Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

Högvatten och kallt som fan. Laxen lyser med sin ffrånvaro. Har fiskat från 2 igår till sex på morgonen men inte en lax. Tillryggalagt åtskilliga kilometer längs älven för att hitta nya laxgropar men bara stor harr som tar flugan. Måste längre ner efter älven för att få fisk men gillar inte att trängas med folk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grannen tvärs över gatan fick en 5-6 kg lax igår. Jag vet inte hur många han har fått men det är några st.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har gjort min sämsta laxsäsong hittills. Vet inte varför laxen inte stiger ovanför linafallet i ängesån. Det är helt tomt på lax uppströms. Fiskat femton pass minst och bara två laxar. Syns ingen fisk heller och inget folk är och fiskar heller. Får se en bit in i juli annars blir jag orolig över föryngringen. Faktum är att jag ångrar att jag tagit upp de här två jag fått. Förra året var betydligt bättre även om sommarvärmen ställde till det så såg man fisk ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet men vill samtidigt inte stå och trängas med en massa fyllskallar eller betala tusentals kronor för ett årskort plus extra för fångad fisk. Frågan är var man ska ta sig?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört talas om att fiske kort i Kiruna kostar tusentals kronor! Vart kan det vara isf?  Här finns garanterat sträckor på flera mil där du kan vara ensam :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ängesån tar tusen per år.. Byske ska vii inte ens nämna. Råne ska ha fem eller sexhundra plus ett plastsnöre för hundra kronor per lax. Så ffem laxar är man uppe i elvahundra. Förr la.bysorkarna nåt tvärs över älven och tog nästan all fisk men det är vår det inte snack om att betala för varje fisk. Detsamma galler för husbehovsflisket med yrkesfiskeredskap efter  kusten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte betalar man per fisk om man är same eller kvän..Och jag tillhör ju kvänerna och du har ju samiska blodsband generationer bakåt,så det är bara dra upp dom fiskar man behöver :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratat med ordförande i föreningen. Han säger att det ligger nät längs älven utanför ullattis fvo vilket bekräftar mina misstankar. Polisen har knappast tid eller resurser och länsstyrelsen ger jag inte mycket för. Bara hoppas att någon handlingskraftig bybo kommer på vem det är för då behövs det ingen rättslig åtgärd. Den delas ut på plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Nils l sa:

Fiskat natten med bra resultat. Flera fina rödingar fick följa med hem.

Härligt Nils!:)

Foton?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har blivit lite försiktig med sådana. Det är nog mycket finnar som sitter och super, fiskar med nät och beter sig illa. Kan inte svära på att det beror på mina foton men jag har vidtagit några små försiktighetsåtgärder.<_<

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago Nils l sa:

Har blivit lite försiktig med sådana. Det är nog mycket finnar som sitter och super, fiskar med nät och beter sig illa. Kan inte svära på att det beror på mina foton men jag har vidtagit några små försiktighetsåtgärder.<_<

Ok! Det kan vara bra med dom försiktighetsåtgärderna.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...