Hoppa till innehåll

Toppfågelkula till 6mmBR


Hgren

Recommended Posts

Som rubriken låter. Jag har införskaffat en 6mmBR som ska få följa med på toppfågeljakten i vinter. Jag skjuter just nu fabriksladdat Norma diamondline men får en känsla av att den där lilla hålspetsen kommer att vara ganska elak mot fåglarna.

Vad säger ni som jagar med 6mmBR ska jag vara lat och köra på med diamondline eller ladda upp nåt nytt inför jakten?

Det finns ju fortfarande lite tid kvar att prova ut en laddning med en ny kula innan snön kommer så ös på med tips om kulor som skjuter bra och är snälla mot fåglarna :D

MVH /H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jagat med scenar och match king det funkar bra. Tycker inte man behöver köra med helmantel, över åren vi jagat har vi fått kasera ytterst få fåglar men de vi tyckt varit oätliga har skjutits både med helmantel och scenar eller sierra MK.

/Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag har skjutit dom flesta fåglar med 90 grains scenar i min br och det har funkat kanon :D

Testade även sierra mk 95 grains och det funkade bra det med mk'n har bra bc också .450 om jag inte minns fel.

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter betryggande. Jag har tidigare skjutit med sierra MK i 308win och det har inte blivit vackert om kulan har tagit lite fel...

Men det börjar nog luta åt att diamondline får följa med i skogen den här vintern iaf. Med den är jag inskjuten och säker på kulbanan samt att det är mycket trevligare att pröva ut nya laddningar och kulor under sommaren :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dem två jag tycker fungerar bäst är 90gr. Scenar och 80gr. Hornady

Norma DL är laddad med Berger 105 den fungerar också skapligt men är lite väl stygg allt som det står Sierra MK går bort för mig på fågel sedan att du skjuter DL innebär väl att pipan har 8" twist då går troligen Hornady 80gr. bort då jag inte sett någon 8"are skjuta bra med den kulan så Scenar 90gr. känns som en favorit finns även fabriksladdad från Lapua men lite onödigt hårt laddad.

BTW. Grattis till bästa toppjaktskalibern som finns när man väl testa 6br. är det väldigt tråkigt att jaga med något annat ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå ett helt rätt antagande att jag har 8" twist på pipan. 90gr. scenar tror jag att jag ska testa. Den kulan är ju lättilgänglig och till ett vettigt pris. Tack så mycket för tipsen! Jag är helt ny på kalibern och ingen jag känner skjuter med den heller och då är forum som det här helt ovärdeligt :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...