp ..........

;)

Jag instämer helt.! Men det kan ju va bra om kulan precis orkar igenom, så det blir någe blod att spåra om så behövs.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är lätt hänt att det blir fel ibland det är mänskligt att fela 

Tur att det finns människor som dig som tollererar lite fel här i världen ;)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trettontaggaren
Jag instämer helt.! Men det kan ju va bra om kulan precis orkar igenom, så det blir någe blod att spåra om så behövs.....

Jo det kan ju vara bra om man har skjutit på ett vilt som har det i sig att den gärna ger sig på spåraren efter skott ,,så att man vet ungefär vart man har bytet  ;), för jag kan ju tänka mig om man skadar en Gris eller björn så vore det nog bättre om man kunde se åt vilket håll den gått....  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag hörde ju utav en kompis att det är bättre att köra med 15gram än 18,5 för både bössan o rekylens del men rekylen har jag inga problem med ,,,  men han menade att geväret slits mer om man använder tyngre kulor ?

1. Visst kan rekylen bli mindre med en lättare kula men det går även att justera till viss del med krutval har jag märkt på 9,3an, snabba krut mindre/kortare rekyl och tvärtom..

2. Kulvikten påverkar inte slitaget det som kan påverka nått bör vara kulans hårdhet men för en vanlig jägare kan man nog bortse från det helt och skjuta det som går bra och det man vill i den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trettontaggaren
1. Visst kan rekylen bli mindre med en lättare kula men det går även att justera till viss del med krutval har jag märkt på 9,3an, snabba krut mindre/kortare rekyl och tvärtom..

2. Kulvikten påverkar inte slitaget det som kan påverka nått bör vara kulans hårdhet men för en vanlig jägare kan man nog bortse från det helt och skjuta det som går bra och det man vill i den.

Okey ja det kan ju vara det att det kanske blir högre Gas tryck om man har tyngre kulor då eller är jag hellt ute o cycklar nu  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey ja det kan ju vara det att det kanske blir högre Gas tryck om man har tyngre kulor då eller är jag hellt ute o cycklar nu  ;)

Byt ut tyngre mot hårda så börjar det likna något :). Solida kulor tex Barnes X, kulor med vägg tex A-frame "ger inte efter" som en "vanlig" och har därför lättare att bygga upp höga tryck snabbare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om allting annat är lika, dvs mängd krut osv, så ger ju en tyngre kula högre tryck... Men annars är det helt fel. Trycket beror på andra variabler och det är det totala trycket som är avgörande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trettontaggaren
Om allting annat är lika, dvs mängd krut osv, så ger ju en tyngre kula högre tryck... Men annars är det helt fel. Trycket beror på andra variabler och det är det totala trycket som är avgörande.

okey då vet jag det är mycket det hära  ;) men man lär ju så länge man lever sägs det  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Jag har erfarenhet av att skjuta älg med 15g Vulkankula i 9,3x62. Jag laddade upp 100 patroner med den kulan till en utgångshastighet på 800 m/s. Laddningen ger flack kulbana, ett överslag på 5 cm på 80 m medför att man håller mitt i vid skott på <200 m.

Har nu skjutit 8 älgar med den kulan. Mina erfarenheter är att alla älgar dör mycket snabbt. Kulans främsta egenskap är på längre skotthåll och fria skottfält. Kulans sämsta egenskap är träffar i hårda ben och träd. Kulan kan då splittras. Vid korta (<75 m) skotthåll svampar Vulkankulan upp snabbt och ger viss köttförstöring, det blir dock ofta genomskott. På lite längre håll (75-250 m) tappar den något i fart och det är bra för då får den en något lugnare uppsvampning och stannar kvar i kroppen. Köttföstöringen blir även lägre då.

Älg 1. Löpande Tjur, 8 taggare, sköts på 90 m, kulan slog av ryggraden och dog direkt. Gick 10 m efter träff.

Älg 2. Gående Kviga, sköts på 110 m, något högt i bogen. Genomskott. Den gick 20 m.

Älg 3. Travande Tjur, 4 taggare sköts på 40 m i halsen. Genomskott. Den gick 15 m.

Älg 4. Stillastående Tjur, 6 taggare, sköts på 250 m mitt i bogen. Den gick 75 m. Kulan satt i skinnet på utgångssidan.

Älg 5. Löpande Kviga sköts på 80 m. Skadskjutning pga kula splittrades i 15 cm tall. Älg sköts av hundförare efter 300 m.

Älg 6. Löpande Kalv sköts på 30 m. Genomskott i bogen. Den gick 25 m.

Älg 7. Stillastående Ko sköts på 110 m. Genomskott i bogen. Den gick 30 m.

Älg 8. Stillastående Tjur, 12 taggare, sköts på 120 m mitt i bogen. Den gick 20 m. Kulan blev kvar i kroppen.

Sammanfattningsvis är det en väl fungerande kula vid normal jakt och fria skottlägen. Om man går i tät skog och jagar bör man välja en hårdare kula som klara träffar i kvistar bättre.

Nästa gång funderar jag på att ladda 15g Oryx , men är dock tveksam eftersom Vulkankulan fungerat bra för mig under dessa år. Om någon har erfarenheter av Oryx i 9,3x62 så kan de gärna skriva några rader !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trettontaggaren
Jag har erfarenhet av att skjuta älg med 15g Vulkankula i 9,3x62. Jag laddade upp 100 patroner med den kulan till en utgångshastighet på 800 m/s. Laddningen ger flack kulbana, ett överslag på 5 cm på 80 m medför att man håller mitt i vid skott på <200 m.

Har nu skjutit 8 älgar med den kulan. Mina erfarenheter är att alla älgar dör mycket snabbt. Kulans främsta egenskap är på längre skotthåll och fria skottfält. Kulans sämsta egenskap är träffar i hårda ben och träd. Kulan kan då splittras. Vid korta (<75 m) skotthåll svampar Vulkankulan upp snabbt och ger viss köttförstöring, det blir dock ofta genomskott. På lite längre håll (75-250 m) tappar den något i fart och det är bra för då får den en något lugnare uppsvampning och stannar kvar i kroppen. Köttföstöringen blir även lägre då.

Älg 1. Löpande Tjur, 8 taggare, sköts på 90 m, kulan slog av ryggraden och dog direkt. Gick 10 m efter träff.

Älg 2. Gående Kviga, sköts på 110 m, något högt i bogen. Genomskott. Den gick 20 m.

Älg 3. Travande Tjur, 4 taggare sköts på 40 m i halsen. Genomskott. Den gick 15 m.

Älg 4. Stillastående Tjur, 6 taggare, sköts på 250 m mitt i bogen. Den gick 75 m. Kulan satt i skinnet på utgångssidan.

Älg 5. Löpande Kviga sköts på 80 m. Skadskjutning pga kula splittrades i 15 cm tall. Älg sköts av hundförare efter 300 m.

Älg 6. Löpande Kalv sköts på 30 m. Genomskott i bogen. Den gick 25 m.

Älg 7. Stillastående Ko sköts på 110 m. Genomskott i bogen. Den gick 30 m.

Älg 8. Stillastående Tjur, 12 taggare, sköts på 120 m mitt i bogen. Den gick 20 m. Kulan blev kvar i kroppen.

Sammanfattningsvis är det en väl fungerande kula vid normal jakt och fria skottlägen. Om man går i tät skog och jagar bör man välja en hårdare kula som klara träffar i kvistar bättre.

Nästa gång funderar jag på att ladda 15g Oryx , men är dock tveksam eftersom Vulkankulan fungerat bra för mig under dessa år. Om någon har erfarenheter av Oryx i 9,3x62 så kan de gärna skriva några rader !

Kul att ta del av dina olika siturationer i skog o mark när det gäller avstånd o när djuret fall i backen  ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av att skjuta älg med 15g Vulkankula i 9,3x62. Jag laddade upp 100 patroner med den kulan till en utgångshastighet på 800 m/s. Laddningen ger flack kulbana, ett överslag på 5 cm på 80 m medför att man håller mitt i vid skott på <200 m.

Sammanfattningsvis är det en väl fungerande kula vid normal jakt och fria skottlägen. Om man går i tät skog och jagar bör man välja en hårdare kula som klara träffar i kvistar bättre.

Nästa gång funderar jag på att ladda 15g Oryx , men är dock tveksam eftersom Vulkankulan fungerat bra för mig under dessa år. Om någon har erfarenheter av Oryx i 9,3x62 så kan de gärna skriva några rader !

Liksom dig så har jag bara bra erfarenheter av 15g Vulkan i 9,3x62 och ser inte någon anledning att byta till oryx.

Men för speciella tillfällen som du skriver då hinder i kulbanan kanske uppstår eller om det jagas gris så laddar jag med Norma TXP 16,2g,skjuter i min bössa två cm högre än Vulkan och rätt i sida,mycket hårdare kula än så går knappt att hitta.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest torson

Det låter som att TXP är en bra kula på kortare håll samt vid jakt på hårdskjutna vilt.

Hur fungerar kulan då farten avtar på längre håll?

En stor fördel med 9,3 och kulor som svampar upp sig är att den lämnar stor energi i djurkroppen samt att det blir bra blodspår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som att TXP är en bra kula på kortare håll samt vid jakt på hårdskjutna vilt.

Hur fungerar kulan då farten avtar på längre håll?

En stor fördel med 9,3 och kulor som svampar upp sig är att den lämnar stor energi i djurkroppen samt att det blir bra blodspår.

TXP är säkerligen fullgod i expansionen ut till dryga 200m sen har farten avtagit ganska mkt (låg BC straffar kulan ;)) och därmed även den expanderade diametern.

Använder man en kula som expanderar lätt tex oryxen (anpassad att även klara 9,3x57ans låga hastigheter) så har du en pötsligt en kula som du inte vet hur den kommer uppföra sig vid ökat motstånd eller om den tom. kommer att överexpandera av den betydligt högre hastigheten som 62an presterar och därmed inte ge genomslag  ::).

Uppstår något av detta har du plötsligt inte något genomslag med ett betryggande blodspår från storgalten som rusar undan i skottet - en anledning till att välja riktigt bra kulor till sin studsare oavsett kaliber för att undvika tråkigheter, det är trots allt kulan som när den lämnat pipan avgör hur jakten kommer att sluta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

erfarenhetsmässigt är TXP:n i 9.3x62 bland det absolut hårdaste jag stött på i kulväg. Som jag skrev i ett annat inlägg (kanske t o m på ett annat forum??) använde min jaktliga mentor A-frame laddad till 780 m/s under flera år. På grund av att han tyckte att den var för hård bytte han senare till Barnes X (då bör det tilläggas att han skjutit ett stort antal afrikanska vilt med båda kombinationerna).

Min egen erfarenhet är främst av Barnes X (de sista åren TSX) i 9.3x62 och trots att jag haft turen att skjuta ett antal älgar och några grisar med den kulan laddad till 800 m/s har jag hittills aldrig hittat nån kula i viltet. Dessutom har skottverkan varit bra på det vilt jag skjutit.

Sedan är det ju en evig diskussion om man vill ha genomslag eller att kulan skall stanna i viltet. För de som fördrar en kula som stannar i viltet kan jag rekommendera 15 grams Oryx som ofta stannar till och med i älgkalvar men som alltid ger en stor expanderad yta.

För de som föredrar genomslag kan jag utan reservation rekommendera 16.2 grams TSX som enligt min uppfattning är den optimala kulan för 9.3x62.

Som en gyllene mellanväg finns 16.2 grams Ballistic Tip som faktiskt har visat sig ha bättre penetrationsförmåga än 15 grams Oryx, åtminstone i mina våta telefonkataloger ;) men även i de vilt jag och min kompis (som använt Ballistic Tip:en till 7-8 älgar vid det här laget) skjutit de senaste åren.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...