Hoppa till innehåll

QuickLoad-hjälp


exabit

Recommended Posts

6,5x55

Nosler Bst 140gr BC 0,509

44,5gr URP

COL 77,6mm

Pipa 57 cm

Vad blir de för fart/ tryck?

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Maddog, har kollat hos Norma tillsammans med den kulan, men de vill att man använder snabbare krut. Jag vill använda 203b, vilket måste fungera, frågan är mängd. Hmm någon med QL?

Mats, är det krutet som innebär att jag lämnar jordelivet eller något annat du tänker på? Utveckla gärna.

J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Maddog, har kollat hos Norma tillsammans med den kulan, men de vill att man använder snabbare krut. Jag vill använda 203b, vilket måste fungera, frågan är mängd. Hmm någon med QL?

Mats, är det krutet som innebär att jag lämnar jordelivet eller något annat du tänker på? Utveckla gärna.

J

varför vill du använda ett olämpligt krut. dom kostar ju lika mycket så krutkostnaden blir ju samma för 200 som 203-b. egentligen dyrare för 203-b då det behövs mer krut per patron. krutet håller i 20 år det lär inte mögla bort.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ahh jag har så mycket 203b så jag tyckte det var onödigt, men visst, du har en poäng :)

Får väl köpa lite 202 också. Hur som helst så vill jag ha den lite nedladdad, gärna runt 800m/s så kanske ett förslag på en lämplig stege till det? Någon vänlig själ som vill bistå? (Har ingen kronograf, men lånar gärna en någon helg framöver)

J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats, är det krutet som innebär att jag lämnar jordelivet?

 

Ja, i kombination med en vansinnigt låg laddning. Det är receptet på en sekundärexplosion vilket brukar spränga bössor i molekyler.

 

Det finns en anledning till att Norma sa nej, och den är inte att de är dumma i huvet. Ett råd du ska ta med dig är att respektera minimiladdning minst lika mycket som maximiladdning...

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6,5x55

Nosler Bst 140gr BC 0,509

44,5gr URP

COL 77,6mm

Pipa 57 cm

Vad blir de för fart/ tryck?

S.

Någon?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Max är 43 grains URP och det ger 825 m/s i 57cm pipa

49 grains mrp så får du 858 med ca samma tryck!

men tänk med huvudet, detta är teoretiska siffror

norma maxar 2 kulor i 140 grain, 47,5 grains 0ch 48,1 grains mrp dessa ger runt 820m/s

norma har ofta ca 65 cm pipor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig att hitta en laddning för lätta kulor till 6mm BR?

55 grs Sierra blitzking samt 58grs V-MAX.

53cm pipa med 14" stigning.

Norma hylsa.

Cci 450 sr mag th.

Krut norma 201, 202 eller Vihtas N-133.

Col ca 2,100"

Mvh Mattias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag skall ladda för min nya 284win?

Piplängd 610 mm

Winchesters hylsor

Vithavuori N150 (har även norma 204)

COL Max 75 mm

Kulorna Sierra MatchKing, Swift Sciroco II, Barnes TSX (alla i 150 gr)

Mvh och tack -Johan Oscarsson

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppa över mig. Henrik har hjälpt mig redan. Tack Henrik! Nu är det bara att börja ladda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har varit inne och kollat på den sidan. Bara det att jag inte känner igen kruten. Men hittade en annan sida där en mycket noggrann kille testat det mesta för 284 win. Kolla den här: http://home.earthlink.net/~rfrailey/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/284loaddata.pdf !!! Maken till noggrannhet... Var tvungen att köpa en burk Vihtavuori N150. Ställer dock till det lite när jag jämför hanns maxladdning med N150 som är 46,5 gr och quickload som går upp till 51 gr. Vid 46,5 gr och däröver fick jänklaren bara högre tryck utan att få högre hastighet. Och, f...n, vad det är svårt att skriva på gummitangentbord som är gjorda för att spritas av. Här erfodras tryck på minst ett kilo för att bokstäverna skall uppenbara sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hallå,

Skulle behöva hjälp med att kolla en laddning, om någon vänlig själv kan bistå vore jag mycket tacksam!

30-06

178 gr A-Max

Fed 215

Norma 204 = 55 & 56 grain

Pipa = 22"

Norma brass

COL 82mm

hmm det var nog allt?! Vad skulle fart, tryck och fyllnadsgrad bli på dessa?

Någon? Please!

Mvh johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad kan du få fram för laddata till min 416 rem mag med Barnes 350 gr TTSX Boattail ?
B. C. .272.
Krut 
Vilket ger bäst prestanda?
Norma 202

Norma 203B

Norma URP

Norma 204

VV140

VV N540

VV150

VV N550


Tändhatt Federal 215
COL 91,44 mm
Piplängd 24"

Resultat kan mailas till: bondersbyn@hotmail.com

Tackar för hjälpen på förhand. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

71,5 norma 202 ger 751m/s med 100% förbränning och 101% fyllnadsgrad

mer får inte jag ut med de andra kruten.

räknade på 54cm pipa och tändhatt kan jag inte välja!

finns bara en ttsx 350 grains i listan! boattail eller ej vet jag inte!

70 grains ger 737m/s 100%förbränning!

behöver väl inte säga detta till dig men detta är QL och ingen sanning!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

70gr Norma 202 ger 754 m/s med 100% förbränning och 98,9% fyllningsgrad när jag räknade med 24" pipa. Och kulan som är i QL är boattail. 

Det ser du Ozzian under "selected bullet" finns en box som är ikryssad där det står "Tail/base shaped" 

 

Detta är som sagt QL ingen sanning. Men en fingervisning får du ju i alla fall Isjonsson.

 

//Niklas

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

70gr Norma 202 ger 754 m/s med 100% förbränning och 98,9% fyllningsgrad när jag räknade med 24" pipa. Och kulan som är i QL är boattail. 

Det ser du Ozzian under "selected bullet" finns en box som är ikryssad där det står "Tail/base shaped" 

 

Detta är som sagt QL ingen sanning. Men en fingervisning får du ju i alla fall Isjonsson.

 

//Niklas

 

Tack för det Niklas! :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jovisst, här kommer lite data Johan1978 :)

 

Med 55gr Norma 204 får du en fart på 794 m/s, fyllningsgrad 97,9% och ett tryck på 50084 psi.

 

Med 56gr Norma 204 får du en fart på 809 m/s, fyllningsgrad 99,6% och ett tryck på 53160 psi. Enligt QL så ligger denna laddning nära maxtryck.

 

Som sig bör så ta resultaten med en nypa salt, QL är som sagt ingen sanning.

 

//Niklas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...