Hoppa till innehåll

Vad ska jag köpa för bärbar dator


Ausch

Recommended Posts

Mac ligger absolut inte i Skuris intresse och Sony Vaio är undermålig hårdvara paketerat i snordyr förpackning. (inte helt olikt Mac:en när jag tänker efter :P)

Skall man ha max dator för en begränsad budget på runt 5-6000 med överlägsen tillgång till drivruntiner, support och patchar så är det HP som gäller. (en stund till i alla fall...)

Jag kan bara hålla med. Mac är BÄST, men för oss lekmän är det onödigt. Vaio är bra, men som Wiz sagt är det mer en sminkad Windows. Visst är HP bäst det första året (2 år på vissa modeller), men sen är det kört. Toshiba och Asus är också bra - särskilt Toshiba har massor med drivrutiner, om man kan tänka sig att ha vissa inställningar på engelska. Men visst får man mer DATOR för pengarna med Asus eller Toshiba - men HP supporten väger ju upp för den "missade" prestandan (i 1-2 år i alla fall).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg det, samma sak här fast priset är detsamma..

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/toshiba-satellitep755-119ptv1000/155072.3003/#tabs

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/toshiba-satellitep755-119/150177.3003/#tabs

Blir nog den första av dom, inte fel att kunna köra film via tvn trådlöst.

Inte fel med belyst skrivbord så man slipper ha lyset på när familjen vill se på tv.

NU ska jag fundera lite vid tvn med en kall öl.

//

Du kommer att bli nöjd! Om du inte har/inte vill betala för Microsoft Office, kan jag rekommendera Open Office. Jag vill ha Microsoft Office, och köpte till det, men ska man bara ha datorn till hemmabruk fungerar Open lika bra - relativt lika inställningar, då det är en renodlad Microsoft Office kopia.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med. Mac är BÄST, men för oss lekmän är det onödigt.

Nja, Mac är anus om du frågar mig.

Medioker hårdvara (vilket dock är bättre nu än förut) till skyhögt pris och ett OS med en bastard-kernel som är kass och dessutom inte är direkt öppen...

Visst går det att köra Debian + xfce på en Mac men jag ser inte syftet med det direkt...

I dag så anser jag att Intel är the shit med sina senaste i7 processorer och med Redboot eller liknande som gör override på BIOS och sedan Debian unstable + xfce med dual boot till Win7 så kommer man långt.

Men det är ju inget svensson-system heller :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, Mac är anus om du frågar mig.

Medioker hårdvara (vilket dock är bättre nu än förut) till skyhögt pris och ett OS med en bastard-kernel som är kass och dessutom inte är direkt öppen...

Visst går det att köra Debian + xfce på en Mac men jag ser inte syftet med det direkt...

I dag så anser jag att Intel är the shit med sina senaste i7 processorer och med Redboot eller liknande som gör override på BIOS och sedan Debian unstable + xfce med dual boot till Win7 så kommer man långt.

Men det är ju inget svensson-system heller :blush:

Exakt! Ingen "svensson" har nytta av i7 - inte för att jag fattade vad du sa ;-D. Mac är bra om man håller på med musik eller video - det måste du hålla med om. Visst kan man det med Windows, men då kostar programvaran MYCKET... I Mac är den standard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sån då har man lagt en beställning på ny dator.

Var som sagt inte det jag ville lägga pengar på just nu men vad gör man när skiten brakar sönder :angry:

Det fick bli denna

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/toshiba-satellitep755-119ptv1000/155072.3003/#tabs

Hoppas jag inte bryr mig så mycket om att frun har större skärm en jag :huh:

Jag har fler vapen så det går nog på ett ut ^_^

Dottern ville ju ha en dator så nu kan hon ju få min gamla :lol::ph34r:

Snart jul o nu vet jag ju lite mera vad jag ska leta efter.

Tack alla ni där ute för hjälpen o blir jag inte nöjd så vet jag åtmindståne var Wiz mannen bor så då får han bjuda på korv. Får han göra ändå nästa gång jag är där nere så det kvittar :wub:

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HDMI utgång innebär inte det per automatik att ljudet hänger med i samma kabel..?

Jo, om du har en riktig HDMI-port.

På min nuvarande har jag ingen HDMI men via en adapter så konverterar jag till HDMI och kör till tv,n men inget ljud.
.

Ifall du använder en adapter från monitorutgången (DVI eller displayport) så kan du få ut videodelen, men inte ljud. Ljudet kan ju överföras vial analog (direkt från hörlursuttaget) eller digital (SPDIF, koppar eller optisk) kabel om man vill det.

I övrigt kan jagh bara hålla med om HP framför allt annat i den prisklassen.

-- Mays

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du lär bli nöjd! Och angående det där med frugan - vänta bara tills ni ska åka länge i bilen - då kommer din dators mobilitet och 6h batteritid vara guld värn när barnen ska titta på film ;D.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så där, nu är den nya upp and runing.

Blir lite lätt irriterad på att jag inte kan få sidorna mindre på skärmen. jag har full upplösning 1366x768 men ändå verkar det vara en mycket sämre upplösning. Allt ser onormalt stort ut mot min gammla.Annars funkar den nog skapligt bra, provade att köra burnande bilar via tv,n och det funkade perfekt både med bild o ljud tills frun kom o tyckte att jag var en idiot :lol:

Tips om varför det är på detta viset tas gärna emot.

Ja inte varför frun tycker att jag är en idot utan inställningarna på skärmen. Provade att ta ner Firefox men det verkade ligga nere just nu.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testa Google Chrome kanske... Hmm... Kanske har du "scrollat" sidan. Om du ansluter en mus med internet uppe och håller ned CTRL och scrollar med musen, så ändras storleken på Internet Explorer/Chrome. Kanske har du råkat göra detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med Internet Explorer / Google Chrome - längst upp till höger (kugghjul=explorer skiftnyckel=chrome) tryck där. Sedan under Zoom - kan du ända zoomningen i internet. Eller är hela upplysningen större? På skrivbordet och allt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med Internet Explorer / Google Chrome - längst upp till höger (kugghjul=explorer skiftnyckel=chrome) tryck där. Sedan under Zoom - kan du ända zoomningen i internet. Eller är hela upplysningen större? På skrivbordet och allt?

Perfekt. Tryckte bara ner ctrl och scrollade ner zoomen. Den är nog normalt inställd men jag vill inte ha det så utan gillar att se mer av sidan.

Supertack, nu är min nya dator riktigt bra :wub:

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen fara! Hjälper gärna till!!! Hoppas att datorn blir dig till nytta och glädje. BTW - du bor nära Älmhult va? Du vet inte om det finns en lerduvebana i närheten av Älmhult / Liatorp? Har sommarstuga där i krokarna, och vill kunna träna hagelskytte under höstlovet - här i Örebro är banan stängd ;(.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen fara! Hjälper gärna till!!! Hoppas att datorn blir dig till nytta och glädje. BTW - du bor nära Älmhult va? Du vet inte om det finns en lerduvebana i närheten av Älmhult / Liatorp? Har sommarstuga där i krokarna, och vill kunna träna hagelskytte under höstlovet - här i Örebro är banan stängd ;(.

Liatorp borde ha en lerduvebana. Det var SM i sporting där för inte alls länge sedan. Har ingen info mer än så tyvärr.

Mvh. Fitzo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag köpte en ny bärbar idag Asus X53U ingen aning om den är bra men kan ju skriva detta åtminstone ;)

Jag köper bara vad försäljaren rekommenderar lätt blåögd som man är :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag köpte en ny bärbar idag Asus X53U ingen aning om den är bra men kan ju skriva detta åtminstone ;)

Jag köper bara vad försäljaren rekommenderar lätt blåögd som man är :blush:

Kul då får vi se vilken som håller längst :lol:

Nja jag bor nog en bra bit från Älmhult, fast jag känner lite folk där nere.

Kör du förbi Vetlanda så hör av dig för då är det inte långt kvar till mig.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så där, nu är den nya upp and runing.

Blir lite lätt irriterad på att jag inte kan få sidorna mindre på skärmen. jag har full upplösning 1366x768 men ändå verkar det vara en mycket sämre upplösning. Allt ser onormalt stort ut mot min gammla.Annars funkar den nog skapligt bra, provade att köra burnande bilar via tv,n och det funkade perfekt både med bild o ljud tills frun kom o tyckte att jag var en idiot :lol:

Tips om varför det är på detta viset tas gärna emot.

Ja inte varför frun tycker att jag är en idot utan inställningarna på skärmen. Provade att ta ner Firefox men det verkade ligga nere just nu.

//

Det låter som låg upplösning tycker jag... Är det verkligen max? :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul då får vi se vilken som håller längst :lol:

Nja jag bor nog en bra bit från Älmhult, fast jag känner lite folk där nere.

Kör du förbi Vetlanda så hör av dig för då är det inte långt kvar till mig.

//

Alright!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Once you go Mac, you never go back! :D

Helt seriöst, har aldrig ångrat en sekund bytet från Win till Mac. Helt underbart och allt bara funkar utan konstigheter.

Dom kostar dessutom inte skjortan och inte är dom svagare hårdvarumässigt jämfört med annat.

Hade en massa fördomar innan jag provade. Nu är man frälst. :P

Nu köpte inte TS en 17", men va inne på det. Har själv en 13" och tycker det är nog så stort. 17" vore ju som att släpa runt på en stationär. :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...