Hoppa till innehåll

Jakt på Kronhjort


RW

Recommended Posts

Startar en ny tråd kring min resa till Sudetenbergen i sydvästra Polen, precis vid gränsen till Tjeckien. Resan är bokad genom Diana (Limpopotravel AS) och är en restresa och den genomförs 16-20/9 2011. Resan skulle kostat ca 9000:- men kostar ca 3000:- vilket ger utrymme att skjuta en större trofé. ^_^

Lite info om Sudeterna: "Sudeterna är en bergskedja som ligger i nordöstra delen av Tjeckien i gränsområdet mot Polen. Den är 325 km lång och i dess nordvästra del, som kallas Riesengebirge på tyska och Krkonoše på tjeckiska, finns Schneekoppe (tjeckiska Sněžka) som är Tjeckiens högsta berg med en höjd av 1 602 m.

På knappt 1 400 m höjd i Riesengebirge vid den lilla orten Špindlerův Mlýn, en mycket välbesökt turistort, finns källan till en av Europas största floder, Elbe"

Jag måste erkänna att det har funderats en del på om jag och övriga verkligen orkar att genomföra en jakt i ett sånt kuperat område men det finns ju bara ett sätt att ta reda på det. Sen lockar inte den långa bilfärden (ca 90mil från Malmö) heller men omgivningarna ska vara hänförande och jakt i berg lockar. Dessutom fanns det ju inga alternativ samt att vi får ett bra pris på resan.

Att vi väljer att köra hela vägen är för att vi föredrar att köra största delen av sträckan i Tyskland. Vägnätet i Polen är inte bra på sina ställe och trafiken är hemsk så vi vill undvika Polska vägar i största mån. Sen passar inte färjeförbindelserna så vidare heller så långa vägen blir det. Beräknad transporttid är ca 11 timmar men vi hoppas att kunna kapa nån timme genom att köra i kväll och under natten så vi beräknas vara framme i morgon (16:e) kl 05.

Vi har funderar intensivt på upplägget av resan men vi kom fram till att detta var bästa lösningen. Den som kör de sista timmarna kommer givetvis vara trött men det går ju att vila några timmar på förmiddagen för första jakten blir på kvällen 16:e

Fortsättning följer..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

RW- finns nog inga krav på särskild hastighet på era rörelser,

med rimligt goda guider vet de var hjortarna är och det minskar på vandrandet,

sen är branta backar inte så farligt jobbiga om man får ta det i egen takt, ni kommer säkert att klara det hela galant.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

RW- finns nog inga krav på särskild hastighet på era rörelser,

med rimligt goda guider vet de var hjortarna är och det minskar på vandrandet,

sen är branta backar inte så farligt jobbiga om man får ta det i egen takt, ni kommer säkert att klara det hela galant.

/Christian

Jo, det var ju så vi resonerade men det ska betänkas att äldsta deltagaren är 66 år ung!

Det anges att man även kan använda nåt av de 75 tornen som finns om man inte orkar knalla runt för att purscha efter hjortarna verkar vara det normala på detta revir. Det är ju hyfsat stort, 11 000ha med 9300ha skog, det är mycket för en Skåning som vanligen ser över hela sin jaktmark när man parkera bilen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

C har rätt som vanligt.

Sedan är det bara jobbigt att gå uppför så försök gå nerför så mycket som möjligt. :ph34r::lol:

:lol: :lol: :lol:

Jag såg på Googleearth att det finns ganska mycket skidliftar i området så man kan kanske åka till toppen och jaga neråt. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:lol: :lol: :lol:

Jag såg på Googleearth att det finns ganska mycket skidliftar i området så man kan kanske åka till toppen och jaga neråt. ^_^

JAg har sagt det innan och säger det igen.. "En skåning fryser då han arbetar och svettas då han äter.." ;)

Låter som en jäkligt kul resa! Ser frame mot sms rapport! ;) Lovar du kommer få ett och annat sms! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JAg har sagt det innan och säger det igen.. "En skåning fryser då han arbetar och svettas då han äter.." ;)

Låter som en jäkligt kul resa! Ser frame mot sms rapport! ;) Lovar du kommer få ett och annat sms! :)

Jodå, det kommer mess om det händer nåt kul. Du känner övriga som följer med, Anders F och Kenneth M. det var Stefan M, Andreas L & Mats L som ballade ur. Du få förövrigt själv messa om det händer nåt när du är norrut.

PS.Ska jag boka resa norrut till lilleland onsd V 41 förövrigt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma igen!

Tyvärr har inte Diana varit med mig men så är det ibland och sen är jag ju kräsen för hjort hade jag kunnat skjuta.

Jag har nog totalt sett över 100st Kronhjortar med den normala könsfördelningen d v s ca 70-80% hind/kalv. Av de övriga 20-30% har 20-25% varit unga hjortar och resten har då varit lite större hjortar (8-taggare och större) och av dem var det bara 1 st som jag tyckte var skjutbar.

Det var en 10-12 taggare som stod ca 160-180m upp för berget men den stod och såg på oss så att försöka komma närmare var inte att tänka på och att skjuta på så långt håll med endast pinnar som stöd gör jag inte. Det var dessutom första morgonen och då var förhoppningen om ett bättre läge fortfarande hög.

Kompisen Kenneth var den enda som sköt och det blev en halvstor 8-taggare.

Jag har inte hunnit fixa med bilder än så fortsättning följer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-424-0-79738200-1316678283_thumb.jpg

Här är boendet vilket var helt ok! Huvudsysselsättningen för pensionatet är skidturister så det fanns självklart en stor bar i matsalen.... :-)

post-424-0-92858900-1316678477_thumb.jpg

Här är kamraterna samt tolken vilket var dottern i huset (Marta).

post-424-0-78702700-1316679805_thumb.jpg

Här ser man utsikten från parkeringen med en del av liftsystemet i bakgrunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-424-0-32408200-1316679988_thumb.jpg

Utsiktsbilder från omgivningarna. I princip så fick vi vars ett berg att jaga på. Bergen var mellan 900 o 1200 m.

post-424-0-30034600-1316680086_thumb.jpg

Lite mer miljöbilder, omgivningen var fantastiskt vacker för en Skåning som är van vid att kalla en backe på 150m för berg....

post-424-0-11957400-1316680187_thumb.jpg

Utsikt från ett av tornen, som syntes var det en del uppförs- o nedförslut att gå i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

RW- så otroligt vackert landskap, sen att det kanske inte blev det resultat man hade kunnat hoppas på medför förhoppningsvis inte att du är missnöjd.

Var maten god?

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

RW- så otroligt vackert landskap, sen att det kanske inte blev det resultat man hade kunnat hoppas på medför förhoppningsvis inte att du är missnöjd.

Var maten god?

/Christian

Nä, jag är inte missnöjd med resan. Maten var god och serverades i riklig mängd 5 ggr/dygn, ölen var god och billig i baren.

Jakt är ju jakt så det ingår ju att man inte skjuter nåt ibland, det går ju inte att komma ifrån.

Jag åker ju bara på prislistearrangemang så det kostade bara resan och jakt/kost/logi. Resan kostade ca 1500:-, jakt/kost/logi 3000:- samt lite div utgifter på ca 500:-. Dessutom passade jag ju på att fylla på vin o spritförådet ordentligt och det kan man ju sätta på plusskontot om man vill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-424-0-93153100-1316683086_thumb.jpg

Det fanns ett gäng danskar på reviret när vi kom. Här är det Egon från Jylland

post-424-0-17711500-1316683102_thumb.jpg

Här är Lars och Henrik som kom från Lolland (?) och Jylland.

post-424-0-50919300-1316683132_thumb.jpg

Här är enda hjorten det gänget sköt och det är Henrik. Hjorten vägde förhållandevis lite (3,8kg) vilket gör den gode dansken glad.

post-424-0-33087400-1316683163_thumb.jpg

Här jobbar dansk... med att få in trofén i bilen. Undra vad de skulle gjort om de alla skjutet en större trofé??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-424-0-93348800-1316685473_thumb.jpg

Det fanns bilvägar och här är vi på mellannivå av berget på ca 600m höjd och skall påbörja vandringen/purschen upp till toppen och ner igen. Längdmässigt blir det ca 5-6km och höjdmässigt en stigning på 300m och sen ner igen.

post-424-0-33538100-1316685527_thumb.jpg

På toppen med jaktguiden Lukasch. En stor brynare på ca 195cm och ca 120kg vilket var bra för takten upp o ner för berget blev ju lite lägre med denna jätte. Det var värre för Kenneth som fick en liten lätt o seg gubbe som sprang på lätta ben uppför o nedför. ^_^

Till saken hör att man väljer ganska mycket själv hur du vill jaga. Har du risig kondis mm så går det utan problem att sitta i torn hela tiden och är du skröplig väljer jaktguiderna torn som står nära väg. Kompisen Kenneth förklarade för sin guid att han inte var intresserad av att springa i berg så istället blev det en del gummipursch för honom. Själv föredrar jag att gå till fots.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-424-0-05013500-1316686211_thumb.jpg

Här är utsikten från ett torn nära toppen på berget.

post-424-0-81890700-1316686344_thumb.jpg

Här är stigen ner mot bilen.

post-424-0-77515900-1316686314_thumb.jpg

Detta är en bild från vägen på mellannivån. Tyvärr har jag glömt att stänga av blixten så den syns i regndropparna.

Jakten gick till stor del till såhär: Kronjortarna lever på bergtoppen på dagen och vandrar ner till dalarna på kvällen och sen tillbaka på morgonen. Att de går ner i dalarna beror på att där finns mer mat.

Man utnyttjar den här vandringen så att på morgonen försöker man smyga sig in på den brölande hjorten nere i dalen eller så lyssnar man sig fram till var hjorten är och sen kör man upp på mellannivån och väntar man på att hjorten ska börja vandra upp på berget igen.

Alternativ så smyger man sig ut till ett bra placerat torn och väntar på att hjorten ska röra sig mot dig. Hjortarna rör sig på ett begränsat område i jakt på rivaler och fler hindar under konstant brölande.

Att smyga sig på en brölande hjort vore lätt om det inte var för de vaksamma hindarna så det är inte direkt vanligt att man gör så.

På kvällen sätter man sig i ett torn på toppen och väntar på att kronhjortarna ska påbörja vandringen ner i dalen. Om man inte får nåt i siktet så förflyttar man sig ner på mellannivå och väntar på dem där.

Alternativ kör man ner i dalen o sätter sig i ett torn där man tror att kronhjortarna kommer och där hjorten kommer att bröla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vår egen jakt inledes med lite väl varmt väder (runt 20°C) så brunsten var inte riktigt på topp. Dock hörde vi en o annan hjort bröla och såg en hel del Kronhjort. Efter två dagar slog vädret om och ett lågtryck kom in med regn, dimma och kallare temp.

Genast blev det bättre med brölande i skogen men regnet gjorde kronhjortarna försiktiga då de hade problem med att höra en annalkande fara så de gick inte ut på öppen mark innan det var helt svart.

Dimman gjorde det svårt att se nåt och det blev sämre ju närmare toppen man kom så nån dag såg man bara 25-30m på toppen och kanske 50-60m på mellannivå.

Trots att vi inte hade vädrets makter med oss var det en hel del spännande jaktögonblick. Speciellt spännande var när en brölande hjort gick omkring bakom tornet jag satt i nere i dalen på kvällen. Den var ca 50 m bakom mig när den var som närmast men träd/buskar o ris gjorde ett skott omöjligt. Det var ytters spännande att höra hur hjorten brölade och rörde sig bakom oss och jag hade ståpäls en bra stund. Efter ca en 1/2 timme rörde han sig bort från oss och det var helt svart och dessutom dimmigt så skott var omöjligt.

Ett annat spännande ögonblick var när vi stod en kväll på mellannivån och hörde en hjort bröla ca 100 m ovanför oss. Vi förutsåg ju att han skulle neråt så stod kvar en bra stund där vi trodde att han skulle gå. En hind o kalv gick neråt mot oss och såg inte oss förränn de var ca 8m från oss. Hjorten kom däremot inte ner så länge det var möjligt att skjuta. Det blir ju mörkt som tusan under bokträdens lövkronor.

För den som inte har upplevt jakten på brölande Kronhjort så kan jag inget annat än att rekommendera jaktformen. Det är nåt helt annat än att sita på pass under älgjakten.

Skjuter man sen inte en rekordstor hjort så är kostnaden förhållandevis överkomlig.

Vi mötte ett gäng Danskar på färjeläget i Rostock som berättade att på reviret de varit på hade hittats fallhorn som visade på att trofévikten på den hjorten var runt 15kg. En snabb uträkning visade på att ett sånt monster kostar ca 290 000:- i fällavgift. :wacko:

En normal 10-12 tagare, vilket är en fin trofé, väger på de flesta ställe 4-5kg vilket ger en trofékostnad på ca 10 000:-.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...