Hoppa till innehåll

Trofeer,vikt?


Guest Ando

Recommended Posts

Guest trettontaggaren

Det ska väga minst 350 gram för att vara intressant men då ska det vara kapat rätt enligt det jag har läst och sedan om det gäller horn med hel skalle då ska det väga 90gram mer alltså 440gram dom rekomenderade hela skallar pga att man vinner lite på vikt när det är så för dom räknar bort ca 90gram oxå läste jag .... men glöm inte att den ska torka i sex månader först  :) ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest lo.johansson

Hej svejs minst 500. gram helskalle då liger man i ca brons klass ca anars blir man bara besviken ::)

sen är det 3. månaders torkning nu det har varit det några år  :-* MVH.LO.JOHANSSON :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trettontaggaren
Hej svejs minst 500. gram helskalle då liger man i ca brons klass ca anars blir man bara besviken ::)

sen är det 3. månaders torkning nu det har varit det några år  :-* MVH.LO.JOHANSSON :o

Okey jag var in o kollade på jaktjournalens sida o där stog det 6 månader ... men det kan ju kansek vara så som du säger fast dom har inte ändrat sidan ,,,  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest lo.johansson

Jo.det stämmer ganska bra 110.brons. silver115.då kan det spela på poäng bar som utlägg skönhet upp till 5 poäng färg och dylikt ::)så 500. är en regel om man inte vill kasta pengarna sjön det det kan kosta upp till 500. kronor att mäta horn nu tar.JAKT. JÄGARE halva prisetMVH.LO

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vem och vart ska jag vända mig för att bedöma min trofé?

Jag har för första gången jagat rådjur nu i vår och har haft turen att få skjuta två bockar. En med pinnar och en med vad jag tycker verkar vara rätt fina horn.

Mina kompisar övertalade mig att ta reda på trofén från den större, själv tyckte jag nog att det var lite groteskt att stå och såga itu en skalle... :-[

Mn nu ligger den här, jag har väl inte kapat den efter konstens alla regler då överkäken är borta men hjärnloben är kvar. Bara sågad platt på undersidan?  ;)

Som den är nu väger den ~420g

Så vet ni av någon, helst i Sundsvallstrakten som kan sånt här?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem och vart ska jag vända mig för att bedöma min trofé?

Jag har för första gången jagat rådjur nu i vår och har haft turen att få skjuta två bockar. En med pinnar och en med vad jag tycker verkar vara rätt fina horn.

Mina kompisar övertalade mig att ta reda på trofén från den större, själv tyckte jag nog att det var lite groteskt att stå och såga itu en skalle... :-[

Mn nu ligger den här, jag har väl inte kapat den efter konstens alla regler då överkäken är borta men hjärnloben är kvar. Bara sågad platt på undersidan?  ;)

Som den är nu väger den ~420g

Så vet ni av någon, helst i Sundsvallstrakten som kan sånt här?

Vänd Dig till jägarförbundet i Västernorrlnad så hjälper dom Dig och jag har för mig att det är 6 månaders torkning först som gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 månader skall den torka. Du förlorar ca 14 % från en nykokt skalle, varav det allra mesta försvinner första 2 veckorna. Är den äldre än två veckor så har du nog en silvermedalj (400gr+ för silver brukar man räkna och +450 för guld). Sågningen skall göras från infästningen av atlaskotan igenom underkanten av ögat och fram till ca hälften av främre benet mellan tandraden och nosryggen. Bäst är att ta det sista med bandslip. Ännu bättre är att inte såga alls och ta hela kokta och rensade skallen till vägning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
jga sköt en som vägde ca: 460 gr. med hel skalle, det räckte till silver...

Även jag har bronsskallar under 450g men då är det på gärsgårn 105.2 och 106.4.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...