Hoppa till innehåll

Kronhjort.. och lillegris..


N S

Recommended Posts

Jagat idag mest med wachteln som skötte sig så j-vla bra. gick hundförare på en bjudjakt med ett par Danska kunder till ett sågverk.

In i planteringen kom vi och vrål o grisar överallt, det tassde gris runt mig i 30 min tror jag...

Jävla liv på Alice hela tiden, tre grisar i olika storlekar såg jag skymten av.

De va framme o vände hos en passkytt 3 ggr men han såg bara att det rörde sig bland gräs och granar.

Hon drev ut 3 olika grisar som kom i pass men antignen för långt bort eller för fort. en påsköts dock, en liten brungris, med 5 skott över ett hygge.

Men det va förmodligen fler inne.

Så kom hon o vrålade in i ett litet självplanterat grane.

Jag stod bredvid.. insåg att det måste va en mindre gris så jag gick fram till Alice och la mig på magen bredvid henne o försökte kolla in under granarna men såg inget.

När jag så reser mig ser jag arslet på en liten brungris som sticker.

Vänder mig om och upptäcker gästen i tornet som står 15 m från mig... han va rätt fundersam och undrade om det va vanligt att man jagade liggandes på magen här i landet..:D

Tyvärr så skar sig wachteln i benet så nu är hon tratthund...

post-348-0-70663600-1320102204_thumb.jpg

Jo o så va de ju hjort då.. den påskjutna grisen tar vi sen.

De stod förmodligen oxå i planteringen eller i anslutning till den. Vet i faen om "elvispen" fick loss dem men det kom iallafall 3 som skytten tolkade det lika stora hindar i pass.

Han skjuter på en i mitten. den sista vänder och drar på andra hållet de två första drar på sitt håll.

Försvinner bakom lite sly och kommer upp och ställer sig på vägen.

Han tror sig veta vilken han sköt på så han skjuter igen.

Den sist spåskjutna hittar han efter en 10m.

Passare utställda och vi börjar reda i skottplatserna och löpan.

Konstaterar direkt att första skottet tagit, luktar vom om blodet fram till där andra skottet föll. Där va mer blod och jag hittade lungbitar.

Vi kollar den som ligger och där finns bara ett hål högt i bogen.

Alltså måste den andra vara träffad oxå, han misstog sig helt enkelt och sköt på två olika.

Blackie tyckte den redan döda va rolig och blodspåret fortsatte efter den, alltså den bukade hade varit med fram dit.

Tog väck henne från den döda och hon fortsatte spåra efter den andra, klart o tydligt blodspår och det luktade vom om det blodet.

Insåg att det fanns risk att hinden levde så jag kopplade loss och informerade passarna att hunden va lös.

Kan inget om kronhjortseftersök men jag antar att en lös hund klarar det bättre utan att ha mig som släpankare.. när den är bukad så bör tåget kunna ställa den resonerade jag.

Blackie drar iväg och börjar hojta en 150 meter fram, informerar via radion att nu är det kontakt.

Hon tystnar dock rätt omgående, vi går fram och där står hon o luggar hinden som fått en kula lite för långt bak men ändå genom lungan.

post-348-0-25824400-1320102252_thumb.jpg

Vi inser senare när vi tar ut att det inte alls är två hindar utan en hind och en rejält stor kalv. Ett handjur utan horn och mindre än hinden måste faen va en kalv..

Eller så lite kan jag om kronhjort..:blush:

Grisen som påskjöts för wachteln gick jag på med Blackie lite senare, passare utställda och vi spårade en 200m utan att hitta nått.

Enl skytten så sprang den på alla fyra bennen innan den försvann.

Tiken jobbade på i löpan 1,5 km men fick sen problem ute på en udde i blötan, hon tjoade på och höll på läääänge med att försöka reda löpan där, hade vi inte gått ner o hämtat henne hade hon troligen fortfarande tagit ring på ring för o försöka hitta grisen.

Hon är fan envisare än vad som behövs...

Men en sådan liten gris typ 20 killos ska inte ta sig så långt om det tex varit en buksmäll. Tror dessutom att tiken inte skulle haft problem med o reda löpan om det luktat skadat.

Vi avskrev det iallafall som bom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni jobbar på i samma stil. :) Man får fan lyfta på hatten för hundarnas och ditt jobb.

Hur var det nu? Hade inte du ett arbete en gång i tiden? :D

De som är så jävla bra är att jag ibland jagar på arbetstid :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De som är så jävla bra är att jag ibland jagar på arbetstid :D

Vad behöver man för cv för att få ett sånt jobb? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad behöver man för cv för att få ett sånt jobb? ;)

CV ?? Jag är så gammal att jag inte ens vet va det är.. ;)

46 år och alldrig sökt jobb...

Egen företagare men lite jaktturism i företaget funkar fint för mig. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

CV ?? Jag är så gammal att jag inte ens vet va det är.. ;)

46 år och alldrig sökt jobb...

Egen företagare men lite jaktturism i företaget funkar fint för mig. ;)

Nu var min framtid planerad och spikad ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äh... Du kommer o bli BJ... Det vet du ju! ;)

Precis, ja kommer ha en dräng som arbetar så jag kan jaga på heltid ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är ju inte bonde själv men känner några..

Två av dessa är helt jaktgalna.

Den ena har till o med lyckats skjuta slut på en drilling.

Den andres drilling är blåneringen helt bortsliten ovanför framstocken där vänsterhand håller när det smäller.

De har båda aktivt lantbruk men när hösteriet är klart så är det bara djuren som ska ha sitt på morgonen sen är det jakt hela dagarna..

Egentlgen alldrig lediga men nog fan jagar de varje dag ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...