Hoppa till innehåll

Hur mycket pengar får EN varg kosta ?


solve

Recommended Posts

.......

Så helt klart skall kostnaden för rovdjursangrepp bokföras på rovdjurskontot.

.......

Med utebliven jakt och en ökande stam så blir ju onekligen frågan allt mer relevant - är det 11 mille för att vi odlar pimpelskinn, eller är fäboddrift/rennäringen bara priset samhället har att betala för att ha rovdjuren - dvs sluta betala för skadorna utan köp ut verksamheterna och avveckla dem.

Att betala för en massa jobb för att underlätta för vargen, och samtidigt betala massor för vargens härjningar, stängsling etc är direkt löjligt.

Oaktat vad jag tycker om rennäringen börjar ju statens agerande i rovdjursfrågan bli direkt idiotiskt. Det hade ju varit klädsamt om staten liksom bestämde sig..... Och tog konsekvenserna av det beslutet.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med utebliven jakt och en ökande stam så blir ju onekligen frågan allt mer relevant - är det 11 mille för att vi odlar pimpelskinn, eller är fäboddrift/rennäringen bara priset samhället har att betala för att ha rovdjuren - dvs sluta betala för skadorna utan köp ut verksamheterna och avveckla dem.

Att betala för en massa jobb för att underlätta för vargen, och samtidigt betala massor för vargens härjningar, stängsling etc är direkt löjligt.

Oaktat vad jag tycker om rennäringen börjar ju statens agerande i rovdjursfrågan bli direkt idiotiskt. Det hade ju varit klädsamt om staten liksom bestämde sig..... Och tog konsekvenserna av det beslutet.

T

Därtill är vi i alla fall överens. Det måste komma ett BESLUT hur vi ska göra med gråben!

Det är knappast väl använda pengar att först lägga miljoner på miljoner för att föda upp vargar för att sedan skjuta dom....

Antingen bedriver vi varguppfödning och lägger ner animalieproduktionen via ren, får och nöt samt jakten för att inhandla det vi behöver någon annanstans och hoppas på att intäkterna från "pimpelskinnen" täcker underskottet. Eller så gör vi oss av med gråben och låter köttproduktionen och jakten överleva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det en kostnad för att vi ska ha varg i Sverige eller är det en kostnad för att vi ska ha rennäring i Sverige? Myntet har som alltid två sidor.....

 

/T[/quot

Vist kostar hon för rennäringen. På samma sätt kommer den skånska vargstammen (nu när den äntligen börjar ta sig) att kosta i form av ersättning till bönderna vars boskap rivs. Frågan tycker jag är bra mycket större än rennäring. Den handlar om nästan all jaktkultur i form av löshundsjakt, viljan att bosätta sig i glesbyggd (vilket är större delen av Sverige) och hålla landsbygden öppen (som bönderna åstadkommer med betande djur). Vargmyntet har nog jävligt många sidor för de som verkligen berörs...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det en kostnad för att vi ska ha varg i Sverige eller är det en kostnad för att vi ska ha rennäring i Sverige? Myntet har som alltid två sidor.....

/T[/quot

Vist kostar hon för rennäringen. På samma sätt kommer den skånska vargstammen (nu när den äntligen börjar ta sig) att kosta i form av ersättning till bönderna vars boskap rivs. Frågan tycker jag är bra mycket större än rennäring. Den handlar om nästan all jaktkultur i form av löshundsjakt, viljan att bosätta sig i glesbyggd (vilket är större delen av Sverige) och hålla landsbygden öppen (som bönderna åstadkommer med betande djur). Vargmyntet har nog jävligt många sidor för de som verkligen berörs...

Det kommet aldrig bli någon skånsk vargsstam, i alla fall inte om nuvarande förslag på gybs behålls. Den stammen rymms i Mellansverige. Inga konflikter med samer, inga konflikter med de talrika bönderna söderöver. Alla nöjda, utom jägare och bönder i Mellansverige...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har ju varit väldigt tyst om den rödhåriga, undrar jag om det är nån som har grävt ner 11,5 mille i skogen nånstans? :ohmy:

Tyvärr inte en bekant såg henne rätt nyligen på en mark jag ofta jagar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Shit oxå Lars, jag hade hoppats att hon förätit sig på nåt olämpligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det där är dessutom inte en komplett sammanställning. Det har jag i alla fall svårt att tro.

Först och främst så hade man nog några kostnader redan innan November 8.

Har inte NVV haft kostnader? Övriga staten? Jag har för mig att det finns både getfarmare, nötkreatur och hästägare i området.

Har inte de haft några ökade kostnader. Är det inte några hundägare eller jägare som kostat på sig västar, GPS'er osv eller som åkt flera mil med bil för att de inte vågat släppa hund i hennes närhet?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har de kollat i Junsele??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åh!

Då gick jag bet på den.

De får kolla imorgon igen :happy:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tokigt att så mkt varg bara försvinner just nu.

 

Ja, det är väldigt konstigt!

 

Inget naturligt dödsfall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väldigt konstigt!

 

Inget naturligt dödsfall.

 

nej, förstår verkligen inte och konsumtionen av helmantlat stiger också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Talade just med en bekant som sett spår av TVÅ (2) vargar i området där gultiken hållit sig mest x antal mil norr om Junsele :sad::wallbash:

Då kanske det är Vargarna som gjort processen kort med Tiken, eller så har hon Färgat håret för att få vara ifred för färdtjänsten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...