Hoppa till innehåll

ny kula till min 308w


hannes_21

Recommended Posts

Ja som sagt så söker jag en en kula till min 308 som ska passa till älg gris å hjort. har kollat på massa info om flera kulor. å jag känner att jag inte kan bestämma mig.

Sen om den är såpass billig att man både kan träna å jaga med den så är de ju bra men inget måste.

Har sett att de finns ett par trådar med liknade frågor med då jag inte känner för att kapa dessa så startade jag en ny helt enkelt.

Hej hopp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker helt klart du ska prova Hornady interbond 180 gr.

Min familj har haft dem nu i 3 år till älgjakt och har inte kunnat se något som talar emot dem.

skjuter tät och bra, hög restvikt, sällan genomslag, bra kulbana.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja detta är en av dom jag har kollat på. men är de inte bättre med en 165 gr till 308 gällande räffling med mera, eller har jag fått detta om bakfoten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nej en 308 klarar 180gr bra, högre än så kan det vara lite sisådär vad jag förstått, har dock inte testat högre och vissa kulor kan säkert fungera.

så lägg dig på 180 du så du får in några joule i grisen/älgen/hjorten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag törs faktiskt inte säga hur kulan beter sig med 165gr.

Problemet jag såg med dem då jag provade olika laddningar

var att vid hög hastighet fick jag inte kulan att hålla ihop lika bra.

och därför såg jag ingen vits att ha lätta kulor.

men som sakt, vi har kanske skjutit 50 älgar med dem och ingen gång har dem gjort oss besvikna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är de med genom slag? Tar min oskuld i att vara hundförare denna höst med jämten Messi. Ska man då sträva efter genomslag eller inte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sällan något genomslag. det är en relativt mjuk kula med hög restvikt.

så den expanderar vid låga hastigheter. är själv hundförare.

genomslag ska man inte sträva efter.

en kula med hög restvikt som då också inte lätt splittrar sig.

tex oryx är en hårdare och är laddad mer, så den får du sällan att stanna i en djurkropp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är de med genom slag? Tar min oskuld i att vara hundförare denna höst med jämten Messi. Ska man då sträva efter genomslag eller inte?

Genomslag eller inte.Det kan diskuteras hur länge som helst.

Vissa föredrar genomslag och andra inte. Själv lever jag i tron om att det är en utopi att kulan blir i djurkroppen(det är så mycket som styr från en gång till en annan, olika motstånd beroende på vart kulan går in osv). Då tycker jag det känns säkrare att veta att kulan kommer att komma ut rakt imot där du står fast på andra sidan av djurkroppen också får man hellre planera och parrera vart man har hunden utefter det. Själv går jag alltid in för att det kommer att bli genomslag vilket gjort att jag har utrustat mig med en kula med bra djupverkan och en stabil gång genom djurkroppen. I mitt fall så föll valet på en 200grs Accubond som jag bara hört gått om vad det gäller djupverkan och rakt penetration.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, men samtidigt vill man ju ha en kula som lämnar mycket energi.

Har provat accubonden med och tyckte inte alls om den. Är alldeles för hård och för att få ut bra expandition så fick jag ladda upp den mycket.

Och en snabb och hård kula skulle jag inte välja om jag skall gå med hunden.

Sköt några älgar med den men älgen gick undan långt med bra träffar.

Men allt är ju beroende på vad man vill ha.

Sen fick jag igen bra precision med accubonden.

Men de gå ju alltid att få fram det med lite tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt diskussionen kan fortsätta i dödagar......

Tycke och smak som styr, alltid.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Swift A-frame gör alltid sitt jobb och har alltid hög restvikt.biggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som någon skrev ovan så kan vi diskutera genomslag eller ej tills vi alla lägger fötterna i vädret.

Varför då? Jo det finns positivt och negativt med båda delarna. Finns viss risk att jag slår in öppna dörrar men:

Oavsett hur mjuk kula du har bör du inte räkna med att kulan stannar i djuret. Se alltså fortfarande till att du har bra kulfång och att hunden inte är bortom älgen.

Hur hård/tung kula du än har kan du inte räkna med att kulan passerar rakt igenom djuret. T.o.m. en bogbladsås kan få kulan att ändra riktning, för att inte tala om ett överarmsben. OK knappast 90 grader men se till att vara på säkra sidan.

Risken för att skada ett annat djur eller en människa ökar om du har en kula som ger genomslag utan att tappa större delen av sin energi.

Eftersök förenklas sannolikt ofta om kulan lämnar två hål i djuret istället för ett. Gäller framförallt gris.

Personligen lägger jag inte så jättestor vikt vid detta men det kan bero på begränsad erfarenhet av gris.

När det gäller hjortdjur blir det tillräckligt med blod med ett hål. Och om det är en lungträff så hostar djuret upp massor med blod även om kulhålet skulle täppas igen.

Om du jagar i ett land där man inte vill använda hund till eftersök kan saker och ting ses i ett annat ljus. Men om du då vill öka chansen för knall och fall (Mjuk snabb kula som lämnar mycket energi) eller vara säker på genomslag (Hård, tung kula) är upp till dig.

Om jag trots motsägningarna skall försöka få fram en rekomendation så blir det att du bör välja den kulan/laddningen som du och bössan träffar bäst med...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Swift A-frame gör alltid sitt jobb och har alltid hög restvikt.

+1. det var väl otippat? :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+1. det var väl otippat? :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det borde ju vara ett ypperligt val på ett hårdnackat svin.laugh.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja alla tycker olika om olika kulor. Men jag va mest ute om förslag å de har jag ju fått. Å eftersom jag har ledsnat på norma så lutar de år Hornadyn. Men vi går se kanske nån kommer med ett annat spännande förslag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har testat hornady interbond och fick den inte alls att skjuta bra och jag är väl inte direkt imponerad av det jag sett i ett gäng skjutna älgar.

jag har använt nosler partition i 308 och det har fungerat riktigt bra alltid genomslag och inte spec många steg efter skottet.

i höst har jag tänkt att gå ner till 150grs i 308 och se hur det fungerar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har just köpt ett packe 150grn lapua mega i kaliber .30 och tyckte att dom var väldigt billiga för att vara en jaktkula, 5:- st.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har använt nosler partition i 308 och det har fungerat riktigt bra alltid genomslag och inte spec många steg efter skottet.

i höst har jag tänkt att gå ner till 150grs i 308 och se hur det fungerar.

vilka grs körde du innan då ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...