Hoppa till innehåll

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/


Hipshot

Recommended Posts

YES!!!

Nu vart det spännande.. kom på, och fick godkänt av hustrun, att jag kan sälja hennes Beretta UL.. Då torde finansieringen i princip vara klar!!

Har du ingen köpare på den så kan du dra ett pm till mig med lite info.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska försöka fota så hamnar den i säljes tråden om några dagar, hinner inte rodda med detta nu.. 

 

Edit.. såg att du höll hus i Gtb.. Den här bössan måste nog klämmas på innan man kan skicka den, kolven är förhållandevis rak och kort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha ja..

 

En bra och en dålig utveckling..

 

Det roliga är att jag kommer att ha bössan i januari..

 

Det trista är att jag vart utsatt för Sakos leveranser.. .204 kan ev levereras i augusti men beskedet från Sako till säljaren var "Lova inget för helvete.." kunde lika gärna bli i oktober. Var beredd på leveranstid men till sommaren sträckte sig min bortre gräns.

 

Detta innebär att jag ger mej avseende kalibern, blir en T3:a laminat 22-250. 

 

Vidare ang den ev leveransen i augusti så skulle jag inte få den för dagens pris. Lite tveksamt kändes det, vill jag köpa en bössa 2014 och då rimligen betala aktuellt pris så icke.. blir nästa års pris dvs högre.

 

22-250 är ju en sån där kaliber jag inte gillat av någon anledning men jag vet att den gör jobbet utan tvekan.. nu får jag testa den på allvar. En annan trist grej med den är att andrahandsvärdet torde vara nada, jag skulle själv aldrig köpa slik kaliber begagnad..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande resa, kul att följa! Tror ändå att du sitter bättre med 22-250 när allt kommer omkring... Och det går ju alltid att pipa om för rimliga pengar om det skulle bli ett bekymmer. En bonus är ju om du kan få testa bössan redan under innevarande säsong också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha ja..

 

En bra och en dålig utveckling..

 

Det roliga är att jag kommer att ha bössan i januari..

 

Det trista är att jag vart utsatt för Sakos leveranser.. .204 kan ev levereras i augusti men beskedet från Sako till säljaren var "Lova inget för helvete.." kunde lika gärna bli i oktober. Var beredd på leveranstid men till sommaren sträckte sig min bortre gräns.

 

Detta innebär att jag ger mej avseende kalibern, blir en T3:a laminat 22-250. 

 

Vidare ang den ev leveransen i augusti så skulle jag inte få den för dagens pris. Lite tveksamt kändes det, vill jag köpa en bössa 2014 och då rimligen betala aktuellt pris så icke.. blir nästa års pris dvs högre.

 

22-250 är ju en sån där kaliber jag inte gillat av någon anledning men jag vet att den gör jobbet utan tvekan.. nu får jag testa den på allvar. En annan trist grej med den är att andrahandsvärdet torde vara nada, jag skulle själv aldrig köpa slik kaliber begagnad..

 

Klockrent du kommer och bli nöjd :)

 

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch vilken usel människa man är..

 

Kolla trådstarten, hur många grejer har ändrat sig? Och så tänker man på snubbar som pmt som kan lägga upp en 10-års plan för inköp av en jävla bössa typ  :biggrin:

 

Detta är fan lyteskomik, ett levande dokument som väl beskriver Rikards obefintliga impulskontroll dvs mental mognad typ 3-åring  :wallbash:

 

Men som någon klok sa här ovan, kommer att kunna använda bössan redan denna säsong. Det sura är att nu blir mer brått att sälja mitt sikte.. fick i hanteringen veta att det inte gick att skifta riktmedel i min tub. Alltså en Victory HT a 20K  :ohmy:

 

Tråkigt för jag gillar verkligen optiken och funktionen i det sikte jag har.. riktmedlet är kass för små mål men till grisvak är det en optimal tub (om man saknar belysning alltså). Likaså skymningsjakt på rådjur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HerrBerg är här inne och läser, han brukar köpa sikten andra inte behöver.....

 

Jag för min del har insett mitt behov av något med en x72 lins, så livet är vad det är, ständigt föränderligt. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faktiskt varit inne på 72:an jag med C men någon hejd på galenskaperna får det trots allt vara.. Insett att 56 räcker och då måste det, för mej, vara andra dunkla orsaker till önskan om 72:an (ser coolt ut typ  :wallbash:  )

 

Fördelen med denna mainstreamkaliber är att det finns rätt rejält med recept att tillgå, kollat runt lite nu och konstaterat att de publika från de stora tillverkarna är rätt fega laddmässigt men de måste ju å andra sidan ta ansvar för sina siffror.

 

Men Mr Berg, sugen på ett Zeiss Diavari 3-12x56 m riktm 40 digital belysning? Bra skick.. på linserna, kan vara monteringsmärken, vet faktiskt inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går bort dessvärre.. parallax och ASV är helt onödigt som det ser ut idag. Sen tror jag få märken man mäta sig med Zeiss nattetid.. Men tack ändå  :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är fan lyteskomik, ett levande dokument som väl beskriver Rikards obefintliga impulskontroll dvs mental mognad typ 3-åring :wallbash:

Ehm, tom våra förnamn stavas likadant :D

Tror du blir supernöjd med 22-250. Gillade verkligen min förra Remington 700 VSSF med 26" pipa. Som någon uttryckte det: "The bullet is there NOW!" :yes: Minns när jag sköt clementiner och apelsiner på 190 meter - frukterna exploderade i princip samtidigt som det small :thumbsup:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa leica 2.4-16x56 med asv och parallax. Valde den istället för zeiss 6-24 och en del andra kandidater. Kanske kan vara något för dig? Jag får den imorgon så jag återkommer med rapport.

http://natur.astrosweden.se/leica-magnus-24-16x56-tt-belyst/20695-0

 

 

Steinbok, återkoppla gärna dina intryck av den. Jag tycker den känns intressant, för lämplig pang som inte störs av en glugg på närmare 800 gram, med ett förstoringsspann som passar i många situationer. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Who cares?  :biggrin:  Drog ngn kråka från rävkojan i höstas med Vixen och V-max i runt tusen m/s.. har för mej att det blev bröstbenet i en del, en vinge för sig samt en vinge samt stjärtfjäder i en del..förutom div materia som hängde i rönnen där den satt. Spektakulärt.. Denna kommer att göra vixen hastighet +200m/s..  :woot:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehm, tom våra förnamn stavas likadant :D

Tror du blir supernöjd med 22-250. Gillade verkligen min förra Remington 700 VSSF med 26" pipa. Som någon uttryckte det: "The bullet is there NOW!" :yes: Minns när jag sköt clementiner och apelsiner på 190 meter - frukterna exploderade i princip samtidigt som det small :thumbsup:

jag får väl villigt krypa till korset att jag nog är nere på en 2årings nivå jag... på gott och ont!

Sidelock och flera kan intyga det. Så du behöver inte känna dig ensam!

22-250an blir nog rolig den ska du se. Effekten räcker till. Och som exabits beskrivning av frukterna är väldigt precis. Man kröker fingret o ser saken man skjuter på detonera eller falla till marken som slagen av blixten. Dödsryck är ovanligt :)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en trevlig kaliber, dock en korkad jägare i filmen.

Tror dock en 53gr v-max ur en 22-250 pipa är svårslagen när det gäller bra kulbana :)

Ps. Om man nu inte har en 220 swift eller 22-250AI med rätt räffelstigning.

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en trevlig kaliber, dock en korkad jägare i filmen.

Tror dock en 53gr v-max ur en 22-250 pipa är svårslagen när det gäller bra kulbana :)

Ps. Om man nu inte har en 220 swift eller 22-250AI med rätt räffelstigning.

/Baner

Vad är fel på jägaren?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok?

Min tro, oklart vad den grundar sig i, säger att 40 gr är bättre än 50-53..? Varför satsa på den tyngre varianten?

Kikat lite på det, du får en bättre kulbana med 40gr men mindre vindpåverkan med 50gr+. Ut till 200m åtminstone.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit ett antal nötskrikor med V-Max 40 laddad till mesiga 1135 m/s ur 22-250. De dog iof sig ganska prydligt men jag tycker effekten blev "bättre" med V-Max 50 ur tidigare Blaser Matchpipan i 223 faktiskt. Kan möjligen vara relaterat till räffelstigning också. Den pipan hade väl 1-10" tror jag och nuvarande T3 223:an har 1-8". Den sistnämnda expanderade nåt helt sanslöst i augusti på räv och bock med V-Max 50 i 1000 m/s. Ingångshålet genom revbenen på bocken var rejält - den kulan roterar antagligen sönder totalt så fort den träffar något tack var stigningen. "Går i filler" som norrbaggarna skriver i Ladeboken ;)

Nackdelen med 22-250 är väl att den smäller som f-n, även med 26" pipa. Men det lär väl en dämpare råda bot på. Ruskigt potent patron hursomhelst som definitivt är en magnum utan att heta det :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...