Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

3 hours ago Hipshot sa:

Din knut där, tror du den funkar på spunnen lina? Om jag tolkar tacklet rätt för blypäronet så ska huvudlinan fästa på själva bottenkroken nedanför blypäronet..

Fel hippen, fel hippen! Finns ingen som jag vet om el. har använt spunnen lina till upphängare el. bottenmete. Om du anv. spunnen lina till bottenmete när du är ute på havet o fiskar typ Bohuskusten där du har mycket sten- o klippbotten så har du snart skavt sönder den mot botten. Min upphängare går hur bra som helst att göra med nylonlina. 

Blypäronet kan du fästa både ovan- o nednaför sista el. nästsista kroken beroende på hur många upphängare du anv. Till havs hade vi för det mesta 3 upphängare om du inte fiskar sill för då kunde man ha uppåt 6 upphängare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Min tanke är en ovan och en nedan päronet.. Så en vanlig upphängare ovan och sen bommen och päronet samt en skvätt flourcarbon nedanför.. Jag vet inte vilket som funkar bäst/trasslar minst..

Ok! Ja, det ska väl fungera bra! Du kan prova med att sätta lite klyvna blyhagel längst ner för det brukar motverka trassel. Så gjorde jag iaf. Det var mycket experimenterande innan man hittade det som fungerade bäst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riggat tre spön nu. Spunna linan gick sådär, fick inte stopp på upphängarna utan det var krok monterad dikt ann mot linan. Ser lite skumt ut, orkar inte bry mej. Inhämtat att man bara får köra två spön åt gången? Kan det stämma?

Kustbevakningen nöter rätt frekvent i den här farleden så det är nog bra att ha koll på, ska googla lite..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Hipshot sa:

Riggat tre spön nu. Spunna linan gick sådär, fick inte stopp på upphängarna utan det var krok monterad dikt ann mot linan. Ser lite skumt ut, orkar inte bry mej. Inhämtat att man bara får köra två spön åt gången? Kan det stämma?

Kustbevakningen nöter rätt frekvent i den här farleden så det är nog bra att ha koll på, ska googla lite..

Spunnen lina är för mjuk för att anv. till till upphängare. Spunnen har du bara direkt från rullen till tacklet. Ja, det kan stämma att du bara få fiska med 2 spön i taget om du är ensam i båten. Fiskevårdsföreningarna  (Fvf) kan ju bestämma tillägg i insjöar. Vad som gäller ute i Östersjön vet jag lite om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjuvade lite och hade tre spön i tidvis idag men inte fan hjälpte det.. Drog av en lina med, tror jag krokade en bottenkabel :whistling:

Var och testade fiska sik men bajsväder..eller fel.. bajsvind.. blåste fan och totalt fel vind så vi gav oss ganska kvickt. Nytt försök om ngn vecka i annat väder!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Andra försöket med sikfiske.. 

Giftigt detta att prova nya fiskesätt.. då ser man behovet av att uppgradera/komplettera med prylar.. och hur kul är det inte med prylar?? Svajjar dock lite, insåg först att jag måste köpa 12-fots spö för att nå ut.. men..

Upptäckte även att det finns en fin sjösättningplats där vi fiskar och med båt... ut till en ö som vi fiskar emot.. pice of a cake att nå sikarna även med mina grejer. Alltså inget jättebehov att uppgradera.. surt! 

Hur som så inga napp för mej igår. Däremot så hade en rejäl sik tagit min mask och svalt utan att jag märkt det så jag fick iaf min första sik på riktat sikfiske! Den var rejält stor så Per fick den så fick jag ett knippe av hans mindre sikar, jämn storlek gör sig bäst i röken. Han har två 12-fots spön och ställning som de står lutade emot samt tunn spunnen lina = tydligt när det nappade för honom och han kastar säkert 30 m längre än jag. 

Så förmodligen båt nästa sväng, då blir det nog grill och hela kittet tror jag ❤️ 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Andra försöket med sikfiske.. 

Giftigt detta att prova nya fiskesätt.. då ser man behovet av att uppgradera/komplettera med prylar.. och hur kul är det inte med prylar?? Svajjar dock lite, insåg först att jag måste köpa 12-fots spö för att nå ut.. men..

Upptäckte även att det finns en fin sjösättningplats där vi fiskar och med båt... ut till en ö som vi fiskar emot.. pice of a cake att nå sikarna även med mina grejer. Alltså inget jättebehov att uppgradera.. surt! 

Hur som så inga napp för mej igår. Däremot så hade en rejäl sik tagit min mask och svalt utan att jag märkt det så jag fick iaf min första sik på riktat sikfiske! Den var rejält stor så Per fick den så fick jag ett knippe av hans mindre sikar, jämn storlek gör sig bäst i röken. Han har två 12-fots spön och ställning som de står lutade emot samt tunn spunnen lina = tydligt när det nappade för honom och han kastar säkert 30 m längre än jag. 

Så förmodligen båt nästa sväng, då blir det nog grill och hela kittet tror jag ❤️ 

Siken upplever jag kommer riktigt nära in på sandbottnarna. Finns det en tydlig kant till ett tångbälte så är det klockrent, då kan man få öring också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago ÅlandsFilip sa:

Siken upplever jag kommer riktigt nära in på sandbottnarna. Finns det en tydlig kant till ett tångbälte så är det klockrent, då kan man få öring också.

Djup tror du? Har tydlig sandbotten och ser tydligt vart algerna/tången kommer men jag tvivlar på att vattendjupet är större än 1,5 m. Såg förövrigt en snubbe som var ut med sin dotter i båt. Kanske 50 m från oss krokade lilltjejen en öring! Hon vart såå livrädd, farsan vart helt exalterad! Var askul att se, igenkänningsfaktorn var brutal. Wilda tyckte också det var läskigt första firren hon krokade..  När far tog över spöt och lyckades hova så ställde vi oss upp och applåderade.. Glädjen gick fan att ta på i båten ?

Nu är röken anträffad, rökspånet hittade jag inte, enris i påse fixat, grovsalt inköpt, röken ihopsatt. Nu väntar jag bara på att fisken ska tina sen saltas.. Blir väl rökning i morgon gissar jag.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Djup tror du? Har tydlig sandbotten och ser tydligt vart algerna/tången kommer men jag tvivlar på att vattendjupet är större än 1,5 m. Såg förövrigt en snubbe som var ut med sin dotter i båt. Kanske 50 m från oss krokade lilltjejen en öring! Hon vart såå livrädd, farsan vart helt exalterad! Var askul att se, igenkänningsfaktorn var brutal. Wilda tyckte också det var läskigt första firren hon krokade..  När far tog över spöt och lyckades hova så ställde vi oss upp och applåderade.. Glädjen gick fan att ta på i båten ?

Nu är röken anträffad, rökspånet hittade jag inte, enris i påse fixat, grovsalt inköpt, röken ihopsatt. Nu väntar jag bara på att fisken ska tina sen saltas.. Blir väl rökning i morgon gissar jag.

Lägger du nät så får du siken och öringen riktigt grunt, så då kan man nog fiska den där med bottenmete också :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Planerna på att ta båten verkar ha grusats.. Kopplade på batteriet för att starta motorn efter vinteruppehållet.. hände ingenting. Länspumpen funkar utmärkt men inget händer när jag vrider på nyckeln. Efter påsk kunde båtmekanikern titta på snurran.. 

Lyckades med konststycket att skifta polerna på batteriet med.. men upptäckte det innan jag vred om nyckeln eller något men helt klart så har det kommit plus in på minus i motorn.. vet inte om det sabbat ngt.. 

Samtidigt.. rökte sikarna idag. Det vart väl ok men nja.. jag vet inte om det var så jävla gott. Rökte med enris, ska testa en sväng till utan med bara rökspån. Sen vart det dåligt salt med trots tre timmar med grovsalt som jag inte borstade av utan rakade in i röken rakt av.

Blir ett försök till men jag är skeptisk, tyckte inte grundsmaken eller vad jag ska säga var så god. Det smakade helt klart sik.. såg godare ut än vad det var.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Dahla sa:

Har du dödmansgrepp i båten som du glömt koppla in? Eller en huvudströmsbrytare kanske?

Kolla Flipper HT tråden.. skrivit lite där.. Har inget minne av att jag rörde något öht på snurran, det ska helt enkelt funka. Plockade bara in batteriet i garaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testade pimpla igår, dom andra fick några sikar men jag fick vara nån abborre. 

Sen var det kanske inte så noga för mig så jag passade på motionera hund istället.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago karelsk blandning sa:

Testade pimpla igår, dom andra fick några sikar men jag fick vara nån abborre. 

Sen var det kanske inte så noga för mig så jag passade på motionera hund istället.

Ni fick ju frisk luft också.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago lsjonsson sa:

Ni fick ju frisk luft också.:thumbsup:

Jo men det blir det varje dag med en 10 mil skoter så länge det nu går köra.

Fisket hade varit betydligt sämre idag iaf. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2019‎-‎04‎-‎18 at 18:00 Hipshot sa:

 

 

Samtidigt.. rökte sikarna idag. Det vart väl ok men nja.. jag vet inte om det var så jävla gott. Rökte med enris, ska testa en sväng till utan med bara rökspån. Sen vart det dåligt salt med trots tre timmar med grovsalt som jag inte borstade av utan rakade in i röken rakt av.

Blir ett försök till men jag är skeptisk, tyckte inte grundsmaken eller vad jag ska säga var så god. Det smakade helt klart sik.. såg godare ut än vad det var.

Nu är röken anträffad, rökspånet hittade jag inte, enris i påse fixat, grovsalt inköpt, röken ihopsatt. Nu väntar jag bara på att fisken ska tina sen saltas.. Blir väl rökning i morgon gissar jag.

Sik ska varmrökas med enris och alved. Rätt gjort är siken en jäkligt god rökfisk men man får vara lite uppmärksam så man inte röker för länge då den fort blir torr och trist. Sedan är det viktigt att den är genomsalt för annars är det som att äta sushi på sik. Inlägget ovan talar tydligt om vad du gjorde för fel. Minst två dagar i salt innan rökning. Annars blir det inte bra.

Redigerad med Nils l
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag åkte ut igår med intentionen att få en abborre eller trettio. gjorde ett mycket dåligt vägval och fick mer eller mindre bära skotern i två kilometer. Så slut som jag var när jag kom fram är det länge sedan jag var. Dagen gick till att ta sig fram så fiske blev det inget. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago karelsk blandning sa:

Jo men det blir det varje dag med en 10 mil skoter så länge det nu går köra.

Fisket hade varit betydligt sämre idag iaf. 

Ja visst blir det det!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Premiär iår för spöfisket! Ska ut och testa vertikalfiske för första gången.. ska bli rejält spännande, ska köra ett ställe där vi dragit mycket gös på ismete. Köpt nytt spinnspö till multirullen med, gamla för för stumt.. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så, nu kör jag min båttrailer lagligt. Tog B96 kort idag. Extra plus för en söt och trevlig inspektör som gjorde uppkörningen till ett nöje.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hepp! Somliga har tagit detta till nästa nivå, själv överväger jag att skaffa 80-släp :blink:

Vertikalfiske.. 

Var inte som jag trott, inget leta direkt, utan vi la oss där vi visste att det var hett och så drev vi. Såg otroligt lite fisk på lodet, rejält lugnt. Jag växlade med spinnare ibland när det var läge för det, krokade en liten abborre som gick loss. På ett ställe hade Pär ngt som nafsade på hans jigg så jag greppade mitt spö, snodde en av hans beten och testade lite. Efter en halvtimme small det till som fan i spöt, ascoolt! Hugget var massivt, krokade och började dra upp. Den hängde med rätt snällt, var som död när den kom upp i ytan trots djup på ca 4 meter bara. 

Rejäl hane runt 4 kg.. övervägde att slå ihjäl den men den ska få göra nytta på leken så den fick vara. Kul var det iaf! Vi såg lite fisk på lodet men det var inte så mycket, ganska lugnt. Visade sig att Pelles taktik var att drifta väldigt mycket, jag trodde man letade fisk aktivt i högre utsträckning. Var lite tråkigare än jag trodde men kul som fan när det small. En bra dag kan man tydligen ha 30-talet gösar i båten och då är det ju säkert roligare. Ska testa igen, tror fan mitt lod duger till detta..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...