Hoppa till innehåll

Kulval till 7mm Rem Mag?


exabit

Recommended Posts

Har ju en Sako Hunter i 7mm Rem Mag på ingång, och givetvis "funderar" jag över kulvalet :rolleyes:

Jag vill ha en slank prisvärd kula med hög bc som allroundkula, och helst med plastspets (ogillar deformerade blyspetsar i magasinet, men kanske ett icke-problem). Det kommer endast i undantagsfall bli aktuellt med klass 1-vilt, men möjligheten ska finnas, så det får nog bli minst 140 grains. Tanken går i första hand kring Accubond 140 vilken jag tror skjuter mycket bra (har gjort det i de bössor jag testat den i). Denna kula borde även gå att få relativt "flackskjutande". Jag fantiserar om att vara inskjuten mitt i på 200 meter - då borde det räcka med ett överslag på 100 meter på 3 eller max 4 cm.

Tänker mig också att ha en alternativ laddning för "skogspass" eller då man vet att det inte kan bli några skott över 70-80 meter. Där ligger Hornady RN 175 väldigt bra till då det är en klart prisvärd kula.

Angående långhålls/standardkulan så vore det också bra att kunna öva med denna laddning utan att gråta blod. Därför tror jag att exempelvis TTSX går bort även om den känns intressant annars. Så även fallet med Scirocco. Hur skulle det funka med Nosler BT 140? För blöt?

Andra förslag på "ekonomisk flackskjutande jaktkula med option på klass 1"? :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ballistic Tip är ett bra val,billig och bra effekt varje gång.

Jag vill dock slå ett slag för Remingtons Accutip också,har skjutit några grisar,hjortar och något rådjur med den kulan i höst.

Precisionen lämnar inget övrigt att önska,effekten har varit omedelbar med god djupverkan-genomskott.

Billigare än Ball Tip och med ett mycket bra B.c

Riktigt nöjd ^_^

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha valt 160 grains Accubond och kört med den till allt och skippat någon tyngre kula. Dryga 900m/s ska den gå att ladda till.

Jag sköt bara en älgkalv under tiden jag hade min 7mm Remington Magnum. Skottet togs på ca 50m håll och kulan prickade bogbladet på ingångssidan och snuddade underkant på ryggraden, ett ganska hårt motstånd alltså men det var det absolut renaste hål i vilt jag sett. Ingångshål och hål genom ryggraden var ca 4cm i diameter och utgångshålet ca 2cm i diameter men absolut inget blodsprängt.

Väldigt lite att dra slutsatser från ett skjutet vilt men jag blev och är fortfarande imponerad av den ringa köttförstöring som var.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike, var köper du Accutip? Hunting-sport eller vad?

Är den helt jämförbar med Ballistic Tip i effekt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I min sjua sköt jag Nosler BT 175 gr på allt: rådjur, räv, älg, vildsvin, pappersbitar och PET-flaskor och plåtgrunkor och...

Den gjorde mig aldrig besviken. Visst är den mjukare än andra, men den är ingen splitterbomb - däremot väldigt dödlig. :-)

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I min sjua sköt jag Nosler BT 175 gr på allt

Antar att du menar Partition? Kanske inte den mest ekonomiska kulan att skjuta PET-flaskor med? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats är en sån där välbärgad man,

då har man råd att spränga PET-flaskor med NBT-kula,

särskilt som han fått en egen linje med kulor slagna. :D

Men det kanske ligger något i saken ändå, Partion är en standard mot vilken resten av världens kultillverkare tidigare mätte sig.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rikard,

absolut är jag det, men farten i rem maggen gör mig tveksam att råda om bruket av den här,

men jag vet att exempelvis 162 grains A-max har visat på en mycket fin potential på klövvilt,

att den kulan inte skulle expandera hyser jag inga farhågor om.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men jag vet att exempelvis 162 grains A-max har visat på en mycket fin potential på klövvilt,

Har 99 st liggande hemma så jag får väl ta och testa dem åtminstone och se om de "skjuter", samt vilken hastighet man kan förvänta. Nathan hyllar annars SST 162:an men det skiljer kanske inte så värst mycket :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om en bild säger mer än tusen ord,

vad säger en

då?

Jared med sällskap roar sig med avskjutning av cull bucks.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket imponerande klipp! :rolleyes:

Men vad händer om en "monstergalt" eller en älgtjur står framför mynningen? Risk för oförutsägbart resultat med påföljd i form av lynchning av hundföraren medelst Riflestroppen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har så svårt att tro det,

har ännu inte återfunnit något A-max jag levererat i vilt, varken på kort eller långt håll, men dör det gör det.

Med andra ord om man inte tror att andra vanliga blykärnekulor klarar biffen, då kan man inte förvänta sig att A-max gör det heller.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike, var köper du Accutip? Hunting-sport eller vad?

Är den helt jämförbar med Ballistic Tip i effekt?

Jag kom över ett skapligt parti med fabriksladdade Remington Premier Accutip i 270WSM,dessa var laddade med en 150gr kula vilket känndes optimalt för blandad klövviltsjakt.

Jag har kronograferat dom till 930m/s, med tanke på hastighet och hur skottskadorna ser ut så är jag väldigt nöjd.

Jag ser ingen skillnad på skottskadorna gentemot en Ball Tip,inte i precision heller.

Om det inte vore så att även jag är en hängiven anhängare av A-Max kulor till jakt så hade jag nog köpt på mig Accutip i andra kalibrar också.

Tyvär har remington slutát tillverka 150g Accutip i kal 270 så när mitt lager är slut så får det bli något annat.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom ju över ett litet lager Remington BT 165gr, har inte hunnit prova den än, är den hårdare än SGK 180gr, ursäktar trådkapningen för en 308win fråga ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok Mike, då vet jag :)

Njae, Interbond blir det nog inte. Gillade inte hur den sköt i min förra Sako 75 Varmint 308, dessutom kan den knappast kallas billig. Då får det bli Accubond istället. I nuläget lutar det åt Nosler BT eller A-Max, med option på SST ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte Bergers 168 gr VLD Hunting? Eller deras 180 gr - grrrrrryyyymmmt BC! Lite dyra kanske, men du skjuter ju så jävla lite nuförtiden, så det lär du nog ha råd med.... ;)

/s

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte Bergers 168 gr VLD Hunting? Eller deras 180 gr - grrrrrryyyymmmt BC! Lite dyra kanske, men du skjuter ju så jävla lite nuförtiden, så det lär du nog ha råd med.... ;)

Bra input! :) Har faktiskt gluttat lite på 168:an, men frågan är var man finner den till ett vettigt pris.

Mitt gluttande skedde på denna sida dårå, lite "lätt uttömmande" information... :D

http://www.ballisticstudies.com/Knowledge+Base/7mm+Remington+Magnum.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns Berger i lager här,

om det är billigt, prisvärt eller tokdyrt har jag ingen aning om.

/CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Chris! ^_^

Har även pm:at Peder för att se om han har nån billigare "kran" ;)

En ask skulle jag vilja prova för att se hur de skjuter i bössan, förutsatt att stigningen på 9.5" räcker till :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...