Hoppa till innehåll

Att omforma hylsor


HerrBerg

Recommended Posts

Det kanske inte är så många som har missat det, men jag har blivit med en .300 Whisper...

Tänkte omforma hylsor från Lapua .223. Sagt och gjort, det går helt enkelt finfint. Kör dem ett varv i kalibreringsverktyget utan "decapping rod", sedan ett varv med decapping rod, sedan hylssvarv. Två bekymmer har tillstött.

1. Att svarva av 20 mm hylsa är ingen lek.

OK, jag skruvade av veven och satte dit en borrmaskin i stället, en ganska stor sak... Fungerar finfint MEN hur gör ni andra för att hylsorna inte skall slira? Jag testade att hålla fast dem med en tång och ett visitkortspapper runt hylsan, men det gick sådär... Många hylsor fick skrapmärken, dels i rillen men också i hylskroppen.

Fråga: hur gör ni andra när ni har detta behov?

2. Det gick väl OK att kamra, men svårt att dra ut patronen...

Hm... Tänkte kolla en lämplig patronlängd för att kunna formskjuta enkelt - jag lägger kulan på bommarna för bästa resultat. Det går skapligt bra att kamra en dummy men att få ut den - där behöver jag knacka på slutstycket med verktyg. Suck. Är hylshalsen för tjock och är det "neck turning" som krävs - det vore deppigt. I så fall formskjuter jag AAC Blackout hylsor i stället...

Fråga: varför är det trögt att repetera ut dummyn och vad skall jag göra åt det?

MVH!

/HerrBerg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog grovfimpa halsen med en röravskärare, det funkade iaf galant när jag gjorde .308 av .30-06 (experiment med halstjocklek...)

Sen har jag invändiga hylshalsbrotchar till min Forstersvarv, de matar undan betydligt mer än halssvarven. :-)

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående vad som nästan är 300 viskare

för egen del anser jag att det var ganska intressanta test och resultat angående terminalbalistik, i den mån som gel faktiskt har något att förtälja.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...