Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

Det är möjligt att ekolod har blivit bättre, men det var väldigt mycket skit som presenterades som fisk i ekolodet när jag var mycket ute med svärfar för en del år sedan. Men djup och bottentyp är god hjälp oavsett. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Hipshot sa:

Premiärtur med båten i sjön ikväll.. tanken var väl att kolla ekolodet osv.. jag vet inte, fick ju stenkoll på vattendjup osv och såg lite fisk men det är möjligt att man kan behöva pilla mer på inställningarna.. eller mer, alltså lära sig grejerna öht. Jag har bara startat den typ.

Båten går ok.. trodde den skulle skotta iväg lite bättre med en friskare snurra men icke. Den planar med tre pers i men det kändes inte som det fanns så mycket mer att hämta. Skit samma, funkar.

Det häftiga ikväll var att Wilda krokade sin första gädda :wub: 

Vi såg fisk som jagade och efter en stund så vinglade Wilda in en jigg i vassen där.. Jag såg inte riktigt men hon meddelade iaf att hon nog fastnat.. sen gick det ett tag och så kom det.. nu vet jag inte vad som händer.. Då såg jag att spöt var böjd och linan gick inte in i vassen!! 

Sen drog hon in den så sakteliga, jag fixade lite slirbroms snabbt annars var nog risken att den dragit linan.. Nu gick det i alla fall bra och M hann tom filma en stund.. så fett jävla roligt!!! Goa unge :wub: 

Ska se om jag kan få in någon film här.. inom kort.

Film

Grattis ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Hipshot sa:

Premiärtur med båten i sjön ikväll.. tanken var väl att kolla ekolodet osv.. jag vet inte, fick ju stenkoll på vattendjup osv och såg lite fisk men det är möjligt att man kan behöva pilla mer på inställningarna.. eller mer, alltså lära sig grejerna öht. Jag har bara startat den typ.

Båten går ok.. trodde den skulle skotta iväg lite bättre med en friskare snurra men icke. Den planar med tre pers i men det kändes inte som det fanns så mycket mer att hämta. Skit samma, funkar.

Det häftiga ikväll var att Wilda krokade sin första gädda :wub: 

Vi såg fisk som jagade och efter en stund så vinglade Wilda in en jigg i vassen där.. Jag såg inte riktigt men hon meddelade iaf att hon nog fastnat.. sen gick det ett tag och så kom det.. nu vet jag inte vad som händer.. Då såg jag att spöt var böjd och linan gick inte in i vassen!! 

Sen drog hon in den så sakteliga, jag fixade lite slirbroms snabbt annars var nog risken att den dragit linan.. Nu gick det i alla fall bra och M hann tom filma en stund.. så fett jävla roligt!!! Goa unge :wub: 

Ska se om jag kan få in någon film här.. inom kort.

Film

Grattis ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är alltid kul när ens barn får sin första fisk!:thumbsup: Grattis till Wilda!:)

Ingen mer fisk?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej.. riktigt lugnt.. jag kände av abborre vid något tillfälle men annars lugnt. Ska väl ut någon sväng i helgen med förmodligen..

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grym film.....nu blev jag riktigt fiskesugen!!

Grattis!!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-10 at 22:13 Hipshot sa:

Premiärtur med båten i sjön ikväll.. tanken var väl att kolla ekolodet osv.. jag vet inte, fick ju stenkoll på vattendjup osv och såg lite fisk men det är möjligt att man kan behöva pilla mer på inställningarna.. eller mer, alltså lära sig grejerna öht. Jag har bara startat den typ.

Båten går ok.. trodde den skulle skotta iväg lite bättre med en friskare snurra men icke. Den planar med tre pers i men det kändes inte som det fanns så mycket mer att hämta. Skit samma, funkar.

Det häftiga ikväll var att Wilda krokade sin första gädda :wub: 

Vi såg fisk som jagade och efter en stund så vinglade Wilda in en jigg i vassen där.. Jag såg inte riktigt men hon meddelade iaf att hon nog fastnat.. sen gick det ett tag och så kom det.. nu vet jag inte vad som händer.. Då såg jag att spöt var böjd och linan gick inte in i vassen!! 

Sen drog hon in den så sakteliga, jag fixade lite slirbroms snabbt annars var nog risken att den dragit linan.. Nu gick det i alla fall bra och M hann tom filma en stund.. så fett jävla roligt!!! Goa unge :wub: 

Ska se om jag kan få in någon film här.. inom kort.

Film

Wow så häftigt! Hälsa och gratulera ?

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis!  Minns fortfarande min första gädda ;)

På tal om gädda, var i Kalixområdet finns det bra gäddfiske där man kan fara med båten och få ha bil och släp ifred medans man är ute?

Hur är det i kalixälven, finns det något bra ställe att sjösätta på? inte varit ut med båt i älven på säkert 10 år.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Skogsbo sa:

Grattis!  Minns fortfarande min första gädda ;)

På tal om gädda, var i Kalixområdet finns det bra gäddfiske där man kan fara med båten och få ha bil och släp ifred medans man är ute?

Hur är det i kalixälven, finns det något bra ställe att sjösätta på? inte varit ut med båt i älven på säkert 10 år.

Jag vet ju att det fångas gäddor på +10 kg i älven ovan- o nedanför E4:a-bron o där ska det väl finnas en ramp också nere vid båthamnen. Jag har i alla fall för mig att det ska finnas en där. Jag ska kolla upp det åt dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Skogsbo sa:

Grattis!  Minns fortfarande min första gädda ;)

På tal om gädda, var i Kalixområdet finns det bra gäddfiske där man kan fara med båten och få ha bil och släp ifred medans man är ute?

Hur är det i kalixälven, finns det något bra ställe att sjösätta på? inte varit ut med båt i älven på säkert 10 år.

Jo, jag kom att tänka på Kamlungträsket mellan Kamlunge-Morjärv har ju levererat en o en annan +10 kg också.  12-14 kg är väl det största vad jag har hört o läst om. Jag tror att det finns båtramp där också vid parkeringen ovanför forsnacken. Jag har fått en pinne (gädda) på +5,5 kg strax ovanför forsnacken. Den var kort o fet. Välgödd av lax, sik o börstingyngel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Först.. Laddade hem Eniro appen, såg riktigt bra ut! Tack för tips.

Var ut igår och testade dropshot för första gången. Skakig metod men jag fick i alla fall en abborre på det tacklet. Sen sumpade jag krok och sänken i strid ström.. Måste köpa sänken och krok löst så man kan knyta själv, de färdiga tacklen man köpte höll ju inte så värst bra. Sen ska jag ha annan form på sänket än de kul-sänken jag fick.. de kliade fast mellan sten och skit.

Avslutade turen igår med att lägga ett nät som syrran hade på hennes vatten.. förhoppningarna var väl större.. två pankor och en kräfta när jag lyfte i morse :down: Ska invänta lite värme och fart i vattnet och testa igen.

Motorn är lite tjurig.. vill inte riktigt när man kört ett tag och sen ska starta och iväg, vill gärna dö när man lägger i växel. Känner att jag nog skulle vilja ha en lite nyare snurra, får se om jag hittar ngt. Den får gå så länge.. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Hipshot sa:

Var ut igår och testade dropshot för första gången. Skakig metod men jag fick i alla fall en abborre på det tacklet

Jag fiskade mycket abborre med jiggar, dropshot, carolinariggar osv förut.

När man lärt känna vattnet man fiskar i och kommer på vart de grova går så kan man ta många rejäla abborrar.

Att köra stora balansare på vintern i mellanvattnet på 4-8m djup har funkat skitbra.

Även jigg på botten och i mellanvatten när vattnet är öppet. ULspön är ett måste!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Galet detta.. körde ju slut på de två dropshot tacklen jag hade sist jag var ut.. Wilda och jag körde till Dogger igår och lyckades bränna 2 lök nästan :blink:

Införskaffade ett nytt spö för drop-shot / jigg.. såå grymt mysigt! Hängde på en rulle som jag hade liggande, skulle behöva byta lina på den bara. Lite grovt nu.

Skit samma, dåligt med tid och ork men W och jag tog en sväng med båten igår kväll i alla fall.. glömde givetvis nyckeln till stora motorn så vi körde ut med elmotorn och testade. Imponerande insikter man får via ekolodet, viken vi drog rätt över är heelt jävla platt på botten 2,4 m djup. Väl framme vid vasskanten som jag tänkte köra så var det fortfarande helt platt.. fläckvis såg vi fisk men inga mängder. Följdaktligen 2-3 timmar utan någon fisk och jag lyckades hiva bort tre nya drop-shot riggar. Nu hade jag knutit själv på nylontafs.. klart irriterande! 

Ska ev ut i en annan sjö en sväng senare idag, vi får se.. frustrerande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som du ska knyta riggarna själv inte ens sänkena är billiga egentligen 

Jag kör med såna här https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/bft-zero-twist-shot-dropshot-krok.html lätta att knyta riggar av 

Jag knyter flourcarbon ner till kroken sen vanlig nylonlina från kroken och ner till sänket 

Hur knyter du fast linan ? Tror inte jag har tappat en rigg pga knuten har gett sej utan sänkena som åker konstant 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte 0.35 för detta och knöt egna uppsättningar. Första skickade jag åt helvete pga rookiemisstag.. de andra satte jag i botten. Kollade på krokarna du länkar till, det kan nog vara vettigt! Trots att jag följer instruktionen för att knyta krokarna rätt så blir de inte helt rätt knutna/vinklade. 

Ska försöka hitta sänken som tar ännu mindre plats och rimligen ännu mindre risk att fastna.. Kul fiske dock, känns hett och jag tycker man får bra liv i gummibetena! Bara borrarna som saknas, rejält sugen att fiska i havet nu.. tror de inköpta vobblerna gör sig bättre där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Hipshot sa:

Köpte 0.35 för detta och knöt egna uppsättningar. Första skickade jag åt helvete pga rookiemisstag.. de andra satte jag i botten. Kollade på krokarna du länkar till, det kan nog vara vettigt! Trots att jag följer instruktionen för att knyta krokarna rätt så blir de inte helt rätt knutna/vinklade. 

Ska försöka hitta sänken som tar ännu mindre plats och rimligen ännu mindre risk att fastna.. Kul fiske dock, känns hett och jag tycker man får bra liv i gummibetena! Bara borrarna som saknas, rejält sugen att fiska i havet nu.. tror de inköpta vobblerna gör sig bättre där.

Testat tre olika knutar ingen blev bra nån av dom  

Har du kulsänken eller pennsänken? 

Finns nått som heter rekrylrigg enda skillnaden med vanliga dropshoten är att man har en gummitråd mellan typ sänket och en bit upp 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Hipshot sa:

Galet detta.. körde ju slut på de två dropshot tacklen jag hade sist jag var ut.. Wilda och jag körde till Dogger igår och lyckades bränna 2 lök nästan :blink:

Införskaffade ett nytt spö för drop-shot / jigg.. såå grymt mysigt! Hängde på en rulle som jag hade liggande, skulle behöva byta lina på den bara. Lite grovt nu.

Skit samma, dåligt med tid och ork men W och jag tog en sväng med båten igår kväll i alla fall.. glömde givetvis nyckeln till stora motorn så vi körde ut med elmotorn och testade. Imponerande insikter man får via ekolodet, viken vi drog rätt över är heelt jävla platt på botten 2,4 m djup. Väl framme vid vasskanten som jag tänkte köra så var det fortfarande helt platt.. fläckvis såg vi fisk men inga mängder. Följdaktligen 2-3 timmar utan någon fisk och jag lyckades hiva bort tre nya drop-shot riggar. Nu hade jag knutit själv på nylontafs.. klart irriterande! 

Ska ev ut i en annan sjö en sväng senare idag, vi får se.. frustrerande!

Du har väl köpt päronflöten också till gädd- o gösmetet också eller ska jag göra några åt dig??? :D

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago killer_mouse sa:

Testat tre olika knutar ingen blev bra nån av dom  

Har du kulsänken eller pennsänken? 

Finns nått som heter rekrylrigg enda skillnaden med vanliga dropshoten är att man har en gummitråd mellan typ sänket och en bit upp 

 

Ska testa samma knut men en annan kroktyp, tror det kan förklara det hela. Sen spelar det ingen jätteroll tror jag man ser hur kroken sitter i förhållande till linan, bara att kroka fast jiggen så det ser ut att lira. Ska kika på dessa krokar med leken dock.. verkar smutt.

13 hours ago lsjonsson sa:

Du har väl köpt päronflöten också till gädd- o gösmetet också eller ska jag göra några åt dig??? :D

Näe.. har ngr flöten som skramlar längst ned i låda bland annat ett av päronmodell.. Btw.. fick du sålt de där tackelboxarna du försökte sälja tidigare? 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Hipshot sa:

Ska testa samma knut men en annan kroktyp, tror det kan förklara det hela. Sen spelar det ingen jätteroll tror jag man ser hur kroken sitter i förhållande till linan, bara att kroka fast jiggen så det ser ut att lira. Ska kika på dessa krokar med leken dock.. verkar smutt.

Näe.. har ngr flöten som skramlar längst ned i låda bland annat ett av päronmodell.. Btw.. fick du sålt de där tackelboxarna du försökte sälja tidigare? 

Ok! Förhoppningsvis så har du inte tummen mitt i handen för det är inte svårt att göra dessa flöten.:D:P Oh yes! Fick nästan sålt allt som jag ville sälja av. Jag har ändå kvar så att jag klarar mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Ska testa samma knut men en annan kroktyp, tror det kan förklara det hela. Sen spelar det ingen jätteroll tror jag man ser hur kroken sitter i förhållande till linan, bara att kroka fast jiggen så det ser ut att lira. Ska kika på dessa krokar med leken dock.. verkar smutt.

 

Det finns dom krokarna som har som en liten tapp på undersidan med som fixerar kroken rätt på linan 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mm jag har två modeller, en utan knix vid öglan och en med en tapp eller vad man ska kalla det. Krävs nog lite träning för att få det snyggt..

Nu är det grisjobb ett tag så det lär dröja tills nästa tur på vattnet, konstaterade nyss att jag jobbar 8 dagar i sträck nu.. Iofs en dag med polisflyget som förmodligen inte blir så arbetskrävande men en tidig morgon oavsett. Fisket får anstå ett tag..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag börjar ana en konspiration!!!!

Igår var jag och Wilda ute med båten i en sjö här hemma.. Vi drog iväg till ett ställe som jag testat innan, ser hett ut men då fick vi inget. Lodet gav inget entydigt men något var där nere på 1,5-2 meter. Började nöta med div grejer... dropshot och crankbait.. någon skum vobbler som heter Cutter och sen någon liten skum pryl som jag glömt namnet på.. tung som fan och lättkastad..

Krokar en abborre på en dropshot tillslut, kul! Wilda testar runt lite och jag föreslår henne att testa en liten spinnare, min gamla favvo Toni spinnare 7 gr. Nästan direkt krokar hon en BRA borre! Jag nöter vidare med mina high-tech... tills hon krokar nästa då byter jag till enToni jag med. Sen rullar det på.. får en hel del smått men det kliver på fisk lite nu och då. Vi driver om den här strandlinjen när det lugnat sig och tar ngr till. 

De verkade ju vara på hugget så jag tänkte att vi skulle köra tvärs över sjön och testa ett gammalt beprövat ställe, ett grund 50 m ut från land. 

Körde dit, faktiskt enbit tvärs över sjön som är ganska stor. Kul att pricka stället, första gången jag kör där med lod.. tog en stund innan jag hittade stället trots att det är rejält stort! Omgivande vatten ligger på fyra meter och så är det ett stenröse som går upp mot 1 meter när det är som grundast. Lågvatten och det är giftigt att köra där tveklöst! 

Lägger oss på grundet med tanken att fiska runt.. 

Då det är ganska stort så är det lite svårt, man fastnar lätt om man ska fiska över grundet.. Plötsligt så säger Wilda.. "Pappaaaa...!" Kollar spöet.. Ungen har krokat en BRA borre :wub: Den var så pass tung att hon hade problem att lyfta den, jag fick greppa linan och lyfta.. Där börjar värsta huggsexan.. Hon plockar fisk på fisk.. jag kastar åt andra håll och har åter börjat testa runt med de här high-teck prylarna.. Cuttern ger en rejäl borre men annars helt jävla dött.. Skiftar då återigen till en Toni 7:a.. SMOCK! 

Vi hivade i en massa småfisk och några som var fullt dugliga för att ta hem och filéa och plockade bara hem de rejäla fiskarna.. när jag var färdig med filéandet igår så insåg jag att det nog räcker till fler middagar. 

Och nu kommer jag till kärnan här.. Försöker man uppfinna hjulet igen när man utvecklar alla dessa skumma beten för fisket? Sen hivar man in dem i div fiskeproduktioner och proffsen drar bra med fisk på dem.. Jag undrar hur det gått på fisketävlingarna om de haft ngt team som kört old-shool? Det är ju inget underlag men sist jag var ute med en big-time jiggsnubbe så drog jag två-tre gånger så mycket fisk som han.. enda han fick som var lite kul var en Gös.. de är lätt räknade de gösar jag fått på mina spinnare.. typ två.

Proffsfiskarna är ju ofta fiskebutiker som sponsrar.. de är nog väldigt tydliga med hur och vilka beten som ska väljas i någon mån.. De vill ju promonta nya prylar. 

Samtidigt.. anar/gissar att det är hyggliga prispengar och mycket prestige i dessa tävlingar så man borde rimligen välja det bästa betet eller? Vet fan inte men något skumt är det B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lite samma erfarenhet som du.

Jag har en polare som gärna testar nya fiske drag hela tiden men kommer ofta tillbaka till det gamla beprövade.

Spinnare: kör jag alltid med Vippen gul/vit.

Vobbler: Bomber.

Skeddrag: Ran draget det där med den röda plastpärlan på.

Sen en lite udda fågel när vi fiskar abborre på djupet kör vi med ett drag som heter Stor Zigge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...