Hoppa till innehåll

Swift Scirocco


Kurok

Recommended Posts

Har funderingar på att skaffa en pipa i 7X57 mauser till min blaser, tänkte ladda med 150gr scirocco, kulan, kommer mest att användas till rådjur & älgkalv. Undrar nu om det är någon som har erfarenhet av den kulan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är också nyfiken!

I veckan så sköt jag en ko/kviga högt bakom bogen och min oryx som inte tidigare gett genomskott, åkte rätt igenom. :huh:

Har tittat och övervägt scirocco´n redan tidigare. Helst vill jag hitta en 7mm kula som lämnar all energi i kroppen, men utan att slå sönder allt.

Oryxen har varit förträfflig, men efter senaste skottet så börjar jag tvivla. Utgångshålet var som en 5 krona ung. Iof så gick hon bara 30-40 efter skott, men det är nog kanske det längsta en älg gått som jag skjutit med oryx.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen egen erfarenhet tyvärr, men överväger själv att använda den i min 7 mm RM.

Här finns lite info om kulor, inklusive 7mm/150 gr, skjutna i blött tidningspapper med bräda framför. Sök på Scirocco i dokumetet för det är stort.

http://www.rathcoombe.net/sci-tech/ballistics/methods.html#284_premium

Här är ett test av tio kulor skjutna i 900 m/s + samt i 600 m/s. Dock inte 7 mm utan .308/180 gr.

http://s4.invisionfree.com/The_Hunting_Forum/ar/t12570.htm

Av detta att döma verkar den ha en ganska mjuk blykärna, expandera fint i mycket höga hastigheter och men ändå expandera fullt tillräckligt i låga hastigheter, penetrera halvdjupt i höga hastigheter (Tidningspapper ska underskatta penetrationen med ca 50-100 % enligt förstnämnda artikeln), expandera hastigt och ge en rejäl, bred sårkanal. Värt att nämna är ju också en hög BC för en 150 gr 7 mm kula.

Killen jag köpte min 7mm RM av använde mest denna kula och han sa att han hade skjutit över 50 svin med kulan utan att kulan hade fallerat en ända gång, för vad det är värt.

Bättre än så här kan jag inte erbjuda. Jag hade också varit intresserad av andra med erfarenheter av kulan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen egen erfarenhet tyvärr, men överväger själv att använda den i min 7 mm RM.

Här finns lite info om kulor, inklusive 7mm/150 gr, skjutna i blött tidningspapper med bräda framför. Sök på Scirocco i dokumetet för det är stort.

http://www.rathcoombe.net/sci-tech/ballistics/methods.html#284_premium

Här är ett test av tio kulor skjutna i 900 m/s + samt i 600 m/s. Dock inte 7 mm utan .308/180 gr.

http://s4.invisionfree.com/The_Hunting_Forum/ar/t12570.htm

Av detta att döma verkar den ha en ganska mjuk blykärna, expandera fint i mycket höga hastigheter och men ändå expandera fullt tillräckligt i låga hastigheter, penetrera halvdjupt i höga hastigheter (Tidningspapper ska underskatta penetrationen med ca 50-100 % enligt förstnämnda artikeln), expandera hastigt och ge en rejäl, bred sårkanal. Värt att nämna är ju också en hög BC för en 150 gr 7 mm kula.

Killen jag köpte min 7mm RM av använde mest denna kula och han sa att han hade skjutit över 50 svin med kulan utan att kulan hade fallerat en ända gång, för vad det är värt.

Bättre än så här kan jag inte erbjuda. Jag hade också varit intresserad av andra med erfarenheter av kulan.

Ja, det ser inte så dumt ut, blir nog den kulan om det blir en pipa i 7X57.

I 9,3an fortsätter jag med 250gr A-frame kulan.

Sent from my ST17i using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...