Hoppa till innehåll

Vildsvin


amakulu

Recommended Posts

Känns som du vill hitta liknelser på svensk jakt på grund av diskussionerna som uppkommit angående jakt i SA, eller är jag helt ute och cyklar?

>Du är absolut helt rätt ute. Kasta sten i glashus eller ????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utsatta änder och fasaner känns väl som bättre ammo då?

Är man bara nöjd med upplevelsen själv så kvittar det väl hur var man jagar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skjuter man av alla vilda djur vad ska man då jaga.

måste sätta ut nya för att hjälpa vissa arter.

i SA har dom ju löst detta med att föda upp och sälja till jakt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utsatta änder och fasaner känns väl som bättre ammo då?

Är man bara nöjd med upplevelsen själv så kvittar det väl hur var man jagar?

Jag har själv jagat på dessa utsatta fåglar. Dom blir förvildade ganska snabbt. Dvs. flyger bra o högt. Tycker inte det är relevant att jämföra med utfodrade/infodrade mer eller mindre tama "vildsvin". Drar ganska stora växlar på vad kritikerna skriver ang. SA. Problemet är att jag vet vad åteljakten på svin är i Sverige. Kritikerna på SA vet inte vad dom snackar om. Dom vet bara vad dom sett av JG.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men dom utfodras ju för att stanna i sina dammar, precis som svinen. Svinen föds iaf vilda.

Känner mig rätt neutral i debatten, reser inte till RSA , (och då inte pga Guillou) jagar mycket sällan utsatt fågel eller åteljagar svin.

Tycker kanske helt enkelt om att göra jakten svår? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men dom utfodras ju för att stanna i sina dammar, precis som svinen. Svinen föds iaf vilda.

Känner mig rätt neutral i debatten, reser inte till RSA , (och då inte pga Guillou) jagar mycket sällan utsatt fågel eller åteljagar svin.

Tycker kanske helt enkelt om att göra jakten svår? ;)

Då borde du kanske prova SA i en rättvisande miljö??? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såja, nu tar vi det lite lugnt pojkar och flickor :P

Huruvida sittandes i uppvärmd koja vakandes på vildsvin är jakt är upp till betraktaren men ur en etisk synpunkt där man måste decimera vildsvinsstammen är det både effektiv och belagd med minimal risk för skadeskjutning.

Jakt på inplanterade djur är också upp till betraktaren, sen om det är fasan eller antilop så är det i grund och botten samma princip som gäller - hade man inte gjort detta så hade inga av djuren existerat i det vilda.

Vi har alla olika syn på olika jaktmetoder och beroende på var man jagar rent geografiskt så är det så stora förhållanden mellan dessa att det är svårt att jämföra.

Att jakten i SA har fått sig en känga nu i TV verkar vara uppenbar. Jag har själv inte sett spektaklet eftersom jakt + JG i samma mening enbart blir en blek kopia av det som en gång i tiden hette Svenska MAD och det hoppar jag över.

Det finns rövhål i SA och det finns rövhål här - så är det bara, men så länge VI eftersträvar god jaktetik och accepterar att vi alla är olika så skall vi nog kunna samsas i skogen också!

Har man inte varit i SA och sett hur det går till på lite olika ställen så skall man nog inte dra alla över en kam, likaså med de svenska åtlarna eller fasanjakterna.

Jag har testat de flesta jaktformerna på flera platser men har ännu inte hunnit med SA, och dit skall jag åka om allt går som plan 2014 och då kommer jag att bilda mig min egen uppfattning.

Jag HAR jagat fasaner som i princip har varit helt tama och det var helt poänglöst och jag har jagat vilda fasaner som krävde kikarsikte på hagelbössan. Vilken av dessa som jaktligt var bäst råder det nog ingen tvivel om!

Om all jakt i SA var "skytte i bur" så skulle ingen vettigt sansad människa åka dit och vad jag vet så åker folk dit år efter år... Och nog fan får de jaga! (de jag har pratat med har då gjort det i alla fall)

Kasta gärna skit på etiskt dålig jakt men det finns alltid undantaget som bekräftar regeln!

Nu vill jag se en gruppkram och så sjunger vi kumbaya tills solen går upp :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad man tycker är roligt jaktmässigt är ju upp till var och en. Vill man "ha" ett visst antal afrikadjur, men inte har mer tid än någon vecka eller så på sig så har man nog inget annat val än att jaga i hägn. Inget ont om det.

Grisvak eller vakjakt på dov på vissa vilttäta marker är nog inte mycket till krävande jakt heller, men som sagt, det är ju upp till var och en.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då borde du kanske prova SA i en rättvisande miljö??? :D

He-he, bjuder du så åker vi i morgon ;)

Egentligen menade jag att det finns ingen anledning att gå i försvar eller attackera i frågan. Är man själv tillfreds med sin jaktform så räcker det, det är guillou som borde ha en laddning hundbajs i brevlådan från jägarkollektivet och då inte primärt för denna "dokumentär".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

He-he, bjuder du så åker vi i morgon ;)

Egentligen menade jag att det finns ingen anledning att gå i försvar eller attackera i frågan. Är man själv tillfreds med sin jaktform så räcker det, det är guillou som borde ha en laddning hundbajs i brevlådan från jägarkollektivet och då inte primärt för denna "dokumentär".

Jepp håller med dig. Kan idagsläget inte bjuda dig på en resa man jag kan ge dig megarabatt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst fick jaktturismen dålig reklam.

Vi har liknande jakter här så inget är väl nytt under solen.

För egen del så har jaktresor alldrig lockat mig.

Har inte plats för dessa stora trofeer heller,, ;)

Men en "foto" safari med familjen utan bössa skulle sitta fint... en vecka i plurret i kombination oxå vore toppen.

Ska bara få ihop kosing så åker vi på stört.

Skiter egentligen i fotografering med.... skulle bara va kul o se det hela.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte lägga mig u debatten. Att smyga ut den 16 aug och vänta in bocken man sett samma tid och plats sedan midsommar? Att gå ut till tornet med äpple och saltsten under älgjakten? Att släppa ett par ställande hundar i en planering där grisen ligger dag efter dag ? Att släppa ett par hundar i område där man år efter år skjuter 50 älgar? Grytjakt? Iller i kaninhål? Jo som ni ser är det inte lätt att kasta sten... Har själv två olika jaktområde med åtlar. Det ena i total vildmark. Minsta tecken på mänsklig närvaro de 50 ha runt åteln och gris uteblir. Det är nästan på omöjligt att få gris att besöka åteln om du inte suttit 5-6 timmar innan de närmar sig. På det andra stället är det mer folk runt om och därmed lättare. Ändå inte bara att hämta gris men det är lättare. Det gör att diskussionen blir skum. Det som avgör är istället övriga omständigheter. Vilttillgång, terräng, etc.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märklig frågeställning måste jag säga......vilken i mina ögon måste kompleteras med en förklaring om vad jakt är utav TS. Jag tror mig förstå utifrån det jag läst att riktig jakt är att: i timmar gå bakom en PH och i sällskap med ett antal spårare för att på ett visst kommmando smyga fram till det uppställda och av annan hållna skjutstödet för att avfyra det första skottet på ett visst vilt. Det är vad jag sett på tv i olika sammanhang men rätta mig gärna om jag har fel.

Jag tycker man ska fundera på vad jakten är i grunden men självklart är det olika från person till person. För mig handlar jakten i första hand om att nedlägga något som kommer ge en extra upplevelse i köket och matlagningen, och då är åteljakt på vildsvin i allra högsta grad jakt av god kvalitet.

Tycker man att åteljakt är straffspark så kan man väl skjuta in bössan lite snett med flit eller så för att ge djuret en ärlig chans att komma undan......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...