Hoppa till innehåll

Toppjakt 11-12


Lars

Recommended Posts

Dax att starta en toppjaktstråd ser att flera redan börjat lite själv gjorde jag min första tur i skogen utan hund idag.

Hann inte gå långt innan det satt ett 10tal orrar på ett hygge tog av mig bössan för att ladda och märkte då att det inte fanns något slutstycke i den :blush::angry:

Inte så långt hem så åkte efter bulten och orrarna satt kvar då jag var tillbaka, sköt en tupp den ramlade rakt ur tallen så det är nu 100% på säsongens toppjakt :lol:

Orrarna flög mot ett annat hygge så jag gick efter och fann dem där valde nu en tupp som satt med bröstet mot mig då avståndet var 120 Scenaren är lite våldsam på -150 så det gäller att välja lägen och placera kulan rätt även denna föll rakt ur torrgranen. Nu flög bara orrarna runt hygget och slog igen så ännu en fick smaka på Scenar samma episod igen orrarna flög runt och satte sig på andra sidan hygget där sköt jag ännu en. Nu flög dem tillbaka mot hygget dem satt först men tyckte fyra st räckte så lämnade dem ifred orrarna har svårt att överleva med en välskjutande br och lasermätare :P

Hade ingen kamera med så får bli en trist bild i källaren.

post-857-0-79620400-1321614358_thumb.jpg

Ännu ett missöde hade jag idag då sulan på mina kära gröna muckboot släppte :(

post-857-0-76496000-1321614420_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 150
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Lars

    26

  • Robert.M

    19

  • lille_98

    19

  • jocke f

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gött!

Har sett både orre och tjäder i topp när jag har gått med hund under älgjakten men än har jag inte dammat av PPC:n för någon fågeljakt men det börjar närma sig...

Det börjar kännas i luften som om snön kan vara på väg snart så jag håller tummarna!

Väl jagat! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm orren till vänster,

kan jag skönja en något låg träff där? :D

Nåja nog med rets nu, stort, stort grattis till en bra början på den nya säsongen,

vilken tur du hade som inte var förbi all ära o ordning när stöveln gick sönder, det där är saker som kan orsaka allvarliga köldskador om man inte hanterar det rätt.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm orren till vänster,

kan jag skönja en något låg träff där? :D

Nåja nog med rets nu, stort, stort grattis till en bra början på den nya säsongen,

vilken tur du hade som inte var förbi all ära o ordning när stöveln gick sönder, det där är saker som kan orsaka allvarliga köldskador om man inte hanterar det rätt.

/Christian

Nädu den är skjuten rakt framifrån blodet på vingen har runnit ned inget hål där, men om du fin granskar dem två i mitten så är dem skjutna i ryggen med rätt fula utgångar i halsfästet möjligt att det tog en 1/4moa vänster på ena :P

Stöveln var rätt irriterande att gå med flapp fot fick gå som en halv alkis med höga knälyft på ena benet kölden var inga problem vi har + grader. Den ska limmas med liqusol så får jag ut några mil till på dem ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vackert skytte och grattis till jaktlyckan :)

Har ni fått nån snö norröver än ??

Snön har visat sig och försvunnit igen ovanligt sent i år känns som september ute :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lars- härligt att se att du tar min avund o retsamhet på rätt sätt,

om du nu lagar på den där stöveln med flytande sula, är det inte smart att ta med en liten rulle isoleringstejp och eller motsvarande för nöd.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra insiativ att starta upp en toppfågel ämne, de gick ju in på skogsfågeljakten dära ett tag men de blir de ändring på nu ^_^

Grattis till en kanon start!

Jag klantade mig rejält igår på en tjädertupp som jag skrämde ut på ett hygge som satt sig ca 150 m ut från mig.

Var snår ivägen så jag fick inget värde på avståndsmätaren :wacko:

La mig i 10 olika ställningar för att försöka få så lite ris som möjligt ivägen.

Var jävligt stressad, dels för att jag hade stött upp den dit och dels för att jag hade hunden lös bakom mig och dels för att de hade börjat skymma.

Provade skjuta mot de jag trodde var tjädern och de blev ingen reaktion så jag ställde mig upp och fick se att de var en kvist jag skjutit på som såg ut som att vara tjädern, den riktiga tuppen satt i trädet som var 15 m åt sidan.

Tuppen satt kvar efter första skottet och jag ladda om, vad händer?

Hund jäveln springer ju iväg och stöter iväg tuppen!

Jag har aldrig tidigare funderat så mycke på att ta skjuta min egen hund! :lol:

Men de var ju faktiskt för hans skulle jag for ut i skogen igår, hade ju bara med mig bössan "uti fall att de skulle vara nå skjutbart" :D

Aja nu väntas kanon väder i helgen så de blir de att försöka sig på lite toppfågel!

Dock inte så stora förväntningar på morgon dagen då jag ska ha med mig både pojken på ryggen och hunden i koppel! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Olkis o jag ute på en 2 dagars toppjakt. Fåglarna satt bara uppe mellan 0900-1100. Annars så fick man skrämma upp dom. På söndag kom det ca 5 cm snö.

Olkis hade jaktguden med sig o sköt 2 tj-tuppar och 3 orrar. Jag endast 1 orre :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute en snabb sväng idag då de var uppehåll i snöandet.

Efter 15 min fick jag se 2 st orrar i en björk på ett hygge.

Mätte avståndet till 270 m.

Jag hade pojken med mig på ryggen.

Jag smög lite närmare så jag kom in på 200 m.

Tog av ryggsäcken och satte ner pojken på den frysta myren och la mig ner och sköt.

Första djuret jag kommit till skott på då jag haft med mig pojken och dessutom första orren som inte exploderat då jag skjutit med 6 ppc.

Har beställt nya kulor och dom borde komma vilken dag som helst.

Sköt en höna för några veckor sen (såg inte att de var en höna fören jag kom fram till den) som de inte ens gick att ta reda på en grytbit från bröstet :wacko:

Jag tror kulan tog i en kvist innan den träffa fågel och gick in i sidan med bredsidan.

En bild från idag och en bild på "hönan".

Jag tänkte först inte lägga upp bilden på hönan eftersom den inte är så fräsch, men kanske kan vara nyttigt att höra vad ni andra har att säga om explotionen :)

post-9376-0-72788000-1323088753_thumb.jp

post-9376-0-52278600-1323088789_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute en snabb sväng idag då de var uppehåll i snöandet.

Efter 15 min fick jag se 2 st orrar i en björk på ett hygge.

Mätte avståndet till 270 m.

Jag hade pojken med mig på ryggen.

Jag smög lite närmare så jag kom in på 200 m.

Tog av ryggsäcken och satte ner pojken på den frysta myren och la mig ner och sköt.

Första djuret jag kommit till skott på då jag haft med mig pojken och dessutom första orren som inte exploderat då jag skjutit med 6 ppc.

Har beställt nya kulor och dom borde komma vilken dag som helst.

Sköt en höna för några veckor sen (såg inte att de var en höna fören jag kom fram till den) som de inte ens gick att ta reda på en grytbit från bröstet :wacko:

Jag tror kulan tog i en kvist innan den träffa fågel och gick in i sidan med bredsidan.

En bild från idag och en bild på "hönan".

Jag tänkte först inte lägga upp bilden på hönan eftersom den inte är så fräsch, men kanske kan vara nyttigt att höra vad ni andra har att säga om explotionen :)

Tjena

Urtagen och klar är väl det enda man kan säja :wacko:

Synd på en fin fågel men med fel kula är det sånt man får räkna med tyvärr.

Personligen har jag aldrig haft oturen spränga en fågel på det viset som du lyckades med.

Inte ens med 70 grains sierra matchking som kan vara rejält stygg med fåglarna.

Har skjutit tiotalet fåglar hitills med hornadys 80 grains fmj och ingen har blivit ful ett hål in och ett litet fint hål ut, skjuter även jag med 6 ppc.

Mvh jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena

Urtagen och klar är väl det enda man kan säja :wacko:

Synd på en fin fågel men med fel kula är det sånt man får räkna med tyvärr.

Personligen har jag aldrig haft oturen spränga en fågel på det viset som du lyckades med.

Inte ens med 70 grains sierra matchking som kan vara rejält stygg med fåglarna.

Har skjutit tiotalet fåglar hitills med hornadys 80 grains fmj och ingen har blivit ful ett hål in och ett litet fint hål ut, skjuter även jag med 6 ppc.

Mvh jocke

Kör nu med berger match hålspets som är skedad.

Tyvärr så håller inte manteln ihop så har beställt Barnes Solid Banded-BT.

Får försöka sikta högt tills jag får nya kulan :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör nu med berger match hålspets som är skedad.

Tyvärr så håller inte manteln ihop så har beställt Barnes Solid Banded-BT.

Får försöka sikta högt tills jag får nya kulan :D

Tjena

Är det den kulan jag tror så är den jäkligt lång för sin låga vikt.

Vilket gör att du kanske får stora problem att stabilisera den i din pipa med 1-14 i räffelstigning.

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena

Är det den kulan jag tror så är den jäkligt lång för sin låga vikt.

Vilket gör att du kanske får stora problem att stabilisera den i din pipa med 1-14 i räffelstigning.

Mvh Jocke

De får jag ju se hur den går då jag får den.

Har bara beställt 50 st så de är inte hela världen om den inte funkar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Var ute på en lång promenad i skogen idag, tog jäkligt lång tid innan jag såg några fåglar.

Stod högst uppe på berget och kikarspanade och hittade till slut på en gäng orrar som satt och solade på nästa hygge.

Mätte avståndet till dom och konstaterade att det skulle bli en lång promenad. Fågelvägen över dalgången är ju inte så lång bara ca 800 meter men va fan jag kan ju inte flyga :lol: så det blev till att gå, och jag gick och smög höll på i ca 40 minuter innan jag kom i läge, la mej till rätta och siktade in mej på en och det kändes bra. Skulle precis till att skjuta då alla orrjävlarna drog som en avlöning :angry: Flög upp från backen och svor så det osade, drog en ramsa icke tryckbara ord, och konstaterade att jag fått konkurens om orrarna av två stora rovfåglar. Om rovfågeljävlarna hade kunnat hålla sej borta bara 5 sekunder till hade jag ju fått min orre. :angry: Nu blev det bara en lika lång väg tillbaks utan orrtupp.

Jag får hoppas att det går bättre nästa gång.

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Var ute på en lång promenad i skogen idag, tog jäkligt lång tid innan jag såg några fåglar.

Stod högst uppe på berget och kikarspanade och hittade till slut på en gäng orrar som satt och solade på nästa hygge.

Mätte avståndet till dom och konstaterade att det skulle bli en lång promenad. Fågelvägen över dalgången är ju inte så lång bara ca 800 meter men va fan jag kan ju inte flyga :lol: så det blev till att gå, och jag gick och smög höll på i ca 40 minuter innan jag kom i läge, la mej till rätta och siktade in mej på en och det kändes bra. Skulle precis till att skjuta då alla orrjävlarna drog som en avlöning :angry: Flög upp från backen och svor så det osade, drog en ramsa icke tryckbara ord, och konstaterade att jag fått konkurens om orrarna av två stora rovfåglar. Om rovfågeljävlarna hade kunnat hålla sej borta bara 5 sekunder till hade jag ju fått min orre. :angry: Nu blev det bara en lika lång väg tillbaks utan orrtupp.

Jag får hoppas att det går bättre nästa gång.

Mvh Jocke

Hehe man kan ju inte ha tur jämt :P

Jag märkte här för någon vecka sen att orrarna är jävligt rädda för korpen!

Hade stött 5 st orrar från en spelmyr och satt mig på en skogsholme på den myren för att laga mat.

Då jag suttit där i ca 15 min så kommer orrarna tillbaka och sätter sig i topp på andra sidan myren ca 400 m bort.

Jag tänkte att dom får sitta där tills jag ätit färdigt och sen smyger jag på dom.

Men just innan jag ätit färdigt kommer de en korp och flyger ca 100 m ifrån orrarna och orrarna flyger därifrån!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har man gjort årets debut i topp skogen!

Inte så mycket snö för årstiden, knappt 2 dm, skidorna fick nog lite stryk.

Varmt också, -4 grader på sin höjd, mulet och något snöfall.

Inte det bästa toppjaktsvädret men ville ut i skogen!

Skidrade över 1 mil innan det började bli mörkt igen, inte en enda pippis har jag sett! Marken är dock lite okänd för mig men tycker jag förtjänade att se nåt i alla fall...

Enda fågelspåren var på vägen, den hade grävt ned sig under tidiga morgonen tippar jag..

Jag måste fråga, är detta vanligt bland andra jägare, att skidra i timmar utan att se nåt? Detta är inte heller första gången, tycker det händer mig jämnt och överallt...

Nåja skönt med lite motion före julfesten ikväll!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har man gjort årets debut i topp skogen!

Inte så mycket snö för årstiden, knappt 2 dm, skidorna fick nog lite stryk.

Varmt också, -4 grader på sin höjd, mulet och något snöfall.

Inte det bästa toppjaktsvädret men ville ut i skogen!

Skidrade över 1 mil innan det började bli mörkt igen, inte en enda pippis har jag sett! Marken är dock lite okänd för mig men tycker jag förtjänade att se nåt i alla fall...

Enda fågelspåren var på vägen, den hade grävt ned sig under tidiga morgonen tippar jag..

Jag måste fråga, är detta vanligt bland andra jägare, att skidra i timmar utan att se nåt? Detta är inte heller första gången, tycker det händer mig jämnt och överallt...

Nåja skönt med lite motion före julfesten ikväll!

Ibland brukar jag inte ha fågelkontakt på över en vecka!

Gäller att ha tur och vara på rätt plats vid rätt tillfälle.

Ibland man ha otur att fågeln ligger inne i tätskog och bara trycker.

Brukar ha problem med att tjädern inte går upp i topp förren efter att toppsäsongen är över.

Så länge dom bara kommer åt så går dom på marken och äter från enrisbuskar! Iaf på mina marker!

På hösten hittar jag fågel nästan varje gång jag är i skogen.

Sen på vintern blir de allt svårare.

Har dock mer tjäder i år än vad jag haft tidigare år så hoppas på ett bättre toppjaktsår!

Nu i början av säsongen hittar jag orre nästan varje gång jag är ut,men dom brukar försvinna senare ut till holmarna i skärgården.

Varför de vet jag inte! Någon annan som har någon idé om varför dom drar sig ut mot havet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har man gjort årets debut i topp skogen!

Inte så mycket snö för årstiden, knappt 2 dm, skidorna fick nog lite stryk.

Varmt också, -4 grader på sin höjd, mulet och något snöfall.

Inte det bästa toppjaktsvädret men ville ut i skogen!

Skidrade över 1 mil innan det började bli mörkt igen, inte en enda pippis har jag sett! Marken är dock lite okänd för mig men tycker jag förtjänade att se nåt i alla fall...

Enda fågelspåren var på vägen, den hade grävt ned sig under tidiga morgonen tippar jag..

Jag måste fråga, är detta vanligt bland andra jägare, att skidra i timmar utan att se nåt? Detta är inte heller första gången, tycker det händer mig jämnt och överallt...

Nåja skönt med lite motion före julfesten ikväll!

ibland kan iallafall orrarna byta marker på vintern

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att det finns likadana losers som jag haha..

Har vissa polare som knappt bryr sig om skogen och de får skjuta, själv vill man bo där ute men... Kanske bryr sig så mycket? Hehe..

Nåja skam den som ger sig!

Angående orrar, de ser jag aldrig i våra skogar men däremot inne i byn. Konstigt..

Nå nu blir det nåt helt annat än jakt, ska ut i snön med Jeepen för lite offroad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ibland kan iallafall orrarna byta marker på vintern

Ofta brukar orrarna bara försvinna 2-3 veckor och sen kommer dom tillbaka igen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har gått och väntat länge på att orrarna ska få vinterbeteende och sätta sig i topp. Idag för första gången denna säsong var det dags!!! Hade mycket fågel men kom inte i håll. På slutet av dagen stöter jag en grupp orre på ca 10 st som satt på marken i ung tallskog. Jag följer efter och får se flocken i en fröträd ställning. Kom in på 230m lägger mig ner och tar stöd på ryggsäcken. Skottet tar perfekt och 155 grs scenaren har gjort det igen!! Fågeln ramlar ner direkt och det blev som vanligt ett hål rakt igenom. Hör att det är några som haft problem men scenaren och sönderskjutna fåglar. Har skjutit ett 50 tal orre med scenaren sen jag började använda den och har endast en trasig fågel och då beroende på att den tog i en kvist innan fågeln. Ska försöka lära mig att lägga upp bilder på forat då jag får tid!!!.../Flash

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...