Hoppa till innehåll

jakt med guillo


Mackan76

Recommended Posts

Utan att gå in för djupt i vargfrågan, som jag ovan sade mig vilja lämna därhän, så är det inte så som du tror när du jämför inuiter i Kanada och svenskar i Värmland. De har helt olika försörjningsmöjligheter där isbjörnen är en del i den enes ekonomi men inte vargen i den andres. Att ställa till förtret har inte så mycket med saken att göra och är absolut inget skäl till att jaga ett specifikt vilt. Dessutom så blev det ett ökat antal individer i den svenska vargflocken som får skjutas under skyddsjakt i år, 32 mot 12 tyckte jag mig läsa i dagens DN. Så att få göra något åt vargar som ställer till "förtret för folk i Sverige" borde numera vara en icke gnällfrämjande faktor.

Jag förstår att vi har olika åsikt i vargfrågan och tycker igen att vi lämnar den därhän.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 132
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 338an

    9

  • Tjörnbon

    9

  • amakulu

    8

  • strävhår

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Utan att gå in för djupt i vargfrågan, som jag ovan sade mig vilja lämna därhän, så är det inte så som du tror när du jämför inuiter i Kanada och svenskar i Värmland. De har helt olika försörjningsmöjligheter där isbjörnen är en del i den enes ekonomi men inte vargen i den andres. Att ställa till förtret har inte så mycket med saken att göra och är absolut inget skäl till att jaga ett specifikt vilt.

Jag förstår att vi har olika åsikt i vargfrågan och tycker igen att vi lämnar den därhän.

Om du vill lämna Vargfrågan därhän så kanske du inte ska härleda till den i vartannat inlägg :blink:

De som jagar och lever i Svenska Vargmarker är ju faktiskt både ekonomiskt och emotionellt delaktiga i vargfrågan. om du tror något annat så tror du fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tagit något initiativ till det men självklart så har jag en åsikt, även om jag vet att den jag har sällan är accepterad och rejält motarbetad på forum som detta.

Att vara emotionellt drabbad är något helt annat än att ha en ekonomi uppbyggd kring jakt och jag kan inte se att det har något egentligt utrymme i debatten. Det finns mycket som drabbar mig emotionellt men jag måste ändå finna mig i vissa situationer, sånt är livet.

Däremot anser jag att debatten kring varg i sig är rejält emotionellt laddad och därför inte leder någon vart hur mycket man än stångar sig mot varandra. Argument från den ena sidan tycker den andra att de slår hål på som om det vore en ballong i strid med en nål.

Jag kan inte se att det är någons ekonomi som märkbart drabbas av vargens ofantliga numerär i landet. Visst en och annan fårbonde får ett och annat djur uppätet, ,so what? det är en del av spelet att ha djur ute på bete. Dessutom så erbjuder Rovdjursföreningen mfl. gratis hjälp med stängsling för att hålla vargen borta, något som dessa kategoriskt avböjer. Då får man stå sitt kast.

Jakthundar räknar jag inte in i ekonomi och inte heller om folk stannar hemma, med förlorad arbetsinkomst som följd, pga. vargrädsla.

Nu var det inte vargen det handlade om utan Jan G., mannen med den fantastiska dubbelmoralen (för det måste man nog anse att han har). Jag tycker att han vrider och vänder sin kappa på ett ganska elegant sätt och som sagt ovan -mellan alla varginstick- så tycker jag att man ska sila hans tugg ganska hårt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Håller med Ijahman om att jag har aldrig någonsin behövt anstränga mig så mkt för att skjuta ett djur i Sverige som i SA. Alla ni som förfasar er över "jakten" i SA"

Såja, nu har jag förstått att du haft ynnesten att jaga på riktigt viltrika marker här i sverige, det har inte alla. Det var länge sen man i rovdjurslänen kunde knalla omkring och fälla 4-5klövvilt på en vecka...om än någonsin..på ett år skulle kännas mer riktigt.

Ska jag be om ursäkt för det eller ???
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Naturligvis inte ! Ser ut som du trycker hårt på tangenterna B) Rellllalaaxa som Gurra-G skulle sagt

Vi har helt enkelt olika preferenser.

Tror (säger inte att det ÄR så) inte jag det skulle kännas svårare när jag vet vad i tid jag behöver lägga ner här hemma för att lyckas. Uppenbarligen åker även rookies och fyller sin "trofe lista", så nä...och nej jag försöker inte förringa varken det ena eller andra, hade det inte varit så förbenat varmt där nere så hade jag nog redan varit där ^_^

Färdigtuggat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske ska komplettera mitt kritiska inlägg något. Jag är absolut inte emot Afrikajakt på något sätt - åker gärna till Namibia för plains game nån gång inom överskådlig framtid. Vad gäller de extrema formerna av troféjakt i delar av Afrika (och andra kontinenter) så är den naturlig i en marknadsekonomi, precis som det finns sportbilar för flera miljoner som en minoritet har råd med. Vill någon betala stora summor pengar för att hamna i en rekordbok så har jag inga problem med det.

Utöver detta så tycker jag det är lite trist att när man nu har möjlighet att visa jakt på tv under bästa sändningstid så får man se en sån här ful bild av jakten. Personligen hade jag sett 45 minuter äkta svensk toppfågeljakt med lite umbäranden och annat. Men givetvis ska även jaktens avarter få utrymme i rutan, även om jag hade föredragit en positiv gestaltning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Naturligvis inte ! Ser ut som du trycker hårt på tangenterna B) Rellllalaaxa som Gurra-G skulle sagt

Vi har helt enkelt olika preferenser.

Tror (säger inte att det ÄR så) inte jag det skulle kännas svårare när jag vet vad i tid jag behöver lägga ner här hemma för att lyckas. Uppenbarligen åker även rookies och fyller sin "trofe lista", så nä...och nej jag försöker inte förringa varken det ena eller andra, hade det inte varit så förbenat varmt där nere så hade jag nog redan varit där ^_^

Färdigtuggat.

Åk vid rätt tidpunkst så får du ta med vinterjackan :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket troende och vetande. Som skrivet all jakt är vad utövaren tycker är kul och spännande. En del är nöjda med att skjuta två bra troféer på två timmar och sedan sitta vid poolen. Dom som jag känner som har varit i Afrika och jagat har fåt slita för sitt vilt. Sen är det inte sämre att man vet att det även finns en del katt djur i området som det jagas i det ger nog lite extra spänning.

När man jobbat ett antal timmar på att få skjuta den där Zebran som har gett en ny upplevelse av vad taggiga växter innebär. Och helt plötsligt känner man något som sticker i nacken och håren reser sig när man vänder sig om och ser denna unga herre stirrar på en som man vore en middag.

post-3031-0-22653900-1326573946_thumb.jp

Sen kan man ju bli blåst på det man har slitit för en hel dag.

post-3031-0-64437400-1326574620_thumb.jp

Så ligger den här unga herren och mår väl mätt och god.

post-3031-0-54617700-1326574749_thumb.jp

DET KALLAS JAKT.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...