Hoppa till innehåll

lätt kula i 7 x 65R


Guest apocalypse

Recommended Posts

Guest apocalypse

Har laddat en del 7 x 65R sedan jag köpte kiplaufen och laddutrustning. Har dock bara laddat enligt Normas ladd-data. Nu vill jag gärna testa en lätt Sierra kula (pro hunter 120 grain) men bekymras över att inte vara säker på ladd-data.

Har fått ett recept som säger min 53,3/max59,6 grains Norma 204. Tycker detta låter lite häftigt, jämför då mot Norma ladd-data på en 140 grains kula (i.o.f.s.Nosler part.).

Har förgäves sökt Sierra ladd-data för min patron. Finns ett sätt att matematiskt/fysikaliskt beräkna rimlig  laddning.

Vänder mig till Er kära forumister och vana handladdare för utlåtande/tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inga bekymmer...

Ta laddatan för .280Rem, en startladdning/mini laddning borde vara gångbar i 7x65R och brytbössa, börja dock några snäpp under.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest apocalypse

OK, mecke!

Tittar man då i Normas laddhandbok för .280 Rem/ 120 g verkar receptet jag fick ligga inom rimlighetens gränser.

Får nog prova en minladdning, vore kul om den sköt tillräckligt bra för bäver.

Patronen min uppges ha bekymmer med lätta kulor precisionsmässigt, men det vill man ju se själv...

Tackar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7x64 kan ha problem med korta (lätta) kulor pga väldigt lång friflykt i standard. Kanske är det samma med 7x65R som är dess motsvarighet för brytvapen. Men kan du sätta de lätta kulorna med liten friflykt så är det ju inga problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest apocalypse
...Men kan du sätta de lätta kulorna med liten friflykt så är det ju inga problem.

Jo, 7 x 65R uppges mycket riktigt ha samma problem. Har tidigare laddat 154gr Hornady med 0,1 kortare än maxlängd och fått helt OK precision med den. Fast 120 gr:arna är ju så korta så...

Får testa i alla fall, blir det inte bra får jag spara resten av kulorna till dess att jag måhända låter pipa om Rem.700:an till 7-08.

Kommer väl att använda 154gr om det skiter sig med Sierra-kulorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Interbond 154gr sköt snuskigt bra i min 7x57. De höll ihop fint i blöta telefonkataloger också. Rekommenderas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Guest apocalypse

Idag fick jag äntligen lite tid för handladdning. Laddade upp 7 st 120 grainare med min-receptet 53,3 grains 204 och provsköt. Hmmm...inte helt skrot i alla fall. 35 mm c/c ger lust att försöka trimma lite. Har precis laddat upp med någon grain och tänker mig ett litet försök i morgon.

Ett litet aber med kipplaufen är att den är ganska...livlig vid skottlossning. Med 120 grainarna var det annorlunda förstås. Den är fortfarande ganska känslig för greppet/skjutställningen emellertid.

Sköt upp lite 154 grainare för att få lediga hylsor och en kamrat fick prova. Skoj att stå bredvid när någon annan sköt med den. Flickbössan har en mansröst! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...