Hoppa till innehåll

Är det åldern tro?


J S

Recommended Posts

Var ute med en bågjägarevän och byggde på hans timmerkoja. Under en paus i arbetet satt vi och snackade bågjakt och vi båda kom fram till samma slutsats. Vi börjar fan bli lite till åren.

Vårt intresse för prylar och olika bågar börjar mattas av. Inte så att vi börjar tröttna på bågjakt, inte alls.

Men däremot intresset för alla prylar som kommer ut på marknaden. Sikten, hyllor, stabbar osv. osv.

Ja ni vet säkert vad jag menar. Däremot går diskussionen ofta in på själva bågjakten och dess utförande. Vi enades så klokt om att det spelar ingen roll vad du har för prylar, för kan du inte bågjakt, så lär du i allafall bli utan byte. Finns inte ett sikte som fixar den biten åt dig oavsett pris.

Skytteträning och lite mer skytteträning med en utrustning som funkar i fält är det som gäller.

Linser på siktena är inget för jägare. För tänk hur ofta man får försöka hålla kikaren på studsaren fri från imma och snö. Likaså är högsta möjliga hastighet ur en båge inte alltid detsamma som att den skulle vara det bästa för jakt, om du inte kan hantera hastigheten.

Vidare alla dessa luktborttagningspreparat, Tjädersvett på burk som jag gärna kalla det. Det spelar ingen roll vad vi än hittar på för medel så länge du sitter i fel vind. Du lurar i allafall inte luktsinnnet hos en hjortdjur. Sitter du däremot i rätt vind så kan du i stort sett lukta hur mycket människa du vill. Däremot är nästan total luktfrihet ett plus när du går i terrängen. Du lämnar mindre luktspår efter dig. Där är gore tex kängorna egentligen inte bra, gummistövlar är det som gäller för att inte lägga vittring.

Nåja, vi spånade vidare medan korvarna grillades och tänkte tillbaka på de drygt 20 åren vi pysslat med bågjakt. Trots all den förbättring och förfining av utrustning så fäller vi inte mer vilt tack vare det. Jag tror att min gamla Golden Eagle Predator från 1990 skulle fixa samma jobb som min PSE Omen eller Rytera gör idag. Det handlar fotfarande om skytten/jägaren i slutändan.

Däremot var vi båda mycket tacksamma för utvecklingen av bågarna. Idag kan man dra 60 pound och ändå spöa en gammal 85 pounds båge i prestanda vad gäller både hastighet och anslagsenergi. Ganska fantastiskt vad bågarna har utvecklats. Tacksamt även när man kommer upp i den åldern som gör att man bara får ont av att dra mer än 50-60 pound. När man som pigg 25 åring drog en 105 pounds Oneida en fredag så fick man lite ont. Men på måndag var man bra igen och åkte till jobbet. Skulle man göra samma sak idag så blev man också bra på måndag, men en månad senare. :lol:

Så visst är det kul att titta på nya prylar och diskutera olika sikten. Men man måste även fråga sig om man egentligen blir bättre jägare av att ha dom värsta grejorna. Kanske bättre att spara dessa pengar till en jaktresa. För det är väl så vi gör numera jag o polaren. Mindre prylar, men däremot rätt prylar och mera pengar sparas till att åka på sin drömjakt. Eller åtminstone den för stunden gällande drömjakten. Resemålen varierar mycket med sinnestämning och plånbok. När lönen kommer så är det Alaska. När räkningarna är betalda så kan man nöja sig med att sitta bakom uthuset. :lol:

Det lustiga är att vi båda märkt detta lilla ointresse för just alla prylar som översvämmar marknaden. Prylar har ju i alla tider funnits och det kallas väl utveckling?. Alltid är den någon smart som får en idé att spinna vidare och till slut brukar en fantastisk grej ploppa upp. Jag minns så tydligt att man som nybakad bågjägare slukade allt vad prylar hette i de granna amerikanska bågjägaretidningarna. Drömde om det där häftiga siktet och dom där nya kolfiberpilarna skulle man ha. Läckra camodräkter och på senare år även med antiluktskal som gjorde den gamla tjädersvett burken omodern.

Förmodligen har vi blivit slöa med tiden. Nu ställer man in bågen efter den rutin man skaffat sig genom åren och that´s it. Som när jag ställde in min senaste båge. Skruva allt på plats och sköt 8 pilar sen var jag nöjd och den har bara funkat sen dess. I början av karriären kunde man tillbringa första veckan med att skjuta och trimma. Det behövs tydligen inte längre. Man kanske har lärt sig att det blir det inte bra på 8 pilar så lär det inte bli bättre för att man skruvar mera. Eller så har tillverkarna lyckats förbättra sina bågar så man slipper skruva. Tidigare var man mer intresserad av att laborera med grejerna och prova olika spetsar och skaft. Nu när man ser att pilen träffar där man siktar så är man nöjd. Dags att ge sig ut på jaktresa istället för att vara hemma o skruva.

Därmed inte sagt att man inte ska prova sina grejor. Helt klart ska ni skruva och prova. Men en viktig förutsättning är att ni har lite koll på vad ni skruvar på och varför.

Nåja, man lär väl aldrig komma iväg till Alaska. Tur att man är med och bygger på den där timmerkojan. Då kan man låtsas att man är där när det är kallt ute och veden sprakar i kaminen. Men snart kommer även ett nytt nummer av Bow and arrowhunting och som vanligt sitter man på skithuset och dreglar över alla nya bågar och prylar.

Man blir aldrig vuxen! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ligger så mycket i det JS.

Som pigg 25 åring får jag erkänna att även jag får "träningsvärk" om man ger fan i skjutandet det för länge. -_-

Faktum är att jag tror det upp till var och en,det där med prylar alltså. Köper man nya grejer hela tiden och mixtrar och pillar tappar man liksom respekten för sitt vapen.

Men det går över...... (i alla fall på vintern då det är för kallt att skjuta) :lol:

ps: Har du inte hört att Åland är det nya Alaska för oss bowhunters! Hehe ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej

Är i början av den fas du nämner när det gäller bågjakt och grejor men har väl nått en viss ålder så jag håller med dig i det du skriver. Lite trist att den där första entusiasmen av nya grejor svalnat.

Egentligen så var jag nyfiken på er Afrika resa Var planerar ni att åka du har varit där innan vad jag förstod Själv har jag varit i Namibia och det var trevligt men det var inte anpassat för bågjägare så det var lite svårt men kul (smygjakt hela tiden) Kommer åka iväg men vill få så mycket förslag som möjligt.

MVH

VS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Är i början av den fas du nämner när det gäller bågjakt och grejor men har väl nått en viss ålder så jag håller med dig i det du skriver. Lite trist att den där första entusiasmen av nya grejor svalnat.

Egentligen så var jag nyfiken på er Afrika resa Var planerar ni att åka du har varit där innan vad jag förstod Själv har jag varit i Namibia och det var trevligt men det var inte anpassat för bågjägare så det var lite svårt men kul (smygjakt hela tiden) Kommer åka iväg men vill få så mycket förslag som möjligt.

MVH

VS

Vi åker till ett ställe som heter Mkolo i Limpopo området. Endast bågjakt på just det stället vi är på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...