Hoppa till innehåll

fråga om tjt


Errkan

Recommended Posts

Hej

Jag har en 2 årig tjt tik som har haft svårt att komma igång med att driva. Hon har drivit men väldigt kort, max 1-2 min. Det var första säsongen som jag släppte henne nu och hon är väldigt uppmärksam vart jag är hela tiden något som kanske inte är onormalt för en unghund men hon är extrem. Tror ni att det är något som kan släppa om man bara kör på eller kommer det att vara svårt att få ut drevtiderna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var första säsongen och hon kommer förmodligen kata på sig till hösten, hundar utvecklas och jag brukar räkna tredje hösten som att "då blir det inte bättre" och man brukar ser vad man kommer att få jaga med några år framöver. Undantag finns, t.ex en vän till mig har en jämte som först nu vid 8år förstått att den ska skälla älg, extremt naturligtvis och liiiite lång väntan ^_^ kanske. Det är nog vanligare åt andra hållet.

Om hon är orolig om vart du är: Var noga med att alltid stå kvar när hon ger sig iväg och invänta henne. Varefter hon känner sig tryggare så tar du dig en bit framåt så hon lär sig att ta din löpa, och succesivt kommer rädslan försvinna om att husse är "borta".

Vad finns det för drevtider i hennes blod? När jag leta tysk så fick jag förklarat för mig att det finns allt ifrån 5m till 45m drevtider i linjerna.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var första säsongen och hon kommer förmodligen kata på sig till hösten, hundar utvecklas och jag brukar räkna tredje hösten som att "då blir det inte bättre" och man brukar ser vad man kommer att få jaga med några år framöver. Undantag finns, t.ex en vän till mig har en jämte som först nu vid 8år förstått att den ska skälla älg, extremt naturligtvis och liiiite lång väntan ^_^ kanske. Det är nog vanligare åt andra hållet.

Om hon är orolig om vart du är: Var noga med att alltid stå kvar när hon ger sig iväg och invänta henne. Varefter hon känner sig tryggare så tar du dig en bit framåt så hon lär sig att ta din löpa, och succesivt kommer rädslan försvinna om att husse är "borta".

Vad finns det för drevtider i hennes blod? När jag leta tysk så fick jag förklarat för mig att det finns allt ifrån 5m till 45m drevtider i linjerna.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för drevtider i hennes blod? När jag leta tysk så fick jag förklarat för mig att det finns allt ifrån 5m till 45m drevtider i linjerna.

Skulle vilja säga att spridningen kan vara ännu större med allt från stöthundar till långdrivare. annars håller jag med ditt inlägg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hennes moder är lång uppemot 45 min medans hennes far är ganska kort, men jag hoppas att hon kommer driva 15-20 min, det hade vart perfekt tycker jag. Men det är som en spärr för när hon väl driver så kan man se på astron att hon helt plötsligt tvär vänder och kommer i 200 knyck tillbaka precis som att hon kommer på sig själv att hon kommer för långt bort. Men jag antar att det bara är att jobba vidare och vara mkt i skogen och hoppas att det släpper :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tränat henne i konstgryt? Noskvalster? Tar hon upp löpan igen om du går dit tappten är?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nej har inte tränat henne i kontgryt, jepp noskvalster har jag testat och behandlat henne emot men blev ingen skillnad. har försökt men hon tar gärna inte upp samma djur när hon har släppt det av nån anledning. Varför undra du om konstgryt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns tydligen en stor risk för hunden att få det när den går i konstgryt.

Känns det som att hon söker ut eller är hon nära dig då med?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok, oftast söker hon ut dåligt. Har fösökt träna detta med att bara sitta still och låta henne jobba men efter en stund så blir pinnar och annat väldigt intressant. kan det vara att polletten inte trillat ner eller kan det ha med omognad att göra? kan drevtiderna förlängas om man lyckas skjuta för henne på dem korta dreven hon gör idag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok, oftast söker hon ut dåligt. Har fösökt träna detta med att bara sitta still och låta henne jobba men efter en stund så blir pinnar och annat väldigt intressant. kan det vara att polletten inte trillat ner eller kan det ha med omognad att göra? kan drevtiderna förlängas om man lyckas skjuta för henne på dem korta dreven hon gör idag?

Den risken är nog överhängande ;) Ni har inte skjute för henne ännu alltså?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett litet förslag är att ta henne till grishägn, där har du kontroll och kan presentera djuren för henne. Hon får jobba på ordentligt, få lite halvslöa grisar att röra på sig och när hon bryter kan du lätt mana på henne uppmuntrande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...